Permalänk
Medlem

Vattenkylning med akrylrör

Hejsan jag är ny på sweclockers och det är så att jag har tänkt att för första gången använda akrylrör vid vattenkylning av min dator. Jag har hittat saker som jag behöver och saker som jag tror att jag behöver och undrar ifall det är något jag har missat eller ska byta ut.

2x Monsoon Acrylic Tubing 16/12mm (ID 1/2" OD 5/8") 4x61cm - White
1x Monsoon Hardline Pro Bender Kit 16/12mm (ID 1/2" OD 5/8")
1x Alphacool VPP655 - G1/4 IG complete with D5 HF Top
1x Phobya CPU-Cooler UC-2 LT Intel 775,1155,1156,1366,2011 - Black Edition
12x EK - HD Adapter 16/12mm - Black
1x Antikorrosions- och algvätska - 50 ml
6x EK - AF Angled 45° G1/4 - Black
6x EK - AF Angled 90° G1/4 - Black
2x Phobya Y-kabel - 3-pin till 3 st. 3-pin - Svart
2x Alphacool NexXxoS XT45 Full Copper 360mm
1x Phanteks PWM Fan Hub
3x Corsair Air series SP120 Quiet edition, 2-pack
1x Reservoar, EK-RES X3 250

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Kolla upp PETG-rör också. Jag har inte kommit igång med dem själv, men jag har hört att de ska vara lättare att jobba med.
Akryl spricker relativt lätt. PETG är det som läskflaskor är gjorda av - så du vet redan hur hållbart det är.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

@Findecanor:
Som ovan sa så ska det vara betydligt enklare att använda PETG. Kolla JayzTwoCents för han har en video om skillnaden.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk

Jag fundera på att köra med koppar rör det kan vara en ide att titta på.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

@Findecanor: Okej tackar det ska jag läsa på lite om
@gunner357: Kostar inte verktygen till det ganska mycket? Har inte tittat men det känns som om det skulle kunna vara dyrt

Permalänk
Skrivet av Modfie:

@Findecanor: Okej tackar det ska jag läsa på lite om
@gunner357: Kostar inte verktygen till det ganska mycket? Har inte tittat men det känns som om det skulle kunna vara dyrt

Biltema 129kr för 2 meter finns i typ cromade med. Men jag tänkte på det där med PETG rör är inte lätt att få tag i här hemma men kanske här. Obs glömde verktyget 119kr för en 12mm rörböjare.

http://www.fermplast.se/material.html

Kolla det.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Just det. Vad jag vet så kan man använda en värmepistol och sedan handböja PETG. Så inga averktyg

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Skrivet av infigo:

Just det. Vad jag vet så kan man använda en värmepistol och sedan handböja PETG. Så inga averktyg

Värmepistol är väl ett vertyg. Sedan måste man väl ändå ha nått när man böjer tror jag annars blir nog inte böjarna så fina eller har jag fel.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Värmepistol är väl ett vertyg. Sedan måste man väl ändå ha nått när man böjer tror jag annars blir nog inte böjarna så fina eller har jag fel.

Jag syftade på speciella verktyg för just det. Men ja, värmepistol är ett verkyg.
Det kan vara så att böjarna blir jätte (eller inte) med ett verktyg för att böja med men vad jag har hört så räcker det med att värma och sedan böja (iallafall 90 graders) men den som faktiskt testat får verifiera det för jag har inte gjort det själv

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Jag syftade på speciella verktyg för just det. Men ja, värmepistol är ett verkyg.
Det kan vara så att böjarna blir jätte (eller inte) med ett verktyg för att böja med men vad jag har hört så räcker det med att värma och sedan böja (iallafall 90 graders) men den som faktiskt testat får verifiera det för jag har inte gjort det själv

vet ej temperaturen som behövs , Men borde det inte gå att koka upp vatten och böja på så vis ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delux021:

vet ej temperaturen som behövs , Men borde det inte gå att koka upp vatten och böja på så vis ?

Du vill ha ett ställe där det böjer sig på och då får kan man nog inte doppa den. Eller hälla från vattenkokaren. Dock tror jag det behövs mer värme då alla värmepistoler jag har använt har en temperatur på nästan 600 grader

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Du vill ha ett ställe där det böjer sig på och då får kan man nog inte doppa den. Eller hälla från vattenkokaren. Dock tror jag det behövs mer värme då alla värmepistoler jag har använt har en temperatur på nästan 600 grader

tackar för info. va bara en tanke som slog mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Värmepistol är väl ett vertyg. Sedan måste man väl ändå ha nått när man böjer tror jag annars blir nog inte böjarna så fina eller har jag fel.

Jay (Jay's Two Cents) böjer PETG utan speciella verktyg. Kolla att värmepistolen du köper är platt på baksidan så att du kan ställa den upp på bordet.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Glöm inte att även skaffa silikoninlägget. Om man värmer utan detta och sedan böjer så kommer röret kollapsa i böjen.

Visa signatur

..:[EVGA Z97 Classified][Intel Core i7 4790K @ 4.8][4x8GB Dominator @ 2133 XMP][2x EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2+][Cooling EKWB custom loop]:..
..:[EVGA X99 FTW K][Build in progress]:..

Permalänk

Apropå värmepistol så kan det vara bra att ha ett par lämpliga handskar för att kunna hantera/böja röret när det är varmt och tills det svalnat.

Jag debuterade själv med akrylrör nyligen och hade svårt att hitta något lämpligt. Slutade med att jag köpte monteringshandskar på biltema, men någon kanske kan tipsa om det finns något mer lämpligt?