Asus Rog laptop 980m 144hz extern skärm?

Permalänk
Medlem

Asus Rog laptop 980m 144hz extern skärm?

Tja.

Jag får inte min laptop att fungera med min acer predator 144hz skärm.

Jag har testat med mini displayport med dvi omvandlare men fungerar ej. använder dual link dvi kabel till skärmen.

Vad gör jag fel?

Mvh CraCCe

Permalänk
99:e percentilen

Till att börja med måste du berätta vad du har för prylar för att vi ska kunna hjälpa till: Vilken skärm har du? Vilken dator? Vilket OS? Vilken omvandlare? Dock går det nog att leka gissningsleken med viss framgång i detta fall:

Du kan inte räkna med att en sådan omvandling fungerar rakt av. Jag vet inte ens om det överhuvudtaget finns en adapter som kan omvandla från DP till DVI‑D (Dual Link) med 144 Hz; om det gör det så hör det inte till vanligheterna.

Kan du inte ansluta skärmen med en DP-kabel istället för att krångla med adaptrar?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Som i alla andra trådar om detta krävs en aktiv DP till DL-DVI-omvandlare.
http://www.apple.com/se/shop/product/MB571Z/A/mini-displaypor...

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

@Alling:
Jag har en ASUS ROG G751JY

Processortyp

Core i7

Minnesstorlek

16 GB

Total hårddiskkapacitet

256 GB

Hårddisktyp

SSD

Skärmstorlek

17.3 "

Upplösning

1920 x 1080

Mobilt bredband

Nej

Operativsystem

Windows 8.1

Dockningsbar

Nej

Vikt

3.8 kg

Grafikprocessor

NVIDIA GeForce GTX 980M

Jag har nu testat med mini dp adapter till dvi -d porten till skärmen Acer Predator GN246HLBbid. får ej ut mer än 60 hz.

Även fått det bekräftat att jag har en thunderbolt port och inte en mini dp port. dock så ska dem vara "lika" av allt jag läst mig till men göra 2 olika saker?

Kan jag ha fel adapter?
Inställning på grafikkortet?

Permalänk
99:e percentilen

Kolla in @LemonIllusions tips. Och försäkra dig först om att du använder en DVI‑D (Dual Link)-kabel och inte DVI‑D (Single Link).

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av CraCCe:

@Alling:
Jag har en ASUS ROG G751JY

Processortyp

Core i7

Minnesstorlek

16 GB

Total hårddiskkapacitet

256 GB

Hårddisktyp

SSD

Skärmstorlek

17.3 "

Upplösning

1920 x 1080

Mobilt bredband

Nej

Operativsystem

Windows 8.1

Dockningsbar

Nej

Vikt

3.8 kg

Grafikprocessor

NVIDIA GeForce GTX 980M

Jag har nu testat med mini dp adapter till dvi -d porten till skärmen Acer Predator GN246HLBbid. får ej ut mer än 60 hz.

Även fått det bekräftat att jag har en thunderbolt port och inte en mini dp port. dock så ska dem vara "lika" av allt jag läst mig till men göra 2 olika saker?

Kan jag ha fel adapter?
Inställning på grafikkortet?

Du glömde

Skrivet av Alling:

Vilken omvandlare?

Men jag är tillräckligt säker på att du har en passiv sådan att jag länkar rätt variant en gång till.
Aktiv DP till DL-DVI

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

@LemonIllusion:

Använder http://www.mediamarkt.se/mcs/product/_VALUELINE-Mini-Displayp...

Är helt säker på att kabeln sedan är dual link.
Den medföljde skärmen + att det står på den Dual Link.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CraCCe:

@LemonIllusion:

Använder http://www.mediamarkt.se/mcs/product/_VALUELINE-Mini-Displayp...

Är helt säker på att kabeln sedan är dual link.
Den medföljde skärmen + att det står på den Dual Link.

Fast problemet med den är att den är passiv, korrekt.
Du ska köra med en som är aktiv. Har nämnts tidigare i tråden.

Visa signatur

| FD Define C TG | Asus Prime Z390-A | 9700K | H100i | Vengeance LP 16GB | MSI 3080 | RM750X |

| 970 Evo m2 500GB | 870 Evo 500GB | 4TB WD | LG 34GN850 | Sennheiser GAME One |

| PCMR |

Permalänk
Medlem

@Najj:

Vad är skillnaden på dem?

Sure jag fattar aktiv å passiv vad det betyder men dem ser precis likadana ut.

Är det någon med signalen?

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av CraCCe:

@Najj:

Vad är skillnaden på dem?

Sure jag fattar aktiv å passiv vad det betyder men dem ser precis likadana ut.

Är det någon med signalen?

En passiv är väl mest en grej som skarvar om kabeln. En aktiv konverterar själva signalen.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem

@cracce

Så som jag har förstått det så kräver aktiv strömförsörjning (I form av USB-kabel) medans passiv inte behöver strömförsörjning.

EDIT

Jag hade fel.

Här har du en bra tråd angående ämnet.

http://www.overclock.net/t/721931/active-vs-passive-displaypo...

Här har du två på inet.

http://www.inet.se/produkt/8906426/accell-displayport-mini-di...
http://www.inet.se/produkt/1971002/adapter-apple-mini-display...

Inga billiga saker det där. Men tycker du det är värt 120/144hz så får du punga ut.

Permalänk
Medlem

en aktiv adapter kostar inte hundralappar, snarare tusenlappar....

Visa signatur

ASUS TUF Z790-Plus Wifi | Core i9 12900K @5.1/4.0 | NZXT Z73 | G.Skill Trident Z5 RGB 2x32 GB DDR5-6000 CL30 | 1 & 4TB WD SN850X, 4TB Samsung 870 QVO | Gainward 4090 GS @3000/23 | Enthoo Evolv X |MSI MEG Ai1300P 1300W | SBX G6 | Logitech G915 & G502
X Lightspeed | Dell Alienware AW3225QF 32" | 104 TB UNRAID NAS | MacBook Air M1 2020 | 8192MB | 256GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av CraCCe:

@Najj:

Vad är skillnaden på dem?

Sure jag fattar aktiv å passiv vad det betyder men dem ser precis likadana ut.

Är det någon med signalen?

En passiv adapter utnyttjar att HDMI/DVI-signaler kan skickas över DP-porten och kopplar bara om piggarna till motsvarande i en annan kontakt. Det går dock bara att skicka SL-DVI över DP-porten, så det fungerar inte för dig. En aktiv omvandlare har kretsar som aktivt omvandlar en videoström i DP-format till en videoström i DVI/HDMI-format.

Nej, den är också passiv.
Du verkar missa min länk som jag inkluderar i varje inlägg så här kommer den igen.
http://www.apple.com/se/shop/product/MB571Z/A/mini-displaypor...
Om du tror att du tänker komma undan billigare än så tror du fel.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

@LemonIllusion:

Det är enbart för att de står att dem klarar samma grejer men att den kommer från apple som gör den mindre intressant i mina ögon. apple lägger alltid till extra för sina grejer..står ingenstans att den skulle vara aktiv eller så vad jag kan hitta. den ska ha samma förutsättningar som de andra?

Eller har jag missat något ni sett/hört/testat själva?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CraCCe:

Det är enbart för att de står att dem klarar samma grejer men att den kommer från apple som gör den mindre intressant i mina ögon. apple lägger alltid till extra för sina grejer..

Lägger till extra? Den är ju dyrare på inet.
http://www.inet.se/produkt/1971002/adapter-apple-mini-display...

Citat:

står ingenstans att den skulle vara aktiv

Den är likväl aktiv. Klarar dock bara 120 Hz@1920x1080 (finns några som säger 144 Hz, men jag tvivlar), men vad jag vet finns det ingen som klarar mer.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Ok,

Till alla er nu som har samma/lika dator så kan jag meddela att det inte går att få ut 144hz via thunderbolt / mini dp uttaget.

Även om du har en aktiv adapter så får du inte samma kräm i grejerna enligt asus.

Så jag lägger ner och kör på den stationära istället ;/

Denna infon kommer ifrån Asus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CraCCe:

Ok,

Till alla er nu som har samma/lika dator så kan jag meddela att det inte går att få ut 144hz via thunderbolt / mini dp uttaget.

Även om du har en aktiv adapter så får du inte samma kräm i grejerna enligt asus.

Så jag lägger ner och kör på den stationära istället ;/

Denna infon kommer ifrån Asus.

Jag kör själv G751JT (970m) med ASUS 24" VG248QE 144hz. Eftersom skärmen har DP ingång använder jag en DP mini till DP kabel (slipper konvertering) och allt fungerar utmärkt. Får ut 144hz utan problem.

Jag tror som ovan att du behöver använda en aktiv adapter mellan DP mini till DVI-D för att det ska funka. Annars får du hitta en 144hz skärm med DP ingång så ska det fungera.

Permalänk
Medlem

@raim:

Hur tycker du att spel och så flyter?

Enligt Asus och Inet så får du inte samma kräm i grejerna då den omvandlar signalen.

Vad ligger du på för fps samt hz vid högsta inställningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CraCCe:

@raim:

Hur tycker du att spel och så flyter?

Enligt Asus och Inet så får du inte samma kräm i grejerna då den omvandlar signalen.

Vad ligger du på för fps samt hz vid högsta inställningar?

Jag kör dock inte med en omvandlare. Eftersom min skärm har DP ingång så kör jag med en DP kabel bara att ena änden är mini-DP istället.

Spelen jag spelar flyter på bra. Spelar främst CS:GO och har 200-300 fps. Känslan blir otroligt mycket bättre när jag kör med 144hz skärmen jämfört med 60hz på laptop skärmen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CraCCe:

Ok,

Till alla er nu som har samma/lika dator så kan jag meddela att det inte går att få ut 144hz via thunderbolt / mini dp uttaget.

Även om du har en aktiv adapter så får du inte samma kräm i grejerna enligt asus.

Så jag lägger ner och kör på den stationära istället ;/

Denna infon kommer ifrån Asus.

Hej,

Det går absolut att få ut 144Hz i 1080p via miniDP från en G751. Det som krävs är att rätt kabel/adapter används. Varifrån fick du svaret att man inte får ut "samma kräm" med en aktiv adapter?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@CraCCe aktiva adaptrar är en nonexistent marknad, du lär inte hitta en aktiv adapter som klarar 144hz under priset för en helt ny 144hz skärm med displayport. Aktiva adaptrar stryper prestandan, passiva fungerar inte alls.

Vill du få ut 144hz ur din bärbara dator måste du använda en Displayport skärm! Och nej då försvinner ingen "kräm".

Permalänk
Medlem

Det låter ju nice om det går att få ut med en dp kabel bara. då behövs det bara en ny skärm..

Jag fick svaret ifrån Asus support efter att jag ringt in å pratat med dem.

Spännande med dubbla budskap?

Permalänk
Medlem

@CraCCe:
Vänta lite nu, ASUS ROG G751JY har väl inte ens en DP port? Den har väl HDMI, och din skärm har också HDMI, varför inte bara köra en HDMI kabel rakt av?

Om du inte har en specifik modell av ASUS ROG G751JY som har DP istället för HDMI dvs :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@CraCCe:
Vänta lite nu, ASUS ROG G751JY har väl inte ens en DP port? Den har väl HDMI, och din skärm har också HDMI, varför inte bara köra en HDMI kabel rakt av?

Om du inte har en specifik modell av ASUS ROG G751JY som har DP istället för HDMI dvs :).

Man får inte ut 144hz med hdmi, vilket hela tråden handlar om. Om att få ut 144hz från laptopen till skärmen.
Han måste köra med en riktig displayport sladd (som ändå inte kommer funka eftersom varken skärmen eller laptopen har det typ) eller lägga 1.2k på en adapter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av raim:

Jag kör dock inte med en omvandlare. Eftersom min skärm har DP ingång så kör jag med en DP kabel bara att ena änden är mini-DP istället.

Spelen jag spelar flyter på bra. Spelar främst CS:GO och har 200-300 fps. Känslan blir otroligt mycket bättre när jag kör med 144hz skärmen jämfört med 60hz på laptop skärmen.

Hej, lyfter gammal tråd istället för att skapa egen.

Jag har en Asus ROG G751JT med följande ingångar för skärm:
1 x HDMI
1 x Thunderbolt port
1 x VGA port/Mini D-sub 15-pin for external monitor

Vilka möjligheter har jag för att köra en 144 Hz extern skärm? En thunderbolt kommer jag inte långt med antar jag, och HDMI stöder bara 60? hz
Idag driver datorn sin inbyggda skärm med spec: 17.3" 16:9 IPS FHD (1920x1080) anti-glare

Specs på datorn förövrigt:
Intel® Core™ i7 4710HQ Processor
NVIDIA® GeForce® GTX970M with 3GB GDDR5
8 GB DDR3L

Visa signatur

[Silverstone FT02-W] [Corsair 650W] [Asus Sabertooth P67] [Intel i7 2600k @ 3,4 ghz] [Radeon HD 5850 1GB] [Kingston 16 GB 1600 mhz OC ram] [80GB SSD +1,5 TB Hdd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biber:

Hej, lyfter gammal tråd istället för att skapa egen.

Jag har en Asus ROG G751JT med följande ingångar för skärm:
1 x HDMI
1 x Thunderbolt port
1 x VGA port/Mini D-sub 15-pin for external monitor

Vilka möjligheter har jag för att köra en 144 Hz extern skärm? En thunderbolt kommer jag inte långt med antar jag, och HDMI stöder bara 60? hz
Idag driver datorn sin inbyggda skärm med spec: 17.3" 16:9 IPS FHD (1920x1080) anti-glare

Specs på datorn förövrigt:
Intel® Core™ i7 4710HQ Processor
NVIDIA® GeForce® GTX970M with 3GB GDDR5
8 GB DDR3L

Om du byter dator till en som har möjligheten att kunna mata ut 144hz, så går det.
Men egentligen svarar ju du själv på din fråga i inlägget, med nuvarande inga som helst möjligheter.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Om du byter dator till en som har möjligheten att kunna mata ut 144hz, så går det.
Men egentligen svarar ju du själv på din fråga i inlägget, med nuvarande inga som helst möjligheter.

Tack, behöver mer bara en bekräftelse
Då får jag med nuvarande setup nöjda mig med en 1080p via hdmi ala 60 Hz mao.

Visa signatur

[Silverstone FT02-W] [Corsair 650W] [Asus Sabertooth P67] [Intel i7 2600k @ 3,4 ghz] [Radeon HD 5850 1GB] [Kingston 16 GB 1600 mhz OC ram] [80GB SSD +1,5 TB Hdd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Om du byter dator till en som har möjligheten att kunna mata ut 144hz, så går det.
Men egentligen svarar ju du själv på din fråga i inlägget, med nuvarande inga som helst möjligheter.

Sorry för dubbelpost, men då (utifrån dagens spec) tjänar jag ingenting på att köpa 1 istället för 2?

1) Asus VG248QE / 1080p / 144hz / TN
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1520860

2) Asus VC239H / 1080p / 76 hz / IPS
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3248648

Visa signatur

[Silverstone FT02-W] [Corsair 650W] [Asus Sabertooth P67] [Intel i7 2600k @ 3,4 ghz] [Radeon HD 5850 1GB] [Kingston 16 GB 1600 mhz OC ram] [80GB SSD +1,5 TB Hdd]

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Biber:

Hej, lyfter gammal tråd istället för att skapa egen.

Jag har en Asus ROG G751JT med följande ingångar för skärm:
1 x HDMI
1 x Thunderbolt port
1 x VGA port/Mini D-sub 15-pin for external monitor

Vilka möjligheter har jag för att köra en 144 Hz extern skärm? En thunderbolt kommer jag inte långt med antar jag, och HDMI stöder bara 60? hz
Idag driver datorn sin inbyggda skärm med spec: 17.3" 16:9 IPS FHD (1920x1080) anti-glare

Specs på datorn förövrigt:
Intel® Core™ i7 4710HQ Processor
NVIDIA® GeForce® GTX970M with 3GB GDDR5
8 GB DDR3L

Skrivet av ggustavsson:

Om du byter dator till en som har möjligheten att kunna mata ut 144hz, så går det.
Men egentligen svarar ju du själv på din fråga i inlägget, med nuvarande inga som helst möjligheter.

Ser egentligen inget som helst hinder att använda Thunderbolt-porten för 144 Hz.

Om du pluggar in en Displayport kabel i din thunderbolt så borde du få DP 1.2 som har stöd för 165 Hz på 1440p.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin