Permalänk
Medlem

Datorn dör efter 1-2 sekunder!

Jag satt idag och kollade på en Youtube video samt hade GPU-Z på, inget krävande men helt plötsligt dog datorn. När jag försöker starta den så går den i en till två sekunder, alla fläktar och leds går igång men sen dör den och startar om sig själv och repeterar processen. Om jag låter datorn stå ett tag så kan datorn gå i typ 15 sekunder innan den slocknar så jag undrar om det är något som överhettas eller om PSUn är trasig. Setup: i5 3450, Corsair CX 430W, Gigabyte GTX 660, Corsair XMS3 2x4GB, SanDisk ssd 120gb, seagate barracuda 1TB, Ritemaster dvd läsare.

Permalänk

Har du testat att dra ut strömkabeln och reseta bios? Om inte det hjälper kan du testa och ta ut dom komponenterna som inte är nödvändiga för att datorn bara ska starta som grafikkort, en av ramstickorna osv för att ta reda på om någon av delarna är trasiga.

Permalänk

En kompis hade ett liknade problem, då var det ett av ramminena som var trasigt, testade att köra med bara ett åt gången.

Permalänk
Medlem

Detta fel kan tyvärr vara allt från ESD skador (typ ramminnena ovan), moderkortet som gått sönder, till nätagget som gett upp och allt där i mellan inkl kortslutningar mm.

Ditt nätagg är inte direkt kvalitets agg heller... :=/
Att datorn får ström och fläktar går igång, sen stänger av sig själv påminner mig direkt om nätagg som lagt av, då den inte får rätta på spänningarna, och ger upp.

Vad man får göra är en hederlig felsökning, med att koppla bort nätagg från resten av datorn och tvångstarta den, fungerar det så stäng av, koppla in moderkort, utan HDD, GPU, osv, och testa igen, steg för steg tills felet uppkommer.

Du kan även testa din del i en annars fungerande dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av niklas-99:

Har du testat att dra ut strömkabeln och reseta bios? Om inte det hjälper kan du testa och ta ut dom komponenterna som inte är nödvändiga för att datorn bara ska starta som grafikkort, en av ramstickorna osv för att ta reda på om någon av delarna är trasiga.

Skrivet av übergumgum:

En kompis hade ett liknade problem, då var det ett av ramminena som var trasigt, testade att köra med bara ett åt gången.

Skrivet av Paddanx:

Detta fel kan tyvärr vara allt från ESD skador (typ ramminnena ovan), moderkortet som gått sönder, till nätagget som gett upp och allt där i mellan inkl kortslutningar mm.

Ditt nätagg är inte direkt kvalitets agg heller... :=/
Att datorn får ström och fläktar går igång, sen stänger av sig själv påminner mig direkt om nätagg som lagt av, då den inte får rätta på spänningarna, och ger upp.

Vad man får göra är en hederlig felsökning, med att koppla bort nätagg från resten av datorn och tvångstarta den, fungerar det så stäng av, koppla in moderkort, utan HDD, GPU, osv, och testa igen, steg för steg tills felet uppkommer.

Du kan även testa din del i en annars fungerande dator.

Efter att ha väntat ca 1 timme så går datorn igång utan att krascha, men så fort jag drog igång sky diver i 3dmark så dog datorn direkt:/

Permalänk
Avstängd

om av på knappen är paj kan man få det fenomenet att den slår av hela tiden ..går i gång dör ..men är inte så vanligt problem och om kylningen är keff fläkt död eller pumpen slutat funka kan man med får så men brukar inte gå så snabbt ...min gissning är slut nätagg för dom brukar göra så om t.e.x. kondingarna i det är riktigt slut ..kan alternativt vara värme relaterat

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

Hur är detta ett svar på ovanstående kommentarer? Tycker dem har mycket bra tips som du kan testa och inte bara hoppas att det löser sig magiskt efter lite väntetid

Skrivet av Simon^L:

Efter att ha väntat ca 1 timme så går datorn igång utan att krascha, men så fort jag drog igång sky diver i 3dmark så dog datorn direkt:/

Visa signatur

|Fractal design define R5 black | i5 4690k @4,3ghz + evo 212 hyper | MSI GTX 970 G4 Gaming | 16gb corsair DD3R | Fractal design define 650W PSU | Asus maximus ranger VII|

Permalänk
Medlem

@pressbyron:
Håller på att testa för fullt Tänkte bara att det var lite relevant information att meddela

Permalänk
Medlem

Hat testat RAM minnena både var för sig och tillsammans i Memtest86, 0 errors. JAg kan nu även köra igenom hela 3dmark firestrike utan några krascher. Finns det fler stresstest jag borde köra och varför fungerar datorn plötsligt igen?