''Stutter'' i mina spel - Hur får man ''Smooth'' fps?

Permalänk
Medlem

''Stutter'' i mina spel - Hur får man ''Smooth'' fps?

Hej!

Jag har en relativt ny dator - byggde den nära jul 2014 med delar som:
i7 4790k 4.00GHZ 8 core.
GeForce GTX 980
Sitter även på en G-sync skärm från Asus med 144hz

Men...

När jag kör spel som t.ex. WoW eller CS:GO så är det ''stutters'' på min skärm. Farmförallt när man rör kameran sidleds --> Precis som att frames försvinner. Det ''hackar'' fram.
Sitter på 144 fps på CS:GO och 70-140 på WoW (På medium settings, vilket jag tycker är lite lågt).
Resolution 2560x1440 på skärmen.

Provade stänga av G-syncen för att se om det var problemet - provade även att endast använda min gammla 1920x1080 skärm men fick samma resultat.
Verkar precis som att något är felinställt i datorn.

Det är lite störande och jag undrar om någon av er vet hur man kan gå till väga med detta?

Permalänk
Medlem

Det låter ju onekligen som om din FPS går ner till något väldigt lågt när det här händer? Kan du kolla upp detta om du faktiskt har hög fps hela tiden eller om det tillfälligt under korta perioder går ner. Exempelvis spela in med en FPS-mätare igång, kanske även via en extern kamera som filmar skärmen... och sedan spela upp det i slowmo?

Får du samma fenomen om du sänker upplösningen till 1024*768 på Asus-skärmen (bara för att testa)? Blir det ingen skillnad är det verkligen illa.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Har spelat in med FPS mätare - ligger alltid över 60 fps. Den går aldrig under detta värde. (Ligger ofta över 100 fps - Hade fraps igång medans jag hoppade runt + snurrade med kameran)

Går normalt mellan 90-120 fps.
Men det är endå ''stutter''

Så FPS ligger högt - men det är endå ''hackigt''

Permalänk
Medlem

Då är det ju inte att grafkkortet inte hinner rita och skicka till skärmen utan snarare något annat... exempelvis att det skickas signaler om att vrida "kameran" (POV) till spelet i andra intervaller än (exempelvis) en grad i taget... som om det blir "rikta kameran 10 grader höger, vänta 20 millisekunder, hoppa sedan 10 grader till" etc - då blir det ju den upplevelsen att det hackar, men hög fps

Testa en annan mus, ett annat USB-uttag osv?

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T