Intel sätter färg på kartongerna till Skylake

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Om du tittar i forumen så ger man ofta folk råd att köpa "K" processorn även i billigare builds. 4690k har väl varit rådet tills nu iaf, men det lär väl ändras. Så de kanske precis har råd, men inte mer.

Är ju fortfarande en skillnad på om man har 10000kr att spendera eller 10500kr. Många köper ju tom 120GB SSD fortfarande, för de har inte råd med 250GB, trots att det bara är några 100kr mellan, även om det är 10x vettigare att spara nån månad eller 2 till. Om de nu har sparat och har en budget så måste de troligen hålla den då det troligen inte finns mer pengar i plånboken.
Det är enkelt för dig och mig att ta fram 500kr till, men inte för alla.

Och som många redan påpekat... vad får jag för dem? Inget... absolut inget jag troligen behöver. 50% högre pris på en modul, för att?!?
Inga extra FPS i spel, ingen snabbare rendering, ingen snabbare program start. Du får mer nytta för 500kr om du lägger dem på steam spel eller glass till barn ffs.

Om jag inte ska köra integrerad grafik, så tjänar jag inte på att ha DDR4, och om vi tittar på integrerad grafik så är det bättre att använda de 500kr till ett grafikkort.

Finns idag ingen nytta att köra på DDR4, om du inte ska ha skrytpoäng i benchmark, eller om du anser dig måste vilja ha Skylake. Sen att det är mer framtid säkrat mm, är en sak. Men om de inte har råd med 500kr nu, så lär de inte ha råd att byta dator på ett bra tag till heller.

Det sorgliga är att man får 16GB ddr4 för ca 900kr eller 1000kr inkl frakt så erat käbbel om 10 000 eller 10 500 är baserat på att nån kollade snabbt på prisjakt istället för att använda prisjakt som man skall göra, dvs jämföra lägst pris som man KAN köpa.
Sen glider du in på SSD-spåret så säger du bara att det är någon hundring men det är ju generellt sätt 300kr; här brukar folk stirra sig blinda på mängden GB och glömmer styrkretsen, för när du vill uppgradera med 1,2 eller 3 st enheter tilll så är det helt plötsligt 1200kr för samma prestanda, behöver man mer lagringsutrymme så kan man köpa en hårddisk.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Miska:

Kul och se hur efterblivna de är på Intel med tekniken jämfört med RAM-minnen och GPU/VRAM...

Stora flaskhalsen idag är just CPU om man bortser från SSD:n, men även de är på väg att bli snabbare och bättre än processorerna.
De borde nog satsa på fler fysiska kärnor än bara 2-8st och skippa HT för att det ska bli mer prestanda och lägre strömförbrukning på processorn.

HT (eller SMT som tekniken heter, HT är Intels namn på deras SMT implementation) är väldigt effektivt sätt att öka perf/W. Du är rätt ensam att förslå att man ska ta bort det, på serversidan börjar folk undra om Intel inte borde gå till 4 trådar per fysisk kärna.

IBM (POWER) och Oracle (SPARC) har idag 8 trådar per CPU-kärna, upp till 4 trådar ger det fortfarande en del men vid fler trådar är det bara väldigt speciella arbetslaster som drar nytta av SMT. Att Intel stannar vid 2 trådar beror nog mest på att fler trådar än så har väldigt liten positiv effekt på det man normalt gör på skrivbordet, Intel kör ju med samma CPU-kärna från Core M upp till Xeon E7 så man måste undvika att optimera för väldigt udda laster.

Två fysiska kärnor med HT är mer än nog för den absoluta majoriteten, är därför vi ser att 4-kärniga modeller bli allt mindre vanliga för bärbara enheter. Mer än fyra kärnor är en nisch, den nischen täcker Intel idag med E-serien och Xeon E5.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

HT (eller SMT som tekniken heter, HT är Intels namn på deras SMT implementation) är väldigt effektivt sätt att öka perf/W. Du är rätt ensam att förslå att man ska ta bort det, på serversidan börjar folk undra om Intel inte borde gå till 4 trådar per fysisk kärna.

IBM (POWER) och Oracle (SPARC) har idag 8 trådar per CPU-kärna, upp till 4 trådar ger det fortfarande en del men vid fler trådar är det bara väldigt speciella arbetslaster som drar nytta av SMT. Att Intel stannar vid 2 trådar beror nog mest på att fler trådar än så har väldigt liten positiv effekt på det man normalt gör på skrivbordet, Intel kör ju med samma CPU-kärna från Core M upp till Xeon E7 så man måste undvika att optimera för väldigt udda laster.

Två fysiska kärnor med HT är mer än nog för den absoluta majoriteten, är därför vi ser att 4-kärniga modeller bli allt mindre vanliga för bärbara enheter. Mer än fyra kärnor är en nisch, den nischen täcker Intel idag med E-serien och Xeon E5.

Varför ökar de inte klockfrekvensen något då?
Min förra CPU hade högre frekvenser än dagens CPU.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

Är aningen kluven på huruvida jag skall sätta ihop ett nytt bygge med i7-6700K eller att fortsätta med vad jag redan har.

Sitter förvisso på en i7-2600K @ Stock och jag upplever det inte som att den sätter käppar i hjulen för något.
Tvärtom, allt funkar fint så ur det perspektivet så är det väl aningen lönlöst att uppgradera.

Skälet till att jag ändå funderar på att bygga något nytt är anledningen till att jag kör min i7-2600K i stock.
Varför gör jag det? Well.. Gather around, kids!

Storytime
Vid slutet på 2014 när jag en kväll satt och spelade Battlefield 4: Final Stand, så upplevde jag frysningar och
att något inte mådde vidare bra. Tabbade ur spelet och såg att CPU:n låg på 90+ celsius varpå jag stängde ned
allt möjligt som var igång (applikationer etc.).

Öppnade upp sidoluckan och det blev tydligt att vattenblocket med dess inbyggda pump i min Corsair H60 hade
bestämt sig för att ta ut sin pension, men inte i förtid. Den hade tills dess rullat i 3 år utan några besvär. Ännu
mer intressant var att varvtalsräknaren från pumpen visade att den jobbade på som vanligt.

Sedan dess så vägrar systemet starta med Turbo Boost aktiverat, överklockning av CPU eller ändring av frekvenserna
till det som mina minnen är specificerade för (1600mhz) resulterar i att systemet inte boot:ar och jag får resetta
allt. Med andra ord, sedan Corsair H60 pumpen dog, så är jag fast vid i7-2600k @ 3,4Ghz + DDR3 @ 1333mhz.

Att leka med det ytterligare har jag ingen vidare lust för då jag måste resetta BIOS som i sin tur även plockar bort
min RAID1 array.

Fråga
Med ovanstående sagt, borde jag stå kvar vid i7-2600k @ 3,4Ghz + DDR3 @ 1333mhz eller ta mig i kragen och
uppgradera till purfärska i7-6700K med DDR4?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Miska:

Varför ökar de inte klockfrekvensen något då?
Min förra CPU hade högre frekvenser än dagens CPU.

Flera orsaker. Dels ställer det till problem att ha en allt för hög TDP, IBM använder rätt dyra material för paketering just för att kunna hantera 250W TDP. AMD hade väll rätt strikta krav på kylning och liknande för FX-9590 för att klara den höga TDP man använde där.

Andra orsaker är att man designmässigt lite får välja om man vill bygga för hög klockfrekvens, något som förenklas av lång pipeline och "smal" design. Lång pipline och "smal" design påverkar däremot IPC negativt, så inte säkert att det ger högsta absoluta prestanda (IPC * frekvens).

Men främst är det nog därför att lägre frekvens med hög IPC i de flesta fall ger bättre perf/W än vad en enklare design i hög frekvens ger. I dagens datacenter och för mobila enheter är perf/W den överlägset viktigaste egenskapen.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

På serversida ger det upp mot 60% högre prestanda då IPC'n ofta är väldigt låg per tråd.

Jag skrotar mitt svar och gör en liten kommentar till ditt svar istället:

Vi (Opera Mini) får ut rätt groteska +90% från hypertrådning (utan speciellt märkbar effektökning (WTB: 4x SMT)).

Att säga att hypertrådning ska skrotas för att spara ström är ungefär så fel man kan ha, faktiskt.

Permalänk
Skrivet av OlleTheGreat:

Heh, har redan en 2600K så jag tror jag hoppar dessa

Skrivet av anon81912:

Varför det. I vilka spel / applikationer kommer man se en märkbar skillnad i prestanda?

Jag sitter nämligen på en 2500K och funderar på att uppgradera men jag kan trots allt inte hitta en enda anledning, förutom strömförbrukningen. Spelar för det mesta spel i 60 FPS / 2560 x 1440.

Kan påpeka att flera nu när skylake har lanserats här i forumet. Verkar ska uppgradera till de nya propparna och en hel del sitter på 4790k och likvärdigt. Och jag kan göra det om jag vill men avstår det för det är för lite vinst i det.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gunner357:

Kan påpeka att flera nu när skylake har lanserats här i forumet. Verkar ska uppgradera till de nya propparna och en hel del sitter på 4790k och likvärdigt. Och jag kan göra det om jag vill men avstår det för det är för lite vinst i det.

Samma här. Är mest sugen på att uppgradera för att det är kul att köpa nya saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Kan påpeka att flera nu när skylake har lanserats här i forumet. Verkar ska uppgradera till de nya propparna och en hel del sitter på 4790k och likvärdigt. Och jag kan göra det om jag vill men avstår det för det är för lite vinst i det.

Om man ska vara ärlig är ju 6700K rätt mycket snabbare om man går tillbaka så långt som 2600K men den hänger med än så länge och jämför man exempelvis 980Ti mot GTX580 som är från liknande tidsperioder som 6700K mot 2600K är det ju uppenbart att processorerna inte blir särskilt mycket snabbare varje generation. Det säger mycket att man fortfarande kan sitta på en 2600K och spela nya spel på höga inställningar, det kan man inte med ett GTX580.