Windows 10 redan populärare än Windows 8.1 på SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rildiz:

Dom som är på Windows 8.1 har redan windows 10 minus ett par features. Ingen större skillnad alls.
Däremot dom som är kvar på 7 borde vänta tills SP1 i min mening för det är fortfarande ganska ostabilt.

Vad syftar du på för instabilitet då? Jag har använt win10 sen augusti förra året då insiders fick börja testa (är it-konsult så jag använder det hela dagarna). Det enda jag sett på hela den tiden som inte fungerat är att det första månaderna kunde man inte ändra IPv4 adress via kontrollpanelen.

Jag har Win10 på alla mina datorer nu också. Har aldrig haft några problem med instabilitet och jag har ännu inte hittat något program eller drivrutin som inte funkar.

Visa signatur

i7 3770K | 16GB Vengeance | R9 290X | 2x840 EVO - Raid0 | Mionix Naos 3200 | Mionix Zibal 60 | Astro A40

Permalänk
Skrivet av hesste2:

Vad syftar du på för instabilitet då? Jag har använt win10 sen augusti förra året då insiders fick börja testa (är it-konsult så jag använder det hela dagarna). Det enda jag sett på hela den tiden som inte fungerat är att det första månaderna kunde man inte ändra IPv4 adress via kontrollpanelen.

Jag har Win10 på alla mina datorer nu också. Har aldrig haft några problem med instabilitet och jag har ännu inte hittat något program eller drivrutin som inte funkar.

Håller med dig. Är inget som är ostabilt alls.
Sitter man och pilar reg och massa saker så får man skylla sig själv.
Sen sitta och ladda ner de nyaste driv är ju inte så klokt att gör.
Bäst är att köra vad Windows 10 har nu någon månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Glöm inte att göra en upgrade först så att du inte sumpar din licens.

Har ett studentkonto så jag har en ny nyckel till Win 10. Tack ändå! Kan vara bra att tipsa vänner om

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrLingon:

Varför tycker du att w8.1 verkar bättre?

Skickades från m.sweclockers.com

Personligen har jag aldrig tänkt att något fattas i W8.1 som många andra gör (startmenyn). Med tanke på all informationsinsamling i W10 och inga spel med DX12 så tror jag jag stannar vid 8.1 tills det faktiskt finns en anledning att byta.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Glöm inte att göra en upgrade först så att du inte sumpar din licens.

Räcker det att påbörja en upgrade i nån wizard för att göra detta eller måste man göra klart en hel upgrade? Känns lite drygt att uppgradera OSet för att sedan bara wipa det ändå. Tänkte själv kika på detta ikväll.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

man märker direkt när någon som hatar Windows 8 använt det i max 2 minuter på en demodator på Mediamarkt, det är om personen använder termen Metro. Hur man kan tycka att daemon tools är bättre än native är förbryllande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

..och vad i den där bilden är skrämmande?

För mig känns det självklart att allt det där ska vara påslaget. Enda som stör mig är att Windows Update tillåts starta om min dator..

I windows 10 pro går det att välja själv Home edition går det ej tyvärr men sitter på pro så inga problem här

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Vägledare

Tycker att Win 8.1 har fått lite orättvist mycket kritik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alucius:

@wasted @MinscS2:

Testat detta? Funkade för mig för detta problem på två datorer. En med win 7 och en med win 8.1.

#15571073

Tack för tipset. Prövade att köra "WindowsUpdateDiagnostic". Den löste några st problem. Men jag fick ändå inte installationen att börja. Såg att det fanns fler steg att gå. Men jag avvaktar tills den installerar av sig själv. :).

Visa signatur

En laptop atm för lättare spel/arbete/surfande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cityguysims:

Personligen har jag aldrig tänkt att något fattas i W8.1 som många andra gör (startmenyn). Med tanke på all informationsinsamling i W10 och inga spel med DX12 så tror jag jag stannar vid 8.1 tills det faktiskt finns en anledning att byta.

Anledningen är väl att det är gratis. Sedan kommer väl den fria uppgraderingen sluta också, vet dock inte när.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Miikks:

Tycker att Win 8.1 har fått lite orättvist mycket kritik.

Ingen skillnad mellan 8.1 och 10 för mig.
ordet "gratis uppgradering" betyder en hel del för de allra flestas perception.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Har inte haft några stora problem direkt, förutom att inte kunna har fil-genvägar i start och det här medelandet när jag deatachade debuggern från java (Spioneri på mina processer?),

Då jag har en windows phone så är microsofts "spion-funktioner" inte så nytt eller fårvånande.

Min upgrade gick inte felfritt, Fick ladda ner iso filen och köra en upgrade genom den, men inte med MediaCreationTool för den förväljer språket beroende på vart man befinner sig (Kör med engelsk version),

Jag upplevde Windows 8.1 "ryckit" och micro lagg i gränssnittet i jämnförelse med windows 7 och 10

OnT: Tror det beror på att en del på sweclockers är tenknik intresserade och kör med senaste OS'et (troligvis med windows 7 i dual-boot). Men det är ganska imponerande siffror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av raldo94:

Min upgrade gick inte felfritt, Fick ladda ner iso filen och köra en upgrade genom den, men inte med MediaCreationTool för den förväljer språket beroende på vart man befinner sig (Kör med engelsk version),

Om man sätter alla regions inställningar & språk/nationella inställningar till EN-GB (Storbritannien) så kan man ta hem "rätt" Media creation tool om man har engelskt OS i grund. Jag gjorde detta på min spelburk & det funka prima. Du kan såklart ställa tillbaka allt till Sverige/svenska efter installationen.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Hur tjänar microsoft pengar på att så många skaffar windows 10? dom flesta sitter ju säkert på en legit win 7 elr 8.1 nyckel :O???

Blir lättare att styra och ställa om alla har samma OS.
(samt bor is samma federation, pratar samma språk, har samma religion och att de som inte vill detta blir avrättade med samma modell av Guillotine osv osv).

Permalänk
Medlem

Jag är riktigt nöjd. Allting bara fungerar.

Permalänk
Medlem

Använt W10 i 48 h nu och än så länge kan jag bara säga att jag älskar det. Äntligen är mina windows 8-/8.1 dagar över..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Arzei:

Räcker det att påbörja en upgrade i nån wizard för att göra detta eller måste man göra klart en hel upgrade? Känns lite drygt att uppgradera OSet för att sedan bara wipa det ändå. Tänkte själv kika på detta ikväll.

Du måste göra klart en upgrade och sen se till att Windows är aktiverat. Efter det kan du göra en ren installation via USB/Skiva.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

Anledningen är väl att det är gratis. Sedan kommer väl den fria uppgraderingen sluta också, vet dock inte när.

Borde väl sluta 29 Juli 2016 då "gratis"-erbjudandet gäller i 1 år.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragone:

Vet inte riktigt hur du räknar...

Windows 10 BRA!
Windows 8 (8.1 är ett service pack/uppdatering, de är fortfarande samma OS)
Windows 7 Bra!
Windows Vista
Windows XP Bra!
Windows ME (samma som 2000?)
Windows 98 (SE? Svenska eller vad?) BRA!
Windows 95

Så ja varannat

Man säger ju inte att varannan version är bra och dålig... utan OS i sig.

Att klumpa ihop versioner för att påvisa ett obefintligt varannan samband känns ganska uttjatat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cityguysims:

Borde väl sluta 29 Juli 2016 då "gratis"-erbjudandet gäller i 1 år.

Oj, är det ett helt år. Ja, då kan man ju vänta om det inte kliar i uppgraderingsnerven.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Skrivet av oceanic:

Ytterligare förtydliga förhållandet så baserades Win3.11, Win95, Win98/Se, WinMe på DOS som i sin tur var inköpt QDOS.

Sedan har vi WinNT, Win2000, WinXP som bygger på IBM's OS/2.

Sen försökte Micro$oft tillverka något mer eller mindre själv med Vista/Longhorn där ~8000 programmerare och designers jobbade på projektet, vi vet ju hur det gick (många kockar...)

Skickades från m.sweclockers.com

Synd dom inte behöll namnet Longhorn, tyckte då att det bar bra namn jämfört med vista

Skrivet av fermia:

Japp det har jag märkt av ibland mina Windows 7 fanboys..Dom tar upp saker som jag redan använt i 3 år med windows 8..Och tycker det är såååå bra med dom "nya" sakerna i windows 10 hahaha

Har faktiskt inte använd en enda sak i Win 8 som jag inte har i win 7. Men nu använder jag en sak i win 10 som inte finns i windows 7 (win 8 låg appar bökigt till) och det är netflix appen (gött med bättre kvalité och 5.1 ljud), synd dom inte gjort fristående som går att använda i flera olika os.

Skrivet av philipborg:

MS konto är frivilligt. I win8/8.1 är det bara knöligt att installera OS utan konto men det går utan några "hack" eller liknande. Bara en rätt så gömd knapp. Samma sak med Win10, har aldrig kopplat upp ett MS konto till min OS installation.

Nu har dom faktiskt gjort om det enklare i Win 10 (inte bra, men bättre), men win 8.1 så lurade dom på folk att onlinekonto var enda valet.

Nej jag har inte gjort det heller. Endast använt det i store en gång (för att få ner netflix appen).

Skrivet av HappySatan:

..och vad i den där bilden är skrämmande?

För mig känns det självklart att allt det där ska vara påslaget. Enda som stör mig är att Windows Update tillåts starta om min dator..

Kör du home och startar datorn om oavsett vad du gör?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Fråga till Microsoft= "Har en Windows 8 Pro Retail nyckel idag. När jag uppgraderar till Windows 10 Pro. Kommer jag få en ny Retail nyckel "

Svar tillbaka= Windows 8 nyckeln används av Windows 10 men det omvandlas inte. Detta betyder att du fortfarande kan göra en ren installation eller uppgradering till Windows 8 även efter du installerat Windows 10.

Tänk på att du gör en uppgradering till Windows 10 första gången då detta krävs för att licensieringen ska fungera. Efter att Windows 10 är aktiverat så finns möjligheten att göra ren installation av Windows 10 om du vill detta. Om du gör större förändringar (byter moderkort) så kan en om-aktivering triggas.

Med vänlig hälsning
Lars
/ ^LH

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Inaktiv

Tre datorer har fått nytt liv!

Permalänk
Medlem

WOW haha sitter så många i win7? Sen klagar de på dålig fps etc inte konstigt ni lever ju med mjukvara från stenåldern.
Lär er anpassa er lite...

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Nu har dom faktiskt gjort om det enklare i Win 10 (inte bra, men bättre), men win 8.1 så lurade dom på folk att onlinekonto var enda valet.

Det var definitivt kryptiskt. Man var tvungen att gå in på "Skapa nytt konto" och sedan fanns det där en liten text som man kunde trycka på för att skippa MS konto. I win10 är det helt klart tydligare ja.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av asard1212:

Vadå ??? starta om ??? Startar dator om sig när du sitter och surfar eller spelar spel ?

Nej, men nattetid när jag har igång backup-processer och annat.
Så det stör ju inte i dagligt bruk.. men i nattligt o-bruk. xD

Blir väl att uppgradera till PRO så att jag får bestämma när uppdateringarna ska in..

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AtomicPunk:

Lyckas inte installera den i Windows Update. Får error 0x800f0203. Jag får väl vänta tills AMD uppdaterar Catalyst istället. Hoppas bara inte det dröjer ett halvår

Win 10 preview fungerade utmärkt med 7870, så det är något fel i dina drivare.
Win 10 tom både installerade och uppdatera drivarna till det kortet, inkl CCC själv.

Får du problem i spel är det ibland pga DX måste installeras om (fattar inte varför MS inte gör det i varje Windows). Hade problem med ett spel och efter att man kört DXinstallen så fungerade allt bra. Därför tex Steam alltid gör det som första gång install på typ "alla" spel

@Dragone

Ärligt... lägg ner den usla jämförelsen då den inte stämmer, ens nära.

För det första, 8.1 ÄR ett separat OS, precis lika mycket som Win 10 är.
Mycket är ombyggt, och du kräver ny nyckel. Du kan gratis uppgradera 8.0 till 8.1 ja... men detta skulle inte vara så från början, utan det är ett köp för 0kr i Windows Store som gör det.
Windows 10 skulle från början ha blivit ett 8.X OS, men de ändrade sina planer.

Du kan inte installera om en 8.1 med 8.0 nyckel, utan måste installera 8.0 och uppgradera.
Alla tidigare OS kan du ta ner senaste "Service pack" och använda RTM nyckel, så din jämförelse håller inte.

För det andra, Vista SP2 är helt okej, när optimeringarna för Windows 7 kom till SP1. Troligen därför en del fortfarande sitter på OSet.

Jämför fan inte ME med 2000. Imho Win 2000 var bättre än XP, tills XP nådde SP2. Windows 2000 behövde SP1 för att bli vettigt, sen var det mer stabilt och bättre än XP under lååång tid. Det var som sagt först när SP2 kom som det faktiskt blev ett bra OS. Innan dess var det en säkerhetskatastrof, där de startade datorn, för att sist ladda in brandvägg mm. Många tidiga XP maskiner som blev sjuka (virus) direkt när de startade upp, vid ny-install ffs.

ME gjordes efter Win2000 och baserades på 9X kärnan, och blev en katastrof.

Sen fanns faktiskt en version till, som dock aldrig släpptes öppet, Windows Longhorn.
Det var före ver till Vista, som beslutades att man fick jobba lite till på den...

Så hur gärna du än vill, så är det inget "vartannat" tema, någonstans eftersom versionerna kom mellan var

Permalänk
Medlem

Anti Microsoft som jag blivit på senare tid så måste jag säga att jag är inte förvånad för framgången med Windows 10 för det är faktiskt Riktigt bra. Jag kör det visserligen bara som gäst operativ via vmware men anser att det fungerar klockrent till det jag använder Windows till redan från första tech preview´n. Den hittar inkopplade tillbehör bättre och känns rappare. Sen att dom tog bort tiles eller modern UI vad man nu vill kalla det var bra gjort anser nog de flesta. Windows 8 var säkert bra för den som inte störde sig på att dom gick helt sonika i vad många ansåg som en felaktig riktning.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk

Dom hittills enda operativen jag hoppat på direkt är win 98, Vista och Win 8

Jag väntar ett tag med 10an...

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Win 10 preview fungerade utmärkt med 7870, så det är något fel i dina drivare.
Win 10 tom både installerade och uppdatera drivarna till det kortet, inkl CCC själv.

Får du problem i spel är det ibland pga DX måste installeras om (fattar inte varför MS inte gör det i varje Windows). Hade problem med ett spel och efter att man kört DXinstallen så fungerade allt bra. Därför tex Steam alltid gör det som första gång install på typ "alla" spel

@Dragone

Ärligt... lägg ner den usla jämförelsen då den inte stämmer, ens nära.

För det första, 8.1 ÄR ett separat OS, precis lika mycket som Win 10 är.
Mycket är ombyggt, och du kräver ny nyckel. Du kan gratis uppgradera 8.0 till 8.1 ja... men detta skulle inte vara så från början, utan det är ett köp för 0kr i Windows Store som gör det.
Windows 10 skulle från början ha blivit ett 8.X OS, men de ändrade sina planer.

Du kan inte installera om en 8.1 med 8.0 nyckel, utan måste installera 8.0 och uppgradera.
Alla tidigare OS kan du ta ner senaste "Service pack" och använda RTM nyckel, så din jämförelse håller inte.

För det andra, Vista SP2 är helt okej, när optimeringarna för Windows 7 kom till SP1. Troligen därför en del fortfarande sitter på OSet.

Jämför fan inte ME med 2000. Imho Win 2000 var bättre än XP, tills XP nådde SP2. Windows 2000 behövde SP1 för att bli vettigt, sen var det mer stabilt och bättre än XP under lååång tid. Det var som sagt först när SP2 kom som det faktiskt blev ett bra OS. Innan dess var det en säkerhetskatastrof, där de startade datorn, för att sist ladda in brandvägg mm. Många tidiga XP maskiner som blev sjuka (virus) direkt när de startade upp, vid ny-install ffs.

ME gjordes efter Win2000 och baserades på 9X kärnan, och blev en katastrof.

Sen fanns faktiskt en version till, som dock aldrig släpptes öppet, Windows Longhorn.
Det var före ver till Vista, som beslutades att man fick jobba lite till på den...

Så hur gärna du än vill, så är det inget "vartannat" tema, någonstans eftersom versionerna kom mellan var

Blaster/Sasser var lustiga malware. Inte så svårt att ta bort, men så fort du anslöt en XP eller 2k maskin med eget ip till nätet utan att slå på en firewall så fick de skit genom "remote registry" som laddade ned malware och försökte göra samma med alla datorer på nätverket som de kunde nå innan de startades om.

Hur man löste problemet om man inte ville installera en 3djeparts brandvägg på 2000: SLIPStream:a en ny 2k iso med "remote registry" avstängt och "net send" borttaget.

(Windows 95 hade ett liknande exploit som var att man kunde skicka en winpopup med con/con i den och datorn blåskärmade direkt, riktigt kul på lanpartyn då de flesta inte kom ihåg att stänga av winpopup efter de installerat windows)

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.