Logga in nätverks enhet (nas) automatisk

Permalänk
Medlem

Logga in nätverks enhet (nas) automatisk

Hejsan ALLA

Just nu håller jag på med min Netgear ReadyNAS hemma. Allt fungerar som det ska, utom en sak. Varje gång när jag startar om min PC, och dubbelklickar på NAS-en i utforskaren att komma åt mina filer, då kommer upp ruta där står att jag ska ange lösenord och användare för inloggning till nätverk. Jag kan lösenord och användare namn, det är bara att jag vill slippa det.
Eftersom jag har en till NAS som är identisk som den första, jag tog backup på alla inställningar och importerade dom till den första NAS-en fick jag samma resultat. Fortforande rutan kommer upp när jag dubbelklickar på NAS-en.

Jag gick igenom ALLA inställningar på båda två NAS och jämförde men utan någon resultat. Har någon av er någon typs eller ett förslag som kan den här irriterande fel fixa.

Jag vill att varje gång när jag startar PC att kan komma åt NAS-en direkt.

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem

Något kan ju ha fallit bort när du flyttade över inställningarna från NAS1 till NAS 2. Det är inte alls otänkbart.

Nu var det ett tag sedan jag hade min ReadyNAS igång, men skulle man inte ange Workgroup i NAS-inställningarna för att slippa inloggning?

Permalänk
Medlem

I rutan du skriver in användare och lösen borde de och finnas en rutan du kan bocka i för att "komma ihåg" dessa inställningar.

Typ en sådan.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Det är bug/feature i windows sedan långt tillbaka, att funktionen "komma ihåg"-inloggningsuppgifter inte funkar som den ska.
En lösning är att du har ett konto som kallas för ex autoinlogg eller dyl som inte behöver ett lösenord. Kom ihåg att endast låta denna användare bara ha tillgång till nån enstaka mapp ifall man kommer åt servern utifrån, annars är det fritt fram att ge läs/skriv-behörighet.
Det är den enklaste lösningen då inga andra fulhack eller liknande funkat för mig.

Visa signatur

Ryzen 5 5600xt | MSI B450 Mortar Max | 32GB HyperX Fury | EVGA Supernova G2 750w | Intel 665p 1TB | MSI Radeon 6800
H2O: Alphacool XP3 light | EK-Quantum Vector RX 6800 | 2st NexXxos XT45 X-flow
Ljud: Epiphany EHP-O2D / AKG K240

Permalänk
Medlem
Skrivet av willpower:

Något kan ju ha fallit bort när du flyttade över inställningarna från NAS1 till NAS 2. Det är inte alls otänkbart.

Nu var det ett tag sedan jag hade min ReadyNAS igång, men skulle man inte ange Workgroup i NAS-inställningarna för att slippa inloggning?

Hejsan

Allt ligger på samma Workgroup, men fortfarande samma sak.

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem

Kan det hjälpa att mappa en NAS-share till din dator? En permanent mappning till G: eller E:?

Permalänk
Antielefant

Enklaste lösningen torde vara att ha samma användarnamn och lösenord på NASen som på datorn, i vilket fall Windows SSO torde kunna hantera alltihop.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync