Kan man använda bara en heatsink för sin CPU?

Permalänk
Medlem

Kan man använda bara en heatsink för sin CPU?

Tja, som titeln säger så undrar jag om man kan använda bara en heatsink för sin processor.
Har en FX 6300 överklockad till 4,1 ghz och en cooler master hyper 212 evo.
Processorn blir max 40C när jag spelar spel som League of Legends och Rocket League vilket är det jag spelar mest.
Alltså undrar jag om jag behöver en fläkt till den eller om det funkar utan.

Visa signatur

Specs: Chassi: Corsair 230t CPU: FX 6300 GPU: MSI R9 280 MB: MSI 970 Gaming ATX Ram: Crucial 8gb 1600mhz PSU: 600w HDD: 1tb Seagate 7200rpm

Permalänk
Keeper of the Bamse

40 grader låter väldans bra, ingen idé att oroa sig eller köpa en till fläkt!

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk

Om du vill få ner ljudnivån kan du säkerligen få den knäpptyst genom att sänka hastigheten på fläkten en gnutta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Medlem

Tänkte du ta bort fläkten eller?

Det kan gå utmärkt. Men du får kolla tempen noga. Tempen lär stiga mycket om du inte har bra blås i chassit.
Är nog liten risk att någon sitter på ett exakt likadant system med samma förhållanden som har testat.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Låter som att fläkten på din CPU kylare går på 100% konstant.
Säker på att den sitter på rätt fläktpinne på moderkortet?
Sänk hastigheten på fläkten via bios?

40Grader är inte direkt varmt nä
Men utan fläkt blir det nog betydligt varmare, som i inte optimalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av waspen123:

Om du vill få ner ljudnivån kan du säkerligen få den knäpptyst genom att sänka hastigheten på fläkten en gnutta.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av BergEr:

Tänkte du ta bort fläkten eller?

Det kan gå utmärkt. Men du får kolla tempen noga. Tempen lär stiga mycket om du inte har bra blås i chassit.
Är nog liten risk att någon sitter på ett exakt likadant system med samma förhållanden som har testat.

Skrivet av Sybre:

Låter som att fläkten på din CPU kylare går på 100% konstant.
Säker på att den sitter på rätt fläktpinne på moderkortet?
Sänk hastigheten på fläkten via bios?

40Grader är inte direkt varmt nä
Men utan fläkt blir det nog betydligt varmare, som i inte optimalt.

Problemet är att min brorsa (som jag inte har världens bästa relation med precis ) satte ett lösenord på min bios och säger inte det så jag kommer inte in där och kan ändra fläktkurvan. Annars hade jag gjort det direkt så om någon kan ett bra program där man kan göra en fläktkurva för cpun så hade jag blivit väldigt glad.

Visa signatur

Specs: Chassi: Corsair 230t CPU: FX 6300 GPU: MSI R9 280 MB: MSI 970 Gaming ATX Ram: Crucial 8gb 1600mhz PSU: 600w HDD: 1tb Seagate 7200rpm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rygeert:

Problemet är att min brorsa (som jag inte har världens bästa relation med precis ) satte ett lösenord på min bios och säger inte det så jag kommer inte in där och kan ändra fläktkurvan. Annars hade jag gjort det direkt så om någon kan ett bra program där man kan göra en fläktkurva för cpun så hade jag blivit väldigt glad.

Jag är rätt säker att om du återställer CMOS så försvinner lösenordet, det återställer moderkortet.

SpeedFan är däremot en klassisk favorit som du kan testa.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rygeert:

Problemet är att min brorsa (som jag inte har världens bästa relation med precis ) satte ett lösenord på min bios och säger inte det så jag kommer inte in där och kan ändra fläktkurvan. Annars hade jag gjort det direkt så om någon kan ett bra program där man kan göra en fläktkurva för cpun så hade jag blivit väldigt glad.

Vilken typ han din broder! (har själv en lillebror och jag är likadan emot honom )
SpeedFan skulle du kunna köra med om det inte går att reseta CMOS.

Ryck bios batteriet och all kräm i datorn så slipper du nog lösenordsprompten!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rygeert:

Problemet är att min brorsa (som jag inte har världens bästa relation med precis ) satte ett lösenord på min bios och säger inte det så jag kommer inte in där och kan ändra fläktkurvan. Annars hade jag gjort det direkt så om någon kan ett bra program där man kan göra en fläktkurva för cpun så hade jag blivit väldigt glad.

Vilken jävel! Ta ur batteriet som sitter på moderkortet, vänta några sekunder och stoppa i den igen så är BIOS nollställt, inklusive att lösenordet blir borttaget.
Stäng självklart av datorn innan du tar ut batteriet

Sen sätter du ett eget lösen

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Jag är rätt säker att om du återställer CMOS så försvinner lösenordet, det återställer moderkortet.

SpeedFan är däremot en klassisk favorit som du kan testa.

Du menar ett klassiskt program som nästan aldrig fungerar och alltid skapar problem/panik?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Du menar ett klassiskt program som nästan aldrig fungerar och alltid skapar problem/panik?

Om du tycker speedfan är dåligt så kom gärna med ett bättre förslag istället!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BergEr:

Du menar ett klassiskt program som nästan aldrig fungerar och alltid skapar problem/panik?

Oj. Jag kör det på tre av mina datorer samt sambons och det fungerar perfekt på allihopa. Det är lite klurigt att konfa med gör man rätt så har jag inte haft några problem. Har fått det att fungera med alla moderkort och fläkttyper jag någonsin stött på och väldigt trevligt att kunna göra så mycket inställningar som man kan.

Jag har då aldrig fått panik av speedfan. Mer tysta / svala datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Om du tycker speedfan är dåligt så kom gärna med ett bättre förslag istället!

T.ex AI Suite från Asus. Haft Asus moderkort i många år nu så har kunnat använda det.
Knappast det snabbaste eller minst bloatade programmet, men har alltid fungerat klockrent. Även använt det på många andra datorer med Asus MB.

Annars bara sköta det analogt. Testat och fungerande koncept

Skrivet av anon81912:

Jag har då aldrig fått panik av speedfan. Mer tysta / svala datorer.

Dock lär du inte ha missat trådar från folk som tror datorn brinner för att speedfan visar temps på hundratals grader?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Du menar ett klassiskt program som nästan aldrig fungerar och alltid skapar problem/panik?

Det är en utav folks favoriter, ingenting jag använder däremot Mina fläktar i datorn kör i konstant volt.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BergEr:

Dock lär du inte ha missat trådar från folk som tror datorn brinner för att speedfan visar temps på hundratals grader?

Jajo, vet man inte vad man gör får man väl skylla sig själv. Jag ser även trådar om folk som får panik av Windows, Spel, Film, Kryddor eller vadsomhelst och jag bryr mig lika lite om dem...

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Jag är rätt säker att om du återställer CMOS så försvinner lösenordet, det återställer moderkortet.

SpeedFan är däremot en klassisk favorit som du kan testa.

Skrivet av Sybre:

Vilken typ han din broder! (har själv en lillebror och jag är likadan emot honom )
SpeedFan skulle du kunna köra med om det inte går att reseta CMOS.

Ryck bios batteriet och all kräm i datorn så slipper du nog lösenordsprompten!

Skrivet av Majora:

Vilken jävel! Ta ur batteriet som sitter på moderkortet, vänta några sekunder och stoppa i den igen så är BIOS nollställt, inklusive att lösenordet blir borttaget.
Stäng självklart av datorn innan du tar ut batteriet

Sen sätter du ett eget lösen

Tack så mycket för all hjälp, har löst allt nu. Testade även en LoL match utan CPU fläkt och det blev som max 79C men FPS:en kunde gå ner till ungefär 30 ibland när jag brukar ha det cappat på 144 och det aldrig går ner annars.

Visa signatur

Specs: Chassi: Corsair 230t CPU: FX 6300 GPU: MSI R9 280 MB: MSI 970 Gaming ATX Ram: Crucial 8gb 1600mhz PSU: 600w HDD: 1tb Seagate 7200rpm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rygeert:

Tack så mycket för all hjälp, har löst allt nu. Testade även en LoL match utan CPU fläkt och det blev som max 79C men FPS:en kunde gå ner till ungefär 30 ibland när jag brukar ha det cappat på 144 och det aldrig går ner annars.

Du upplevde thermal throttling. Det betyder att processorn blev varmare än vad den "gillar" vara och därför så gick den ner i frekvens för att inte skadas.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Du upplevde thermal throttling. Det betyder att processorn blev varmare än vad den "gillar" vara och därför så gick den ner i frekvens för att inte skadas.

Aha, har hört talas om det. Tack så mycket.

Visa signatur

Specs: Chassi: Corsair 230t CPU: FX 6300 GPU: MSI R9 280 MB: MSI 970 Gaming ATX Ram: Crucial 8gb 1600mhz PSU: 600w HDD: 1tb Seagate 7200rpm

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Rygeert:

Aha, har hört talas om det. Tack så mycket.

Vill du inte använda mjukvara så sätt bara ett motstånd på fläkten så blir det tystare.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.