DVD-Rom kan endast läsa musikskivor.

Permalänk
Medlem

DVD-Rom kan endast läsa musikskivor.

Tjo!

Har sedan länge haft detta problem, att min dvd-spelare endast kan läsa musikcds. Alltså dataskivor fungerar ej, t.ex Windows-installs eller dvd-filmer öht.

Har testat olika dvd-spelare, men problemet kvarstår, så jag tar för givet att det är moderkortet eller liknande som tjallar.
Någon som har haft liknande bekymmer?

Moderkortet är ett ASUS P5Q Premium.

Visa signatur

Sorcere of Pan Tang

Permalänk
Medlem
Skrivet av dev3n:

Tjo!

Har sedan länge haft detta problem, att min dvd-spelare endast kan läsa musikcds. Alltså dataskivor fungerar ej, t.ex Windows-installs eller dvd-filmer öht.

Har testat olika dvd-spelare, men problemet kvarstår, så jag tar för givet att det är moderkortet eller liknande som tjallar.
Någon som har haft liknande bekymmer?

Moderkortet är ett ASUS P5Q Premium.

Njae, detta är enkelt förklarat. Din DVD enhet är troligen slutkört. Dagens billiga har inte mycket mer än några få 1000 timmars drift.

DVDn har 2 lasrar, en för CD (data, ljud osv), samt en för DVD (Data, Video osv).
Den ena lasern har helt enkelt fått en difus lins, och kan inte focusera. Är vanligt slitage och går sällan att laga.

Du kan dock testa blåsa rent med tryckluft, ibland hjälper det. Annars får du byta enheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Njae, detta är enkelt förklarat. Din DVD enhet är troligen slutkört. Dagens billiga har inte mycket mer än några få 1000 timmars drift.

DVDn har 2 lasrar, en för CD (data, ljud osv), samt en för DVD (Data, Video osv).
Den ena lasern har helt enkelt fått en difus lins, och kan inte focusera. Är vanligt slitage och går sällan att laga.

Du kan dock testa blåsa rent med tryckluft, ibland hjälper det. Annars får du byta enheten.

Dock TS hade testat med flera DVD, så borde inte vara det.

TS: skulle testa om det är moderkortet eller som jag mer tror på mjukvarufel, dra igång en Live linuxdist, tex Linux mint med mate eler chinamon, då denna dist innehåller vad som behövs för att spela tex DVD, vilket inte alla linuxdistar gör.

Då kan du kolla om det kan vara moderkortet eller bara windows som har hicka.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Vet att det har funnits rengöringsskivor med små borstar på undersidan.. kanske värt ett försök om det finns att få tag på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Vet att det har funnits rengöringsskivor med små borstar på undersidan.. kanske värt ett försök om det finns att få tag på.

Nja... beror ju på vilken typ av enhet det är. Är det en vanlig 5,25" DVD så kostar de nya ofta lika mycket som denna rengöringsskiva (vansinnigt nog). Därför jag inte rekommenderar dem längre.
ca 200kr får man en DVD brännare för idag, och senast jag kollade på sådan skiva låg den på 159kr. 40kr extra så har du en ny enhet, med garanti

Tryckluft kostar mellan 50-100kr och är ändå bra att ha för att rengöra andra datordelar, så det är något man har nytta, även om DVDn inte fungerar.

@ggustavsson när jag nu läser om det så ser jag detta. Lite skumt att flera olika skivor inte skulle fungera i flera olika spelare, om det inte är fel på skivorna.
Har TS däremot testat flera olika gamla DVD spelare så kan det mycket väl vara problemet. DVD spelare sedan typ 2005 eller så har ca 100-200 timmar innan linsen börjar bli difus, sen går det bara utför. Äldre kvalitetspelare kunde dock hålla 1000-tals timmar innan linsen blev dålig. Idag är det dock bara billig plast... (vad förväntar man sig för 200kr per enhet liksom).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Dock TS hade testat med flera DVD, så borde inte vara det.

TS: skulle testa om det är moderkortet eller som jag mer tror på mjukvarufel, dra igång en Live linuxdist, tex Linux mint med mate eler chinamon, då denna dist innehåller vad som behövs för att spela tex DVD, vilket inte alla linuxdistar gör.

Då kan du kolla om det kan vara moderkortet eller bara windows som har hicka.

Tjo. Menar du att jag ska köra in det på en USB-sticka och sen köra något program?

Lade märke till att DVD-romen kan läsa tomma skivor, alltså den erbjuder att köra igång brännar-program. Men så fort det har kommit in data på den så händer det ingenting.

Visa signatur

Sorcere of Pan Tang

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dev3n:

Tjo. Menar du att jag ska köra in det på en USB-sticka och sen köra något program?

Lade märke till att DVD-romen kan läsa tomma skivor, alltså den erbjuder att köra igång brännar-program. Men så fort det har kommit in data på den så händer det ingenting.

Låter som att du bör nyinstallera ditt OS och/eller köra en check efter skit i datorn typ MBAM eller Spybot S&D.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)