Permalänk
Medlem

Kylare till ny dumburk

Hej! Med lanseringen av Skylake tänkte jag bygga om min dator. Från en Fractal Design Define R4 till en Node 304 i formfaktor m-ITX. Tanken är att återanvända så mycket komponenter som möjligt från min gamla rigg. Däremot behöver jag lite tips på en bra processorkylare.

I den gamla lådan har jag en Corsair H80 som jag fått dåliga erfarenheter av. Först å främst så tycker jag att pumpen var lite för högljudd, men det kunde jag leva med. Det andra är att den tillslut har gett upp. Lämnade in den på undersökning där dom konstaterade att det är pumpen som lagt av.

Funderar på en Fractal Design Kelvin T12. Gillar deras produkter i överlag men har läst att även denna pump ska vara något högljudd.

Komponenterna i den gamla riggen http://www.inet.se/kundvagn/visa/2461980/2012-10-26

Permalänk
Medlem

@Acherry

Funderat på tornkylare istället för sluten vattenkylning?

Isåfall kan du kika lite här. Alla ska iallafall på höjden få plats, men de allra fetaste är nog ett no no i ett så litet chassi.

*edit*
Äsch då, det lirade inte att länka kylare emellan 150-165mm på Inet. Men sätt den övre rullisten på 150 så får du fram ett par bra alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santrik:

@Acherry

Funderat på tornkylare istället för sluten vattenkylning?

Isåfall kan du kika lite här. Alla ska iallafall på höjden få plats, men de allra fetaste är nog ett no no i ett så litet chassi.

*edit*
Äsch då, det lirade inte att länka kylare emellan 150-165mm på Inet. Men sätt den övre rullisten på 150 så får du fram ett par bra alternativ.

Jag är öppen för tornkylare så tack för tipset! Någon som har erfarenhet från olika kylare på vilka som är bra osv.

Permalänk
Medlem

@Acherry

Jag skulle slå ett slag för NH-U14S/U12S samt Argon AR03/AR01 som alla fyra har fått fina betyg på olika hemsidor runtom på nätet.

Noctua är lite dyrare med lite bättre prestanda och lägre ljudnivå.

Silverstone kylarna håller väl lite mer mainstream profil eller vad man ska säga, på samma sätt som Cooler Master Hyper 212 gör.

Dem presterar väl överlag allihopa, själv skulle jag tagit en med en 140mm fläkt så den inte behöver gå på högvarv i en liten låda.

Permalänk
Medlem

Sorry för att gå off-topic men jag blev tvungen att klicka mig in i tråden eftersom jag undrade vem som skulle köpa kylare till sin tv
Dumburk är en synonym för tv/tv-apparat!

Anyways, lycka till med nya datorn!

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santrik:

@Acherry

Jag skulle slå ett slag för NH-U14S/U12S samt Argon AR03/AR01 som alla fyra har fått fina betyg på olika hemsidor runtom på nätet.

Noctua är lite dyrare med lite bättre prestanda och lägre ljudnivå.

Silverstone kylarna håller väl lite mer mainstream profil eller vad man ska säga, på samma sätt som Cooler Master Hyper 212 gör.

Dem presterar väl överlag allihopa, själv skulle jag tagit en med en 140mm fläkt så den inte behöver gå på högvarv i en liten låda.

Har ingen erfarenhet av tornkylare. Är dom generellt tystare än vattenkylare eller är det skitsamma i ljudnivå?

Skrivet av TiasE:

Sorry för att gå off-topic men jag blev tvungen att klicka mig in i tråden eftersom jag undrade vem som skulle köpa kylare till sin tv
Dumburk är en synonym för tv/tv-apparat!

Anyways, lycka till med nya datorn!

Hahaha ja det har du rätt i. Tänkte inte på det när jag satte rubriken

Permalänk
Skrivet av Acherry:

Har ingen erfarenhet av tornkylare. Är dom generellt tystare än vattenkylare eller är det skitsamma i ljudnivå?

Hahaha ja det har du rätt i. Tänkte inte på det när jag satte rubriken

Har inte provat vattenkylare personligen, men tornkylare kan du köra semipassivt. Du har fler rörliga delar i en färdig vattenkylning.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

@Acherry

Dem är mycket tystare med dagens avancerade fläktar. Har haft slutna vattenkylare av både Corsair, Antec och Arctic Cooling och dem är alla mer högljudda än min NH-U9B SE2 som kör dubbla 92mm fläktar på rätt höga varv.

En tornkylare med en 140mm fläkt är iallafall i tester tystare än samtliga högprestanda-vattenkylare.

NH-U14S - Temperatur full belastning med en i7 2600k 4,5Ghz @ 1.35 V

Dold text

NH-U14S - Ljudnivå full belastning med en i7 2600k 4,5Ghz @ 1.35 V

Dold text

H100i/H80i 240mm respektive 120mm rad - Temperatur full belastning med en i7 2600k 4,5Ghz @ 1.35 V

Dold text

H100i/H80i 240mm respektive 120mm rad - Ljudnivå full belastning med en i7 2600k 4,5Ghz @ 1.35 V

Dold text

Det är dock upp till var och en hur man uppfattar ljud och hur känslig man är, men generellt sett på det hela; bryr man sig mest om ljudnivån ta en tornkylare, bryr man sig mest om prestanda ta en sluten vattenkylare, då gärna med 240mm radiator då 120mm blir oftast utpresterade av tornkylare om inte så håller dem jämnt i prestandan fast till en mycket lägre nivå.

Hoppas det hjälpte och ha det fint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santrik:

@Acherry

Dem är mycket tystare med dagens avancerade fläktar. Har haft slutna vattenkylare av både Corsair, Antec och Arctic Cooling och dem är alla mer högljudda än min NH-U9B SE2 som kör dubbla 92mm fläktar på rätt höga varv.

En tornkylare med en 140mm fläkt är iallafall i tester tystare än samtliga högprestanda-vattenkylare.

Det är dock upp till var och en hur man uppfattar ljud och hur känslig man är, men generellt sett på det hela; bryr man sig mest om ljudnivån ta en tornkylare, bryr man sig mest om prestanda ta en sluten vattenkylare, då gärna med 240mm radiator då 120mm blir oftast utpresterade av tornkylare om inte så håller dem jämnt i prestandan fast till en mycket lägre nivå.

Hoppas det hjälpte och ha det fint.

Tack för hjälpen och dina fina tips! Har tagit en funderare och det blir förmodligen en NH-U14S. Nu inväntar jag bara att det ska släppas lite fler mitx moderkort så man kan skicka iväg en beställning