Permalänk
Medlem

CPU_LED lyser rött.

Hej nu är det så att min polare installera sin nya cpu med sin kylare same ram (i7 4790k, corsair h80iGT, 16gb corsair vengeance pro 2400mhz)

Vi har testat byta ram, använda 1 ram sticka, byta psu, clear_cmos, och inget har fungerat, vi har kollat efter böjda pins men hittade inga.

Vi testade de gamla sakerna (4670k o random ram minnen samma volt som dessa 8gb dock) och då fick vi BOOT_DEVICE_LED som error kod.

Vi vet ej vad vi ska göra, hjälp snälla, och ja alla kablar sitter i... min polare brukar bara ha otur runt datorer men han kan mycket

EDT: MB = ASUS Z87-A

EDIT #2: Uppdaterat bios, kopplade in CPU men fortfarande lyser CPU_LED rött. Help plis

Permalänk
Medlem

@ZeSalmon: Det kan vara bra att skriva vilket moderkort ni använder till att börja med.

Tyvärr kan jag inte hjälpa mer än så, förutom att jag hade problemet att BOOT_DEVICE_LED lös på mitt Asus Z97-A och det visade sig att strömsladden till SSDn inte satt i ordentligt.

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk
Medlem

@SYRE: Sorry glömde, ska vara fixat.

Permalänk
Medlem

@ZeSalmon: no offense, men din polare verkar inte vara superhaj. som ovanstående skriver så får ni helt enkelt konsultera manualen till moderkortet. om den är borttappad eller dyligt är det bara att googla felmeddelandet och modellnamnet på moderkortet så borde det klarna varför det inte vill fungera.

Innan han stoppade i nya processorn, är han säker på att dels moderkortet stödjer det och att han rätt bios-version? Kan vara så att processorn han köpt inte var lanserad eller stöddes när kortet tillverkades. Isf måste ni stoppa tillbaka den gamla processorn och ladda ner samt flasha moderkortet med en bios-uppdatering som stödjer processorn.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Det kan inte var något med att ni kanske måste uppdatera BIOS för att den nya CPU:n ska funka?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

@trickysaer: Hej tack för ditt svar, du vet väl att båda cpu:na är 1150 socket? Så de passar...... Ifall vi ej får svar tänker jag koppla in de gamla grejorna, uppdatera/flasha bios och testa igen.

EDIT: Ska uppdatera bios nu för att se, tror själv att den gamla bios inte stödjer dem "nya" devil cannyon cpu'na, då han aldrig har uppdaterat bios tydligen... haha

Permalänk
Medlem

@bärplockaren: Tror det själv, ville uppdatera bios men han pallade ej koppla in o ur allt gammalt o nytt... xd

Permalänk
Medlem

@ZeSalmon: visst gör dom det, men har man inte rätt bios-version som jag skrev så finns risken att de inte stöds ändå.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Googla på "cpu led red light asus z87-a" så hittar du tusentals människor som haft samma problem och väldigt många förslag på åtgärder.

Edit: Menade absolut inte att vara dryg med att hänvisa dig till Google med en sökfras, utan har själv upplevt problem med z87-a och CPU LED som lyser rött. Hittade då väldigt många vettiga trådar, så vet att där finns många som haft liknande problem på Internätet.

Visa signatur

Rolig signatur

Permalänk
Medlem

Fixade det

Hej då jag och min polare gick från bios update "1->3" istället för "1->2" så verkade det ej funka, efter lite felsökande så fixade det sig iallafall... Konstigt att asus inte har sakerna som ingår i bios uppdate "2" i "3an" Nu funkar allt, tack för all hjälp

Permalänk
Skrivet av ZeSalmon:

Hej då jag och min polare gick från bios update "1->3" istället för "1->2" så verkade det ej funka, efter lite felsökande så fixade det sig iallafall... Konstigt att asus inte har sakerna som ingår i bios uppdate "2" i "3an" Nu funkar allt, tack för all hjälp

skönt det löste sig och udda att det intte fans med i 3:an. Nyare BIOs versioner brukar annars ha både gamla och nya fixar med.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

@Broken-arrow: exakt det jag tänkte, men tydligen vill asus vara jobbiga jokes aside tack för all hjälp