Permalänk
Medlem

Ny dator, bootar ej med grafikkort

Hej!

Köpte denna rigg från denna tråd: #15559784 , med grafikkortet (Gigabyte GTX 960) som SUMITOMO länkade.

Datorn bootar upp utan något problem utan grafikkortet i, men så fort det är i (grafikkortet lyser i datorn), så bootar dator aldrig ens upp till BIOS.

Hur felsöker jag enklast nu sent på kvällen. Kan det vara att PSU är för klen eller är grafikkortet som är b0rk?

Permalänk
Avstängd

Vad för komponenter har du?
Om PSU är för klen så bootar den inte alls, dvs bios post kommer inte ens upp på skärmen, det kan i absolut värsta fall vara grafikkortet som är trasigt

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem

Det är iallafall inte PSU som är för svagt då 960 är väldigt strömsnålt.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

Vad för komponenter har du?
Om PSU är för klen så bootar den inte alls, dvs bios post kommer inte ens upp på skärmen, det kan i absolut värsta fall vara grafikkortet som är trasigt

Denna

Fast med ett Gigabyte G1 Gaming NVIDIA GeForce GTX 960 2GB, grafikkort istället för det listat där.

Permalänk
Medlem

Har du kopplat in skärmkabeln i GTX 960? Är GTX 960 i och skärmkabeln i det integrerade grafikkortet startar inte datorn

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gourry:

Denna
http://www.inet.se/kundvagn/bild/8227312/forslag
Fast med ett Gigabyte G1 Gaming NVIDIA GeForce GTX 960 2GB, grafikkort istället för det listat där.

varför i hela världen valde du ett gigabyte kort framför ett asus ? lol
har du kontrollerat så alla kablar är insatta i grafikkortet?
har du testat resetta cmos?

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Har du kopplat in skärmkabeln i GTX 960? Är GTX 960 i och skärmkabeln i det integrerade grafikkortet startar inte datorn

Skärmkabel i grafikkortet, bootar ej.
Skärmkabel i moderkortet med grafikkort i, bootar ej.
Skärmkabel i moderkort itan grafikkort, botar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

varför i hela världen valde du ett gigabyte kort framför ett asus ? lol
har du kontrollerat så alla kablar är insatta i grafikkortet?
har du testat resetta cmos?

Alla kan vara klantiga ibland.. Men har testat att resetta CMOS nu och det hjälpte inte.

Permalänk
Medlem

Testa köra in senaste bios medan du kör grafiken från mobot.

Men det mobot ska köra 960 ut ur boxen. Du sätter grafikkortet i översta pcie porten va? Den gråa eller är inte grå på alla bilder nu såg jag, den översta iaf

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Testa köra in senaste bios medan du kör grafiken från mobot.

Men det mobot ska köra 960 ut ur boxen. Du sätter grafikkortet i översta pcie porten va?

Redan testat, inte det heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gourry:

Redan testat, inte det heller.

Låter som det är fel på mobot eller grafikkortet då imo.
Kanske nätagget om ngt blir kortslutet när man kopplar in strömkabeln till grafikkortet.
Enkalste är om du känner ngn som du kan låna ett grafikkort av ocvh testa.

vart i stockholm bor du?

Du använde distanserna när du monterade mobot? long shot

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

@stimpen: Jo, distanserna använder jag.

Jo, ska åka till en polare på söndag och kolla grafikkortet hos honom. Har tyvärr inte tid imorgon.

(Bor i Bagarmossen)

Men tack alla för all support!

Permalänk
Medlem

Nu har jag testat grafikkortet hos min polare, efter två försök så startade den faktiskt upp i hans burk (också en 550W PSU)!

Vad lämnar detta till mig, är det nätagget eller moderkortet som strular? Hur tusan ska jag felsöka nu?

(Skriver detta på datorn just nu, med ett gammalt nvidia 9800 GT kort inkopplat i PCI-E.)