Intel Skylake hos svenska återförsäljare

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Inte för grafikprestandans skull i alla fall (om du har en huffsad OC) men för att det är kul eller om du gör nått annat än spelar på din dator

Det kan finnas en poäng även för spel om man har multi-GPUs och gillar OC

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Ja, vill man ha nyare mainstream eller vill man ha server platform.

Bara fråga sig själv, vill man ha funktionerna i Z170 eller X99?

Sen bara köpa.

Och jag som trodde det var ny generation CPU vi skulle få...
När största nyheterna är i moderkortet så är det nog ett stort fett "fail" stämpel.

Permalänk
Medlem

Har länge sett fram emot Skylake, men min 2700K som jag införskaffade 2011 fortsätter att tuffa på rätt gött @5Ghz idag. Ser ingen mening med att byta. Skulle väl vara om det där jäkla moderkortet pajar...

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Medlem

När kan det förväntas dyka upp moderkort med Skylake i formfaktor mini-ITX? Hoppas att det kommer såna med USB 3.1 och m.2. Då är man nog framtidssäkrad ett bra tag.

Tror ni man klarar sig med interna grafiken i Skylake för 4K i framtiden om man inte skall spela, alltså vanligt arbete, och filmer, serier, video i 4K?

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Paddanx:

Och jag som trodde det var ny generation CPU vi skulle få...
När största nyheterna är i moderkortet så är det nog ett stort fett "fail" stämpel.

Vet inte riktigt vad du förväntar dig....

6700k lite bättre IPC, klockar bra enligt rykten och drar mindre ström antar jag.

Sen är ju Z170 resten man vill åt iallafall jag.

Vadå fail?

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Hype! Det värsta är att det nog inte är mycket att sitta och vänta på egentligen

Näe, jag vet... men jag kan inte låta bli

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

ska det inte vara ute nu? var är recensionen?

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Vet inte riktigt vad du förväntar dig....

6700k lite bättre IPC, klockar bra enligt rykten och drar mindre ström antar jag.

Sen är ju Z170 resten man vill åt iallafall jag.

Vadå fail?

När du säger det som du gör här är det mer:

Z170 har ju bättre överklock, DDR4, M.2 och andra fördelar.
"Sen är det väl inte fel med en ny CPU som är typ likadan som min gamla."
Mao, det är moderkortet som många vill ha.. inte CPUn.

Hade de släppt ett moderkort med 1155 / 1150 sockel, med alla fördelarna som finns med skylake (vet att DDR4 inte går, men "om"), så hade ju ingen köpt ny CPU. Inte till dessa priser iaf.
Tror tom att Z77 moderkort hade du kunna sälja som smör i 5 år till, om nu Intel ville att du skulle köpa ny CPU istället. För det är inget fel på de CPUerna.

Man köper ett kanonbra moderkort, och sen tvingas byta CPUn, även om man egentligen inte behöver. Därför anser jag detta som stort fett "fail". Inte för att skylake som CPU eller moderkorten är dåliga, utan för att där finns ingen direkt fördel att byta upp sig om du inte vill ha saker i moderkortet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av karjix:

Kollar tester på nätet och inser att min 2600K lever vidare en generation till om inte mer.

Vid det här laget är det ju ungefär 20-40% skillnad vid samma frekvens (beroende på vad du gör, 40% vid SSE, och typ 400% vid 256-bittarsberäkningar, men det är oftast inte så relevant. Rätt mycket mer än så så klart om du packar video, eller håller på med crypto, men det sista spelar mest roll i servrar).

Så det beror ju helt på: Är din 2600 klockad runt 30% högre? Då vinner den (ofta), om det inte är minnesbandviddsberoende (pci-e och ram, sata etc), där är de nya ju avsevärt snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Man köper ett kanonbra moderkort, och sen tvingas byta CPUn, även om man egentligen inte behöver. Därför anser jag detta som stort fett "fail". Inte för att skylake som CPU eller moderkorten är dåliga, utan för att där finns ingen direkt fördel att byta upp sig om du inte vill ha saker i moderkortet...

Problemet är ju att mycket av det du kopplar till moderkortet (mer USB3, DDR4, mer pci-e, nyare pci-e, m2 etc) faktiskt sitter i CPU:n. Det är därför sockeln ändrar på sig, det är en effekt av att north och southbridge till stor del har flyttat in i CPU:n, från moderkorten där de satt förr i tiden.

Permalänk
Medlem

@cardeci Sen är ju också frågan om X antal kronor detta kallas kostar (Nytt moderkort, Ny i7-CPU, DDR4) verkligen är värt för de % när trots allt de flesta 2600k når 4,5-5Ghz iaf.

Ingen tvekan att Skylake är bättre CPU än så gammal som 2600k, men var kommer man märka det förutom plånboken och några FPS i låg upplösnings tester (för att GPUn inte ska flaska). Om nu vulkan/DX12 förändrar detta till mot lägre CPU krav ändå så är det ännu mindre nytta om du inte behöver "rå beräkning". Och ska du ha det är nog 5820k ändå ett bättre val.

För en som sitter på urgammalt system, och vill ha helt nytt är den nog ett bra val, men det blir verkligen minskad vinst om man redan sitter på ett 2600/2700k/3770k som är väl klockad, (eller motsvarande i5a mot i5a). Blir nog plånboken som får tala...

Skrivet av cardeci:

Problemet är ju att mycket av det du kopplar till moderkortet (mer USB3, DDR4, mer pci-e, nyare pci-e, m2 etc) faktiskt sitter i CPU:n. Det är därför sockeln ändrar på sig, det är en effekt av att north och southbridge till stor del har flyttat in i CPU:n, från moderkorten där de satt förr i tiden.

Vet.
Därför jag sa "om"

Permalänk
Medlem

Finns ju bara ASUS och MSI moderkort att välja.

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av dealerovski:

Det kan finnas en poäng även för spel om man har multi-GPUs och gillar OC

Har inte läst in mig på det på djupet. Men spontant kan jag tänka mig att vid högre upplösningar (då man vill köra SLI/Crossfire) så spelar CPUn ännu mindre roll, då man istället får en GPU-flaskhals, tex vid flera kärmar eller 4k. Det skiljer säkert mycket från spel till spel. I tex BF4 kan jag tänka mig att ju högre upplösning man har speciellt tre skärmar, så händer det mer på skärmer som sätter krav på CPUn, i multiplayer.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Jaha.. för ett år sedan fick jag min i7-4790K för 2400kr vid release.. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

När du säger det som du gör här är det mer:

Z170 har ju bättre överklock, DDR4, M.2 och andra fördelar.
"Sen är det väl inte fel med en ny CPU som är typ likadan som min gamla."
Mao, det är moderkortet som många vill ha.. inte CPUn.

Hade de släppt ett moderkort med 1155 / 1150 sockel, med alla fördelarna som finns med skylake (vet att DDR4 inte går, men "om"), så hade ju ingen köpt ny CPU. Inte till dessa priser iaf.
Tror tom att Z77 moderkort hade du kunna sälja som smör i 5 år till, om nu Intel ville att du skulle köpa ny CPU istället. För det är inget fel på de CPUerna.

Man köper ett kanonbra moderkort, och sen tvingas byta CPUn, även om man egentligen inte behöver. Därför anser jag detta som stort fett "fail". Inte för att skylake som CPU eller moderkorten är dåliga, utan för att där finns ingen direkt fördel att byta upp sig om du inte vill ha saker i moderkortet...

Verkar dessutom vara grym Prestanda över M2 vs hur det var på Z97. Fattar dock inte riktigt varför:

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk

Varför så många olika budget moderkort? Räcker väl med 3 olika?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

@cardeci Sen är ju också frågan om X antal kronor detta kallas kostar (Nytt moderkort, Ny i7-CPU, DDR4) verkligen är värt för de % när trots allt de flesta 2600k når 4,5-5Ghz iaf.

Ingen tvekan att Skylake är bättre CPU än så gammal som 2600k, men var kommer man märka det förutom plånboken och några FPS i låg upplösnings tester (för att GPUn inte ska flaska). Om nu vulkan/DX12 förändrar detta till mot lägre CPU krav ändå så är det ännu mindre nytta om du inte behöver "rå beräkning". Och ska du ha det är nog 5820k ändå ett bättre val.

Tja, bäst val för spel verkar ju vara CPU:erna med L4 + GPU (där man använder L4:an. ), 5?75C, typ.

Och DX12 kommer dra ner CPU-overheaden för grafikanrop. Det är inte direkt 100% av det ett spel gör (t.om. i rena demo-program sparar det bara några 10%-CPU, spellogik, AI etc drar rätt mycket också i de flesta spel).

Däremot, vilket nog är viktigare, gör det det möjligt för spelen att göra många fler rendreringsanrop per frame, och det är enklare att sprida ut dem över flera trådar.

Och, om du ska spela spel behöver du inte mycket till CPU alls, om det inte är gamla spel (typ eq landmark) som använder CPU:n istället för GPU:n för många saker (DX9-spel, i princip).

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Verkar dessutom vara grym Prestanda över M2 vs hur det var på Z97. Fattar dock inte riktigt varför:
http://cdn.arstechnica.net/wp-content/uploads/sites/3/2015/08/Ars-Technica-Skylake-Review-Charts.012.png

Hmm.
Kanske är pga att det är PCI-E 3.0 vs 2.0? (eller missar jag något).
Hade för mig att det var PCI-E 2.0 4X M.2 portar i Z97. (rätta mig om jag har fel)

NVMe bör ju vara implementerat i båda (om det nu är den versionen de testar).

Skrivet av cardeci:

Tja, bäst val för spel verkar ju vara CPU:erna med L4 + GPU (där man använder L4:an. ), 5?75C, typ.

Och DX12 kommer dra ner CPU-overheaden för grafikanrop.

Jo, jag såg och reagera på det också. Skit i skylake, köp broadwell!?!... like huh?!
Som sagt, det verkar åter vara moderkorten som är "bästa nyheten".. CPUn verkar vara "meeh", typ samma som 4790k.

Sen förstår jag de som väljer att sitta kvar på 2600k CPUer, om nu spelen ska få denna DX12/Vulkan boosten, var kommer vi behöva dessa CPUer? Tom 8350 lär bli betydligt mer effektiv.
Dock är allt detta lite spekulationer än. Vi vet att det kommer göra skillnad, men vi vet inte hur mycket.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Hmm.
Kanske är pga att det är PCI-E 3.0 vs 2.0? (eller missar jag något).
Hade för mig att det var PCI-E 2.0 4X M.2 portar i Z97. (rätta mig om jag har fel)

NVMe bör ju vara implementerat i båda (om det nu är den versionen de testar).

Jo, jag såg och reagera på det också. Skit i skylake, köp broadwell!?!... like huh?!
Som sagt, det verkar åter vara moderkorten som är "bästa nyheten".. CPUn verkar vara "meeh", typ samma som 4790k.

Sen förstår jag de som väljer att sitta kvar på 2600k CPUer, om nu spelen ska få denna DX12/Vulkan boosten, var kommer vi behöva dessa CPUer? Tom 8350 lär bli betydligt mer effektiv.
Dock är allt detta lite spekulationer än. Vi vet att det kommer göra skillnad, men vi vet inte hur mycket.

Jupp, forskat lite i detta och nya kör 4X PCIe 3 mot den gamla.

Här är en bra förklaring http://www.pcworld.com/article/2899351/everything-you-need-to... Som sagt är inte totalhastighet som egentligen är viktigt för gemene man utan IOPS som blir bra mycket högre.

Jobbigaste blir att köra Win 7 på nvme kanske endast kloning som skulle vara smidigast

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

5 skärmar? Menar man direkt mot det integrerade grafikkortet i cpun? Displayport i kedja eller vad?