Permalänk

Överklocka AMD FX 8320

Tjenare sweclockers.

Jag är inte speciellt kunnig inom överklockning (aldrig överklockat något förut), men skulle vilja överklocka min processor.
Det är en AMD FX 8320 3.50 ghz, 8 kärnig, skulle vilja iallafall komma upp i minst 4.0 ghz.

Jag kör med en Corsair H80i GT kylare och moderkortet jag har är en "Gigabyte 970A-DS3P".

Är det möjligt att överklocka processorn bra med den setupen och finns det någon snäll själ som kan hjälpa mig hur man gör isåfall?
Vad jag har förstått så är det via BIOS man överklockar, men exakt hur man gör vet jag inte.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Om du vill nå 4 GHz kan du bara stänga av turbo core och sätt din multiplier på 20 som enklast.
Båda inställningarna hittar du i bios, oftast under avancerade inställningar.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Det finns så extremt många guider ute på nätet att läsa igenom, finns säkerligen ett gäng videos på youtube som beskriver bra de med.

Mitt tips är att du läser på rejält innan du sätter igång, istället för att vi ska sitta och skriva en guide till dig. Finns säkert ett gäng trådar öppna här om det redan!

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Skrivet av lowngcawt:

Det finns så extremt många guider ute på nätet att läsa igenom, finns säkerligen ett gäng videos på youtube som beskriver bra de med.

Mitt tips är att du läser på rejält innan du sätter igång, istället för att vi ska sitta och skriva en guide till dig. Finns säkert ett gäng trådar öppna här om det redan!

Ja jo det är ju bättre att försöka lära sig själv, tänkte också om det skulle vara möjligt med min setup så man inte stöter på mycket problem

Permalänk
Skrivet av LPG:

Om du vill nå 4 GHz kan du bara stänga av turbo core och sätt din multiplier på 20 som enklast.
Båda inställningarna hittar du i bios, oftast under avancerade inställningar.

Gjorde som du sa och fick upp cpu ration till 4 ghz, men tyckte datorn verkade lite segare då än vad jag har nu :s

Permalänk
Medlem

Läs på, Amd fx är väldigt överclockningsvänliga samma potential på hela serien,fx8320 går ju säkert lika bra som en fx9590. Ska inte vara några stora problem med +4.5ghz med skaplig kylare.
Min bästa Amd CPU är en 8320, just den råkar vara bättre än alla 8350,8370,9590 jag testat.

Visa signatur

7700k maximus IX Apex, 1600X Crosshair IV Hero

Permalänk
Medlem

Men kör in 8320 redan 4ghz i turbo? Dvs att "överklocka" till 4 GHz ger inget extra då prollen ändå kör 4ghz under belastning om inte ngt är fel eller temp för hög etc.

Först och främst har du senaste BIOS i mobot? De brukar fixa OC stabilitet och funktionalitet etc i uppdateringarna.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Skrivet av TompeSkompe:

Gjorde som du sa och fick upp cpu ration till 4 ghz, men tyckte datorn verkade lite segare då än vad jag har nu :s

Överklockning mäter man inte i hur seg datorn känns. Använd ett riktigt testprogram, t ex intel burn test, då får du se hur många gigaflops (antal flyttalsberäkningar per sekund) din processor klarar av, samtidigt som du märker om du har en stabil överklockning.

Att verifiera att du har en stabil överklockning med något program är ett absolut minimum när du överklockar, annars riskerar du att datorn kraschar när det som minst passar. Passa även på att mäta processorns temperatur.

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz | RAM: 32GB Vengeance @1600MHz | GPU: Asus HD7970 DCII Top @ 1.0/5.6 GHz | ASRock 990FX Fatal1ty | PSU: Newton R3 800W Platinum | HD: 128 GB Plextor M3 Pro, 300 GB WD Green | triple-boot: Win7-64,WinXP-32,debian-64

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Men kör in 8320 redan 4ghz i turbo? Dvs att "överklocka" till 4 GHz ger inget extra då prollen ändå kör 4ghz under belastning om inte ngt är fel eller temp för hög etc.

Först och främst har du senaste BIOS i mobot? De brukar fixa OC stabilitet och funktionalitet etc i uppdateringarna.

Haha , du se ja vet inte ens vad den är ställd i turbo,
Jag har en basprofil på 4.9 som jag använder för alla fx från 4300 och uppåt clr aldrig bios till Default.
Kanske inget att rekommendera , men funkar för mej.

Visa signatur

7700k maximus IX Apex, 1600X Crosshair IV Hero

Permalänk
Skrivet av gubben:

Läs på, Amd fx är väldigt överclockningsvänliga samma potential på hela serien,fx8320 går ju säkert lika bra som en fx9590. Ska inte vara några stora problem med +4.5ghz med skaplig kylare.
Min bästa Amd CPU är en 8320, just den råkar vara bättre än alla 8350,8370,9590 jag testat.

Jaså, min processor ligger på ungefär 25-30 grader när jag inte gör något på den, mer upp mot 40 kanske när jag spelar nånting.
Då borde väl kylaren inte vara något problem

Permalänk
Skrivet av stimpen:

Men kör in 8320 redan 4ghz i turbo? Dvs att "överklocka" till 4 GHz ger inget extra då prollen ändå kör 4ghz under belastning om inte ngt är fel eller temp för hög etc.

Först och främst har du senaste BIOS i mobot? De brukar fixa OC stabilitet och funktionalitet etc i uppdateringarna.

Gick in på gigabytes sida och kollade BIOS, verkar som det fanns en ny uppdatering, eller snarare två. En version är FC och den andra FA versionen, ska man ta båda då? FA är first release står det.
Men har läst att det inte är så säkert att uppdatera BIOS, i värsta fall kan man ju inte komma in på datorn.

Permalänk
Skrivet av bellasoda:

Överklockning mäter man inte i hur seg datorn känns. Använd ett riktigt testprogram, t ex intel burn test, då får du se hur många gigaflops (antal flyttalsberäkningar per sekund) din processor klarar av, samtidigt som du märker om du har en stabil överklockning.

Att verifiera att du har en stabil överklockning med något program är ett absolut minimum när du överklockar, annars riskerar du att datorn kraschar när det som minst passar. Passa även på att mäta processorns temperatur.

Laddade ner intel burn test, antar att man ska testa i maximum eller highest då?

Just nu är temperaturen inga problem, kyler med corsair h80i gt, så den ligger väl runt 25-30 när jag inte gör något och nånstans mot 40 när jag spelar tex Wolfenstein the new order.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TompeSkompe:

Gick in på gigabytes sida och kollade BIOS, verkar som det fanns en ny uppdatering, eller snarare två. En version är FC och den andra FA versionen, ska man ta båda då? FA är first release står det.
Men har läst att det inte är så säkert att uppdatera BIOS, i värsta fall kan man ju inte komma in på datorn.

Du har garanterat FA biosen i din dator, eftersom det är deras första release på det moderkortet.
Kolla först vad det löser för problem med biosuppdateringen innan du flashar.
Ska du uppdatera så räcker det med att du flashar med den senaste.
Ditt moderkort har GIGABYTE UEFI DualBIOS vilket innebär att du har 2 st bioskretsar på ditt moderkort, varav den ena är main bios och den andra är en backup bios i fall den första biosen blir korrupt.

Permalänk
Medlem

Eftersom den senaste uppdateringen fixar detta bara, så är det bara lönt om man har problem med USB 3.0 prylar Improve USB3.0 device compatibility

Permalänk
Skrivet av thomson:

Du har garanterat FA biosen i din dator, eftersom det är deras första release på det moderkortet.
Kolla först vad det löser för problem med biosuppdateringen innan du flashar.
Ska du uppdatera så räcker det med att du flashar med den senaste.
Ditt moderkort har GIGABYTE UEFI DualBIOS vilket innebär att du har 2 st bioskretsar på ditt moderkort, varav den ena är main bios och den andra är en backup bios i fall den första biosen blir korrupt.

Enligt CPU-Z så har jag F1 BIOS som releasades 04/08/2013, men first release på sidan är ju FA från 2014/10/21

Permalänk
Medlem

Vilken revision har du på ditt moderkort?

Permalänk

Ladda ner programmet @Bios om du inte redan har den. Från sidan så letar den upp vad du har och vad som finns. Den ligger Support & Downloads

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Gigabyte har säkert gjort lite andra optimeringar än bara USB3.
Har ett Gigabyte 990FXA-UD5 och ett CVF-Z jag kör oftast med senaste bios dom brukar vara bäst.
Kylningen din duger skapligt du har ju inte så stark Vrm på MOBot.
Om du orkar öppna lådan så står rev: xx i nedre vänstra hörnet på dom flesta Gigabyte MoBos.

Visa signatur

7700k maximus IX Apex, 1600X Crosshair IV Hero

Permalänk
Medlem
Skrivet av gubben:

Gigabyte har säkert gjort lite andra optimeringar än bara USB3.
Har ett Gigabyte 990FXA-UD5 och ett CVF-Z jag kör oftast med senaste bios dom brukar vara bäst.
Kylningen din duger skapligt du har ju inte så stark Vrm på MOBot.
Om du orkar öppna lådan så står rev: xx i nedre vänstra hörnet på dom flesta Gigabyte MoBos.

Håller med, där står en sak som ska fixas men det verkar vara en del annat smått som.optimeras eller fixas som de inte skriver ut.
Ibland står där ingenting, bara att där finns en ny BIOS.

Så ha som regel att alltid köra senaste BIOS, det är ändå själva grund maskinkoden för typ hela dator. Som att inte uppdatera grafikkortsdrivrutinen "men där står på det ökar prestandan i X-spelet och det spelar inte jag", fast de fixar en drös annat med de ej skriver ut.

Så många problem man sett här på forumet som fixats med nyare BIOS fast där inte står att det problemet ska fixas. Ibland är där ju skrämmande fall när det kommit 10-15 nya biosar o folk sitter o ugglar med ngn gammal buggig och inkompatibel version och " inget" funkar.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Skrivet av thomson:

Vilken revision har du på ditt moderkort?

Skrivet av gubben:

Gigabyte har säkert gjort lite andra optimeringar än bara USB3.
Har ett Gigabyte 990FXA-UD5 och ett CVF-Z jag kör oftast med senaste bios dom brukar vara bäst.
Kylningen din duger skapligt du har ju inte så stark Vrm på MOBot.
Om du orkar öppna lådan så står rev: xx i nedre vänstra hörnet på dom flesta Gigabyte MoBos.

Tjenare, sorry för sent svar.
Revisionen är 1.0

Permalänk
Skrivet av stimpen:

Håller med, där står en sak som ska fixas men det verkar vara en del annat smått som.optimeras eller fixas som de inte skriver ut.
Ibland står där ingenting, bara att där finns en ny BIOS.

Så ha som regel att alltid köra senaste BIOS, det är ändå själva grund maskinkoden för typ hela dator. Som att inte uppdatera grafikkortsdrivrutinen "men där står på det ökar prestandan i X-spelet och det spelar inte jag", fast de fixar en drös annat med de ej skriver ut.

Så många problem man sett här på forumet som fixats med nyare BIOS fast där inte står att det problemet ska fixas. Ibland är där ju skrämmande fall när det kommit 10-15 nya biosar o folk sitter o ugglar med ngn gammal buggig och inkompatibel version och " inget" funkar.

Jaha okej, kan vara bra att veta, tack

Såg att det fanns nu flera BIOS uppdateringar nu när jag hittade rev 1.
Senaste är F7d, men det är beta BIOS står det. Ska jag ta den även om det är beta eller köra på den innan, F6?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TompeSkompe:

Jaha okej, kan vara bra att veta, tack

Såg att det fanns nu flera BIOS uppdateringar nu när jag hittade rev 1.
Senaste är F7d, men det är beta BIOS står det. Ska jag ta den även om det är beta eller köra på den innan, F6?

Kör beta biosen. Fixade saker i den med, jag kör alltid beta o alltid funkat klockrent.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Moderator
Moderator

*Tråd rensad.*

Citat:

§ 4
Bumpning

Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning). Däremot är det tillåtet att skriva flera inlägg i rad förutsatt att varje nytt inlägg tillför information eller på annat sätt för diskussionen framåt. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Skrivet av stimpen:

Kör beta biosen. Fixade saker i den med, jag kör alltid beta o alltid funkat klockrent.

Tjenare, uppdaterade bios till nyaste nu och överklockade processorn till 4,0 ghz och det verkar fungera bra.
Försökte även öka till 4,2 ghz men fick bluescreen så fort jag startade stresstestet på Prime 95, har läst att man ska öka tills man får det och därefter ska man öka "vcore" (tror jag det hette) med små summor tills det blir stabilt.
Har jag förstått det rätt då och pröva på det? Eller är det möjligt med min setup, har läst på olika forum och massa säger olika iom med mitt moderkort, vissa säger att det ska gå och klocka upp till 4,5 ghz och vissa säger att mitt moderkort inte är gjort för att klocka upp så mycket. Så är lite osäker på vad man ska tro haha

Permalänk

Det man kan tänka på med FX-processorerna är att de gillar väldigt mycket vcore.
Jag kunde exempelvis sänka min vcore en hel del när jag körde standardklock utan några problem.
Nu har jag klockat upp min prolle och den snurrar på fint.

Trial and error är ju det som gäller, så det är bara fortsätta.
Tänk på tempen bara, FX klarar inte samma temp som Intel gör.

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Skrivet av lucifer579:

Det man kan tänka på med FX-processorerna är att de gillar väldigt mycket vcore.
Jag kunde exempelvis sänka min vcore en hel del när jag körde standardklock utan några problem.
Nu har jag klockat upp min prolle och den snurrar på fint.

Trial and error är ju det som gäller, så det är bara fortsätta.
Tänk på tempen bara, FX klarar inte samma temp som Intel gör.

Vcoren ligger just nu på 1.260v som standard, är det en + ökning som gäller då? Är inställd på auto såg jag nu
Tempen ligger just nu på stabila 20 grader, går väl upp mot 30 när jag stresstestar, då menar jag core tempen, själva socket tempen ligger mer upp mot 35 grader

Permalänk
Medlem
Skrivet av TompeSkompe:

Tjenare, uppdaterade bios till nyaste nu och överklockade processorn till 4,0 ghz och det verkar fungera bra.
Försökte även öka till 4,2 ghz men fick bluescreen så fort jag startade stresstestet på Prime 95, har läst att man ska öka tills man får det och därefter ska man öka "vcore" (tror jag det hette) med små summor tills det blir stabilt.
Har jag förstått det rätt då och pröva på det? Eller är det möjligt med min setup, har läst på olika forum och massa säger olika iom med mitt moderkort, vissa säger att det ska gå och klocka upp till 4,5 ghz och vissa säger att mitt moderkort inte är gjort för att klocka upp så mycket. Så är lite osäker på vad man ska tro haha

Skrivet av TompeSkompe:

Vcoren ligger just nu på 1.260v som standard, är det en + ökning som gäller då? Är inställd på auto såg jag nu
Tempen ligger just nu på stabila 20 grader, går väl upp mot 30 när jag stresstestar, då menar jag core tempen, själva socket tempen ligger mer upp mot 35 grader

Hej,

När du körde i 4.0ghz hade du inte överklockat den då 8320 går i 4.0ghz i turbo eller overdrive eller vad de kallar det för.

Du har helt rätt, du ökar multipliern eller mhzen tills du får bluescreen eller fel i prime. Då ökar du v-core steg för steg och testar varje gång tills du får det stabilt igen, då kan du öka mhzen igen tills det blir bluescreen eller fel och då ökar du v-core steg för steg tills det blir stabilt igen.

Håll koll på tempen bara vid testerna så den ej går för varm. Och kolla vad max rekommenderad v-core är för din prolle och gå inte över det.

och du har stängt av turbo eller overdrive i biosen nu när du överklockar manuellt?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

www.overclock.net/t/1140459/bulldozer-overclocking-guide-perf...

Läs den här guiden så blir överklockningen lättare.
Har själv använt den för min Fx 8350.

Putte_br

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Skrivet av stimpen:

Hej,

När du körde i 4.0ghz hade du inte överklockat den då 8320 går i 4.0ghz i turbo eller overdrive eller vad de kallar det för.

Du har helt rätt, du ökar multipliern eller mhzen tills du får bluescreen eller fel i prime. Då ökar du v-core steg för steg och testar varje gång tills du får det stabilt igen, då kan du öka mhzen igen tills det blir bluescreen eller fel och då ökar du v-core steg för steg tills det blir stabilt igen.

Håll koll på tempen bara vid testerna så den ej går för varm. Och kolla vad max rekommenderad v-core är för din prolle och gå inte över det.

och du har stängt av turbo eller overdrive i biosen nu när du överklockar manuellt?

Okej ska kolla lite mer om det, jajamen turbon är avstängd, är det viktigt att även cool n quiet är avstängd också?
När jag ändrar vcore (som står på auto just nu) så kan jag ändra till normal och efter det så går den på -0,02 (tror jag minns inte exakt) och sedan går det upp, men det verkar inte stå exakt vilken volt den är på utan bara ökningen eller minskningen. Lite svårt att veta då vad "normal" är, vill ju inte ändra den för högt direkt.
Nu när coren är på 4.0 ghz och jag kör prime95 (blend) så går den upp mot 1,320v (som sagt den är på auto för tillfället). Men exakt vad "normal" är i bios vet jag inte, kan man se sånt?
Känns lite osmart om jag ökar sen blir det alldeles för hög vcore då jag måste spara och starta om datorn innan jag vet exakt hur mycket den ökade. Kanske förklarar lite dåligt haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av TompeSkompe:

Okej ska kolla lite mer om det, jajamen turbon är avstängd, är det viktigt att även cool n quiet är avstängd också?
När jag ändrar vcore (som står på auto just nu) så kan jag ändra till normal och efter det så går den på -0,02 (tror jag minns inte exakt) och sedan går det upp, men det verkar inte stå exakt vilken volt den är på utan bara ökningen eller minskningen. Lite svårt att veta då vad "normal" är, vill ju inte ändra den för högt direkt.
Nu när coren är på 4.0 ghz och jag kör prime95 (blend) så går den upp mot 1,320v (som sagt den är på auto för tillfället). Men exakt vad "normal" är i bios vet jag inte, kan man se sånt?
Känns lite osmart om jag ökar sen blir det alldeles för hög vcore då jag måste spara och starta om datorn innan jag vet exakt hur mycket den ökade. Kanske förklarar lite dåligt haha

Om du provar mina tipps om hur du ska överklocka så tar jag inte ansvar ifall något går sönder.

cool n quiet kör jag med på för att cpun ska klocka ner sig när jag inte belastar den. testa med på.

Max 1.45V för 24/7 säger amd. Jag kör på 1.52 och 4.88 GHz

Så här ser min stabila volt ut i olika klockningar:

4.2 GHz 1.28V 24/7

4.6 GHz 1.45V 24/7

4.88 GHz 1.52V 24/7

5128 MHz 1.6V 24/7

Har du ställt in ram minnerna manuelt? gör det för när du överklockar är det bättre att ställa in raminerna manuelt.

CPU-NB Ställ in manuellt MHz och volt
HT Link Ställ in manuellt MHz och volt

LLC (Load Line Calibration): Ställ in manuellt näst högsta inställning eller högsta inställning
Enbart för att slippa stora V-droppen på cpun.

Jag skulle sätta Cpu volten på 1.40V - 1.45V och testa höja Multiplier på 21. Bus speed 200Mhz * Multiplier 21 = 4100Mhz
Sen är det bara att testa Bus speed 200Mhz * Multiplier 21.5 = 4300Mhz osv

Putte_br

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.