hårddisk dyker inte upp i xp

Permalänk

hårddisk dyker inte upp i xp

min nya 3tb interna disk som jag satt i ett externt lagringschassi vil inte ploppa upp alls på in laptop med xp.

syns inte under diskhantering heller.
har provat att konvertera den till mbr på min stationära dator med win7.
har även provat att krympa disken till en volym som är under 2tb men det går ändå inte att se den på xp-datorn.

hur gör jag?

Permalänk
Medlem

Du ska kunna köra en formatering till NTFS på din Win 7-dator. Det ska fungera enligt många källor.
http://forum.videohelp.com/threads/350072-External-USB-Hard-D...

Permalänk
Skrivet av Alven72:

Du ska kunna köra en formatering till NTFS på din Win 7-dator. Det ska fungera enligt många källor.
http://forum.videohelp.com/threads/350072-External-USB-Hard-D...

jag kör alltid med ntfs, men det funkar inte denna gång

Permalänk
Medlem

Enkel förklaring...

XP stöder inte GPT fullt ut vad jag vet.
Du måste omvandla den till MBR disk (finns gratis partitionsprogram som kan göra detta)

http://www.partitionwizard.com/help/Convert-GPT-disk-to-MBR-d...
http://www.partitionwizard.com/free-partition-manager.html

Disken blir då max 2,2TB (ca), men XP bör kunna känna igen den förutsatt att BIOSet i den datorn som kör XP inte bråkar. Kan ibland vara problem på äldre maskiner med 3TB+ diskar.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Enkel förklaring...

XP stöder inte GPT fullt ut vad jag vet.
Du måste omvandla den till MBR disk (finns gratis partitionsprogram som kan göra detta)

http://www.partitionwizard.com/help/Convert-GPT-disk-to-MBR-d...
http://www.partitionwizard.com/free-partition-manager.html

Disken blir då max 2,2TB (ca), men XP bör kunna känna igen den förutsatt att BIOSet i den datorn som kör XP inte bråkar. Kan ibland vara problem på äldre maskiner med 3TB+ diskar.

men jag har redan provat att ändra den till mbr på min win7 dator, både i diskhanteringen och med progget aomei partition assistant server.
måste jag göra det på xp-datorn menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spac3man:

men jag har redan provat att ändra den till mbr på min win7 dator, både i diskhanteringen och med progget aomei partition assistant server.
måste jag göra det på xp-datorn menar du?

Hmm.
När du sätter i disken sker inget alls då? Ingen installation eller något?

Om du kollar i enhetshanteraren i XP, syns något spår av en USB-masslagringsenhet eller övrigt?

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Hmm.
När du sätter i disken sker inget alls då? Ingen installation eller något?

Om du kollar i enhetshanteraren i XP, syns något spår av en USB-masslagringsenhet eller övrigt?

den syns i enhetshanteraren som en hårddiskenhet och jag provade att avinstallera den och sen starta om, då står det att den hittas och kan användas men den syns ändå inte i utforskaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spac3man:

den syns i enhetshanteraren som en hårddiskenhet och jag provade att avinstallera den och sen starta om, då står det att den hittas och kan användas men den syns ändå inte i utforskaren.

Syns den i diskhanteraren? Du kanske bara inte har angivit en enhetsbokstav?

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Syns den i diskhanteraren? Du kanske bara inte har angivit en enhetsbokstav?

nej inte i själva diskhanteraren utan i enhetshanteraren: kontrollpanelen-datorhantering-enhetshanteraren-diskenheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spac3man:

nej inte i själva diskhanteraren utan i enhetshanteraren: kontrollpanelen-datorhantering-enhetshanteraren-diskenheter

Okej.

Kan du hjälpa mig får lite specs, så jag förstår hur den sen ut.

Sätt i den i Windows 7/8/10 igen.
Öppna en kommandoprompt med admin rättigheter (Sök på CMD, högerklicka och välj, kör som administratör)

Du får fram typ:
Microsoft Windows [Version 6.1.7601]
Copyright (c) 2009 Microsoft Corporation. Med ensamrätt.

C:\Windows\system32>
Skriv in: diskpart (sen tryck Enter)

Microsoft DiskPart version 6.1.7601
Copyright (C) 1999-2008 Microsoft Corporation.
Dator: ******

DISKPART>
Skriv in: list disk (tryck Enter)

Disk nr Status Storlek Ledigt Dyn Gpt
-------- ------------- ------- ------- --- ---
Disk nr 0 Online 111 G B 10 G B

(Det bör dyka upp fler diskar hos dig, och du behöver hitta den som är din externa. Jämför storlekar och ledigt utrymme osv. Du kan även jämföra med diskhanterarens grafiska utseende, där står disk nummer)
När du vet vilken det är skriv:
select disk # (där # är siffrar på disken i listen ovan, tryck sen Enter)

Disk # är nu den valda disken.

Sen skriver du:
detail disk (tryck Enter).

Det kommer komma några rader text, och jag vill att du markerar och kopierar dessa till mig här.
(För allt utom Win 10: Högerklicka, välj markera. Sen markerar du med musen all text. När allt är valt, höger klicka,OBS höger, ej vänster, du nånstans på markeringen. Det ska nu finnas så du kan klistra in det som vanligt i webbläsaren.)

När du klistrat in allt och är nöjd kan du avsluta kommandotolken, skriv:
Exit (tryck Enter) och gör samma sak en gång till så stängs det.

Vill du får du gärna komplettera med en skärmbild på hur den ser ut i diskhanteraren också (i Windows 7/8/10 där den fungerar).

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Okej.

Kan du hjälpa mig får lite specs, så jag förstår hur den sen ut.

Sätt i den i Windows 7/8/10 igen.
Öppna en kommandoprompt med admin rättigheter (Sök på CMD, högerklicka och välj, kör som administratör)

Du får fram typ:
Microsoft Windows [Version 6.1.7601]
Copyright (c) 2009 Microsoft Corporation. Med ensamrätt.

C:\Windows\system32>
Skriv in: diskpart (sen tryck Enter)

Microsoft DiskPart version 6.1.7601
Copyright (C) 1999-2008 Microsoft Corporation.
Dator: ******

DISKPART>
Skriv in: list disk (tryck Enter)

Disk nr Status Storlek Ledigt Dyn Gpt
-------- ------------- ------- ------- --- ---
Disk nr 0 Online 111 G B 10 G B

(Det bör dyka upp fler diskar hos dig, och du behöver hitta den som är din externa. Jämför storlekar och ledigt utrymme osv. Du kan även jämföra med diskhanterarens grafiska utseende, där står disk nummer)
När du vet vilken det är skriv:
select disk # (där # är siffrar på disken i listen ovan, tryck sen Enter)

Disk # är nu den valda disken.

Sen skriver du:
detail disk (tryck Enter).

Det kommer komma några rader text, och jag vill att du markerar och kopierar dessa till mig här.
(För allt utom Win 10: Högerklicka, välj markera. Sen markerar du med musen all text. När allt är valt, höger klicka,OBS höger, ej vänster, du nånstans på markeringen. Det ska nu finnas så du kan klistra in det som vanligt i webbläsaren.)

När du klistrat in allt och är nöjd kan du avsluta kommandotolken, skriv:
Exit (tryck Enter) och gör samma sak en gång till så stängs det.

Vill du får du gärna komplettera med en skärmbild på hur den ser ut i diskhanteraren också (i Windows 7/8/10 där den fungerar).

funkar ej att markera texten som du sa.
när jag ska högerklicka efter markeringen så försvinner det jag markerat ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spac3man:

funkar ej att markera texten som du sa.
när jag ska högerklicka efter markeringen så försvinner det jag markerat ändå.

Jepp, men det bör då vara i utklipp (testa klistra in det )

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Jepp, men det bör då vara i utklipp (testa klistra in det )

DISKPART> detail disk

ST3000DM 001-1ER166 USB Device
Disk ID: {9430E81F-ACEF-420F-9C5D-E1103ECEDB18}
Type : USB
Status : Online
Path : 0
Target : 0
LUN ID : 0
Location Path : UNAVAILABLE
Current Read-only State : No
Read-only : No
Boot Disk : No
Pagefile Disk : No
Hibernation File Disk : No
Crashdump Disk : No
Clustered Disk : No

Volume ### Ltr Label Fs Type Size Status Info
---------- --- ----------- ----- ---------- ------- --------- --------
Volume 4 Z knut NTFS Partition 512 GB Healthy
Volume 5 D NTFS Partition 511 GB Healthy
Volume 6 W New Volume NTFS Partition 1770 GB Healthy

DISKPART>

Permalänk
Medlem

njae... det är hjälpen. Risken är att du skrivit något fel, så spottar den ut hjälpen.

Bör se ut nått liknande detta:

ST3750640NS
Disk ID: 290CC198
Type : RAID
Status : Online
Path : 2
Target : 0
LUN ID : 0
Location Path : PCIROOT(0)#PCI(1F02)#RAID(P02T00L00)
Current Read-only State : No
Read-only : No
Boot Disk : No
Pagefile Disk : No
Hibernation File Disk : No
Crashdump Disk : No
Clustered Disk : No

Volume ### Ltr Label Fs Type Size Status Info
---------- --- ----------- ----- ---------- ------- --------- --------
Volume 4 D Spel NTFS Partition 250 GB Healthy
Volume 5 E Lagring NTFS Partition 448 GB Healthy

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

njae... det är hjälpen. Risken är att du skrivit något fel, så spottar den ut hjälpen.

Bör se ut nått liknande detta:

ST3750640NS
Disk ID: 290CC198
Type : RAID
Status : Online
Path : 2
Target : 0
LUN ID : 0
Location Path : PCIROOT(0)#PCI(1F02)#RAID(P02T00L00)
Current Read-only State : No
Read-only : No
Boot Disk : No
Pagefile Disk : No
Hibernation File Disk : No
Crashdump Disk : No
Clustered Disk : No

Volume ### Ltr Label Fs Type Size Status Info
---------- --- ----------- ----- ---------- ------- --------- --------
Volume 4 D Spel NTFS Partition 250 GB Healthy
Volume 5 E Lagring NTFS Partition 448 GB Healthy

ändrat.
värdena finns i inlägget över

Permalänk
Medlem

Hmm. Okej.

Jag har mass letat på nätet och det är väldigt missvisande info.
En säger att det ska fungera (då det är en extern disk), andra säger nej, den ser inte mer än 2,2TB.
Även faktum att du ha en 3:e part Extern disk gör det ännu mer komplicerat tydligen, för det kan vara så att den är boven.

500GB + 500GB +1,7TB > 2,2TB.
XP klarar inte av något över 2TB, totalt, alls på disken. (Inte i standard format iaf) verkar det som.
Dessutom måste MBR typen vara av en gammal standard för att den ska klara det. När du konverterade så fick du troligen modern standard typ eftersom disken är större än 2TB.
I teorin borde det fungera om du inte ha något bortom 2TB på disken (vilket du har idag). Där är troligen problemet, då den inte kan tolka adresseringen av den sista partitionen.
I en äkta extern disk, som har fix för detta, så ordnar inbygga kontrollern i den detta, med lite mjukvara knep. Men eftersom du har 3:e part låda, så verkar den sakna detta.

Det finns drivrutiner hos vissa HDD tillverkare (som är svåra att hitta nu när XP är gone N byebye dock), eller kostar pengar.
Du kan försöka hitta en sådan, men av vad jag läst är dessa endast till interna diskar, som inte är systemdiskar.

Hitta trådar som faktiskt ger lite hopp dock.
http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_xp-h...
http://badgerandblade.com/vb/showthread.php/312523-Using-3TB-...
http://superuser.com/questions/308492/is-there-a-size-limit-o...

Nackdelen? Du måste isåfall tömma hela disken, initiera om den i XP (så den blir "old school" MBR), sen ska det fungera, men eventuellt får du bara 2TB då. (Har inte testat själv så jag vet inte om du kommer få 2TB eller mer...)

Edit: la till en länk ang externa chassit måst stöda det.
Tänk på att Win 7 och senare kommer runt detta med extra tabeller och har inte dessa begränsningar. XP kan helt enkelt inte detta :=/

Permalänk
Medlem

Det är inget med att det numera finns hårddiskar med större sektorer ?
XP börjar bli väldigt utdaterat idag, installera hellre Win7 eller något...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Det är inget med att det numera finns hårddiskar med större sektorer ?
XP börjar bli väldigt utdaterat idag, installera hellre Win7 eller något...

Jo detta är det Advanced format som länkarna pratar om. Sk 4kB sektorer (XP levde på 512B sektorer)
Är då disken dyker upp som 400GB/800GB eller något sånt i gamla BIOS.

Egentligen borde detta inte påverka med externa diskar dock, då de kör en typ av SCSI anslutningar som kommer runt detta. Därför det finns externa diskar på 3TB+ som fungerar på XP. HF de gör det ... vete f dock.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Hmm. Okej.

Jag har mass letat på nätet och det är väldigt missvisande info.
En säger att det ska fungera (då det är en extern disk), andra säger nej, den ser inte mer än 2,2TB.
Även faktum att du ha en 3:e part Extern disk gör det ännu mer komplicerat tydligen, för det kan vara så att den är boven.

500GB + 500GB +1,7TB > 2,2TB.
XP klarar inte av något över 2TB, totalt, alls på disken. (Inte i standard format iaf) verkar det som.
Dessutom måste MBR typen vara av en gammal standard för att den ska klara det. När du konverterade så fick du troligen modern standard typ eftersom disken är större än 2TB.
I teorin borde det fungera om du inte ha något bortom 2TB på disken (vilket du har idag). Där är troligen problemet, då den inte kan tolka adresseringen av den sista partitionen.
I en äkta extern disk, som har fix för detta, så ordnar inbygga kontrollern i den detta, med lite mjukvara knep. Men eftersom du har 3:e part låda, så verkar den sakna detta.

Det finns drivrutiner hos vissa HDD tillverkare (som är svåra att hitta nu när XP är gone N byebye dock), eller kostar pengar.
Du kan försöka hitta en sådan, men av vad jag läst är dessa endast till interna diskar, som inte är systemdiskar.

Hitta trådar som faktiskt ger lite hopp dock.
http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_xp-h...
http://badgerandblade.com/vb/showthread.php/312523-Using-3TB-...
http://superuser.com/questions/308492/is-there-a-size-limit-o...

Nackdelen? Du måste isåfall tömma hela disken, initiera om den i XP (så den blir "old school" MBR), sen ska det fungera, men eventuellt får du bara 2TB då. (Har inte testat själv så jag vet inte om du kommer få 2TB eller mer...)

Edit: la till en länk ang externa chassit måst stöda det.
Tänk på att Win 7 och senare kommer runt detta med extra tabeller och har inte dessa begränsningar. XP kan helt enkelt inte detta :=/

hittade info om att man kan köra ett program som heter discwizard om det handlar om en seagate disk, vilket det gör i mitt fall.
ska prova att installera det på min laptop som har xp och se om det efter det går att hitta disken, annars får det va