Extern Raid1 bekymmer.

Permalänk
Medlem

Extern Raid1 bekymmer.

Jag ska påbörja ett projekt som för mig är helt nytt i alla dess former. Jag ska slänga upp en Rpi och använda som OwnCloud server.
Jag köpte denna: Deltaco MAP-GD18U

Jag vill inte punga ut tusentals kronor för något som kanske går åt helvete då jag itne vet mycket om det^^,
När jag använder det chassit och sätter diskarna i JBOD så går ena igång, den andra tuggar lite oroväckande ett tag, sen så går den När jag testar och sätter den i RAID 1 (Som jag har tänkt använda den i) Så dyker enbart en disk upp i Windows 10. (Vill testa o leka lite först i win med den så man får lite mer förståelse). Jag har kollat i både Enhetshanteraren, diskhanteraren, AIDA64 & Crystal Disk Info, men det finns enbart med en disk. Är dem i RAID 1 ändå? När jag sätter den i RAID 1 läge så måste jag in i diskhanteraren och sätta disken på "online" för att sedan formatera den. Det går bara att välja "skapa enkel volym".

Är det så just för att det är hårdvaru-raid? Fungerar den som den ska ändå? Jag testade göra detta och slängde över lite skräp på den snabbt. Drog ur chassit och satte över konfigen i JBOD så ligger filerna på både diskarna, men det känns ändå osäkert eftersom man inte får någon bekräftelse i windows eller liknande. Vart jag än kollar så syns endast en av diskarna när de sitter i RAID1. Lätt att se oxå eftersom de är olika modeller:P

Deltaco är ju inte det bästa märket med manualer och skit, men det jag har lyckats lista ut är att raidkortet TROLIGEN är ett "Prolifoc raid 1" ?

Detta är en sån jävla djungel för mig, men man måste ju börja någonstans

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Medlem

Du kanske borde ta o läsa lite vad just RAID 1 är...
De ska dyka upp som en disk, men allt speglas identiskt på båda.

Permalänk
Medlem

Jo, jag vet vad RAID 1 är för något, men när diskarna sitter i en RAID 1 konfig. kan man då inte se någon slags bekräftelse på att dem är i raid i en sånhär hårdvaru-raids lösning som jag har? Hur kan man då veta ifall någon av diskarna går sönder?

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Medlem

Det är ju problemet med extrrna RAID lösningar. De lär skrika när RAIDen blir skadad, men frågan är hur. Om du ha något medföljande administrationsprogram så kanske den gör det via den.

Det finns nämligen inte standard för detta utan det är RAID mjukvaran eller hårdvaran via något övervakningsprogram som gör detta. På Intel på moderkort tex skriker ju RAPID programmet allt den kan när detta sker.

Varför jag sa läs på är att det verkar som du tror RAID är en backup. Det är det inte.
Det enda RAID 1 har som nytta av är om du måste ha något vid drift. Tex en service som inte ska gå ner. Men man måste ha backup på det ändå, för det kan bli fel på sätt där RAID:en inte hjälper.

Med en extern lösning som denna så räcker det ju med att enheten, eller transformatorn till den dör.. sen sitter du där och måste jaga reservdel i hopp om att få tillbaka din info.

Permalänk
Medlem

Ok! Någon mjukvara fick jag desvärre inte med. Så jag får väl köra på ändå och hoppas att allt fungerar som det ska^^,
Jag vet att RAID 1 inte fungerar som en backup. Jag ska göra manuell backup av raid-diskarna lite då och då. Kanske hitta en bättre lösning med något schemalagt.
JAg får tacka så mycket för hjälpen! Jag har läst lite till och haft mig, och det är inte hela världen om det går helt åt pipsvängen

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow