Luftflöde i Fractal Design Define S. Hur många fläktar och vart?

Permalänk
Medlem

Luftflöde i Fractal Design Define S. Hur många fläktar och vart?

Jag skall köpa en nu burk och tänkte då använda Fractal Design Define S som chassi. Vid köp inkluderas två Fractal Design Dynamic 140mm GP-14 Svart en som sitter fram och en bak.

Min processor kylare kommer vara Corsair Hydro H90 och kommer då monteras därbak istället för den befintliga 140mm fläkten.

Tanken är då att flytta den gamla fläkten fram så jag har två stycken där framme. Det som jag funderar över är om det är bra att köpa en till fläkt för att ha totalt 3x Fractal Design Dynamic 140mm GP-14 Svart längst fram och 1x Corsair Hydro H90 bak.

Jag vill inte ha något i toppen eller sidan då detta påverkar ljudisoleringen. Det som gör mig lite fundersam är ifall om jag har för mycket in luft jämfört med utluft då det då blir 3 mot 1.

Det går i så fall att montera fläktar i botten, men ha dessa i konfiguration att blåsa ut luft känns meningslöst. Då kanske det är bättre att bara ha två fläktar fram?

Värt att veta är att jag kommer ha ett 980 TI grafikort i burken och jag kommer klocka detta och min i7-6700K.

Permalänk
Medlem

@Tino Det finns lite olika varianterna du kan köra på. Det behövs förmodligen inte att köra 3st fläktar i fronten. Men sen finns det lite olika scenarion. I ditt fall hade jag haft dom två som medföljde i fronten och sedan en Static Pressure fläkt på radiatorn som är då på en push config så den ej måste suga bort all varmluft igenom radiatorn. Original fläktarna är ju airflow fläktar så dom behöver du ej byta. Tycker det är aningen onödigt att sätta en fläkt i bottnen dock.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S CPU: Intel Core i7 6700k CPU-Kylare: Corsair Hydro H110i GTX
Moderkort: Asus Z170-Deluxe RAM: HyperX Fury DDR4 32GB 2666Mhz GPU: EVGA GTX 980 Ti Classified
SSD: Samsung 850 Pro 256Gb & 2x Crucial BX100 250Gb HDD: WD Red 3TB PSU: Corsair HX750i 80+ Platinum

Permalänk
Medlem

Såg att inet har kampanj på Fractal Design Kelvin S24 240mm så nu lutar det åt köpa denna istället.

Montera den längst fram vilket då tar upp 2x 140mm platser.
Jag låter då den 140 mm fläkten som sitter där bak sitta kvar.

Sen funderar jag på om jag skall installera en 140mm till längst fram eller sätta den i botten. Samtliga fläktar förutom den där bak kommer blås in luft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Såg att inet har kampanj på Fractal Design Kelvin S24 240mm så nu lutar det åt köpa denna istället.

Montera den längst fram vilket då tar upp 2x 140mm platser.
Jag låter då den 140 mm fläkten som sitter där bak sitta kvar.

Sen funderar jag på om jag skall installera en 140mm till längst fram eller sätta den i botten. Samtliga fläktar förutom den där bak kommer blås in luft.

Dock är den radiatorn en 240! Så det är två stycken 120mm fläktar som sitter på! Om du ska köra på den så skulle jag rekommendera att du kör ungefär samma setup som jag kör med min H110i GTX. Jag kör två stycken Static Pressure fläktar i fronten som radiatorn sitter fast på och sedan en Air Flow under radiatorn som blåser till graffikkortet. Sedan en helt vanlig airflow fläkt som utblås där bak.

Se här:

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S CPU: Intel Core i7 6700k CPU-Kylare: Corsair Hydro H110i GTX
Moderkort: Asus Z170-Deluxe RAM: HyperX Fury DDR4 32GB 2666Mhz GPU: EVGA GTX 980 Ti Classified
SSD: Samsung 850 Pro 256Gb & 2x Crucial BX100 250Gb HDD: WD Red 3TB PSU: Corsair HX750i 80+ Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Såg att inet har kampanj på Fractal Design Kelvin S24 240mm så nu lutar det åt köpa denna istället.

Montera den längst fram vilket då tar upp 2x 140mm platser.
Jag låter då den 140 mm fläkten som sitter där bak sitta kvar.

Sen funderar jag på om jag skall installera en 140mm till längst fram eller sätta den i botten. Samtliga fläktar förutom den där bak kommer blås in luft.

Jag hade kört på S24 i framkant samt en 140mm i botten.
Låter bra som du tänkt!

Visa signatur

MOBO: MSI Gaming Pro Z270 CPU:Intel Core i7-7700K @ 4,20ghz
PSU:EVGA 750G2 Chassi:Fractal Design Meshify C
SSD1:Samsung 840 250GB SSD2:Samsung 850 500GB
RAM:Corsair 32GB@3200mhzGPU: GTX1080 Founders Ed 8GB

Permalänk
Medlem

@frozrr Corsair H110i GTX är dock 1495 istället för Fractal Design Kelvin S24 240mm som är 899. Jag tror redan Fractal Design Kelvin S24 är lite overkill och bättre än Corsair Hydro H90 (1x 140mm) som jag tänkte från början.

Så nu är frågan egentligen.

  • 140mm fram?

  • 140mm i botten?

  • Båda?

Det lutar lite åt både en i fronten och en i botten. Med argumentet att det kostar inte mycket och det är bättre att fixa kylningen i början än senare.

Permalänk
Medlem

@Tino: Menade ej att du skulle skaffa en H110i GTX, syftade på att du bör kör samma setup! Kör en 140mm i fronten. Skippa en bottnen, det behövs ej!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S CPU: Intel Core i7 6700k CPU-Kylare: Corsair Hydro H110i GTX
Moderkort: Asus Z170-Deluxe RAM: HyperX Fury DDR4 32GB 2666Mhz GPU: EVGA GTX 980 Ti Classified
SSD: Samsung 850 Pro 256Gb & 2x Crucial BX100 250Gb HDD: WD Red 3TB PSU: Corsair HX750i 80+ Platinum

Permalänk
Medlem

@frozrr aha, din setup såg riktigt nice ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

@frozrr aha, din setup såg riktigt nice ut.

Den duger åt lilla mig! Använder mig av Fractal Design Venturi 140mm fläktar i hela mitt bygge dock!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S CPU: Intel Core i7 6700k CPU-Kylare: Corsair Hydro H110i GTX
Moderkort: Asus Z170-Deluxe RAM: HyperX Fury DDR4 32GB 2666Mhz GPU: EVGA GTX 980 Ti Classified
SSD: Samsung 850 Pro 256Gb & 2x Crucial BX100 250Gb HDD: WD Red 3TB PSU: Corsair HX750i 80+ Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av frozrr:

Dock är den radiatorn en 240! Så det är två stycken 120mm fläktar som sitter på! Om du ska köra på den så skulle jag rekommendera att du kör ungefär samma setup som jag kör med min H110i GTX. Jag kör två stycken Static Pressure fläktar i fronten som radiatorn sitter fast på och sedan en Air Flow under radiatorn som blåser till graffikkortet. Sedan en helt vanlig airflow fläkt som utblås där bak.

Se här: http://i538.photobucket.com/albums/ff341/BlackDistortioN/11778094_10204495889579149_248052875_n.jpg

Funderar på att köra samma setup, fast med Noctua-fläktar.

Hur upplever du ljudnivån på riggen? För mig är ljudet allra viktigast, så det krävs bra fläktar och pump. Svårt att motivera priset på 1500kr för H110i GTX, men verkar inte finnas något bättre alternativ när ljudet är så viktigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av frozrr:

Dock är den radiatorn en 240! Så det är två stycken 120mm fläktar som sitter på! Om du ska köra på den så skulle jag rekommendera att du kör ungefär samma setup som jag kör med min H110i GTX. Jag kör två stycken Static Pressure fläktar i fronten som radiatorn sitter fast på och sedan en Air Flow under radiatorn som blåser till graffikkortet. Sedan en helt vanlig airflow fläkt som utblås där bak.

Se här: http://i538.photobucket.com/albums/ff341/BlackDistortioN/11778094_10204495889579149_248052875_n.jpg

Crashar tråden lite här, räcker slangarna till CPU:n? Kommer köra på samma uppsättning nämligen, att ha radiatorn i fronten, men drygt om kablarna inte räcker dit

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag hade min 360 radiator i fronten på mitt define S och bara en 140mm baktill som utblås och jag upplevde att En 140 där bak inte orkade dra ur all varm luft från lådan
Så nu är min 360 i toppen och två airflow fläktar i fronten och har kvar den i bakkant som suger ut också
Ljudnivår ingen större skillnad som jag har märkt men har mina Qpad på mig den mesta tiden jag sitter vid datorn så

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sagofiguren:

Crashar tråden lite här, räcker slangarna till CPU:n? Kommer köra på samma uppsättning nämligen, att ha radiatorn i fronten, men drygt om kablarna inte räcker dit

Jadå! Räcker gott o väl! Fungerar felfritt utan någon udda belastning på slangarna i mitt Skylake bygge!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S CPU: Intel Core i7 6700k CPU-Kylare: Corsair Hydro H110i GTX
Moderkort: Asus Z170-Deluxe RAM: HyperX Fury DDR4 32GB 2666Mhz GPU: EVGA GTX 980 Ti Classified
SSD: Samsung 850 Pro 256Gb & 2x Crucial BX100 250Gb HDD: WD Red 3TB PSU: Corsair HX750i 80+ Platinum

Permalänk
Skrivet av frozrr:

Jadå! Räcker gott o väl! Fungerar felfritt utan någon udda belastning på slangarna i mitt Skylake bygge!

Grymt, tack så mycket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sagofiguren:

Grymt, tack så mycket!

Här ser du ungefär hur slags belastning slangarna har! Ingen alls med andra ord. Ber om ursäkt för mobilbilden.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S CPU: Intel Core i7 6700k CPU-Kylare: Corsair Hydro H110i GTX
Moderkort: Asus Z170-Deluxe RAM: HyperX Fury DDR4 32GB 2666Mhz GPU: EVGA GTX 980 Ti Classified
SSD: Samsung 850 Pro 256Gb & 2x Crucial BX100 250Gb HDD: WD Red 3TB PSU: Corsair HX750i 80+ Platinum