Permalänk
Avstängd

Fundering ang. uppgradering

Sitter och funderar och funderar på vad en vettig uppgradering cpu skulle kunna vara utan att det drar iväg allt för mycket i pengar.

Mk,CPU, Ram är det som blir aktuellt då jag fortfarande sitter på en uråldrig LGA775 platform.

Processorn är en lga775 moddad Xeon E5430 Dvs Q9550 12mb L2 propp i 4ghz.
Är främst i singeltrådat åldern börjar ta ut sin rätt men tex. AMD 860K är som bäst likvärdig även klockad, G3258 endast dualcore vilket kommer dra ner prestandan i allt som äter mer en 2 kärnor samt även multitaskingen i stort.

Frågan är vad första steget som faktiskt gör skillnad blir ? AMD 6300, nån instegs I5a ur haswell serien ?

Visa signatur

AMD Ryzen 2700@4200 on AMD x370 with AMD Vega 64 ROG STRIX
Cpu kylare: Coolermaster Masterliquid 240
16Gb DDR4, Samsung Evo 850 512Gb
Konsol:Xbox One, New 3DS XL

Permalänk
Skrivet av astr84:

Sitter och funderar och funderar på vad en vettig uppgradering cpu skulle kunna vara utan att det drar iväg allt för mycket i pengar.

Mk,CPU, Ram är det som blir aktuellt då jag fortfarande sitter på en uråldrig LGA775 platform.

Processorn är en lga775 moddad Xeon E5430 Dvs Q9550 12mb L2 propp i 4ghz.
Är främst i singeltrådat åldern börjar ta ut sin rätt men tex. AMD 860K är som bäst likvärdig även klockad, G3258 endast dualcore vilket kommer dra ner prestandan i allt som äter mer en 2 kärnor samt även multitaskingen i stort.

Frågan är vad första steget som faktiskt gör skillnad blir ? AMD 6300, nån instegs I5a ur haswell serien ?

va?

din nuvarande dator är uråldrig och således blir det ingen uppgradering utan helt ny dator.
vad ska datorn användas till? vilka spel?

vad är din budget ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Grönahunden:

va?

din nuvarande dator är uråldrig och således blir det ingen uppgradering utan helt ny dator.
vad ska datorn användas till? vilka spel?

vad är din budget ?

MK,CPU och Ram. Det har jag koll på.
Dock är prestandan i den nuvarande inte helt hemsk och bättre än större delen av budgetprylarna som säljs idag, men just i Singeltrådade spel likt world of tanks börjar åldern ta ut sin rätt.

Grafikmässigt har jag en relativt ok uppsättning med dubbla 7970 @1100/1500, har även ett extra PC7970 som ligger och sammlar damm.

Budget ligger runt 2-4k

Visa signatur

AMD Ryzen 2700@4200 on AMD x370 with AMD Vega 64 ROG STRIX
Cpu kylare: Coolermaster Masterliquid 240
16Gb DDR4, Samsung Evo 850 512Gb
Konsol:Xbox One, New 3DS XL

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera att du investerar i en modern i5a, eftersom du har tre stycken 7970.

Permalänk
Avstängd

Fick bli typ din rekomendation
Webhallen varukorg

Visa signatur

AMD Ryzen 2700@4200 on AMD x370 with AMD Vega 64 ROG STRIX
Cpu kylare: Coolermaster Masterliquid 240
16Gb DDR4, Samsung Evo 850 512Gb
Konsol:Xbox One, New 3DS XL

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lorgix:

Jag skulle rekommendera att du investerar i en modern i5a, eftersom du har tre stycken 7970.

Kommer nog bara använda två då det jag fick med mig ett extra vid köp här på swec.

Visa signatur

AMD Ryzen 2700@4200 on AMD x370 with AMD Vega 64 ROG STRIX
Cpu kylare: Coolermaster Masterliquid 240
16Gb DDR4, Samsung Evo 850 512Gb
Konsol:Xbox One, New 3DS XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av astr84:

Kommer nog bara använda två då det jag fick med mig ett extra vid köp här på swec.

Du motiverar inte ditt val, men det är förstås upp till dig oavsett.

Varför inte välja socket 1151 förresten?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lorgix:

Du motiverar inte ditt val, men det är förstås upp till dig oavsett.

Varför inte välja socket 1151 förresten?

4690K känns som en bra balansgång med brodwells I7:a som möjlig uppgradering.
s1151 springer ivägen en del i pris då både mk och minne är rätt mycket dyrare, samt att skylake faktiskt inte bjöd på någon större prestandaboost mot haswell och tom. ett prestandatapp mot brodwells i5:a

Visa signatur

AMD Ryzen 2700@4200 on AMD x370 with AMD Vega 64 ROG STRIX
Cpu kylare: Coolermaster Masterliquid 240
16Gb DDR4, Samsung Evo 850 512Gb
Konsol:Xbox One, New 3DS XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av astr84:

4690K känns som en bra balansgång med brodwells I7:a som möjlig uppgradering.
s1151 springer ivägen en del i pris då både mk och minne är rätt mycket dyrare, samt att skylake faktiskt inte bjöd på någon större prestandaboost mot haswell och tom. ett prestandatapp mot brodwells i5:a

Jag hade kanske väntat in nyare BIOS och lite lägre priser.
Skylake är trots allt bättre än Haswell, och Kaby Lake ska komma till socket 1151. Dessutom har du modernare chipset.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lorgix:

Jag hade kanske väntat in nyare BIOS och lite lägre priser.
Skylake är trots allt bättre än Haswell, och Kaby Lake ska komma till socket 1151. Dessutom har du modernare chipset.

Ja du kanske faktiskt har rätt, blir ett helt platformsbyte oavsett och ddr4 kommer vara det nya standardminnet många år framöver.
Kan hänga kvar några månader till med denna då alla spel faktiskt fungerar även om just processorn är begränsningen i de singeltrådade spelen istället för gpu:erna (spelar fö. i 1080p)

Visa signatur

AMD Ryzen 2700@4200 on AMD x370 with AMD Vega 64 ROG STRIX
Cpu kylare: Coolermaster Masterliquid 240
16Gb DDR4, Samsung Evo 850 512Gb
Konsol:Xbox One, New 3DS XL

Permalänk
Hedersmedlem

Haswell kommer ju hålla i många år också, när det är dags att byta den kommer sockel 1151 att ha fasats ut den också. Men det är klart, har du tid att vänta så varför inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av astr84:

Ja du kanske faktiskt har rätt, blir ett helt platformsbyte oavsett och ddr4 kommer vara det nya standardminnet många år framöver.
Kan hänga kvar några månader till med denna då alla spel faktiskt fungerar även om just processorn är begränsningen i de singeltrådade spelen istället för gpu:erna (spelar fö. i 1080p)

Ja, jag hade nog väntat lite. Borde inte behöva ta så lång tid.

Skrivet av Andreaz1:

Haswell kommer ju hålla i många år också, när det är dags att byta den kommer sockel 1151 att ha fasats ut den också. Men det är klart, har du tid att vänta så varför inte.

Skylake är modernare än Haswell, nu och för alltid. Att 1151 sedan har större uppgraderingsmöjligheter än 1150 är förstås fördel 1151.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lorgix:

Skylake är modernare än Haswell, nu och för alltid. Att 1151 sedan har större uppgraderingsmöjligheter än 1150 är förstås fördel 1151.

Hur mycket modernare? En sak kommer alltid att vara nyare än en annan men det kvittar, det som betyder något är hur mycket bättre den är och sanningen är att Skylake inte är något speciellt stort hopp gentemot Haswell precis som alla trodde. Om fem år eller vad det nu blir när jag ska bygga nytt igen kommer ju inte jag tänka "vilken tur att jag väntade på Skylake" för den kommer vara på väg ut samtidigt som det ser ut nu. Jag kommer inte heller tänka "vilken tur att jag har sockel 1151" för den kommer också vara död och begraven vid det laget även om du har rätt i att man kommer ha fler uppgraderingsmöjligheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Hur mycket modernare? En sak kommer alltid att vara nyare än en annan men det kvittar, det som betyder något är hur mycket bättre den är och sanningen är att Skylake inte är något speciellt stort hopp gentemot Haswell precis som alla trodde. Om fem år eller vad det nu blir när jag ska bygga nytt igen kommer ju inte jag tänka "vilken tur att jag väntade på Skylake" för den kommer vara på väg ut samtidigt som det ser ut nu. Jag kommer inte heller tänka "vilken tur att jag har sockel 1151" för den kommer också vara död och begraven vid det laget även om du har rätt i att man kommer ha fler uppgraderingsmöjligheter.

Hur stor/betydande skillnaden är kan man ju diskutera, men vilken "riktning" skillnaden går i är ju tydligt.
Skylake kommer att hålla längre än Haswell, hur man än vrider och vänder på det.
Jag vet att skillnaden är rätt liten, men priset på ett system brukar falla några hundra på ganska kort tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Ja, jag hade nog väntat lite. Borde inte behöva ta så lång tid.
Skylake är modernare än Haswell, nu och för alltid. Att 1151 sedan har större uppgraderingsmöjligheter än 1150 är förstås fördel 1151.

Poängen är att när en 4690k inte duger längre lär 1151 var ersatt med något nyare också. Således är det helt ok att köra på 4690k nu då Skylake kostar ganska mycket mer än motsvarande 1150-platform utan att ge särskilt mycket (om något alls) i prestanda

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HallonsyltarN:

Poängen är att när en 4690k inte duger längre lär 1151 var ersatt med något nyare också. Således är det helt ok att köra på 4690k nu då Skylake kostar ganska mycket mer än motsvarande 1150-platform utan att ge särskilt mycket (om något alls) i prestanda

Tanken var alltså att man skulle vänta in att prisskillnaden krymper en aning. Vilket den kommer att göra.
När 4690K inte duger längre så är Skylake fortfarande bättre än Haswell.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lorgix:

Hur stor/betydande skillnaden är kan man ju diskutera, men vilken "riktning" skillnaden går i är ju tydligt.
Skylake kommer att hålla längre än Haswell, hur man än vrider och vänder på det.
Jag vet att skillnaden är rätt liten, men priset på ett system brukar falla några hundra på ganska kort tid.

Att skillnaden går mot "bättre" är självklart, något annat hade inte varit logiskt. Däremot kan man tycka att skillnaden efter så lång tid borde vara större. Det är den inte, så hur mycket längre kommer Skylake att hålla? Det vet vi inte nu men känns inte som att det har gjorts några revolutionerande framsteg som ger den någon större fördel. Priset kommer att sjunka men vi är inte där än så vilket plattform som för tillfället erbjuder mest prestanda per krona kan diskuteras. TS får göra precis som han vill om han har tid att vänta på den där prissänkningen men under tiden borde vi ju diskutera alternativen som finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Att skillnaden går mot "bättre" är självklart, något annat hade inte varit logiskt. Däremot kan man tycka att skillnaden efter så lång tid borde vara större. Det är den inte, så hur mycket längre kommer Skylake att hålla? Det vet vi inte nu men känns inte som att det har gjorts några revolutionerande framsteg som ger den någon större fördel. Priset kommer att sjunka men vi är inte där än så vilket plattform som för tillfället erbjuder mest prestanda per krona kan diskuteras. TS får göra precis som han vill om han har tid att vänta på den där prissänkningen men under tiden borde vi ju diskutera alternativen som finns.

Det är det gamla vanliga problemet; tekniken är så förfinad vid det här laget att det inte längre finns några stora uppenbara förbättringar att göra. Ingen "low-hanging fruit".
Prestanda/krona är förstås en bedömningsfråga, ja.
Användandet av nya instruktioner kan också påverka jämförelsen i framtiden.
Jag vet vilket håll jag lutar åt, men jag påstår inte att det är självklart.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lorgix:

Det är det gamla vanliga problemet; tekniken är så förfinad vid det här laget att det inte längre finns några stora uppenbara förbättringar att göra. Ingen "low-hanging fruit".
Prestanda/krona är förstås en bedömningsfråga, ja.
Användandet av nya instruktioner kan också påverka jämförelsen i framtiden.
Jag vet vilket håll jag lutar åt, men jag påstår inte att det är självklart.

Intel har ju pratat om att gå över till andra material än kisel när de går ner på litografier under 10nm. IBM gjorde det när de skapade sitt 7nm-chip med kisel/germaniumlegering. Jag inbillar mig att med lite tur så låser den övergången upp helt nya möjligheter. Ser fram mot att se vad som händer där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Intel har ju pratat om att gå över till andra material än kisel när de går ner på litografier under 10nm. IBM gjorde det när de skapade sitt 7nm-chip med kisel/germaniumlegering. Jag inbillar mig att med lite tur så låser den övergången upp helt nya möjligheter. Ser fram mot att se vad som händer där.

Ja, nya material är nog ödesfrågan. En spännande tid att leva.

Permalänk
Avstängd

Gjorde en snabbkoll bara för att få ett humm om prestandan på den gamla bettan@4ghz vs en haswell som sitter i min bärbara (i5 4200M) 2,5/3,1ghz (standard/turbo).

Cinabench r15
i5: 270
Xeon: 420
Singelcore
i5: 113
Xeon: 110
i5an låg på 2,5ghz enligt cinebench och xeon på 4,0ghz

Super pi mod 1.5 1M
i5: 12,672
Xeon:14,027

Visa signatur

AMD Ryzen 2700@4200 on AMD x370 with AMD Vega 64 ROG STRIX
Cpu kylare: Coolermaster Masterliquid 240
16Gb DDR4, Samsung Evo 850 512Gb
Konsol:Xbox One, New 3DS XL

Permalänk
Skrivet av astr84:

Gjorde en snabbkoll bara för att få ett humm om prestandan på den gamla bettan@4ghz vs en haswell som sitter i min bärbara (i5 4200M) 2,5/3,1ghz (standard/turbo).

Cinabench r15
i5: 270
Xeon: 420
Singelcore
i5: 113
Xeon: 110
i5an låg på 2,5ghz enligt cinebench och xeon på 4,0ghz

Super pi mod 1.5 1M
i5: 12,672
Xeon:14,027

i5 4200M och i5 till stationär har inte samma prestanda.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Grönahunden:

i5 4200M och i5 till stationär har inte samma prestanda.

det har jag koll på också då det är en dualcore med ht i bärbara (i3 4130 fast lägre klockad)
Man ser dock ipc skillnaden där, var bara det jag testade då kärnorna är samma som sitter i 4690 och 4790 fast färre och lägre klockade

Visa signatur

AMD Ryzen 2700@4200 on AMD x370 with AMD Vega 64 ROG STRIX
Cpu kylare: Coolermaster Masterliquid 240
16Gb DDR4, Samsung Evo 850 512Gb
Konsol:Xbox One, New 3DS XL