Installera Mac OS X på en PC

Permalänk
Medlem

Installera Mac OS X på en PC

Hejsan

Jag undrar om jag köper ett Mac OS X 10.6 Snow Leopard, kan jag installera den på min PC?

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem

Ja det går. Såvida du har rätt hårdvara.
Här är ALLT du behöver för att komma igång. Lycka till.

http://www.tonymacx86.com

Permalänk
Inaktiv

I princip inte men du kan alltid Googla på Hackintosh.

Permalänk
Medlem

Det finns vägar att göra det på. Man kan inte hämta ner det på en windows pc har jag för mig utan det måste göras på en Mac. Om du vill ha OS X så skulle jag köpt en Mac

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Entusiast

@njanja OSX kan du ladda ner gratis på en Mac dator, OSet i sig är gratis.
I övrigt rekommenderar jag dig att googla på "Hackintosh"

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Skrivet av Jonssown:

@njanja OSX kan du ladda ner gratis på en Mac dator, OSet i sig är gratis.
I övrigt rekommenderar jag dig att googla på "Hackintosh"

Nja, OSX är inte gratis, men äger du en Mac som kvalificerar sig för den OSX version du tänkt köra så medger licensen att du får använda den på den Mac'en utan kostnad.

Inte riktigt som gratis, men nästan. Man måste alltså äga en Mac för att få köra OSX, och OSX enligt EULA'n får enbart köras på Apple certifierad hårdvara (d.vs. enbart deras egna Mac'ar).

Permalänk
Entusiast

@oxygenial: Då har jag missförstått det hela, tack för påfyllningen av information.
Men går OSX ens att köpa?

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Sen finns ju även Den stora hackintoshtråden klistrad här i forumet. Men http://www.tonymacx86.com som redan nämnts är smidigast att börja kika på.

Permalänk
Skrivet av Jonssown:

@oxygenial: Då har jag missförstått det hela, tack för påfyllningen av information.
Men går OSX ens att köpa?

Mig veterligen går det ej att köpa längre, då själva licensen är knuten till en certifierad hårdvara (ej fysiskt, utan enbart användarmässigt, d.v.s. "att få använda den") samt även kostnadsfri. Så ser inte att det skulle kunna uppstå ett tillfälle där Apple vill sälja den till någon, då den ju ingår med den certifierade hårdvaran.

Men annars är det ju en dmg/iso fil som allt annat, och det går absolut att köra den på andra "ocertifierade" devices, som en Hackintosh t.ex.

Men kan enbart tankas hem för slutanvändare (på laglig väg) vi AppStore från en Mac.

Permalänk
Medlem

Varför vill du köra Snow Leopard? Tror det kan vara svårt att installera på nyare hårdvara.

Snow Leopard finns faktiskt att köpa fortfarande
http://www.apple.com/se/shop/product/MC573S/A/mac-os-x-106-sn...

Kolla här för en lista på rekommenderad hårdvara
http://www.tonymacx86.com/building-customac-buyers-guide-july...

Permalänk
Medlem
Skrivet av oxygenial:

Mig veterligen går det ej att köpa längre, då själva licensen är knuten till en certifierad hårdvara (ej fysiskt, utan enbart användarmässigt, d.v.s. "att få använda den") samt även kostnadsfri. Så ser inte att det skulle kunna uppstå ett tillfälle där Apple vill sälja den till någon, då den ju ingår med den certifierade hårdvaran.

Men annars är det ju en dmg/iso fil som allt annat, och det går absolut att köra den på andra "ocertifierade" devices, som en Hackintosh t.ex.

Men kan enbart tankas hem för slutanvändare (på laglig väg) vi AppStore från en Mac.

Mac OS X 10.6 Snow Leopard finns att beställa direkt från Apple, finns på lager i deras svenska online-butik. Bara att shoppa loss. http://www.apple.com/se/shop/product/MC573S/A/mac-os-x-106-sn...

Det är ett alternativ om man vill komma igång med Hackintosh utan tillgång till någon OSX-burk.

Permalänk
Medlem

Som sagt, 10.6 är väldigt gammal, bättre att försöka sig på 10.9 eller 10.10 om man har en nyare dator.

EDIT: om du får tag på en iso-image (inte dmg) av OSX så kan du bränna den på en DVD även med en Windows-dator.

Permalänk
Inaktiv

Mitt förslag som tidigare hackintoshare: gå in på www.tonymacx86.com där finns all du behöver veta

Permalänk
Medlem
Skrivet av oxygenial:

Nja, OSX är inte gratis, men äger du en Mac som kvalificerar sig för den OSX version du tänkt köra så medger licensen att du får använda den på den Mac'en utan kostnad.

Inte riktigt som gratis, men nästan. Man måste alltså äga en Mac för att få köra OSX, och OSX enligt EULA'n får enbart köras på Apple certifierad hårdvara (d.vs. enbart deras egna Mac'ar).

Men EULA är inte samma sak som brottsligt. Det enda det betyder är att om du nu installerar på en icke-Mac så bryter du EULAn men du bryter ingen lag

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Men EULA är inte samma sak som brottsligt. Det enda det betyder är att om du nu installerar på en icke-Mac så bryter du EULAn men du bryter ingen lag

Nä, det är sant, EULA != Lag

Men för att kunna installera en Mac på annan hårdvara än Mac är du tvungen att modifiera programvaran, och det är inte lagligt, ej ens för eget bruk.

Men visst går det, och det är nog ingen som bryr sig än, förutom Apple via eventuella uppdateringar.

Permalänk
Medlem

Jag har kört OSX 10.10 på min rigg (i5 2500k + ATI 5870 + Asus P8Z68-V PRO) ett bra tag nu, funkar klockrent. Är lite smått orolig när jag installerar uppdateringar bara (men det är det värt)

Jag har kört tonymac86s (unibeast + multibeast) program då jag tycker det funkar bra och är enkelt. Vissa ogillar hans prylar då han inte släpper det open source. Det finns liknande program och guider på insanelymac

EDIT: Som de andra nämnt så kan du ladda ner och skapa en bootbar usb-sticka med OSX enkelt om du har en annan MAC.

EDIT2: Sitter du med 32-bit system och därför vill köra Snow Leopard? Du kan nog inte räkna med att det kommer att fungera, brukar kunna vara lite pill att hitta alla rätta drivrutiner etc (kext-filer)

Permalänk
Medlem
Skrivet av oxygenial:

Nä, det är sant, EULA != Lag

Men för att kunna installera en Mac på annan hårdvara än Mac är du tvungen att modifiera programvaran, och det är inte lagligt, ej ens för eget bruk.

Men visst går det, och det är nog ingen som bryr sig än, förutom Apple via eventuella uppdateringar.

Apple bryr sig endast om du säljer Hackintosh, alltså datorer förinstallerade med det då. Har för mig det var ett företag som gjorde detta och blev stämda. Men gör man det hemma själv är det ingen som kommer lyfta ett lillfinger