Gamla externa HDD's? (Några problem?)

Permalänk

Gamla externa HDD's? (Några problem?)

Hej!

Jag har en gammal hårddisk från 2008 eller 2009.
Som fungerar väldigt bra förutom att den brukar dyka bort från "Dator".
Är det något att oroa sig över eller börjar den gå i pension?.
Fungerar igen efter man har slott av och på den (På/av knappen på den)

Sedan har jag en nyare från ca 2012 eller något.
Funger också bra förutom att den låter som ett jäkla elskåp, om man knackar lite på den försvinner ljudet.
Är det någon fara med den med?.

Kanske funkar det att köpa nya hårddiskkabinett till dem?.

Kanske inte är så lätt som att bara köpa en ny hårddsisk för kommer ta år att flytta allt.

Edit: Är det någon fara att bara slå av och på hårddisken på på/av knappen?.

Tror det är min USB hub som har fått sig ett spel.
För inga utav hårddiskarna syns i "Dator" längre och lampan lyser inte häller på huben.
Testade koppla in en Bluetooth sticka i huben lampan tändes, men inget liv i någon av hårddiskarna.

Men kanske inte är det problemet eftersom det fungerat att bara starta om den ena?.

Visa signatur

Dator 1: Processor: Intel Core i7 4790 3,6 GHz, 8MB
Grafikkort: MSI Radeon R9 390 Gaming 8GB GDDR5
16gb ram
Nätaggregat: Corsair CX750
Dator 2: Intel Core i3, Shapphire 6670 GDDR5, 4gb ram.

Permalänk
Medlem

kolla hårddiskarnas status med exempelvis crystaldiskinfo

Permalänk

Tack! Får kika på det. Någon som vet hur det fungerar när program kollar status på hårddiskar etc?.

Kollar den tex hastighet etc??.
Bara nyfiken ;).

Visa signatur

Dator 1: Processor: Intel Core i7 4790 3,6 GHz, 8MB
Grafikkort: MSI Radeon R9 390 Gaming 8GB GDDR5
16gb ram
Nätaggregat: Corsair CX750
Dator 2: Intel Core i3, Shapphire 6670 GDDR5, 4gb ram.

Permalänk
Medlem

Börjar de tugga/ låta och ha sig är de på väg att går sönder, mina förra började med tuggningar & konstiga ljud, så blev orolig och överförde allt.

& jag hde haft en massa bluerscreens innan, men sen pajade externa helt ok blåskärmarna försvann efter nytt inköp av extern hårddisk, hann ju iaf överföra allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paw media:

Tack! Får kika på det. Någon som vet hur det fungerar när program kollar status på hårddiskar etc?.

Kollar den tex hastighet etc??.
Bara nyfiken ;).

inte programet som jag skrev, men med exempelvis HDtune så ska du kunna kolla hastigheter med mera

Permalänk

USB har strömsparfunktioner nu mer, enheter som inte använts på X minuter stängs av. De ska vakna själva när de behövs, men det funkar inte alltid. Råkade ut för detta med en extern USB HD, som stängdes av men inte automatiskt vaknade igen.
Om du tror det är detta som händer dig, kan man ändra hur USB beter sig i control panel/power options/edit plan settings/change advanced power settings/USB/USB selective suspend setting.

Om du sätter den till 'disabled' så stängs inte externa USB enheter ned.

Permalänk

@swepiz:

Tack! Menade inte det. Jag menade att hur kan program kolla hälsan på tillexempel hårddiskar och tex mobil batterier?
Kanske lite oftopic dock.

Någon som kan något bra program som man kan kolla hälsan i hårddiskarna? Någon som postade ett här
men fick inte tag i programmet.

@Awakeruad:

Tack! Men tror inte det är det om är problemet. För dom har alltid fungerat fel fritt innan.

Tror att det är USB huben som spökar lite samtidigt också.

Visa signatur

Dator 1: Processor: Intel Core i7 4790 3,6 GHz, 8MB
Grafikkort: MSI Radeon R9 390 Gaming 8GB GDDR5
16gb ram
Nätaggregat: Corsair CX750
Dator 2: Intel Core i3, Shapphire 6670 GDDR5, 4gb ram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paw media:

@swepiz:

Tack! Menade inte det. Jag menade att hur kan program kolla hälsan på tillexempel hårddiskar och tex mobil batterier?
Kanske lite oftopic dock.

Någon som kan något bra program som man kan kolla hälsan i hårddiskarna? Någon som postade ett här
men fick inte tag i programmet.

@Awakeruad:

Tack! Men tror inte det är det om är problemet. För dom har alltid fungerat fel fritt innan.

Tror att det är USB huben som spökar lite samtidigt också.

Har du en usb hubb som bara kopplas in till usb på datorn? För om du ska köra tunga grejer i hubben behöver den ha en extern strömkälla för att orka driva. Alltså om du har typ över 3st hdd inkopplade på hubben så kommer vissa försvinna. 1 eller 2 ska funka och alltid hittas men annars ska man ju alltid försöka köra externa hdd direkt i datorns usb port.

Själv använder jag CrystalDiskInfo kan då se uppstarter, drifttimmar, temp och hälsa.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk

Ursäkta för bump, men på min gamla dator krånglar inte diskarna någonting...
Har kommit fram till det eftersom längesedan jag använde den, därav bump också.

Gamla datorns moderkort: Gigabyte GA-Z68MA-D2H-B3.
Nya datorns moderkort: Gigabyte GA-Z97P-D3

Eller är det bara drivrutinerna som spökar kanske?.
En av hårddisken har dock gjort lite ljud av sig (som inte låter bra, låter som ett elskåp) men har fungerat ändå.
Som nu (gamla datorn).

Visa signatur

Dator 1: Processor: Intel Core i7 4790 3,6 GHz, 8MB
Grafikkort: MSI Radeon R9 390 Gaming 8GB GDDR5
16gb ram
Nätaggregat: Corsair CX750
Dator 2: Intel Core i3, Shapphire 6670 GDDR5, 4gb ram.

Permalänk
Medlem

Och hur låter ett elskåp? Det känns som om du borde ringa en elektriker om det låter från ditt elskåp.

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Skrivet av Zunil:

Och hur låter ett elskåp? Det känns som om du borde ringa en elektriker om det låter från ditt elskåp.

Det låter inte från elskåpet, hårddisken låter som ett elskåp.

Svårt att förklara, men tror inte det är felet ändå.
Typ som ett surrande elektroniskt ljud...

Visa signatur

Dator 1: Processor: Intel Core i7 4790 3,6 GHz, 8MB
Grafikkort: MSI Radeon R9 390 Gaming 8GB GDDR5
16gb ram
Nätaggregat: Corsair CX750
Dator 2: Intel Core i3, Shapphire 6670 GDDR5, 4gb ram.

Permalänk
Medlem

Hårddiskar är opålitliga. Särskilt sådana som beter sig konstigt. Om det inte är OK att förlora det som ligger på diskarna så behövs backup.