Min dators fläktar går plötsligt på högvarv hela tiden!

Permalänk

Min dators fläktar går plötsligt på högvarv hela tiden!

Jag lämnade min dator i 3 dagar, kom sedan tillbaka och nu låter fläktarna hela tiden. Det är inte grafikkortets fläkt då den inte går när datorn bara är idel. Det hörs också ett konstigt skrivar aktigt ljud. Jag har öppnat caset flera gånger och försökte förstå vad det är som låter men kan inte höra det då fläktarna låter så extremt mycket. När jag först byggde ihop den lät den ingenting och den har inte gjort det förut. PS Jag använder stock CPU Cooler. Tacksam för alla svar!:)

Permalänk
Medlem

Va? Varvar den hela tiden eller inte? Till att börja med; vad har du för komponenter?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TrickyZerg:

Jag lämnade min dator i 3 dagar, kom sedan tillbaka och nu låter fläktarna hela tiden. Det är inte grafikkortets fläkt då den inte går när datorn bara är idel. Det hörs också ett konstigt skrivar aktigt ljud. Jag har öppnat caset flera gånger och försökte förstå vad det är som låter men kan inte höra det då fläktarna låter så extremt mycket. När jag först byggde ihop den lät den ingenting och den har inte gjort det förut. PS Jag använder stock CPU Cooler. Tacksam för alla svar!:)

Hur många fläktar i chassit har du (utöver CPU-kylaren)?

Förmodligen går fläktarna på högvarv. Många fläktar går ju att styra, antingen med fläktkontroller eller via moderkortet.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk

@Najk: Hej jag har två stycken fläktar i chassit. Jag borde tilläga att alla temps verkar vara ok.

Permalänk

@lorgix: Dem varvar hela tiden det är bara grafikkortet som inte varvar. Jag har en i5 4460k, MSI GTX 970, MSI Z97 PC Mate moderkort, Fractal Design R4 Chassi, 8 GB Corsair Vengaence Ram, En Corsair 750w Power Supply och En WD 1TB hårdisk.

Permalänk
Medlem

Har du testar starta om datorn?
Kollat inställningar för fläktar i bios/uefi?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 |► Raspberry Pi 3B | Osmc |► OnePlus 6 |

Permalänk

@xfade: Jag har startat om datorn flera gånger och även varit inne i bios men vet inte vad jag ska ändra på. Jag testade att stänga av smart fan och det hjälpte inte, satte även så att alla settings skulle vara default vad det gäller fan speed.

Permalänk

@TrickyZerg: Har du kollat så det inte nätaggregatet som börjat låta, hade själv problem och hitta var fläktljudet kom i från

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TrickyZerg:

@xfade: Jag har startat om datorn flera gånger och även varit inne i bios men vet inte vad jag ska ändra på. Jag testade att stänga av smart fan och det hjälpte inte, satte även så att alla settings skulle vara default vad det gäller fan speed.

Du kan ju prova att installera ett tredjepartsprogram, typ Speed Fan, för att se om du kan kontrollera fläktarna.
Kan du också kontrollera hur de är inkopplade i datorn - direkt i moderkortet eller i en hub?

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk

@Najk: Fläktare är direkt ikopplade i moderkortet.

Permalänk

@Anders1962: Tack som fan det verkar som det är nätagregatet som låter. Det låter lite som en skrivare (lixsom surrande) och den verkar vara dens fläkt som låter också.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TrickyZerg:

@Anders1962: Tack som fan det verkar som det är nätagregatet som låter. Det låter lite som en skrivare (lixsom surrande) och den verkar vara dens fläkt som låter också.

Akta så att inte nätagget är på väg att ge sig.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk

@Najk: MM men vet inte riktigt vad jag ska göra.

Permalänk

@Najk: Datorn är bara 2 månader gammal så att nätagget redan ger sig vore segt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrickyZerg:

@Najk: Datorn är bara 2 månader gammal så att nätagget redan ger sig vore segt.

Då har du garanti så det bör inte vara något problem.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk

@robbankentor: Okej tack men om mitt nätagg dör kan inte det skada mina andra delar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrickyZerg:

@robbankentor: Okej tack men om mitt nätagg dör kan inte det skada mina andra delar?

Jo.

Permalänk

@lorgix: Ok vad bör jag nu göra?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TrickyZerg:

@lorgix: Ok vad bör jag nu göra?

Om nätaggregatet fortsätter att låta onormalt - kontakta butiken där du köpte det.
Även ifall det inte är något fel rent funktionsmässigt på det ska det inte låta så.

Vidare: Bara för att nätaggregatet är helt nytt behöver inte betyda att det inte är på väg att ge sig. Finns alltid måndagsexemplar, och som tidigare nämnts i tråden så kan ett krashat nätaggregat dra med sig CPU, moderkort och grafikkort i döden.

Vad är det för fabrikat på nätaggregatet?

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Skrivet av TrickyZerg:

@lorgix: Ok vad bör jag nu göra?

Vad för agg har du?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Permalänk
Permalänk

Jag är ändå inte riktigt säker på att det är power supplyen som låter då fläktarna låter som tusan så andra teorier vore också hjälpsamma. Om det kan vara till nån hjälp så hade jag problem med 24 pin connectorn för nån månad sen och när jag höll på med den så gick strömmen i mitt rum i nån sekund två gånger. Jag är inte expert men det kanske kan ha skadat power supply om det är den som strular.

Permalänk

Så här ser tempsen ut efter lite load och nu idling: http://imgur.com/Y5hNsX0,6Z8o5K7#0 http://imgur.com/Y5hNsX0,6Z8o5K7#1

Permalänk

Ja då är det inte det är konstigt att det låter flertalet klagat på ljudnivån på CX aggen och även coil whining (sen verkar det svårt att göra RMA på CX aggen bara för det ska vara normalt med visst ljud, är några som inte kunnat göra det av den orsaken i alla fall till butiker).

Men vad ska man förvänta sig, är ju budget bygge rakt igenom. Tja tur att det är oljud och den inte börjat förstöra delar för dig (med ett CX agg är det en större risk det händer än med andra bättre agg).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TrickyZerg:

Jag är ändå inte riktigt säker på att det är power supplyen som låter då fläktarna låter som tusan så andra teorier vore också hjälpsamma. Om det kan vara till nån hjälp så hade jag problem med 24 pin connectorn för nån månad sen och när jag höll på med den så gick strömmen i mitt rum i nån sekund två gånger. Jag är inte expert men det kanske kan ha skadat power supply om det är den som strular.

Testa i så fall att koppla ur alla fläktar i chassit för att lokalisera varifrån ljudet kommer. Koppla sedan in en fläkt i taget.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Skrivet av TrickyZerg:

Jag är ändå inte riktigt säker på att det är power supplyen som låter då fläktarna låter som tusan så andra teorier vore också hjälpsamma. Om det kan vara till nån hjälp så hade jag problem med 24 pin connectorn för nån månad sen och när jag höll på med den så gick strömmen i mitt rum i nån sekund två gånger. Jag är inte expert men det kanske kan ha skadat power supply om det är den som strular.

Du höll inte på med datorn när den var påslagen eller?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Permalänk
Skrivet av TrickyZerg:

Hade du ström inkopplat till datorn när du pilla? Annars låter det som något inte står rätt till.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

@Broken-arrow: Ja det hade jag