Galleri: Moderkort för Intel Skylake

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Walker:

Alla andra kort ja har är väl Ljudkort, Capture Kort (detta kan tänka äta bandbredd dock, tänker att det lär komma 4K grejer för PCI-E 3, så är lite orolig över den delen, dock kanske ja tänker fel där).

Capture-kort? Vad är det och vad tänker du att du ska använda det till?

Skrivet av Zero Walker:

Vilket ja då måste tillägga, hur är det med sånt nu?
Menar, kör moderkort fullösningar för att få igång saker?

Brukar ju finnas diverse kreativa lösning under teknikövergångar till nya interface, men det är det ju inte riktigt frågan om här. Allt är native/"originaldesign" som du ser i bilden jag postade i förra inlägget (USB 3, SATA 3 osv.).

Permalänk

Capture-Kort, du kan fånga upp bild/ljud. Tänk tex, HDMI, Component etc, såna grejer.
Dom har fått använda USB 3.0 och grejer för att få igång 1080p60 som ja förstår, så antar att det är bandbredds problem?

Ah det låter kanon, så om ja förstår bilden etc rätt så fungerar allt som det ska nu via chipset, alla "ful lösningar" har redan haft sin gång och nu är det standard så att säga?
Isf låter det kanon;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Walker:

Capture-Kort, du kan fånga upp bild/ljud. Tänk tex, HDMI, Component etc, såna grejer.
Dom har fått använda USB 3.0 och grejer för att få igång 1080p60 som ja förstår, så antar att det är bandbredds problem?

Låter snarare som något hack för att kringgå HDCP? USB 3 har inte någon hög bandbredd jämförelsevis, det är max 625 MB/s (5 Gbit/s). Om du bara vill spela in saker från din skärm (typ när du spelar spel) så kan du använda ShadowPlay på nyare Nvidia-kort, som direkt komprimerar skärmen till H.264-videos med hjälp av GPUn, med extremt liten prestandaförlust.

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Capture-kort? Vad är det och vad tänker du att du ska använda det till?
Brukar ju finnas diverse kreativa lösning under teknikövergångar till nya interface, men det är det ju inte riktigt frågan om här. Allt är native/"originaldesign" som du ser i bilden jag postade i förra inlägget (USB 3, SATA 3 osv.).

Inbyggda lan verkar ju gå antingen på en pcie eller SMbus så äter den på den pice bandbredden som finns eller har den en egen?

Rätt rörigt med att hitta bra moderkort som inte kostar 1700kr eller mer.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ok? Du baserar det på detta eller?
Du räknar upp mer eller mindre exotiska hård- och mjukvarukonfigurationer som används av en promille (?) av alla användare. Kan du hålla med om att Skylake är mer lämpad för "vanliga" entusiaster?
Jag påstår att 16x räcker utmärkt för alla som inte ska köra fler än två grafikkort, och att Z170 i övrigt bevisligen är mycket snabbare än X99.
Det är bra, men man ska inte fastna i att vara allt för teoretisk.
Jag har postat i flera trådar parallellt, men här är min sammanfattning av vad som är bättre på X99:
#15589712
Med slutklämmen: Ingenting som spelar roll för majoriteten av alla användare, med andra ord.

LGA2011x och 115x där utgör ungefär 5-10% beroende på nation LGA2011x av intels försäljning till desktop så det är faktiskt inte så liten mängd system som man kan tro ändå. Var lite förvånad själv när jag såg siffrorna för ett tag sedan. Så behovet verkar finnas lite därför jag tycker det är bra att man vet för och nackdelar med båda innan man gör sitt val helt enkelt.

Permalänk

@Sveklockarn:

Jo använder själv program för att spela in skärmen utan problem.
Men menar om man ska fånga en annan källa, då måste man ha Capture Kort.
PCI-E 1x (2.0?) verkar max klara 1080p30 /1080i60. Så var typ såna grejer ja oroa mig.
Kan vara praktiskt att ha möjlighet när det väl kommer högre upplösningar etc.
Antar att 3.0 klarar dubbla det där ungefär, lär vara för lite,
men man slår ju inte i något tak antar jag, är mer att PCI-E 1x är problemet i sig, inte att moderkortet/chipset är det.

Men aa, verkar ju nice med Skylake då, gäller bara att hitta ett bra moderkort.
Funderar på nån MSI, har alltid haft Asus och har inte varit dö nöjd direkt, men vet inte direkt hur andra är heller.

Permalänk
Skrivet av Zero Walker:

@Sveklockarn:

Jo använder själv program för att spela in skärmen utan problem.
Men menar om man ska fånga en annan källa, då måste man ha Capture Kort.
PCI-E 1x (2.0?) verkar max klara 1080p30 /1080i60. Så var typ såna grejer ja oroa mig.
Kan vara praktiskt att ha möjlighet när det väl kommer högre upplösningar etc.
Antar att 3.0 klarar dubbla det där ungefär, lär vara för lite,
men man slår ju inte i något tak antar jag, är mer att PCI-E 1x är problemet i sig, inte att moderkortet/chipset är det.

Men aa, verkar ju nice med Skylake då, gäller bara att hitta ett bra moderkort.
Funderar på nån MSI, har alltid haft Asus och har inte varit dö nöjd direkt, men vet inte direkt hur andra är heller.

MSI och asrock ska vara okej, även gigabyte (men vissa har så klart problem oavsett märke )

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pa1983:

Behöver du fler än 4 kärnor?
Behöver du Mer än 64Gb ram?
Behöver du mer än 16st PCI-E banor för grafikkort i SLI och CF tex eller andra kombinationer av instickskort?
Är bandbredden otillräcklig över DMI bussen för dina behov? tex grafikkort anslutit till Z170 chipet istället för CPU'n eller flera NVMe enheter i raid.
Behöver du mer minnesbandbredd än vad två minneskanaler kan erbjuda?

Om svaret är nej på alla dessa så är inte X99 med LGA2011-3 valet för dig.

Som sagt sämre prestanda? I sweclockers test tyckte jag nog 6 och 8 kärnor sprang ifrån skylake rätt lätt men vist krävs flertrådat då. Men då återkommer man ju till min första fråga, behöver du mer än 4 kärnor?

Vid SLI tex verkar det finnas vinster med X99 i flera fall, lite blandat mellan 1151 och 2011-3, alla Z170 moderkort dom använde kör 8x/8x vad jag kan se och 2011-3 bör köra 16x/16x alla kör PCI-E 3.0.
http://www.nordichardware.com/Processorer-Recensioner/intel-c...

Jag personligen köper inte CPU för spel primärt, då hade nog en i3 eller i5 räckt i det mesta jag spelar då de spel trådar skit. Däremot i allt som ej rör spel ligger mina 12 trådar på 100% allt som oftast, hade lätt nyttjat 8 kärnor med HT lätt.

Så ja sämre prestanda, beror väl på vad du gör på datorn men 6-8 kärnig Hawell-E är snabbare i flertrådat som skalar bra det är fakta. Singeltrådat är Skylake king of the hill just nu.

Man kan inte svara på vilken CPU som är rätt för dig när du inte ens talar om vad du har den till.

Hoppas det hjälper dig välja plattform. Har du fler frågor så säg gärna vad datorn ska användas till och vad för övrig hårdvara som ska vara i då det är lättare att avgöra vad för moderkort och CPU som lämpar sig bäst inom din budget.

Jag använder väl egentligen datorn till ALLT. Men 90% av tiden blir det Facebook-spel och lite slösurf. xD

Och idag har jag en i7 3770K så det finns inget egentligt behov av en uppgradering mer än för skojs skull.

Man skulle väl kunna säga att Skylake passar bra för en så kallad "workstation" men är lite onödigt för en vanlig hemdator. Om man nu inte pysslar med program som drar nytta av kraften. T.ex. Autodesk Maya eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Walker:

Men menar om man ska fånga en annan källa, då måste man ha Capture Kort.
PCI-E 1x (2.0?) verkar max klara 1080p30 /1080i60. Så var typ såna grejer ja oroa mig.
Kan vara praktiskt att ha möjlighet när det väl kommer högre upplösningar etc.
Antar att 3.0 klarar dubbla det där ungefär, lär vara för lite,
men man slår ju inte i något tak antar jag, är mer att PCI-E 1x är problemet i sig, inte att moderkortet/chipset är det.

Ok. Någon sådan "gräns" med 1 st PCIe 3.0-bana finns inte i alla fall, då den är långt snabbare än USB 3.

Permalänk
Medlem

PCI-E 2.0 ligger på 500MB/sek och PCI-E 3.0 på ganska exakt 985MB/sek per lane per håll då PCI-E är Duplex.

USB 3.0 klarar i praktiken 500MB/sek men precis som USB 2.0 så är det burst rate så man bör inte räkna med mycket över 400MB/sek.

USB 3.1 använder likt PCi-E 3.0 nyare encoding skemat 128b/130b som enbart har ca 3% portfall i banbred pga protokollet gämfört med USB 3.0 som använder 8b/10b likt PCi-E 2.0 och äldre där 20% av bandbredden på bussen faller bort därav blir 5Gbit i prakitken 4Gbit eller runt 500MB/sec som exempel.

Så det leder till strax över 1200MB/sek i teorin hoss USB 3.1.
I praktiken är det väl lite svårt att säga då inte mycket kan nyttja det och tekniken är ny men vad jag kan hitta runt 900MB/sek officiellt i alla fall har nåts.

Så 1x PCI-E 2.0 vinner över USB 3.0 och 1x PCI-E 3.0 vinner över USB 3.1 rent praktiskt även om USB 3.1 i teorin är något snabbare än PCI-E 3.1 med runt 250MB/sec men som sagt USB har sällan varit känt för att klara sina hastigheter i annat än burst mode.

Permalänk

Jo kollade själv upp hastigheten.

Men verkar som att 1080p60 i princip äter ca "557.5 MB/s", vilket förklarar vf PCI-E 2 inte klara det.
Hur det går via USB 3.0 har ja ingen anning om då det inte går ihop;S

Men aa, PCI-E 3 har iaf ca dubbla, så aa 4K etc är inte möjligt förens PCI-E 4, men aa det är hundra år fram i tiden så ingen idé att äns tänka på det då;P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Walker:

Jo kollade själv upp hastigheten.

Men verkar som att 1080p60 i princip äter ca "557.5 MB/s", vilket förklarar vf PCI-E 2 inte klara det.
Hur det går via USB 3.0 har ja ingen anning om då det inte går ihop;S

Men aa, PCI-E 3 har iaf ca dubbla, så aa 4K etc är inte möjligt förens PCI-E 4, men aa det är hundra år fram i tiden så ingen idé att äns tänka på det då;P

Detta låter som att det bygger på följande uträkning:
1920 * 1080 = 2 073 600 pixlar * 4 bytes per pixel (32-bitars färg) = 8 294 400 bytes/frame * 60 FPS =
497 664 000 bytes/sekund ~ 498 MB/s.

Jag skulle vara mycket mer orolig över att hitta en lagringsenhet som klarar att skriva 500 MB/s.

Jag förmodar att såna här capturekort funkar med mekaniska diskar?

Permalänk

Ja tänkte mest att det är datan dom skickas genom PCI-E, fast kanske har fel?
När man väl sparar på diskar kör man ju inte uncompressed, för det är ju nästintill omöjligt;P

Enda Capturekort gör, är att du kan mata in en bild/ljud och spara det.
Så är du kan använda ett Capturekort som "Skärm" och spara all data, det är funktionen.
Dock overall nu är det ju låsta hardware encoders i såna kort, men ja kör sånt där man har tillgång spara utan att behöva sånt och sen välja själv hur ja ska encoda för hand.
Har tex Capture kort för gamla konsoler / VHS etc sånt grejs, men vill kuna ha i 1080p60+ också för framtida bruk om ja vill spara något genom såna metoder, är rätt trevligt:)

Permalänk
Medlem

Satan, så snygga alla moderkort har börjat bli. Jag kör fortfarande på ett gammal MSI X58 PRO-E (four channel, woho) - och det ser ut att vara från 1989.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Skrivet av Dreijer:

Satan, så snygga alla moderkort har börjat bli. Jag kör fortfarande på ett gammal MSI X58 PRO-E (four channel, woho) - och det ser ut att vara från 1989.
http://www.techpowerup.com/img/09-04-13/23b.jpg

Det jag mest förundrad över det moderkortet, är vem Dr mos är

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@Sveklockarn:
Haha, ja. Det var ett riktigt superkort. Har haft det i fem år nu och kör nog med det tills nästa år. Min gamla i7 920 börjar bli lite seg...

Visa signatur

It’s more fun to compute.