Flytta data till ny hårddisk

Permalänk

Flytta data till ny hårddisk

Hej,

Jag har tänkt uppgradera en av mina hårddiskar till en större, och undrar om det finns något enkelt sätt att flytta över alla filer till den nya hd:n?
Alla SATA-platser är upptagna, och mina 3 andra hårddiskar är nästan fulla. Jag kommer förmodligen sälja den gamla, så jag behöver radera alla filer på den också.

Permalänk
Medlem

Vad har du lagrat på hårddiskarna? Är det endast media/dokument är det bara att copypasta. Om det är program kan du behöva ominstallera dem för att registret ska ha rätt sökväg.

Du säger att du har tagit upp alla sataplatser, men kan du plocka ur en disk som du inte använder och kopplar i den nya tomma disken för överföring.

Om du inte kan koppla ur någon disk medan datorn är igång (typ viktiga systemfiler utspridda på dem av nån anledning) kan du använda typ clonezilla att boota och klona disken ifrån.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Om det enbart rör sig om filer (ej OS!) så köp:
en USB-docka (t.ex. http://www.inet.se/produkt/8906403/hd-docka-for-2x2-5-3-5-sat... )
två st av den hårddisk som du tänkt köpa (t.ex. http://www.inet.se/produkt/4304284/4tb-wd-red-intellipower-64... )

Koppla in den ena HD'n i dockan, koppla in dockan i datorn. Partitionera och formatera med Diskhanteraren i Windows som GPT/NTFS.
Kopiera över dina fil från dina gamla hårddiskar.
Stäng av datorn och montera ur de gamla diskarna, montera in den nya disken som du precis kopierat filer till.
Ta fram den andra HD'n och stoppa i dockan. Partitionera och formatera med Diskhanteraren i Windows som GPT/NTFS. Installera WD Smartware, och du har nu även automatisk backup på alla dina filer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArtfulBotcher:

Hej,

Jag har tänkt uppgradera en av mina hårddiskar till en större, och undrar om det finns något enkelt sätt att flytta över alla filer till den nya hd:n?
Alla SATA-platser är upptagna, och mina 3 andra hårddiskar är nästan fulla. Jag kommer förmodligen sälja den gamla, så jag behöver radera alla filer på den också.

Kan du inte bara koppla ur en och använda dess sata-port och skicka över filer till den nya?
För kopiering skulle jag använda rsync.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

När jag bytte HDD i min HTPC så satte jag bara in diskarna och copy-pasta mina filer. Bytte sedan "drive letter" på nya disken så det stämde, alla program och filer fungerar, tog en bra stund att kopiera 4TB data dock

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk

Tackar för svaren

Skrivet av martengooz:

Vad har du lagrat på hårddiskarna? Är det endast media/dokument är det bara att copypasta. Om det är program kan du behöva ominstallera dem för att registret ska ha rätt sökväg.

Du säger att du har tagit upp alla sataplatser, men kan du plocka ur en disk som du inte använder och kopplar i den nya tomma disken för överföring.

Om du inte kan koppla ur någon disk medan datorn är igång (typ viktiga systemfiler utspridda på dem av nån anledning) kan du använda typ clonezilla att boota och klona disken ifrån.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Commander:

Kan du inte bara koppla ur en och använda dess sata-port och skicka över filer till den nya?
För kopiering skulle jag använda rsync.

Jag har typ bara mediafiler så jag har tänkt att copypasta, men är inte säker på hur det funkar med enhetsbeteckningar och så.

Så, låt oss säga att jag kopplar ur min E: disk, och sätter in den nya på den platsen. Kan jag döpa den till J:, copypasta alla filer till den och köra killdisk på den gamla. Sen flytta J: till den kasserade diskens plats och döpa om den till D: (den kasserade diskens namn)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArtfulBotcher:

Tackar för svaren

Jag har typ bara mediafiler så jag har tänkt att copypasta, men är inte säker på hur det funkar med enhetsbeteckningar och så.

Så, låt oss säga att jag kopplar ur min E: disk, och sätter in den nya på den platsen. Kan jag döpa den till J:, copypasta alla filer till den och köra killdisk på den gamla. Sen flytta J: till den kasserade diskens plats och döpa om den till D: (den kasserade diskens namn)?

Är det bara mediafiler så behöver du inte byta enhetsbokstäver. Om du är van att diskarna är i en viss ordning mm så förstår jag om du ändå vill byta.

Gå till diskhanteraren och höger klicka på disken. Där formaterar du också nya disken.
Höger klicka på "Datorn" / Hantera / Diskhantering

Gör diskhanterar fönstret STÖRRE så att du också ser hela den nedre halvan av fönstret. Disken (partitionen) ser du på 2-3 olika ställen. Du får upp olika val i menyn beroende på om du höger klickar i den vänstra (disk 0, 1 osv) eller högra rutan (bilden). När disken är formaterad så dyker den också upp på den övre halvan vilket blir totalt 3 ställen.

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Är det bara mediafiler så behöver du inte byta enhetsbokstäver. Om du är van att diskarna är i en viss ordning mm så förstår jag om du ändå vill byta.

Så är det

Citat:

Gå till diskhanteraren och höger klicka på disken. Där formaterar du också nya disken.
Höger klicka på "Datorn" / Hantera / Diskhantering

Gör diskhanterar fönstret STÖRRE så att du också ser hela den nedre halvan av fönstret. Disken (partitionen) ser du på 2-3 olika ställen. Du får upp olika val i menyn beroende på om du höger klickar i den vänstra (disk 0, 1 osv) eller högra rutan (bilden). När disken är formaterad så dyker den också upp på den övre halvan vilket blir totalt 3 ställen.

Tack, jag kör på det då!