Intel lovar upplåst Skylake för bärbara gamingdatorer

Permalänk
Melding Plague

Intel lovar upplåst Skylake för bärbara gamingdatorer

För första gången någonsin planerar Intel att lansera en upplåst processor i K-serien för bärbara datorer, vilket ska ge överklockare möjlighet att trimma klockfrekvenserna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Gött, det måste finnas marginal för att klocka i laptops modell släpbara iaf!

Permalänk
Medlem

Bra att man själv ska kunna överklocka, men känns som en de som inte har någon aning om hur dålig kylning det är i bärbara kommer förstöra datorerna.
Borde komma upp ruta eller någon information innan man godkänner eller öppnar upp BIOS så man är medveten om riskerna och får ha koll på temperaturerna.

Nu väntar man bara på överklockningsresultaten och se hur bra prestanda man kan få utav de

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

Överklockning ger ju mer värme, kan inte detta slå bakut på bärbara datorer och prestandan blir sämre på grund av throttling?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Överklockning på bärbare är inte direkt nytt, det har gått förut. Men trevligt med en upplåst CPU. Inte klockat bärbart sen pentium M.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Bra att man själv ska kunna överklocka, men känns som en de som inte har någon aning om hur dålig kylning det är i bärbara kommer förstöra datorerna.
Borde komma upp ruta eller någon information innan man godkänner eller öppnar upp BIOS så man är medveten om riskerna och får ha koll på temperaturerna.

Nu väntar man bara på överklockningsresultaten och se hur bra prestanda man kan få utav de

Misstänker att dessa enbart kommer finnas i "Ultimate Gaming Experience"-varianter från tillverkarna med väl tilltagen kylning, oavsett vilket så hyfsat trevligt initiativ.
Inte för att det spelar någon större roll då det antagligen ändå bara rör sig om den redan maxade CPU-varianten och i laptop-världen är det grafikkortet som sätter begränsningen i nästan alla fall ändå. Om man inte ska börja tävla i SuperPi förstås!

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Spontant känns detta ytterst onödigt.... Knappast så man har behov av ens bärbara drar mer ström, blir varmare och potenciellt blir instabil för standardkylningen på den bärbara man köpt inte är något att hänga i granen. Och är den något att hänga i granen, men samtidigt är bärbar och liten... så betyder det nästan per automatik att den innehåller en fläkt från helvetet.

Så känns inte så jättenödvändigt?

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem

Det är väl bara positivt detta, även om jag inte ser någon större skillnad egentligen då inte alla vill offra att ens bärbara dator blir varmare för lite förbättringar i prestandan.
Men valmöjligheter är alltid positivt.

Permalänk
Avstängd

Trevligt, hoppas det blir en ny tradition med fler upplåsta processorer.

Men meh, jag hade hellre tagit coreboot eller USB 3.1 stöd.

Permalänk
Entusiast

Detta ska bli intressant och är helt klart ett steg i rätt riktning för att på allvar få upp mitt intresse av att någon gång ersätta min stationära helt och hållet av en laptop.

Skrivet av kevve1:

Överklockning ger ju mer värme, kan inte detta slå bakut på bärbara datorer och prestandan blir sämre på grund av throttling?

Mjo, men det är ju att undvika det som blir utmaningen för tillverkarna

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Jag ser det väl som såhär att det är väl bra om möjligheten finns. En gaminglaptop är väl ändå alltid inkopplad liksom, så batteritiden spelar ju ingen roll, och den extra värmen kanske är ett pris man är villig att betala.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Detta ska bli intressant och är helt klart ett steg i rätt riktning för att på allvar få upp mitt intresse av att någon gång ersätta min stationära helt och hållet av en laptop.

Mjo, men det är ju att undvika det som blir utmaningen för tillverkarna

Ja, visst är det intressant och det ska bli kul att se hur dom löser det. För övrigt kommer det nog ta ett jädrans tag innan du får en laptop som speglar din stationära du har i signen nu

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag ser det väl som såhär att det är väl bra om möjligheten finns. En gaminglaptop är väl ändå alltid inkopplad liksom, så batteritiden spelar ju ingen roll, och den extra värmen kanske är ett pris man är villig att betala.

En sådan grej är ju riktigt bra för folk som är på resande fot ofta och då spelar det väl ingen roll om dom sitter med en strömkontakt kopplat till sin dator på hotellrummet.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Inte första gången man har kunnat överklocka m-cpuer. Men ja klagar inte på att det blir mer officiellt

Visa signatur

Ghost S1 + Lenovo T5
30" 21:9 IPS 200 Hz

tidigare:
SGPC K39 - 9600k, 1660S, 350w 1U

Permalänk
Medlem

Är väl bara för att det verkar gå att klocka med bclk med skylake. Då kan de lika gärna sälja upplåsta K modeller som de tar mer betalt för...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Som artikeln visar är det K-varianter som är på väg för första gången, inte extreme-varianter som precis som du säger redan funnits ett bra tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

En sådan grej är ju riktigt bra för folk som är på resande fot ofta och då spelar det väl ingen roll om dom sitter med en strömkontakt kopplat till sin dator på hotellrummet.

Nej precis. Köper man en laptop som har nog med kräm för Gaming är man förmodligen inte särskillt bekymrad för batteritiden ändå

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag har en Asus G751JY, och jag vill verkligen ha bättre batteritid när man inte spelar. Skönt att bara kunna dra loss datorn från laddaren sen gå ut på balkongen och pilla lite. (Inte i 25 grader såklart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dassh:

Jag har en Asus G751JY, och jag vill verkligen ha bättre batteritid när man inte spelar. Skönt att bara kunna dra loss datorn från laddaren sen gå ut på balkongen och pilla lite. (Inte i 25 grader såklart)

Skulle ju funka fint att ha flera olika profiler i bios som man bara kunde ändra efter behov. Lägre volt så datorn bara "överlever" att surfa, lyssna musik och så och sedan ett par mellanting. Det ska väl funka i så fall för att få ut ännu mer batteritid?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@kevve1: Ja det låter inte helt fel. Vore bättre om man kunde styra det från batteri alternativen man har i datorn. För man kan redan nu ställa in den på låg energi men det drar fortfarande mycket batteri.

Permalänk
Medlem

Finns ju redan laptops med i7-4790K. Men kanske blir lite bättre om Intel officiellt stöder det.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

överklockning på bärbar ? öhhm vad händer om nån klockar så hårt att biosen fuckar up ? kan gå så illa man fuckar sönder bios chiset med, har ju hänt. finns ju ingen Cmos reset på dom. kommer bli jobbigt och behöva skruva upp bärbara för o göra reset.

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk

Känns ju som att folk inte tänker på att man faktiskt kan klocka ner en "K" processor och då få mindre ström åtgång och mindre värme..

Permalänk
Skrivet av TheBasicOne:

Känns ju som att folk inte tänker på att man faktiskt kan klocka ner en "K" processor och då få mindre ström åtgång och mindre värme..

Ja är ju en av fördelarna helt klart.

Hade kul annars med överklockstävlingar på laptops också

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Ja är ju en av fördelarna helt klart.

Hade kul annars med överklockstävlingar på laptops också

Undra om någon gör en hybridkyld (vatten och luft) med extern pump snart med då som har extrem klock från fabrik..

Hehe hade varit roligt att göra själv med kanske

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBasicOne:

Känns ju som att folk inte tänker på att man faktiskt kan klocka ner en "K" processor och då få mindre ström åtgång och mindre värme..

Går inte det på typ alla processorer? Skillnaden är väl bara att k kan höja multipeln?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Hoppas på ett fint grafikkort till Lenovo T450s eller X1. Annars får det bli surface pro 4 med skylakes intergrerade grafikkort. Men den kanske kommer med M CPU som segar ner den så fort den blir varm? Alltså inget att ha på täcket?

Tror ni det dröjer sådär cirka till Oktober före det kommer något sånt? Har som blivit lite kär i just de modellerna jag nämnde, kanske trångsynt av mig men ändå.

Permalänk
Skrivet av Videoapan:

Går inte det på typ alla processorer? Skillnaden är väl bara att k kan höja multipeln?

Skickades från m.sweclockers.com

Intel sköter ju det själva med turbo och allt, dock vet jag inte om man kan klocka ner en vanlig cpu..
Man borde ju inte kunna klocka ner t.ex en I5 4460 eftersom den inte har "K" men någon får gärna rätta mig om jag har fel

Permalänk
Skrivet av TheBasicOne:

Intel sköter ju det själva med turbo och allt, dock vet jag inte om man kan klocka ner en vanlig cpu..
Man borde ju inte kunna klocka ner t.ex en I5 4460 eftersom den inte har "K" men någon får gärna rätta mig om jag har fel

Du kan strypa effekten i Windows faktiskt. Har jag gjort på min för att den börjar trilskas med värmen. Skulle dock vara trevligare och kunna bestämma klocken.