Lång tid för moderkortet att hitta min mekaniska HDD vid uppstart?

Permalänk
Medlem

Lång tid för moderkortet att hitta min mekaniska HDD vid uppstart?

Jag undrar om någon på forumet har en aning om vad det kan bero på att det helt plötsligt tar betydligt längre tid för moderkortet att hitta min mekaniska HDD vid uppstart. Detta är ett problem som uppkom helt ur det blå. Innan gick uppstarten hur smidigt och snabbt som helst. Har spelat in en liten video av hur de ser ut för de som är intresserade.

View My Video

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem

Du borde inte köra IDE mode på SATA-hårddiskar. Byt till AHCI så kanske ditt problem löser sig samtidigt. Bootar du Windows från en av hårddiskarna du byter SATA mode på följer du den här guiden så att du slipper installera om Windows.
https://bengansblogg.wordpress.com/2010/11/25/sla-till-ahci-m...

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Du borde inte köra IDE mode på SATA-hårddiskar. Byt till AHCI så kanske ditt problem löser sig samtidigt. Bootar du Windows från en av hårddiskarna du byter SATA mode på följer du den här guiden så att du slipper installera om Windows.
https://bengansblogg.wordpress.com/2010/11/25/sla-till-ahci-m...

Jag kör dem i AHCI mode så klart, iallafall om man får tro BIOS. Detta ställde jag in innan installation av operativsystemet på SSDn.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem

Hur gammal är den mekaniska hårddisken? 640 GB säger att den har några år på nacken, eller?

Hard Disk Senitel kan kolla hur din disk mår. Det finns en "Limited Trial" och jag tror den fungerar i 30 dagar. http://www.hdsentinel.com/

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix Z490-F GAMING | CPU: Intel Core i7-10700K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15 | Memory: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 32GB | GPU: ASUS ROG Strix GeForce RTX 2070 SUPER OC 8GB GDDR6 | SDD: Samsung 980 1 TB GB M.2 PCIe Gen3 x4 NVMe | HDD: 2 x WD Blue WD10EZEX 64MB 1TB | Audio: Sound Blaster X-Fi Titanium | Case: Corsair 7000D AIRFLOW | PSU: EVGA SuperNOVA 850 G2 | Monitor: ASUS TUF Gaming VG27BQ | OS: Windows 11 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av S2:

Hur gammal är den mekaniska hårddisken? 640 GB säger att den har några år på nacken, eller?

Hard Disk Senitel kan kolla hur din disk mår. Det finns en "Limited Trial" och jag tror den fungerar i 30 dagar. http://www.hdsentinel.com/

Ja, den är från 2008 då jag byggde ihop datorn. Det konstiga är att nu har jag testat att starta om datorn några gånger och ibland hittar moderkortet den jätte fort och ibland går det långsamt som i videon ovan. Nedan har jag tagir en bild på vad Hard Disk Sentinel säger om HDDn.

http://i58.tinypic.com/i519tw.png

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem

Kanske helt enkelt dags att byta ut den mot en ny?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Ja, den är från 2008 då jag byggde ihop datorn. Det konstiga är att nu har jag testat att starta om datorn några gånger och ibland hittar moderkortet den jätte fort och ibland går det långsamt som i videon ovan.

Låter exakt som de symptomen en disl brukar få innan den rasar för mig. Kolla diskens hälsa med T. ex Crystaldiskinfo.. Kanske läge att byta ut den mot en ny.

En annan möjlighet är att lödpunkterna på SATA-porten torkat ut och börjat släppa, så har du någon annan SATA-port ledig så kan du testa att byta till den istället och se om det blir någon skillnad.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Låter exakt som de symptomen en disl brukar få innan den rasar för mig. Kolla diskens hälsa med T. ex Crystaldiskinfo.. Kanske läge att byta ut den mot en ny.

En annan möjlighet är att lödpunkterna på SATA-porten torkat ut och börjat släppa, så har du någon annan SATA-port ledig så kan du testa att byta till den istället och se om det blir någon skillnad.

Oops! Någon som kan tyda informationen från "Crystal Disk Info", programmet varnar iallafall för nåt.

http://i57.tinypic.com/23h9flv.png

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Oops! Någon som kan tyda informationen från "Crystal Disk Info", programmet varnar iallafall för nåt.

http://i57.tinypic.com/23h9flv.png

http://i62.tinypic.com/23wwtcl.png

Ajaj! Det är skadade sektorer på disken.. Jag skulle ha den snurrandes så lite som möjligt om det är något viktigt på den. Det säkraste är att koppla ur den tills du skaffat en ny disk och se'n koppla in den igen och kopiera informationen till den nya, men den disken är rena lotteriet att ha igång om du är rädd om datan på den. Stäng också genast av defragmentering och sådant om du har det påslaget, då det garanterat gör saker värre i det här läget.

Edit: Ser dessutom att det är en Seagate.. Nu är kanske jag inte representativ men jag har aldrig haft en Seagate-disk som klarat sig över 10 000h i drift.. De går sönder fort.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag hade på känn att det var hårddisken som började ge sig, när moderkortet får problem att hitta disken.

Crystal Disk Info varnar för att diskhälsan är dålig, precis som HD Sentinel gör. Jag hade bytt den omgående...

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix Z490-F GAMING | CPU: Intel Core i7-10700K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15 | Memory: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 32GB | GPU: ASUS ROG Strix GeForce RTX 2070 SUPER OC 8GB GDDR6 | SDD: Samsung 980 1 TB GB M.2 PCIe Gen3 x4 NVMe | HDD: 2 x WD Blue WD10EZEX 64MB 1TB | Audio: Sound Blaster X-Fi Titanium | Case: Corsair 7000D AIRFLOW | PSU: EVGA SuperNOVA 850 G2 | Monitor: ASUS TUF Gaming VG27BQ | OS: Windows 11 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av S2:

Jag hade på känn att det var hårddisken som började ge sig, när moderkortet får problem att hitta disken.

Crystal Disk Info varnar för att diskhälsan är dålig, precis som HD Sentinel gör. Jag hade bytt den omgående...

.

Då får jag köpa en ny hdd. En Crucial BX100 borde väl funka trots att mitt Asus P5Q-E bara stödjer Sata 2? Väldigt fördelaktict pris på 250gb för tillfället.

https://www.komplett.se/crucial-bx100-250gb-25-ssd/834901?cks...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

.

Då får jag köpa en ny hdd. En Crucial BX100 borde väl funka trots att mitt Asus P5Q-E bara stödjer Sata 2? Väldigt fördelaktict pris på 250gb för tillfället.

https://www.komplett.se/crucial-bx100-250gb-25-ssd/834901?cks...

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, det kommer funka, men du får ju inte ut SATA3-hastighet på den.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja, det kommer funka, men du får ju inte ut SATA3-hastighet på den.

Tack då vet jag Förresten vet du varför moderkortet säger att jag har en "IDE HDD" installerad i "SATA 1" porten trots att det är en SSD som med instä'llningen "AHCI" i BIOS?

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Tack då vet jag Förresten vet du varför moderkortet säger att jag har en "IDE HDD" installerad i "SATA 1" porten trots att det är en SSD som med instä'llningen "AHCI" i BIOS?

Nej, men knasiga benämningar på saker och ting har jag sett förr.. Har för mig jag hade en liknande benämning på något ASUS-kort.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nej, men knasiga benämningar på saker och ting har jag sett förr.. Har för mig jag hade en liknande benämning på något ASUS-kort.

Tack för hjälpen, beställde precis SSDn jag nämnde. En liten fråga till dock, på min Intel SSD använder jag programmet "Intel SSD Toolbox" som är både lätt att förstå och smidigt att använda. Vad jag förstår fungerar programmets funktioner som "SSD Optimizer" och "Quick Diagnostic Scan" bara på Intels egna SSDer. Har kollat på Crucials eget program "Crucial Storage Executive" men det saknar både "Optimerings- och diagnosfunktionen". Vad kan jag använda för program istället?

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Tack för hjälpen, beställde precis SSDn jag nämnde. En liten fråga till dock, på min Intel SSD använder jag programmet "Intel SSD Toolbox" som är både lätt att förstå och smidigt att använda. Vad jag förstår fungerar programmets funktioner som "SSD Optimizer" och "Quick Diagnostic Scan" bara på Intels egna SSDer. Har kollat på Crucials eget program "Crucial Storage Executive" men det saknar både "Optimerings- och diagnosfunktionen". Vad kan jag använda för program istället?

Har du Windows 7 eller senare behöver du inget optimeringsprogram då TRIM-kommandot stöds av operativet, och SSDerna så att säga optimerar sig själva. För diagnostik använder jag Crystaldiskinfo. Huruvida det är lätt att förstå eller ej vet jag inte rent objektivt men jag tycker det är rätt självförklarande.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

.

Då får jag köpa en ny hdd. En Crucial BX100 borde väl funka trots att mitt Asus P5Q-E bara stödjer Sata 2? Väldigt fördelaktict pris på 250gb för tillfället.

https://www.komplett.se/crucial-bx100-250gb-25-ssd/834901?cks...

Skickades från m.sweclockers.com

Varför köper du en SSD till? Du har ju redan en snabb disk som du startar upp på och väljer du en 250 GB, så kommer du sakna utrymme inom en snar framtid. Mitt förslag är att du köper en 2 TB, eller 3TB för samma peng. Men som sagt, det är vad jag hade gjort.

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix Z490-F GAMING | CPU: Intel Core i7-10700K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15 | Memory: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 32GB | GPU: ASUS ROG Strix GeForce RTX 2070 SUPER OC 8GB GDDR6 | SDD: Samsung 980 1 TB GB M.2 PCIe Gen3 x4 NVMe | HDD: 2 x WD Blue WD10EZEX 64MB 1TB | Audio: Sound Blaster X-Fi Titanium | Case: Corsair 7000D AIRFLOW | PSU: EVGA SuperNOVA 850 G2 | Monitor: ASUS TUF Gaming VG27BQ | OS: Windows 11 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av S2:

Varför köper du en SSD till? Du har ju redan en snabb disk som du startar upp på och väljer du en 250 GB, så kommer du sakna utrymme inom en snar framtid. Mitt förslag är att du köper en 2 TB, eller 3TB för samma peng. Men som sagt, det är vad jag hade gjort.

Utrymme kommer inte bli några problem, under de 8 åren jag haft datorn har jag inte överstigit 200gb av de totalt 640gb som Seagate disken var på. Jag laddar helt enkelt inte ner filmer eller musik. Den tiden är över för min del.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Utrymme kommer inte bli några problem, under de 8 åren jag haft datorn har jag inte överstigit 200gb av de totalt 640gb som Seagate disken var på. Jag laddar helt enkelt inte ner filmer eller musik. Den tiden är över för min del.

Skickades från m.sweclockers.com

+1 på den, har snart klarat mig 3 år utan några större problem på min 256gb SSD efter jag plockade ur min 1tb HDD som aldrig blev använd!

Spelen börjar dock ta lite större plats nu så ska antagligen inom en snar framtid investera i en 512gb SSD för min steam katalog och diverse spel.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

@Izak80: Whoa! 6% drive health!

Om du vill ha ut något mer från den disken så föreslår jag att du kopierar ut det omedelbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

@Izak80: Whoa! 6% drive health!

Om du vill ha ut något mer från den disken så föreslår jag att du kopierar ut det omedelbart.

Jo, det förstod jag också

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Edit: Ser dessutom att det är en Seagate.. Nu är kanske jag inte representativ men jag har aldrig haft en Seagate-disk som klarat sig över 10 000h i drift.. De går sönder fort.

Jag har fyra ST2000VX002-1AH166 som har suttit i en NAS med lite över 50 000 timmar... En femte sket dock på sig tidigt, och blev bytt på garantin.
Dock verkar det inte vara någon modell med abnormt hög andel defekta diskar.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag har fyra ST2000VX002-1AH166 som har suttit i en NAS med lite över 50 000 timmar... En femte sket dock på sig tidigt, och blev bytt på garantin.
Dock verkar det inte vara någon modell med abnormt hög andel defekta diskar.
B!

Jag har exempel på båda. Men dock verkar Seagate bli sämre än andra tillverkare när man går över 1TB. Inte exakt, inte alla modeller, men överlag.

Gamla 40/80GB har jag hemma med över 65kh, utan ett tecken på problem än. Sen har jag nyare 1-2-3 TB som aldrig ens når 10k timmar. Det finns de som gör det, men förr överlevde alla diskar 10k timmar, bara de överlevde barnsjukdomarna. Nu kan de överleva första barsjukdomarna bara för att dö vid 10k timmar istället. Det är där skillnaden verkar vara. Just att de verkar ha en 3:e "död" period som ligger runt 10-15k timmar. Överlever de den så håller de resten av evigheten.

Är dock intressant att se SMART data på vissa Seagate diskar, för de får ofta många skadade sektorer väldigt tidigt, och sen tuffar de på som inget hänt. Precis som där är många defekter redan från fabrik som den bara ska "märka upp".

Man märker oftast det först när man är över 100+ omflyttade sektorer och saker och ting inte fungerar att läsa längre (viktiga filer eller partitions info tex).
Disken kan dock fungera hur bra som helst i övrigt, och man kan ofta köra väldigt långt med dessa diskar, där SMART säger "OK" för att nästa dag ha läsfel över halva disken med 100-tals skadade sektorer som den sakta byggt upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Är dock intressant att se SMART data på vissa Seagate diskar, för de får ofta många skadade sektorer väldigt tidigt, och sen tuffar de på som inget hänt. Precis som där är många defekter redan från fabrik som den bara ska "märka upp".

Sådana har jag två 500GB diskar.
en med 5 pending, och 5 offline, en med 14 relocated. Deras SMART-status har varit densamma i flera år. (Sedan jag fick tag i dem) Deras tidigare hem är kontorsburkar jag har bytt ut efterhand, så att säga.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Sådana har jag två 500GB diskar.
en med 5 pending, och 5 offline, en med 14 relocated. Deras SMART-status har varit densamma i flera år. (Sedan jag fick tag i dem) Deras tidigare hem är kontorsburkar jag har bytt ut efterhand, så att säga.
B!

Då har du 2 till som stämmer med den teorin.

Visst kan dessa diskar fortsätta användas som vanligt, så länge de inte får mer läs fel, men de är "tekniskt sett" defekta från fabrik. Sektorerna har bara inte blivit omflyttade än när du köper den.
Normala "svensson" märker dock aldrig detta, och använder den som vanligt i 2+ år till när garantin gått ut.

Permalänk
Medlem

Japp. Hade jag fått tag i dem innan garantin var utgången hade jag returnerat dem, men de har varit väldigt väluppfostrade sedan jag faktiskt fick tag på dem, och de ser rätt mycket användning, då jag använder dem som temporärt "slask" utrymme, där allt skit ingen egentligen bryr sig om hamnar.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Jag fick hem ssdn idag från Netonet (Crucial BX100 250GB) och tänkte bara höra om det är ok att montera den upp och ner i den ssd kabinett byggd för två ssd'er som min Intel 530 redan sitter i. Jag fick med en plastram som jag tänkte lägga emellan dem.

https://www.netonnet.se/art/komponenter/harddisk/ssdsata2a5tu...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem

Du kan tryggt montera SSD'n på vilket håll som helst.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Du kan tryggt montera SSD'n på vilket håll som helst.
B!

Tack, då vet jag

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |