Geforce GTX 990M nytt flaggskepp för bärbara gamingdatorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Lycka till med att designa en mobile-GPU som trycker ut 120/144 FPS i moderna spel utan att göra datorn för varm för att ta på.

Sen så är 120/144 Hz på intet sätt ett krav för att en dator ska kunna klassas som gamingmaskin.

lär fungera alldeles utmärkt med högre uppdateringsfrekvens med 990m och 980m, även om man ibland kan behöva dra ner inställningarna ett snäpp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Nu har jag min stationära i sign, men valde att köpa en "spel-laptop" också då jag ville kunna spela när jag reste i jobbet jag hade samt till och från skolan nu när jag pendlar (eller på håltimmar i skolan).

Sedan finns det väldigt många unga personer som har skilda föräldrar som då får/köper en laptop för spel, och bara för att man inte har ekonomi eller möjlighet för ett fet rigg betyder inte det att man inte vill ha det bästa!

Så håller inte med om att man inte kan vara kräsen och samtidigt vilja ha mobilitet på någon nivå ("släpbar").

+1

jag köpte en gaminglaptop i just detta syfte att ha med när jag ligger på hotell i jobbet, eller för ett casual lan med nån polare. 95% av tiden står den bara men den fyller sitt syfte mer än väl då jag tidigare tänkte att "jag borde ha en laptop"

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

lär fungera alldeles utmärkt med högre uppdateringsfrekvens med 990m och 980m, även om man ibland kan behöva dra ner inställningarna ett snäpp.

Tror syftet med kommentaren var att dom borde ha bättre skärmar i laptopsen så att man inte måste använda d-port ut och koppla in en separat skärm för att kunna njuta av vad PC har att erbjuda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murvel:

Detta är helt meningslöst fram till det kommer 120/144Hz-paneler till laptops. Jag har väntat i flera år på att de ska släppa en riktig gaminglaptop. Att sitta på 60 eller i bästa fall 75Hz är ett hån och kan inte på något sätt kallas för en gaminglaptop.

Det finns! Köpte på försommaren en Samsung med ivy i7 och gtx 675mx här på marknaden åt en kompis o den har 120hz, inget monster i dagens mått mätt men tex cs:go funkar hur bra som helst ju

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Lycka till med att designa en mobile-GPU som trycker ut 120/144 FPS i moderna spel utan att göra datorn för varm för att ta på.

Sen så är 120/144 Hz på intet sätt ett krav för att en dator ska kunna klassas som gamingmaskin.

Det är ju precis vad som görs hela tiden, flera moderna GPU:er är väldigt kraftiga för att sitta i en laptop. De kan redan nu trycka ut FPS i den storleksordningen, vad skulle det göra för skillnad bara för att skärmen har högre uppdateringsfrekvens?

Dessutom, MSI har själva sagt här att de kommer att släppa en gaminglaptop med 120+ Hz så fort det finns möjlighet till det.

Nej jag vet mycket väl att det inte krävs för att klassas som gamingmaskin, men för de som spelar FPS-spel så borde det vara hög prio på det.

@htbtoma: Nice! Har du lust att länka den modellen?

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Medlem

@Rajat
Har själv en släpbar sak med dubbla SSDer, 7970m, 16GB RAM och i7a 4xxx.
Den är fullt uppgraderingsbar, så jag kan byta till en 980m om jag vill.
(Kan byta CPU, GPU, SSDer, RAM mm)

Den må inte vara senaste hippaste saken, men spel kan den rätt bra i 1080p@60fps iaf.
Är perfekt när man är iväg lägre tid och vill ha något som kan fylla i luckorna med tiden.

Jag har haft mer nytta av denna än surfplattan iaf... men det är som sagt lite individuellt.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Äntligen börjar den mobila sidan bli "viable" även för den lite mer kräsna gamern.

Nog för att jag är nöjd med min Lenovo y50-70 med sitt 860M (motsvarar GTX 560Ti-570 på desktop sidan), det är ju dock inte direkt något monster. Det driver väl alla spel som finns ute idag på 50+ FPS, men det är ju helt klart inte på maxat.

Ser fram emot när man kan börja få Desktop GTX 970+ prestanda för under 18-20k i en laptop (proportionerligt motsvarande w/e den senaste kretsen är för den generationen).
Pascal kanske?

Trist bara att man ska behöva lägga 20+ lakan på en bärbar för att få samma grafikprestanda som ett grafikkort för stationära i 3000-kronorssklassen. När det gäller CPUer, RAM-minne, SSD o.s.v. är inte prisgapet lika stort - du kan få en hyfsad quad-core, 8GB RAM och 256GB SSD i en bärbar för under 8-10 tusen - visst, något lägre klockfrekvens än stationära, men samma arkitektur och mer än tillräcklig prestanda.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Skrivet av Dreijer:

Finns väl ingen som köper en "gaming-laptop" för att använda on the go? Man slänger ju åtminstone upp en extern mus för att använda datorn och finns det då plats för att sitta vid, bör det finnas en strömkälla. Jag menar, du tar inte upp musen på tuben för att spela, så då krävs det inte mycket kräm för att klara sig en timme hem.

Tror inte att man slänger upp den oavsett om du inte har bra med plats och bra med tid. Den lär ju väga som satan, kan nog lätt köra med den som ett mordvapen eller klubba sälar.

Permalänk

tja en laptop med 990M i SLi lär väl landa på 37-42K (Gissning ingen källa) nåt sånt då en laptop med 980M i sli går på 34K
så inte lär de bli billiga direkt

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]