Vilken SSD till Skylake

Permalänk
Medlem

Vilken SSD till Skylake

Hej!

Jag känner mig en aning förvirrad vad gäller val av SSD. Jag skulle behöva 500 gb till följande moderkort: Asus Z170 Pro Gaming. Vilken rekommenderar ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valgua:

Hej!

Jag känner mig en aning förvirrad vad gäller val av SSD. Jag skulle behöva 500 gb till följande moderkort: Asus Z170 Pro Gaming. Vilken rekommenderar ni?

Frågar du mig så ska du välja Intel. Tyvärr är de dyra.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Maximal prestanda eller "lagom"?

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Maximal prestanda eller "lagom"?

Bra fråga. Jag har aldrig använt ssd förut. Kommer vilken ssd som helst att innebära en rimlig förbättring jämfört med en HD?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valgua:

Bra fråga. Jag har aldrig använt ssd förut. Kommer vilken ssd som helst att innebära en rimlig förbättring jämfört med en HD?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja.

Permalänk
Medlem

Ärligt talat så spelar det nästan ingen roll vilken SSD du väljer.
Idag är alla så snabba så du kommer inte "känna" någon skillnad på dom. Man måste köra prestanda tester får att "se" skillnaden. Så ta den 500gigare som passar din plånbok bäst.

Nu vet jag att folk kommer kasta bajs på mig för att jag givit dig detta råd, men jag står för det. Den som tycker sig känna skillnad på dagens SSD har antingen fått sig en törn ac placebo effekten eller så är dom fanboys och snackar skit. Så enkelt är det !

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av mrazster:

Ärligt talat så spelar det nästan ingen roll vilken SSD du väljer.
Idag är alla så snabba så du kommer inte "känna" någon skillnad på dom. Man måste köra prestanda tester får att "se" skillnaden. Så ta den 500gigare som passar din plånbok bäst.

Nu vet jag att folk kommer kasta bajs på mig för att jag givit dig detta råd, men jag står för det. Den som tycker sig känna skillnad på dagens SSD har antingen fått sig en törn ac placebo effekten eller så är dom fanboys och snackar skit. Så enkelt är det !

SSDer är som pizza & sex..

Permalänk
Medlem

så länge det inte är ssdnow så funkar vilken som helst. samsung brukar dock folk välja

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Skrivet av mrazster:

Ärligt talat så spelar det nästan ingen roll vilken SSD du väljer.
Idag är alla så snabba så du kommer inte "känna" någon skillnad på dom. Man måste köra prestanda tester får att "se" skillnaden. Så ta den 500gigare som passar din plånbok bäst.

Nu vet jag att folk kommer kasta bajs på mig för att jag givit dig detta råd, men jag står för det. Den som tycker sig känna skillnad på dagens SSD har antingen fått sig en törn ac placebo effekten eller så är dom fanboys och snackar skit. Så enkelt är det !

Förutom SSDDnow då, som dom lurar kunder på bättre prestanda än den har (ska ha bytt till bättre nand, men kan ju bytt igen).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

SSDer är som pizza & sex..

Well played...but rember, with great powers comes great responsibilities !

/Sheldon Cooper

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Valgua:

Bra fråga. Jag har aldrig använt ssd förut. Kommer vilken ssd som helst att innebära en rimlig förbättring jämfört med en HD?

Om du har klarat dig med en HDD ett bra tag så är utan en sekunds tvekan "Maximal Prestanda" onödigt. Rekommenderar BX100, 850 evo eller OCZ ARC 100. Inte säker på vad Intel erbjuder.

Skrivet av mrazster:

Ärligt talat så spelar det nästan ingen roll vilken SSD du väljer.
Idag är alla så snabba så du kommer inte "känna" någon skillnad på dom. Man måste köra prestanda tester får att "se" skillnaden. Så ta den 500gigare som passar din plånbok bäst.

Nu vet jag att folk kommer kasta bajs på mig för att jag givit dig detta råd, men jag står för det. Den som tycker sig känna skillnad på dagens SSD har antingen fått sig en törn ac placebo effekten eller så är dom fanboys och snackar skit. Så enkelt är det !

Beror helt och hållet på vad man gör. Sitter själv och hanterar data på flera GB så märker definitivt hur min SSD stryper mig, konstant så fyller jag Windows skrivcache och spenderar en hel del tid med att vänta på att den ska ladda data. Hanterar man även =>4k DCI filmer och liknande så är en rapp SSD guld i kisel. Är helt säker att jag hade märkt stor skillnad mellan 550MB/s och 2400MB/s samt 98 000 IOPS och 440 000 IOPS, det är så mycket det skiljer mellan "normal bra SSD" och en high-end.

Det är inte så enkelt då alla använder det olika och du bör inte stryka alla under ett finger. Däremot håller jag med om att för gemene man är en mellanklass SSD med bra kvalité tillräckligt. Det finns däremot rötna SSD's med sekventiella hastigheter som HDD's *Tittar på Kingston* som även gemene man skulle kunna märka så att bara handla vilken SSD som helst är dumt. Det är även väldigt många som tror att dem inte tillhör gruppen gemene man även om dem egentligen gör det och där tror jag din placebo teori kan stämma. Varför alla är så rädda att vara under den gruppen är en bra fråga.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Skrivet av philipborg:

Om du har klarat dig med en HDD ett bra tag så är utan en sekunds tvekan "Maximal Prestanda" onödigt. Rekommenderar BX100, 850 evo eller OCZ ARC 100. Inte säker på vad Intel erbjuder.

Beror helt och hållet på vad man gör. Sitter själv och hanterar data på flera GB så märker definitivt hur min SSD stryper mig, konstant så fyller jag Windows skrivcache och spenderar en hel del tid med att vänta på att den ska ladda data. Hanterar man även =>4k DCI filmer och liknande så är en rapp SSD guld i kisel. Är helt säker att jag hade märkt stor skillnad mellan 550MB/s och 2400MB/s samt 98 000 IOPS och 440 000 IOPS, det är så mycket det skiljer mellan "normal bra SSD" och en high-end.

Det är inte så enkelt då alla använder det olika och du bör inte stryka alla under ett finger. Däremot håller jag med om att för gemene man är en mellanklass SSD med bra kvalité tillräckligt. Det finns däremot rötna SSD's med sekventiella hastigheter som HDD's *Tittar på Kingston* som även gemene man skulle kunna märka så att bara handla vilken SSD som helst är dumt. Det är även väldigt många som tror att dem inte tillhör gruppen gemene man även om dem egentligen gör det och där tror jag din placebo teori kan stämma. Varför alla är så rädda att vara under den gruppen är en bra fråga.

Glöm inte V diskarna Jag köpte en sådan utan att titta på produktnamnet så noga. Bra pris och räcker för den datorn som den skulle sitta i, ja visade sig den var så seg att Windows lagga till i mellan åt vid surf (Hårddiskaktiviteten låg på 100% nästan konstant).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lorgix:

SSDer är som pizza & sex..

Pizza är flottigt och äckligt... sex är svettigt, kladdigt och jobbigt.

SSD:er är snabba lagringsdiskar.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! En sista fråga: finns det någon uppenbar fördel med denna SSD (http://www.inet.se/produkt/4304847/samsung-ssd-evo-850-series...) jämfört med denna (http://www.inet.se/produkt/4304783/samsung-ssd-evo-850-series...)? Är det bara formfaktorn som skiljer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valgua:

Tack för alla svar! En sista fråga: finns det någon uppenbar fördel med denna SSD (http://www.inet.se/produkt/4304847/samsung-ssd-evo-850-series...) jämfört med denna (http://www.inet.se/produkt/4304783/samsung-ssd-evo-850-series...)? Är det bara formfaktorn som skiljer?

Ingen prestanda skillnad alls.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

SSDer är som pizza & sex..

Sååå.. alla 3 kostar skjortan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Om du har klarat dig med en HDD ett bra tag så är utan en sekunds tvekan "Maximal Prestanda" onödigt. Rekommenderar BX100, 850 evo eller OCZ ARC 100. Inte säker på vad Intel erbjuder.

Beror helt och hållet på vad man gör. Sitter själv och hanterar data på flera GB så märker definitivt hur min SSD stryper mig, konstant så fyller jag Windows skrivcache och spenderar en hel del tid med att vänta på att den ska ladda data. Hanterar man även =>4k DCI filmer och liknande så är en rapp SSD guld i kisel. Är helt säker att jag hade märkt stor skillnad mellan 550MB/s och 2400MB/s samt 98 000 IOPS och 440 000 IOPS, det är så mycket det skiljer mellan "normal bra SSD" och en high-end.

Det är inte så enkelt då alla använder det olika och du bör inte stryka alla under ett finger. Däremot håller jag med om att för gemene man är en mellanklass SSD med bra kvalité tillräckligt. Det finns däremot rötna SSD's med sekventiella hastigheter som HDD's *Tittar på Kingston* som även gemene man skulle kunna märka så att bara handla vilken SSD som helst är dumt. Det är även väldigt många som tror att dem inte tillhör gruppen gemene man även om dem egentligen gör det och där tror jag din placebo teori kan stämma. Varför alla är så rädda att vara under den gruppen är en bra fråga.

Naturligtvis finns ingen regel utan undantag...men ärligt talat du vet mycket väl vad jag snackar om, nu försöker du bara argumentera emot bara för att du kan och för att du tillhör den extremt lilla skara av människor som kan dra nytta av den bandbredd och hastighet. Din jämförelse mellan 550mb/s och 2400mb/s är ju en jämförelse mellan diskar av sata gränssnittet och pcie gränssnittet. Även om båda har små chip där man lagrar informationen så är det fortfarande som att jämföra äpplen och apelsiner. Även om båda är diskar så är dom så väldigt olika. Men om vi håller oss till 2.5" diskar som är det som dom flesta använder och det som jag antar att trådskaparen är ute efter för att hålla nere priset.

Hur som helst...du har i sak rätt och om det nu mot förmodan är så att trådskaparen ska redigera 4K filmer from hell och tillbaka alternativt hantera världens största databaser i mysql eller annan valfri databashantering, så finns en stor fördel med dom "dyrare/bättre" diskarna. Men i alla andra avseenden så menar jag bestämt att det spelar ingen som helst roll för vanligt användande.

Visa signatur