Slutet vattenkylningsystem med luftbubblor (tre olika ex, samma problem) - hjälp

Permalänk

Slutet vattenkylningsystem med luftbubblor (tre olika ex, samma problem) - hjälp

Behöver lite råd. Jag har två stycken MSI GTX 970 Gaming 4G kort i SLI, där det översta kortet förut antingen gick för varmt eller för högljutt för min smak (har höga krav på låg ljudnivå då datorn är både spelburk och mediacenter i vardagsrum), så jag valde att skaffa en Arctic Accelero Hybrid II 120 till det övre kortet. MSI kortet är inte referens, men samma bredd osv, så jag chansade. Det gick att installera, och prestandan är helt utmärkt för mig. Kan hålla fläkten rätt låg och kortet är alltid svalare än botten-kortet. Hela burken är rätt tyst under full load. Och när jag går till idle och alla fläktar saktar ner så är datorn i princip ljudlös.

Problemet är att Artcic tillverkar sina slutna vattenkylningssystem med massor av luft i. Enormt lite vätska. Det skvalpar ordentligt om man skakar på radiatorn. Detta har medfört att jag nu efter kontakt med Arcitcs support är inne på min tredje kylare, som även den har exakt samma problem som de tidigare; att det sugs ner luft i pumpen och det spottar och gurglar ständigt. Detta inträffar ofta vid en kall start av datorn, och väldigt ofta när kylningen svalkat av efter att man återgått i idle efter lite spelande.

Med en rätt lugn fläkt-kurva så håller jag den på max 65 grader i load (ofta runt 55-60), och ner till ca 30 grader idle då den klockar ner. Så temperaturerna vi snackar är ju inga konstiga på något vis.

Jag har ju gett upp hoppet att Arctic ska hitta ett exemplar som inte har problemet, då jag är övertygad om att de helt enkelt tillverkar dom felaktigt, med massa luft i hela systemet. Så frågan nu är vad jag ska hitta på... Att begära pengarna åter och köpa annat blir svårt, då det enda alternativet i liknande prisklass vore en NZXT Kraken G10 med någon Corsair vattenkylare, men jag har hört att G10:an kanske inte funkar alls med MSI 970 korten pga minneschippens placering...?

Då står det annars mellan ett eget custom vattenbygge eller att man moddar Arctic systemet och försöker lösa deras skräp... Custom vattenkylning är jag lite osäker på, dels blir det dyrt (blocket för MSI kortet blir ju bara det som ett helt hybrid-system) och dels vill jag inte ha något som kräver underhåll.

Om jag försöker mig på att åtgärda problemet med Arctic systemet så upphör ju garantin och jag är fast med vad det blir.. Vilket kanske bara är skit ändå.

Vad ska man hitta på?

Juste, det är rätt installerat alltihop, radiatorn högt, pumpen på kortet är lägsta punkten. Har testat ha radiatorn på två höga positioner, en vertikal högst upp bakåt och en horisontell uppåt i toppen, samma problem oavsett. Har testat ha loss systemet och skaka loss bubblor upp till radiatorn som instrueras i en YT video av pump-tillverkaren själv (lol), och det hjälper knappt ens i 10 minuter.

Video som visar problemet (ha ljud så du hör): http://vimeo.com/134561819

Visa signatur

Antec P100 | MSI Z97 Gaming 7 | i5 4690k | Corsair Vengeance 1600MHz CL9 4x4 | EVGA GTX 980Ti | SanDisk Extreme II 240GB + Pro 240GB | Corsair AX760 | Corsair H110i GT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nerevarine:

För mycket text, eller ingen som har några tips alls?

Verkar som SweClockers användare inte har en aning, prova att fråga på någon engelsk hemsida som tomshardware.

Permalänk
Medlem

har själv funderat på att göra en egen loop till bara min gpu. Verkar inte vara allt för svårt och verkar ju vara ett vanligt problem om du stött på det 3 gånger nu

Permalänk

@Nerevarine: Att det skvalpar så är det ju riktigt dåligt av dem. Jag hade skitigt i garantin, vad ska du ha med ett 4e exemplar av samma skit ? Du vet ju vad problemet är så jag hade försökt lossa slangen tömt systemet på vätska. Ta en liten balja lr liknande fyll den med destillerat vatten och lägg radiatorn i den med en öppnad slang som går i medans du du kör pumpen så det går som i loop så du får bort alla bubblor och sen korka igen och toppar av.

Permalänk
Moderator
Moderator

*Tråd rensad.*

Citat:

§ 4
Bumpning

Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning). Däremot är det tillåtet att skriva flera inlägg i rad förutsatt att varje nytt inlägg tillför information eller på annat sätt för diskussionen framåt. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk

Att den inte 100% fylld förstår jag iom att vätskan måste kunna expandera när den blir varm.
men låter konstigt att de e så mycket luft att det skvalpar...

Men men om du skiter i garantin borde det ju gå att slakta systemet på pump/kylblocket och radiator och lägga till en liten tank och lämpliga slangar i systemet och fylla med egen vätska så att de fungerar till belåtelse utan skvalp och luftbubblor.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av verithros:

@Nerevarine: Att det skvalpar så är det ju riktigt dåligt av dem. Jag hade skitigt i garantin, vad ska du ha med ett 4e exemplar av samma skit ? Du vet ju vad problemet är så jag hade försökt lossa slangen tömt systemet på vätska. Ta en liten balja lr liknande fyll den med destillerat vatten och lägg radiatorn i den med en öppnad slang som går i medans du du kör pumpen så det går som i loop så du får bort alla bubblor och sen korka igen och toppar av.

Ja, det skvalpar rejält. Är återigen i kontakt med Arctics support nu, tror supporten kommer vidarebefodra svaret till sin engineering department. Ska avvakta lite på det, men det är rätt hopplöst om de tror att de tillverkar dessa rätt.

Ursäkta, men jag hade ingen respons på över 24 timmar, först när jag frågade igen det rullade in svar...så utan bumpen hade denna tråden varit död nu. Jag kan lägga till en ny video eller något nästa gång för att maskera bumpen om det känns bättre för er. Inget illa menat.

Skrivet av Rouge of Darkness:

Att den inte 100% fylld förstår jag iom att vätskan måste kunna expandera när den blir varm.
men låter konstigt att de e så mycket luft att det skvalpar...

Men men om du skiter i garantin borde det ju gå att slakta systemet på pump/kylblocket och radiator och lägga till en liten tank och lämpliga slangar i systemet och fylla med egen vätska så att de fungerar till belåtelse utan skvalp och luftbubblor.

Nja...i dessa slutna system är det inte mycket vätska alls som får plats även om de vore fulla. Och expansionen som sker med den lilla mängden vatten hade inte varit mycket alls. Alla slangar är i gummi. Bara det är garanterat tillräckligt för att systemen inte skulle spricka. Men visst, lite marginal så att "bara" fylla till 95% hade väl funkat. Dessa skvalpar som om de vore ungefär 70% fulla eller liknande. Har ju en sluten kylare för CPUn från Corsair med, inte alls samma förhållande där, mycket mer välfyllt. Och därmed knäpptyst alltid.

http://vimeo.com/135964429 - Video där jag skakar radiatorn på den ena kylaren (ljudet är det viktiga igen). Med hur tydligt det skvalpar och vad problemen är: att det ständigt sugs in luft till pumpen, så är det väl ingen större tvekan att det är för mycket luft och för lite vätska i den loopen. Och de två andra exen jag haft har varit i det närmaste identiska.

Sätter jag igång pumpen utan att ha monterat den på kortet, bara pluggar in pumpen och låter den köra så låter den i början, men rensar ut luftbubblorna efter en stund, sedan håller den sig tyst. Skulle den alltid hålla en och samma temperatur i datorn skulle det nog funka. Men problemen uppstår vid temperaturförändringar, som varje gång man stänger av ett spel och den klockar ner sig, och går ner till nästan rumstemp. Samt när den varit avstängd en tid och slås på kall, då verkar det ofta finnas luft i pumpen, trots att den är lägsta punkten. Verkar nästan som att de enbart testat sina kylare vid en statisk jämn load. Aldrig i ett real-life scenario.

Visa signatur

Antec P100 | MSI Z97 Gaming 7 | i5 4690k | Corsair Vengeance 1600MHz CL9 4x4 | EVGA GTX 980Ti | SanDisk Extreme II 240GB + Pro 240GB | Corsair AX760 | Corsair H110i GT

Permalänk
Medlem

Varför är du i kontakt med Arctic? Du borde ju kunna häva köpet hos inköpsstället, men det förutsätter ju att du först har försökt reklamera kylaren genom dom eftersom lagen ger dom rätt att försöka åtgärda problemet tre gånger innan man kan kräva pengarna tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nerevarine:

Behöver lite råd. Jag har två stycken MSI GTX 970 Gaming 4G kort i SLI, där det översta kortet förut antingen gick för varmt eller för högljutt för min smak (har höga krav på låg ljudnivå då datorn är både spelburk och mediacenter i vardagsrum), så jag valde att skaffa en Arctic Accelero Hybrid II 120 till det övre kortet. MSI kortet är inte referens, men samma bredd osv, så jag chansade. Det gick att installera, och prestandan är helt utmärkt för mig. Kan hålla fläkten rätt låg och kortet är alltid svalare än botten-kortet. Hela burken är rätt tyst under full load. Och när jag går till idle och alla fläktar saktar ner så är datorn i princip ljudlös.

Problemet är att Artcic tillverkar sina slutna vattenkylningssystem med massor av luft i. Enormt lite vätska. Det skvalpar ordentligt om man skakar på radiatorn. Detta har medfört att jag nu efter kontakt med Arcitcs support är inne på min tredje kylare, som även den har exakt samma problem som de tidigare; att det sugs ner luft i pumpen och det spottar och gurglar ständigt. Detta inträffar ofta vid en kall start av datorn, och väldigt ofta när kylningen svalkat av efter att man återgått i idle efter lite spelande.

Med en rätt lugn fläkt-kurva så håller jag den på max 65 grader i load (ofta runt 55-60), och ner till ca 30 grader idle då den klockar ner. Så temperaturerna vi snackar är ju inga konstiga på något vis.

Jag har ju gett upp hoppet att Arctic ska hitta ett exemplar som inte har problemet, då jag är övertygad om att de helt enkelt tillverkar dom felaktigt, med massa luft i hela systemet. Så frågan nu är vad jag ska hitta på... Att begära pengarna åter och köpa annat blir svårt, då det enda alternativet i liknande prisklass vore en NZXT Kraken G10 med någon Corsair vattenkylare, men jag har hört att G10:an kanske inte funkar alls med MSI 970 korten pga minneschippens placering...?

Då står det annars mellan ett eget custom vattenbygge eller att man moddar Arctic systemet och försöker lösa deras skräp... Custom vattenkylning är jag lite osäker på, dels blir det dyrt (blocket för MSI kortet blir ju bara det som ett helt hybrid-system) och dels vill jag inte ha något som kräver underhåll.

Om jag försöker mig på att åtgärda problemet med Arctic systemet så upphör ju garantin och jag är fast med vad det blir.. Vilket kanske bara är skit ändå.

Vad ska man hitta på?

Juste, det är rätt installerat alltihop, radiatorn högt, pumpen på kortet är lägsta punkten. Har testat ha radiatorn på två höga positioner, en vertikal högst upp bakåt och en horisontell uppåt i toppen, samma problem oavsett. Har testat ha loss systemet och skaka loss bubblor upp till radiatorn som instrueras i en YT video av pump-tillverkaren själv (lol), och det hjälper knappt ens i 10 minuter.

Video som visar problemet (ha ljud så du hör): http://vimeo.com/134561819

Något som jag tänkte på var om du skruvar upp pumpen, och fyller på själv med vanligt batterivatten som hittas i affärer och bensinmackar.
Det torde lösa ditt problem.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av Cool Runnings:

Varför är du i kontakt med Arctic? Du borde ju kunna häva köpet hos inköpsstället, men det förutsätter ju att du först har försökt reklamera kylaren genom dom eftersom lagen ger dom rätt att försöka åtgärda problemet tre gånger innan man kan kräva pengarna tillbaka.

Ehm...varför försökte jag från början få en ny kylare när den första verkade defekt? Frågan är väl snarare varför skulle jag från första början velat häva ett köp på den enda kylaren som passar på mitt kort i den prisklassen, bara för att ett exemplar verkade dåligt? Jag kontaktade Arctic för att höra om det var något jag kunde prova, men efter en kort felsökning erbjöd de bara att skicka en ny. Att vända sig till en web-återförsäljaren och reklamera hade ju varit krångligare och inte gett mig någon kylare att använda alls. Dessutom är det förbannat krångligt när problemet är specifikt på något sådant här sätt, att det inte ens finns någon specifikation på en acceptabel ljudnivå från pumpen. Den skulle inte nödvändigtvis vara defekt alls enligt återförsäljarens test.

Skrivet av Lifooz:

Något som jag tänkte på var om du skruvar upp pumpen, och fyller på själv med vanligt batterivatten som hittas i affärer och bensinmackar.
Det torde lösa ditt problem.
/Lifooz

Kylaren är sluten från fabrik, finns inga anslutningar att ta isär eller öppningar att skruva upp. Är rätt säker att jag skulle behöva skära av en slang för att öppna loopen, och då måste jag ju ha saker att sätta ihop det med efteråt. Men om det kommer till det alternativet att jag ska försöka fixa den själv och struntar i garantin så får jag se hur jag får gå tillväga.

Visa signatur

Antec P100 | MSI Z97 Gaming 7 | i5 4690k | Corsair Vengeance 1600MHz CL9 4x4 | EVGA GTX 980Ti | SanDisk Extreme II 240GB + Pro 240GB | Corsair AX760 | Corsair H110i GT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nerevarine:

Ehm...varför försökte jag från början få en ny kylare när den första verkade defekt? Frågan är väl snarare varför skulle jag från första början velat häva ett köp på den enda kylaren som passar på mitt kort i den prisklassen, bara för att ett exemplar verkade dåligt? Jag kontaktade Arctic för att höra om det var något jag kunde prova, men efter en kort felsökning erbjöd de bara att skicka en ny. Att vända sig till en web-återförsäljaren och reklamera hade ju varit krångligare och inte gett mig någon kylare att använda alls. Dessutom är det förbannat krångligt när problemet är specifikt på något sådant här sätt, att det inte ens finns någon specifikation på en acceptabel ljudnivå från pumpen. Den skulle inte nödvändigtvis vara defekt alls enligt återförsäljarens test.

Kylaren är sluten från fabrik, finns inga anslutningar att ta isär eller öppningar att skruva upp. Är rätt säker att jag skulle behöva skära av en slang för att öppna loopen, och då måste jag ju ha saker att sätta ihop det med efteråt. Men om det kommer till det alternativet att jag ska försöka fixa den själv och struntar i garantin så får jag se hur jag får gå tillväga.

Fan va skumt, för min Antec Kühler H2o 1220 har skruvar så att jag kan öppna upp den och fylla på.
Det skall jag i ochförsig göra för det skvalar till emellanåt och det är ju inte bra för pumpen att gå torr.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nerevarine:

Kylaren är sluten från fabrik, finns inga anslutningar att ta isär eller öppningar att skruva upp. Är rätt säker att jag skulle behöva skära av en slang för att öppna loopen, och då måste jag ju ha saker att sätta ihop det med efteråt[...]

Om det är vattenbaserad kylvätska så kommer du få "läckage" genom naturlig kondensation, därav krävs det att man med jämna mellanrum fyller på vätskan i systemet. Är du 100% säker på att det inte finns någon anslutning/fillport att tillgå, i så fall är det en närmast värdelös konstruktion imo?

Efter lite lättare efterforskning så har du nog rätt, tydligen är den designad för att aldrig behöva påfyllas. Reklamera/häv köpet om möjligt och satsa på en "normal" H20 kylare?

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |