R9 290X slö tills jag bootar om datorn?

Permalänk
Medlem

R9 290X slö tills jag bootar om datorn?

Halloj!
Gick för ett tag sen över från Nvidia GTX770 till ett AMD R9 290X. Men det är ett litet konstigt fenomen med det. När jag cold bootar datorn så känns det som jag bara får ut en bråkdel av prestandan. Kör jag t.ex gamla godingen WOW så kör den i 25-30 fps i bästa fall. Men om jag direkt bootar om datorn så pushar den 120 fps lätt. Men varje gång jag cold bootar datorn så går det slött. Har installerat om, testat med Windows 7, Windows 8.1 och Windows 10, samma fenomen. Hade inte det problemet med GTX770 kortet i samma burk.

Moderkort : Gigabyte GA-Z87X-UD3H
CPU : Intel Core i7 4770K 3,5GHz
PSU : Corsair CS750M Gold

Någon annan som haft liknande problemet?

Permalänk
Skrivet av stoff75:

Halloj!
Gick för ett tag sen över från Nvidia GTX770 till ett AMD R9 290X. Men det är ett litet konstigt fenomen med det. När jag cold bootar datorn så känns det som jag bara får ut en bråkdel av prestandan. Kör jag t.ex gamla godingen WOW så kör den i 25-30 fps i bästa fall. Men om jag direkt bootar om datorn så pushar den 120 fps lätt. Men varje gång jag cold bootar datorn så går det slött. Har installerat om, testat med Windows 7, Windows 8.1 och Windows 10, samma fenomen. Hade inte det problemet med GTX770 kortet i samma burk.

Moderkort : Gigabyte GA-Z87X-UD3H
CPU : Intel Core i7 4770K 3,5GHz
PSU : Corsair CS750M Gold

Någon annan som haft liknande problemet?

Testat olika drivers?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

@stoff75:

Låter som antingen drivers eller någon konstig klock, hade liknande problem med en instabil överklockning men löste det genom att öka volten, men det kanske inte är samma för dig.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

@Broken-arrow: Japp, testat t.o.m beta drivisar och dom som släpptes för några dagar sen samma sak.

@NatureBoyyy: Har inte överklockat det (man vill ju ha en stabil grund innan man överklockar och det känns inte så stabilt som det är nu) men kan testa att dra upp volten lite för att se om det gör skilnad, tack för förslaget.

Permalänk
Medlem

@stoff75:

ne det förstår jag! Men innan jag klockade låste sig datorn då och då, en liten ökning av volt löste då problemet så helt klart värt ett försök!

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Hittade orsaken till detta. Jag hade av någon anledning kopplat 6+8 anslutningarna på kortet på samma PCI-E uttag på min PSU. Körde jag på två olika PCI-E uttag på PSU:n så fungerar det klockrent direkt.

Samtidigt lite märkligt för båda PCI-E sladdarna från min PSU har två stycken 6+2 anslutningar på sig, hur ska jag då köra crossfire om dom inte klarar av att driva ett kort per sladd? Eller working as intended? Har faktiskt aldrig kört crossfire eller SLI så har ingen koll på kraven för det riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoff75:

Hittade orsaken till detta. Jag hade av någon anledning kopplat 6+8 anslutningen på kortet på samma PCI-E uttag på min PSU. Körde jag på två olika PCI-E uttag på PSU:n så fungerar det klockrent direkt.

Samtidigt lite märkligt för båda PCI-E sladdarna från min PSU har två stycken 6+2 anslutningar på sig, hur ska jag då köra crossfire om dom inte klarar av att driva ett kort per sladd? Eller working as intended? Har faktiskt aldrig kört crossfire eller SLI så har ingen koll på kraven för det riktigt.

Jadu är dåligt har själv aldrig stött på sådana problem för sådant som 1-2 grafikkort ska man ju klara utan att stöta på sådana konstiga fel som du haft.

Förmodligen har nätdelen flera rails och klarade inte av driva det genom en rail men klarar av det när det nu e fördelat på 2st.

Men kollar man på corsairs produktlinje så är cx och cs serien något som många verkar kritisera för dålig livslängd och att dom inte håller så hög kvalité sen stöter man på andra som säger motsatsen ibland men det är vad jag hört, men även om de stämmer så tycker jag fortfarande udda att din nätdel är så kanske något fabriks fel på den eller så vem vet.

Så inom corsair är det ju AX/HX/RM serien som är dom mer påkostade som man oftare vill använda i lite mer hög prestanda datorer.

Annars rekommenderar jag XFX dom har väldigt hög kvalité på sina nätdelar och kostar mindre än corsair om dom nu behöver uppgradera i framtiden.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Skrivet av BaZZe:

Jadu är dåligt har själv aldrig stött på sådana problem för sådant som 1-2 grafikkort ska man ju klara utan att stöta på sådana konstiga fel som du haft.

Förmodligen har nätdelen flera rails och klarade inte av driva det genom en rail men klarar av det när det nu e fördelat på 2st.

Men kollar man på corsairs produktlinje så är cx och cs serien något som många verkar kritisera för dålig livslängd och att dom inte håller så hög kvalité sen stöter man på andra som säger motsatsen ibland men det är vad jag hört, men även om de stämmer så tycker jag fortfarande udda att din nätdel är så kanske något fabriks fel på den eller så vem vet.

Så inom corsair är det ju AX/HX/RM serien som är dom mer påkostade som man oftare vill använda i lite mer hög prestanda datorer.

Annars rekommenderar jag XFX dom har väldigt hög kvalité på sina nätdelar och kostar mindre än corsair om dom nu behöver uppgradera i framtiden.

Rm är inte så bra heller, RMi är bättre. Det finns flertalet i forumet som har strul med cx, vist bara 6 fall där det nästan till 100% går att säga agget är felet, men resten av felsöknigstrådarna så handlar det nästan aldrig om agget.

Så är inte bara nått som sägs, sen att några inte håller med är antingen för dom sitter på ett själv eller inte förstår vikten av bra agg.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Rm är inte så bra heller, RMi är bättre. Det finns flertalet i forumet som har strul med cx, vist bara 6 fall där det nästan till 100% går att säga agget är felet, men resten av felsöknigstrådarna så handlar det nästan aldrig om agget.

Så är inte bara nått som sägs, sen att några inte håller med är antingen för dom sitter på ett själv eller inte förstår vikten av bra agg.

Skickades från m.sweclockers.com

RM är väll bara en rebrand av gamla TX serien och har inte sätt någon hittills som klagat över dom iaf så antog att dom höll lite bättre kvalité.

Men visst AX/HX serien är i en klass för sig och RM är egentligen inte samma kvalité.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoff75:

Hittade orsaken till detta. Jag hade av någon anledning kopplat 6+8 anslutningen på kortet på samma PCI-E uttag på min PSU. Körde jag på två olika PCI-E uttag på PSU:n så fungerar det klockrent direkt.

Samtidigt lite märkligt för båda PCI-E sladdarna från min PSU har två stycken 6+2 anslutningar på sig, hur ska jag då köra crossfire om dom inte klarar av att driva ett kort per sladd? Eller working as intended? Har faktiskt aldrig kört crossfire eller SLI så har ingen koll på kraven för det riktigt.

Jag råkade koppla mitt gamla 7970 så men då larmade kortet med ett högt pipande ljud. du kanske låg precis på gränsen att kortet tyckte det var ok.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Skrivet av BaZZe:

RM är väll bara en rebrand av gamla TX serien och har inte sätt någon hittills som klagat över dom iaf så antog att dom höll lite bättre kvalité.

Men visst AX/HX serien är i en klass för sig och RM är egentligen inte samma kvalité.

Nu tog jag ett CWT byggt ur högen, även seasonic har varit inblandat och gjort TX serier.

Hur som detta är http://www.hardwaresecrets.com/corsair-tx750w-power-supply-re... inte likt RM , dels av den enkla anledningen nya RM kör inte japanska eller snarare kvalitets caps rakt igenom.

Till priset dom säljs är detta helt oförsvarbart, finns andra agg för nästan samma priser som håller högre kvalité.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar