Lenovo Thinkpad P70 och P50 först med Intel Xeon för bärbara datorer

Permalänk
Melding Plague

Lenovo Thinkpad P70 och P50 först med Intel Xeon för bärbara datorer

En ny processor för bärbara arbetsstationer är huvudnumret i Lenovo Thinkpad P-serien, som bland annat utrustas med ECC-minne, Thunderbolt 3 och 4K-upplösta skärmpaneler.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Man får känslan av att detta är kvalitetsdatorer av högsta klass! Har alltid gillat Thinkpad. Men köper dem begagnat när de är några år gamla eftersom nya inte faller inom min budget.

Citat:

You'll unfortunately have to wait until the fourth quarter of the year to snap up either of these ThinkPads. However, you at least won't have to pay a premium if you can go without luxuries like 4K. The P50 starts at $1,599 with a 1080p display, while springing for the P70 will cost $1,999 and up.

Källa: http://www.engadget.com/2015/08/10/lenovo-thinkpad-p50-and-p7...

Permalänk
Medlem

Kapaciteten av 64gb ddr4-minne? Alltid schysst med mycket internminne antar jag

Visa signatur

Chassi: En stor bakpotatis
CPU: En körsbärstomat (OC 4.5 tomater) som kyls av ketchup
Modertkort: En extra-allt pizza
Nätagg: En modulär kålrot
Grafikkort: En fet biff (standardklock 987mHeinz)

Permalänk
Medlem

Hoppas de släpper en 12.5" version också som en värdig uppgradering + Xeon-ifiering av X220 (d.v.s. med ett ordentligt tangentbord). De' vore mums!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Man får känslan av att detta är kvalitetsdatorer av högsta klass! Har alltid gillat Thinkpad. Men köper dem begagnat när de är några år gamla eftersom nya inte faller inom min budget.

Källa: http://www.engadget.com/2015/08/10/lenovo-thinkpad-p50-and-p7...

Jovisst är det kvalitétsdatorer! Tyvärr har Lenovo börjat plocka bort gamla thinkfeatures samt bytt till en musplatta som är det sämsta jag stött på någonsin. (Åtminstone X1 Carbon i 2013-2014 års utförande samt W530 och W540).

Visa signatur

Intel i5 2500k @ 4.5 GHz
Sapphire Radeon R9 290 Tri-X
Nåt annat skit

Permalänk
Medlem

Nu blev man allt lite sugen, är dock lite skeptisk till Lenovo från tidigare erfarenheter. Men bra jobbat i vilket fall, mer av samma vara även i framtiden pls!

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Avstängd

Och bara för att se till att jag är först med det. Så kommer här standardinlägget: Frågan är, hur klarar de Crysis?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ja det här var ju en redig monsterdator får jag säga. Jag gillar Lenovo, men jag lär inte gilla prislappen

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Hoppas de släpper en 12.5" version också som en värdig uppgradering + Xeon-ifiering av X220 (d.v.s. med ett ordentligt tangentbord). De' vore mums!

Köpte en T420 till sambon förra året och den har betydligt skönare tangentbord än T430 jag har på jobbet. Är själv sugen på att försöka hitta en prisvärd X220 då jag föredrar mindre modeller runt 12-13 tum med riktigt tangentbord. Så kan inte mer än hålla med dig!

Men impulsköpte mig nyligen en EliteBook 2540p. Först gillade jag inte alls tangentbordet med efter lite tillvänjning så märkte jag att jag skrev snabbare än på min gamla Thinkpad X60. Detta gjorde mig förvirrad, hur kunde ett sådant till synes otrevligt tangentbord ändå funka så bra i praktiken?

Permalänk
Medlem

Kanske off topic.. men är det bara jag som stör mig på att Fn-knappen ligger till vänster om Ctrl?

Permalänk
Medlem

@Hubbee: Håller med. Det är fan en dödssynd!

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubbee:

Kanske off topic.. men är det bara jag som stör mig på att Fn-knappen ligger till vänster om Ctrl?

Skrivet av crumpets:

@Hubbee: Håller med. Det är fan en dödssynd!

Finns switch i bios att byta fn - ctrl. (Iaf t400-t420)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubbee:

Kanske off topic.. men är det bara jag som stör mig på att Fn-knappen ligger till vänster om Ctrl?

Skrivet av crumpets:

@Hubbee: Håller med. Det är fan en dödssynd!

Skrivet av Namesuck:

Finns switch i bios att byta fn - ctrl. (Iaf t400-t420)

Så länge jag jobbade med dom (T410-T520, W510-W530, X1 Carbon) så gick det att byta i BIOS.
Tvivlar på att den funktionen tagits bort.

Visa signatur

Intel i5 2500k @ 4.5 GHz
Sapphire Radeon R9 290 Tri-X
Nåt annat skit

Permalänk
Avstängd

64 GB RAM på en laptop. Sick!

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Hubbee:

Kanske off topic.. men är det bara jag som stör mig på att Fn-knappen ligger till vänster om Ctrl?

Jag störde mig också, men det är som sagt enkelt att byta plats på dem.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Känns som dessa datorer kan vara riktiga vinnare att köpa begagnat om ett par år.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Undra hur bra kylning den har men för den som vill prova sig på eGPU genom TB 3.0 hade vart fränt att se hur den tar sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

OS: Windows 11 Prro | Chassi: Fractal Design Define 7 Svart | Moderkort: Asus Rog Strix Z390-F Gaming | Kylning: Corsair CPU Cooling Hydro H100X / 2*240mm | CPU: I9 Socket-LGA1151, 8-Core (16-Thread) 3.60GHz@5Gh (1.33v) | PSU: Corsair 1200W | HDD: Corsair SSD 120GB (OS), Intel 256GB SSD (Games), Seagate 1TB HDD (APPS/DL), Seagate 1TB HDD (Recordings) | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | GPU: Gigabyte GTX 980 Ti 6GB | Monitor: HP Omen 27, TN-panel, 27", 165Hz och Nvidia G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av BillyB0khylla:

Undra hur bra kylning den har men för den som vill prova sig på eGPU genom TB 3.0 hade vart fränt att se hur den tar sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag funderade också över kylningen.. Förmodligen motsvarar inte dessa samma prestanda som för stationär. Det återstår att se i tester

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Skrivet av Icte:

Hoppas de släpper en 12.5" version också som en värdig uppgradering + Xeon-ifiering av X220 (d.v.s. med ett ordentligt tangentbord). De' vore mums!

Kan bara hålla med om det. En sån modell, med 7-radigt non-chiclet keyboard, hade varit en vinnare i mina ögon.
Det enda jag skulle sakna då är 16:10 som i X201, men det lär vi aldrig få se igen verkar det som.

Permalänk
Medlem

Vill någon förklara varför man har ECC och Xeon i bärbara?

Permalänk
Medlem

@Beltet: För att kunna ta med sig datorn på jobbet och jobba hemma kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

@Beltet: För att k nya ta med sig datorn på jobbet och jobba hemma kanske. Å

Nyfiken på vilka jobb/uppgifter som kräver sådana komponenter?

Permalänk
Medlem

Bärbar server*

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Nyfiken på vilka jobb/uppgifter som kräver sådana komponenter?

excel är en klassiker i sammanhanget när det kommer till att äta massor av prestanda sedan finns det även ett stort antal program för finansiell verksamhet bla

Visa signatur

Valkommitens ordförande går till dikatorn och säger vi har en bra och en dålig nyhet vilken vill du höra först?
-Den Bra -Du är president igen
-Så vad är den dåliga nyheten? -Ingen röstade på dig!
Om du vill veta hur det är att leva i en diktatur läs här https://charter97.org/en/news/

Permalänk
Medlem

Clevo har haft Xeon (stationär processor) inte nån strippad zåsig mobile version ..i sina bärbara i 7-8år redan...säljs också under sager..prostar..digitalstorm..aftershock..gentech..xoticpc + massa massa mer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elyxiator:

excel är en klassiker i sammanhanget när det kommer till att äta massor av prestanda sedan finns det även ett stort antal program för finansiell verksamhet bla

Fast behöver man verkligen xeon och ecc-minne för det?
Plus att är det redigt tunga saker då brukar man ju köra på server.

Permalänk
Medlem

BUUULSHIT, Dell hade Xeons i sin X series av 500mhzare då P2 bara gick till 450mhz utan överklock.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Skrivet av Hubbee:

Kanske off topic.. men är det bara jag som stör mig på att Fn-knappen ligger till vänster om Ctrl?

Skrivet av crumpets:

@Hubbee: Håller med. Det är fan en dödssynd!

Skrivet av Namesuck:

Finns switch i bios att byta fn - ctrl. (Iaf t400-t420)

Skrivet av baldViking:

Så länge jag jobbade med dom (T410-T520, W510-W530, X1 Carbon) så gick det att byta i BIOS.
Tvivlar på att den funktionen tagits bort.

Även på min L440

Permalänk
Inaktiv

Ingen usb 3.1, det blir ingen så dyr dator för mig. Annars hade denna varit mitt självklara nästa val.

Skrivet av Beltet:

Vill någon förklara varför man har ECC och Xeon i bärbara?

ECC för att ett minnesfel vida kan överstiga kostnaden för laptopen. Xeon troligen för att den stöder ecc, den är dessutom inte lika hårt klockad utan gjort för seriösa användare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Ingen usb 3.1, det blir ingen så dyr dator för mig. Annars hade denna varit mitt självklara nästa val.

ECC för att ett minnesfel vida kan överstiga kostnaden för laptopen. Xeon troligen för att den stöder ecc, den är dessutom inte lika hårt klockad utan gjort för seriösa användare.

Jag tänker så också, men om man arbetar på en laptop med så viktiga grejer borde det alltid finnas en backup någonstans tänker jag. ECC hjälper ju tyvärr inte vid tex. stöld.
Tycker det kan kännas som overkill, men jag jobbar inte heller med så viktiga grejer på en laptop.