Systembolagets hutlösa ockerpriser

Permalänk
Medlem
Skrivet av CynXen:

Och du har full koll på vad tex. Frankrikes alkoholrelaterade sjukvård kostar?

Det betyder inte att folk är dräggfulla hela tiden, men man har betydligt fler alkolister, nej inte sånna som sitter på parkbänken utan sånna som dricker måttligt men varje dag och får abstinens när de inte dricker, detta medför också en helvetes massa kostnader för sjukvården.

Nog inte alls lika mycket som dagens fetma som är självförvållad bekostar sjukvården i form av diabetes och operationer hit och dit. Kanske dags med ett "Socker"bolag också? Där allt som innehåller över 5% socker säljs.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av IshethZenunim:

Håller med helt och hållet! Tycker mataffärerna skulle göra samma sak, det räcker om de har öppet mellan 10 och 6 på vardagar, och fram till 13 på lördagar. Folk får väl planera sina inköp. Helst skulle de bara ha öppet en dag i veckan, det vore ju det allra bästa. Nej, förresten, det bästa vore om staten tog ut 100% skatt och sedan bestämde vad varje familj skulle äta och dricka, och sedan levererade mat hem till dem. Sån där äcklig frihet vill vi inte ha.

Ni som gillar det svenska systemet, har ni aldrig varit utomlands? Prova att åka till Frankrike och säga att de har en "dålig alkoholkultur" för att de dricker vin varje dag, och ger barnen vin utspätt med vatten till maten. De skulle skratta åt er och tycka att ni var dumma i huvudet som behöver någon annan som håller koll på er.

Fan vad jag hatar Sverige och svenskarna.

Ja du, här snubblade du nog på argumenten, då flera sydeuropeiska länder har mindre öppet än här. Då går det ju faktiskt brett ut vem som säljer vad, för du få minsann ingenting ändå! Det är lika mycket stängt på kvällen och söndag kan du helt glömma.

Du avslutar med en paradox då skillnaden mellan Sverige och Frankrike inte är regelbundenheten på drickandet, utan vår avsaknad av vettig alkoholkultur. Så varför hatar du Sverige och svenskarna? Därför att vi inte kan hantera alkohol eller för att vår oförmåga krävt annan reglering?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade-swe:

Nog inte alls lika mycket som dagens fetma som är självförvållad bekostar sjukvården i form av diabetes och operationer hit och dit. Kanske dags med ett "Socker"bolag också? Där allt som innehåller över 5% socker säljs.

Skulle räcka med en höjd skatt på produkter som innehåller tillsatt socker. Oavsett om alkohol säljs på ica eller systemet så behöver kostnaden vara som den är idag för att kompensera för våra dåliga alkoholvanor i Sverige.

Sedan är det en viss skillnad, mat behöver vi äta för att överleva men den överkonsumeras av vissa. Alkohol behöver vi egentligen inte ha alls utan är en ren nöjes/njutning/berusnings dryck.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av CynXen:

Skulle räcka med en höjd skatt på produkter som innehåller tillsatt socker. Oavsett om alkohol säljs på ica eller systemet så behöver kostnaden vara som den är idag för att kompensera för våra dåliga alkoholvanor i Sverige.

Sedan är det en viss skillnad, mat behöver vi äta för att överleva men den överkonsumeras av vissa. Alkohol behöver vi egentligen inte ha alls utan är en ren nöjes/njutning/berusnings dryck.

Skickades från m.sweclockers.com

Vi behöver knappast produkter med tillsatt socker för att överleva. En skymf att ens kalla det mat

Tycker socker passar in ganska exakt på din beskrivning av alkohol. Nöje, njutning, berusning (ala sockerkick).

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Skrivet av Cooling23:

Jag dricker inte alkohol. Har sparat mycket pengar.

Det gör inte jag heller

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Medlem

Nu kommer ni in på ett onödigt spår igen, kolhydrater är mat och står för huvuddelen av energin i födan. Även om enskilda kan klara sig helt utan kolhydrater så skulle vi inte kunna odla mat åt alla om huvuddelen av födan var animalisk. Dessutom finns en stor skillnad vuxna människor betalar för nästan hela sin tandvård själva. När vi pratar sockerarter så inkluderar det laktos (mjölksocker), fruktos, honung och så vidare. När det gäller övervikt och fetma så spelar det inte så stor roll om du äter massor pasta eller dricker 3 liter fruktjuice. Det är fortfarande massor tomma kalorier som sätter blodsockret ur spel. Är mängden för mycket så spelar det ingen roll om det är naturligt sött eller tillsatt sackaros/fruktos.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaOOz:

Här har vi ett riktigt bra argument! Alkohol ska helt klart vara dyrare än en läsk/ramlösa om vi ska ha ett hälsosamt samhälle!

Håller med om att Systembolagets öppetider ska vara bättre men de tror jag även vi kommer se om ett par år.

Systemet borde öppna webb-butik med hemleverans. Blir det "för smidigt" att handla så kommer många fler inte orka åka till tyskland och handla.

Sen är det konstigt att system är nöjd med att vi ligger på 144 plats när det gäller liter alkohol per kapita. när vi ändå dricker med vin och öl och inte starksprit.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade-swe:

Vi behöver knappast produkter med tillsatt socker för att överleva. En skymf att ens kalla det mat

Tycker socker passar in ganska exakt på din beskrivning av alkohol. Nöje, njutning, berusning (ala sockerkick).

Absolut är det så men nu ingår det i den mat vi köper för att företagen tjänar pengar på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zer0x:

Systembolaget är bra på vissa saker, men principen är äcklande. Vi har det för att staten anser att våran befolkning inte klarar av att hantera alkohol, så dom vill reglera det och lägger en straffskatt på det för att förändra vårat beteende och syn på alkohol.

Sen så är det dom stora negativa punkterna, iallafall för mig.
Kassa öppettider, varför får jag inte handla brännvin på kvällar och söndagar?
Överpriserna, varför ska det vara lönsamt att åka 100 mil för att köpa öl och sprit i Tyskland som har fraktats från Sverige redan?
Kylda drycker? Det går inte att bara hoppa in på systemet, köpa ett par flaskor öl och stoppa dom i kylväskan om man inte vill ha pissljummen öl när man kommer till stranden.
Det finns så mycket negativa saker med Systembolaget, är fördelarna verkligen värda det?

Du utgår från dig själv men tänker inte på alkisarna som skulle fara illa.

Skrivet av Sifear:

Systemet borde öppna webb-butik med hemleverans. Blir det "för smidigt" att handla så kommer många fler inte orka åka till tyskland och handla.

Eh, dom har redan det...

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av CynXen:

Absolut är det så men nu ingår det i den mat vi köper för att företagen tjänar pengar på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Du behöver inte köpa mat med mycket eller tillsatt socker. Välj varorna utan tillsatt socker och de som naturligt innehåller väldigt lite.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sniglom:

Nu har jag medvetet inte svarat på allt, då jag sitter tight med tid. Jag vill alltså inte undvika, om det är en fråga jag missat där vi står i konflikt, så påpeka det i nästa svar till mig.

Det mesta håller jag helt med dig om, men mitt inlägg känns något haltande då det var avsett som svar/förtydligande till cinder.

Däremot har jag svårt att förstå mig på följande påstående:
Här kan jag inte hålla med, eller så förstår jag dig inte.
Det ena är "hur kan vi hantera problemet som finns precis nu?" det andra är "gör vi rätt sak?" "bör vi förändra vår framtidsplan?"

Men vi har inget facit liksom. Det som funkar idag funkar idag, vi vet inte om det kommer att funka imorgon eller vart vi hamnar. Vi kanske får ett mer europeiskt drickande tack vare närmandet till Europa, eller så får vi det utan att tappa helgsupandet så att folk dricker lite hela tiden och mycket på helgen. Trenden i England exempelvis är den motsatta; mindre vardagsdrickande och mer helgsupande. Vi kan spekulera omkring möjliga lösningar på möjliga scenarion men vår alkoholpolitik har varit en fördel för oss om man jämför med de flesta länder med liknande alkoholkultur.

Citat:

Det är väldigt olika lösningar på samma problem. Det ena är fortsätt det vi gör, men vrid på någon ratt ibland, det andra är om vi ska förändra hela systemet till en mer effektiv form.

Jo, men vår lösning är en av de mest effektiva som finns så det får vara en jävligt bra idé om det ska vara bättre än vad vi har. Vi kan inte förbjuda alkohol som muslimska länder eller så så det är inte lösningen även om det förstås hade minskat problemen med alkoholförtäring rejält (dock förstås ökat problemen med kriminalitet och så rejält också). Du kanske tror att vi skulle supa mindre om vi fick större tillgång och lägre priser men du har inget belägg för den uppfattningen och det går emot all logik.

Citat:

En kortsiktig "lösning" för att minska skador är att höja alkoholskatten, vilket skulle påverka omedelbart.
En långsiktig "lösning" skulle kunna vara mer utbildning/kultur/annat (vad man nu hittar som är bra), för att få ner skadetalen om 10+ år.

Men det är inte antingen eller. Man kan ha höga alkoholskatter och utbilda och informera, som vi redan gör. Effektiviteten i informationen kan diskuteras förstås, men vi lägger stora mängder pengar på alkoholinformation.

Citat:

Det här kan jag bara inte hålla med dig om.
Ibland är rätt val det långsiktiga, för det lönar sig över tid, eftersom det är mer effektivt.

Jo självklart kan det vara så, men man får ju se till konsekvenserna liksom. Hade vi släppt på alla restriktioner, sålt alkohol på Ica, öl för femtio öre styck och inga åldersgränser så kanske vi hade hamnat i en sundare alkoholkultur någon gång i framtiden (inte för att det finns några belägg för det dock däremot väldigt mycket belägg för motsatsen) men innan dess hade det varit katastrofalt oavsett.

Citat:

Jag skulle helst vilja undvika analogier till bilar, maskiner och servrar, men nu känner jag mig nödgad.
Exempelvis, köp mer ram nu, eller bygg om applikationen och spara ram för all tid framåt. (du kan fortfarande köpa mer ram också).
Reparera kolkraftverket och höj kolskatten nu, eller bygg om det efter moderniserade rön och minska förbrukning och utsläpp för all tid framåt.

Jag ser bara inte hur de är det minsta relevanta. Hur ska vi bygga om applikationen som är vår alkoholpolitik för att minska skadorna från alkoholen som är mängden minne applikationen tar? Det går att optimera applikationer på en mängd sätt som alla är bevisat effektiva, men det finns inget som bevisligen är bättre än den alkoholpolitik vi nu har förutom totalförbud men det håller ju inte. Om vi ska använda kolkraft så bör vi både ställa krav på att den är så ren som möjligt och höja skatten på kol så att man minskar användningen av det på lång och kort sikt.

Citat:

Det som fungerar här och nu, är inte nödvändigtvis effektivt, bara för att det fungerar.

Det säger jag inte generellt, men när det gäller alkoholpolitik så har vi en effektiv modell som fungerar nu och inget säger att den fungerar sämre imorgon eller att vi skulle kunna komma på en modell som skulle fungera bättre imorgon för vi vet inte situationen imorgon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sifear:

Systemet borde öppna webb-butik med hemleverans. Blir det "för smidigt" att handla så kommer många fler inte orka åka till tyskland och handla.

Sen är det konstigt att system är nöjd med att vi ligger på 144 plats när det gäller liter alkohol per kapita. när vi ändå dricker med vin och öl och inte starksprit.

Det har de redan. Och hehehe, förstår jag dig rätt om jag tror att du menar att eftersom vi dricker vin och öl så syns inte det i statistiken eftersom den nämner liter alkohol? Du förstår alltså inte att alkoholen i öl och vin är omräknad till mängd ren alkohol eller starksprit?

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

http://basti.dinstudio.se/diary_23_10.html

Som sagt under 1800-talets början framförallt söps det rätt så hårt i sverige.

Gjorde man det eller gjorde man inte det?
http://www.faktoider.nu/alkohol.html

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Men vi har inget facit liksom. Det som funkar idag funkar idag, vi vet inte om det kommer att funka imorgon eller vart vi hamnar.

Jag vill vi ska sluta se oss själva som bäst i världen och hitta ett facit med forskning. Inte göra mätningar som genomsnittsliter per år, utan se på skadeverkan. Utgår vi från det kan vi också se vad som skiljer kulturellt och utföra förändringar utifrån det "facitet".

Skrivet av snajk:

Du kanske tror att vi skulle supa mindre om vi fick större tillgång och lägre priser men du har inget belägg för den uppfattningen och det går emot all logik.

Nej, nej, nej. NEJ.
Jag är skeptisk till om monopolet är effektivt. Jag är intresserad av om andra metoder skulle fungera bättre.
Jag tror INTE att allting kommer lösa sig självt bara vi tar bort monopolet och sänker priserna.

Skrivet av snajk:

Men det är inte antingen eller. Man kan ha höga alkoholskatter och utbilda och informera, som vi redan gör.

Precis, detta har jag också nämnt i tidigare inlägg.
Om vi skulle jämföra oss mot andra länder och se att vi har motsvarande skadeverkningar, trots vårt monopol, då är det ett tecken på att vi gör fel, att vi saknar något. Det betyder inte att vi måste avskaffa monopolet, men det skulle visa på att monopolet inte är så effektivt som vi vill tro.

Skrivet av snajk:

Jo självklart kan det vara så, men man får ju se till konsekvenserna liksom. Hade vi släppt på alla restriktioner, sålt alkohol på Ica, öl för femtio öre styck och inga åldersgränser så kanske vi hade hamnat i en sundare alkoholkultur någon gång i framtiden

Det här är inget jag påstått att vi ska göra, snarare tvärtom eftersom jag i tidigare inlägg skrivit att en förflyttning av kulturen är trög och en lagförändring är snabb. Vi kan inte göra en snabb förändring i tillgång utan att ha gjort en motsvarande förändring i efterfrågan (kultur).

Skrivet av snajk:

Jag ser bara inte hur de är det minsta relevanta. Hur ska vi bygga om applikationen som är vår alkoholpolitik för att minska skadorna från alkoholen som är mängden minne applikationen tar? Det går att optimera applikationer på en mängd sätt som alla är bevisat effektiva, men det finns inget som bevisligen är bättre än den alkoholpolitik vi nu har förutom totalförbud men det håller ju inte.

Och jag anser att vi har mer politik än forskning på området. Det relevanta för mig är alltså att vi forskar på området för att hitta de absolut bästa sätten att på sikt minska våra skadeverkningar.

Skrivet av snajk:

Det säger jag inte generellt, men när det gäller alkoholpolitik så har vi en effektiv modell som fungerar nu och inget säger att den fungerar sämre imorgon eller att vi skulle kunna komma på en modell som skulle fungera bättre imorgon för vi vet inte situationen imorgon.

Än en gång, du säger att den är effektiv, jag anser att vi inte vet hur effektiv den är. Du säger att vi inte vet situationen i morgon, jag säger att vi kan jobba för en bättre situation i morgon.
Jag anser inte att det är okej att lämna allting vind för våg och hoppas att morgondagen löser sig själv, för alkoholen ger stora skadeverkningar. På samma sätt som jag inte anser att det hade varit okej att styra hela trafiksäkerheten med bensinpriset och hoppas på att en säkerhetskultur kommer av sig själv.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sniglom:

Gjorde man det eller gjorde man inte det?
http://www.faktoider.nu/alkohol.html

Söp hårt gjorde man, mycket mer än idag, men exakt hur mycket är svårt att få fasta siffror på eftersom mycket inte redovisades och för att allt inte var så organiserat på den tiden. Med tanke på exempelvis att många fick (delvis) betalt från sitt arbete i sprit och vilka mängder som motboken tillät men som ändå protesterades mot kraftigt så är det tydligt att det söps rejält i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

100 mil körning med säg 0,5 l bensin per mil ger bara bensinkostnad på 700 kr, sedan tillkommer färjebiljetter till Tyskland, Öresundsbropriset eller motsvarande för att komma till Danmark, slitage på bilen, kostnaden för din egen tid (du kunde ju gjort något roligare eller jobbat över och tjänat pengar i stället) osv osv. Dvs. snabbt avrundat 1500-2000 kr. Krävs ändå att du handlar relativt mycket för att det ska vara lönt att åka, däremot så räknar de flesta inte på vad det kostar att åka till ett billigare ställe utan bara ser skillnaden i pris mellan ställena. Oavsett om det är att handla mat några mil bort i stället för den lokala butiken eller att åka till Tyskland och handla sprit.

Detta är väl ganska lågt räknat dessutom. Inte många bilar som drar 0,5l/mil fullastade med 2-3 personer och 100+ liter vätska...
Det lönar sig om man bor nära dessa länder, ja... men ska man köra tvärs över landet för dem så försvinner lönsamheten snabbt.

Skrivet av Broken-arrow:

Jag skulle åkt och köpt i Tyskland inte för priset, utan för att komma iväg och se sig om Som många gör när dom åker till Ullared som exempel.

Man tycker att både Tysklands bordershop och Ullared ser typ likadant ut varje gång dock... så det funkar inte riktigt som vettig ursäkt mer än högst 1 gång om året iaf...

Skrivet av NoWin:

Om man generaliserar så finns det två parter i denna tråd, de som dricker fulöl, dunkvin och skräpsprit och vill ha bort Systembolaget och de som dricker finöl, dyrt vin och finsprit och tycker Systemet gör ett bra jobb.

Intressant.

Det blir ju så, man vänder kappan efter vinden
Kan inte påstå att jag är mycket annorlunda, men efter att ha haft 2 föräldrar som druckit så mycket sprit att den ena tog sitt liv, och den andra var nära på det så har jag respekt för hur otroligt mycket skada alkohol kan göra, ÄVEN när folk (som tex i denna tråden) tycker att det inte är så farligt att dricka lite till varje mål mat. Det påverkar dem, och speciellt deras barn!

Man frågar sig också: Får barnen dricka läsk varje dag, dygnet runt då också eller är det farligt tycker de? För det är farligt att dricka både spriten och sockret i så stor mängd, så ofta.
Ge fan i ölen 3/4 veckor så är det väl inget fel, men om man desperat behöver ha öl varenda vecka så har man problem, vare sig man tror det eller ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Ja, för resten av världen är drängfulla dygnet runt.

Det finns ett flertal exempel på länder där de har fler alkohol relaterade problem som oftast är relaterade till att det är så enkelt att köpa alkohol.

Det var ett bra exempel med små mataffärer och kiosker. Tänk om det vore lika enkelt att köpa sprit som cigaretter? Alla kände väl till de kioskerna där man kunde köpa cigg även då du var under 18!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sniglom:

Jag vill vi ska sluta se oss själva som bäst i världen och hitta ett facit med forskning. Inte göra mätningar som genomsnittsliter per år, utan se på skadeverkan. Utgår vi från det kan vi också se vad som skiljer kulturellt och utföra förändringar utifrån det "facitet".

Men det finns forskning, och den är ganska entydig. Ingen säger att vi är bäst i världen men vårt system har fungerat mycket bra för oss, i jämförelse med andra system som har funnits, och de andra system som har fungerat bra har ofta varit liknande vårt.

Citat:

Nej, nej, nej. NEJ.
Jag är skeptisk till om monopolet är effektivt. Jag är intresserad av om andra metoder skulle fungera bättre.
Jag tror INTE att allting kommer lösa sig självt bara vi tar bort monopolet och sänker priserna.

Men du har ju inga bättre förslag. Vad skulle kunna vara bättre för att minska skadorna från alkoholen liksom? Det finns säkert en massa områden som vårt system kan förbättras inom och så men du anser ju att hela systemet är dåligt, så då måste du ju ha tänkt på något bättre liksom. Vad du lägger fram är inte konstruktiv kritik utan bara gnäll.

Citat:

Precis, detta har jag också nämnt i tidigare inlägg.
Om vi skulle jämföra oss mot andra länder och se att vi har motsvarande skadeverkningar, trots vårt monopol, då är det ett tecken på att vi gör fel, att vi saknar något. Det betyder inte att vi måste avskaffa monopolet, men det skulle visa på att monopolet inte är så effektivt som vi vill tro.

Men vi jämför oss mot andra länder och vi har inte motsvarande skadeverkningar som de som är jämförbara med oss men utan vårt system. Folk dricker mer i exempelvis Danmark och de dör också av skador från alkoholen i mycket större utsträckning än oss. Eller i England eller för den delen Frankrike trots att de är mer vardagsdrinkare och inte helgsupare som oss.

Citat:

Det här är inget jag påstått att vi ska göra, snarare tvärtom eftersom jag i tidigare inlägg skrivit att en förflyttning av kulturen är trög och en lagförändring är snabb. Vi kan inte göra en snabb förändring i tillgång utan att ha gjort en motsvarande förändring i efterfrågan (kultur).

Och hur menar du att man ska ändra kulturen? Jag menar, det är ju vad systembolaget har försökt med i bra många år nu och det har haft en viss effekt, men inte stor och det har inte varit en ensidigt positiv effekt. Folk dricker lite mer till vardags nu men det har inte minskat helgsupandet så mycket som man hoppades. Men visst måste det arbetet fortsätta och ändras utifrån resultat.

Citat:

Och jag anser att vi har mer politik än forskning på området. Det relevanta för mig är alltså att vi forskar på området för att hitta de absolut bästa sätten att på sikt minska våra skadeverkningar.

Och det gör vi. Forskning bedrivs hela tiden och den bekräftar att vår metod fungerar förhållandevis bra.

Citat:

Än en gång, du säger att den är effektiv, jag anser att vi inte vet hur effektiv den är. Du säger att vi inte vet situationen i morgon, jag säger att vi kan jobba för en bättre situation i morgon.

Men hur? Du vill jobba för en bättre situation genom att göra det sämre liksom. Jag tycker det finns massvis vi skulle kunna göra för att förbättra situationen, men inte att ta bort monopolet eller göra alkoholen mer tillgänglig för det hade förstås haft motsatt effekt. Om vi slutar sälja folköl i vanliga butiker så hade ungdomars alkoholdebut sannolikt kommit senare exempelvis, dock kanske de dricker starkare saker när de väl dricker så det kanske inte är den bästa metoden, men värt att utreda i alla fall.

Citat:

Jag anser inte att det är okej att lämna allting vind för våg och hoppas att morgondagen löser sig själv, för alkoholen ger stora skadeverkningar. På samma sätt som jag inte anser att det hade varit okej att styra hela trafiksäkerheten med bensinpriset och hoppas på att en säkerhetskultur kommer av sig själv.

Vi lämnar det inte vind för våg utan vi kör på vår metod som bevisligen fungerar tills dess att någon kommer med något bättre, vilket inte har skett. Jag hade inte haft något emot ett totalförbud för alkohol men det skulle i så fall behöva ersättas av något annat då folk uppenbarligen behöver berusa sig, slappna av, varva ner eller vad man nu väljer att kalla det. Men det är förstås inte realistiskt.

Dina jämförelser med bensinpriset för trafiksäkerhet är bara fåniga. Alkoholskatten (priset) är bara en liten del i vår alkoholpolitik precis som bensinskatten är en ytterst liten del av vår trafiksäkerhetspolitik. Vi har monopolet, hårda krav på utskänkning, lagar mot fylla både i allmänhet och i specifika situationer som i trafiken, osv. precis som vi har hastighetsbegränsningar, nykterhetskontroller, vägregler, trafikpoliser osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Србо:

En platta starköl i Tyskland kan man lätt hitta för 7 euro c.a 70kronor, här i Sverige kostar det minst 250 på systemet, helt åt h'lvete. Det är rån staten håller på med. Inte underligt att många köper sin öl och sprit från Tyskland. Tar bara ett par starköl ibland, men skulle inte falla mig in att handla på systemet till ockerpriserna dom har. Hur är det med er som har en normal lön och får det precis att gå ihop, ställer ni upp på Systembolagets ockerpriser eller tar ni en runda till Tyskland och köper er öl och sprit där så det räcker ett tag?

Du behöver inte dricka gift. Det är faktiskt en lyxvara (vara man inte behöver).

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrTowle:

Det finns ett flertal exempel på länder där de har fler alkohol relaterade problem som oftast är relaterade till att det är så enkelt att köpa alkohol.

Det var ett bra exempel med små mataffärer och kiosker. Tänk om det vore lika enkelt att köpa sprit som cigaretter? Alla kände väl till de kioskerna där man kunde köpa cigg även då du var under 18!

Det behöver inte släppas fritt till varenda kiosk och gatukök, men ica mfl borde få sälja öl och vin åtminstone.
Och tillåt gårdsbutiker / små bryggerier att ha försäljning.

Varken ungdomar eller alkisar kommer vallfärda dit för att betala mer för fyllan.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det behöver inte släppas fritt till varenda kiosk och gatukök, men ica mfl borde få sälja öl och vin åtminstone.
Och tillåt gårdsbutiker / små bryggerier att ha försäljning.

Varken ungdomar eller alkisar kommer vallfärda dit för att betala mer för fyllan.

Jo? Du tror inte att det skulle bli extremt mycket lättare för ungdomar att få tag på starkare alkohol om "ica mfl" fick sälja det?

Alkoholister begränsas ofta av tillgången, genom att ICA (som ofta har öppet till 23 eller senare) skulle få sälja det skulle även deras tillgång öka markant. Om du tror att alla alkisar saknar jobb och sover på parkbänkar har du en väldigt världsfrånvänd bild.

Så jo, de skulle nog "vallfärda" dit.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Det har de redan. Och hehehe, förstår jag dig rätt om jag tror att du menar att eftersom vi dricker vin och öl så syns inte det i statistiken eftersom den nämner liter alkohol? Du förstår alltså inte att alkoholen i öl och vin är omräknad till mängd ren alkohol eller starksprit?

Men i webbshoppen måste du beställa till ditt närmaste systembolag? Eller kör de hem numera också?
Jo jag fattar att det är mätt i ren alkohol. Men det förändrar ju inte saken att vi ligger dåligt till trotts våra stränga regler. Så det jag ställer mig frågade till hjälper system? eller är det andra faktorer som spelar in?

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Gjorde man det eller gjorde man inte det?
http://www.faktoider.nu/alkohol.html

Det gjorde man.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Detta är väl ganska lågt räknat dessutom. Inte många bilar som drar 0,5l/mil fullastade med 2-3 personer och 100+ liter vätska...
Det lönar sig om man bor nära dessa länder, ja... men ska man köra tvärs över landet för dem så försvinner lönsamheten snabbt.

Har märkt att i liknande diskussioner så lönar det sig ofta att gå så pass lågt på siffrorna så att folk verkligen ser att man inte överdriver utan snarare underskattar vad det kostar. Om det är svårt att få det att löna sig på 0,5 l milen blir det knappast billigare på 0,8 eller 1 l milen... Jag själv som bor i Lund, dvs tämligen nära dessa länder i sammanhanget tycker inte det lönar sig att åka annat än möjligen för ett större bröllop eller en större fest eller så, inte för vardagskonsumtionen.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

Det känns som du inte vill förstå mig (eller som att jag inte kan göra mig förstådd, eller att du inte kan förstå).
Jag känner ingen stolthet i att fortsätta den här diskussionen och skulle gärna avsluta utan att få gnäll om att jag måste insett att jag har fel eftersom jag lämnar tråden.

Jag försöker förtydliga igen och kommer självklart svara en sista gång om det fortfarande är något som är oklart, men efter det vill jag lämna denna diskussion och fokusera på hårdvara, mjukvara och motorer istället.

Skrivet av snajk:

Men det finns forskning, och den är ganska entydig. Ingen säger att vi är bäst i världen men vårt system har fungerat mycket bra för oss, i jämförelse med andra system som har funnits, och de andra system som har fungerat bra har ofta varit liknande vårt.

Trots detta har jag bara sett två länkar i hela tråden.
Den ena visar vad som händer i finland när man förändrar tillgången, utan att jobba med efterfrågan.
(Alltså inte en jämförelse mellan olika länder, skador och system).

Om det du säger är backat av forskning, länka en bra rapport.
Säg inte att jag har fel baserat på att du tror det finns forskning.

Jag har aldrig påstått att jag vet allting, det kan du se om du läser mina inlägg. Jag är skeptisk till vårt system och hur välfungerade det är, inget annat. Jag tror inte lösningen är att omedelbart avreglera, lösningen är att undersöka och använda de resultaten man hittar till något bra.

Skrivet av snajk:

Men du har ju inga bättre förslag.

Jo? Mitt förslag är att göra mer forskning/jämförelser för att se om vårt monopol är effektivt. Är det inte effektivt behöver vi göra om. Det räcker med att lyssna på systembolagets reklamfilmer för att se att skadeverkan inte är i fokus.

Nu verkar vi ha utgångspunkten att monopolet är effektivt och därför letar vi efter positiva skillnader utifrån det, som ett bevis på att monopolet är bra och fungerade. Om monopolet är bästa lösningen, varför är monopolet i minoritet?

Skrivet av snajk:

Vad skulle kunna vara bättre för att minska skadorna från alkoholen liksom?

Min åsikt: bäst vi jämför och tar reda på detta, kanske behöver vi göra om.
Din åsikt(?): Vi kan inte veta något om morgondagen, jag vet inget som skulle kunna vara bättre, så låt allt vara som det är. Skulle någon annan hitta en bra lösning som direkt går att applicera här, så kan vi göra det där och då.

Sedan har jag dessutom gjort ett antal konkreta jämförelser/förslag på vad man skulle kunna göra om man ville minimera skadeverkningar. Jag har diskuterat allt från analys av inköp, krav på alkomätare, ett "alkoholkort", bättre kontakt mellan systemet, kunder och rehab/hjälp. Förbud att sälja alkohol till någon som är drabbad av alkoholism.

Men kanske är mina förslag "oseriösa" eftersom jag är en sweclockare som inte har möjlighet att göra en stor studie i effektivitet av mina förslag? Och om jag inte inte kommer med förslag så är jag gnällig och inte konstruktiv? Vi kan nog båda vara överens om att mina förslag aldrig kommer bli mer än lösa idéer utan någon framforskad bakgrund, eftersom jag inte har möjlighet att arbeta med det här.

Skrivet av snajk:

Det finns säkert en massa områden som vårt system kan förbättras inom och så men du anser ju att hela systemet är dåligt, så då måste du ju ha tänkt på något bättre liksom. Vad du lägger fram är inte konstruktiv kritik utan bara gnäll.

Mitt förslag är SCIENCE. Mät och jämför, utan politik. Har andra länder en högre effektivitet i alkoholskador per liter än vad vi har, undersök varför, försök applicera det här. Även om jag har gett ett par förslag (som ögonöppnare) så vill jag inte vi ska "hitta på" förslag, forskning och utvärdering.

Skrivet av snajk:

Men vi jämför oss mot andra länder och vi har inte motsvarande skadeverkningar som de som är jämförbara med oss men utan vårt system.

Vad är måttet på skadeverkningar? Är det skador per liter? Är det skador per 100.000 invånare? Om du har läst bra jämförelser, så läser jag gärna dem, länka.

Skrivet av snajk:

Folk dricker mer i exempelvis Danmark och de dör också av skador från alkoholen i mycket större utsträckning än oss. Eller i England eller för den delen Frankrike trots att de är mer vardagsdrinkare och inte helgsupare som oss.

Och än en gång, hur ser effektiviteten ut? Hur är det med skador per liter, följer den utvecklingen hur vår utveckling hade sett ut med en större tillgång eller är den annorlunda?
Än en gång forskning, om de verkar ha en lägre mängd skador per liter mot vad vi har, kanske vi ska se över om de gör något annorlunda och applicera det här.

Skrivet av snajk:

Och hur menar du att man ska ändra kulturen? Jag menar, det är ju vad systembolaget har försökt med i bra många år nu och det har haft en viss effekt, men inte stor och det har inte varit en ensidigt positiv effekt. Folk dricker lite mer till vardags nu men det har inte minskat helgsupandet så mycket som man hoppades.

Jag menar att vi ska arbeta utifrån ett jämförande arbete mellan olika länder och hur deras skadebild ser ut i förhållande till köpkraft, alkoholrestriktioner, förbrukning och skadeverkningar.
Om vi hittar en kulturell (eller vad vi ska kalla det) skillnad som verkar ge goda resultat så får vi se hur man kan applicera det här.
Det är svårt för mig att gissa hur man ska bäst genomföra en hypotetisk ändring, framförallt eftersom detta inte är mitt arbetsområde. Allt jag försöker få fram är att man bör undersöka noga och arbeta därefter.

Skrivet av snajk:

Forskning bedrivs hela tiden och den bekräftar att vår metod fungerar förhållandevis bra.

Du gillar att säga att det är effektivt och fungerar bra, men vad jämför du med när du säger det? Personligen har jag stött på för många alkoholister för att hålla med om att det fungerar bra.
Vad är det för forskning som hela tiden bedrivs, men trots detta inte kommit längre än TV-reklam om att vi inte ska köpa ut och propaganda om att ett högt pris är bra för oss och det minskar tillgången (fastän försäljningen stiger).

Om det nu genomförs massa god forskning (som du säger, men inte länkar) och denna tyder på att monopolet är bra, finner jag det väldigt konstigt att konsumtionen stiger istället för att minska. Om något skulle detta tyda på att vi är i en katastrofsituation där monopolet trots ett antal prisökningar de senaste åren inte kan hålla drickandet i schack.

Hur resonerar du kring att vi inte kan känna till morgondagen och att genomsnittsdrickandet är problemet, samtidigt som genomsnittsdrickandet har ökat?
Om genomsnittsdrickandet är boven (som många här inne påstår) borde detta vara en katastrof för hela monopolet.
Det skulle vara ett tecken på att det inte fungerar eller att vi höjt priserna alldeles för lite under de senaste åren.
Tyvärr är inte svaret "höj priserna mer", för varje höjning gör också smuggelsprit och egenköp mer lönsamt.
Så vad ska vi göra? Invänta morgondagen och se glada ut? Säga att det finns forskning som visar att vårt system är bäst, fastän trenden för de mätetal vi använder är negativ?
(försäljningskällorna snattade jag från: http://www.uvell.se/2015/04/07/opinionsbildnings-bolaget-2638...

Skrivet av snajk:

Men hur? Du vill jobba för en bättre situation genom att göra det sämre liksom. Jag tycker det finns massvis vi skulle kunna göra för att förbättra situationen, men inte att ta bort monopolet eller göra alkoholen mer tillgänglig för det hade förstås haft motsatt effekt.

Du verkar tro att min lösning är att ta bort monopolet, sänka priset och naivt tro att allting ska lösa sig. Det har jag aldrig påstått och jag försökte förtydliga precis detta i föregående svar till dig.
Forska! Undersök, jämför och agera agera. Det är vad jag vill göra.

Jag vill inte bara vrida på knapparna och tro att det jag gör är bra eller effektivt.
Jag vill inte vrida på knapparna och sedan politiskt forska för att hitta att min förändring var positiv (med valfritt mätvärde, mot valfritt land).
Jag är skeptisk till vårt nuvarande system != jag vill ödelägga vårt nuvarande system.
Jag är skeptisk till systembolagets propaganda != systembolagets propagande måste vara osanning.

Personligen tror jag inte på att monopolet är så effektivt som många andra tror. Därför skulle jag gärna se att man forskade och jämförde länder och skador och verkade utifrån det.
Att fokus som visades upp var hur vårt system visar upp mindre skadeverkningar per drucken liter, mindre alkoholism, mindre allt möjligt. Du kanske tycker det är gnälligt, men jag kan inte tänka mig något som är mer konstruktivt än att minska nuvarande hybris, undersöka och agera där efter.

Skrivet av snajk:

Vi lämnar det inte vind för våg utan vi kör på vår metod som bevisligen fungerar tills dess att någon kommer med något bättre, vilket inte har skett.

Men är det så?
Du säger att den bevisligen fungerar, men utan några källor på det. Tidigare källor har handlat om genomsnittsförbrukning och den stiger. Sen väljer du praktiskt att lägga över ansvaret för att något bättre ska ske på någon annan.

Vi hade kunnat ha inställningen att det är vårt ansvar nu, att hela tiden jobba för att hitta den bästa lösningen.
Men tänk på personen som ska göra detta, till att börja med behövs pengar till forskningsanslag.

I bästa fall kommer en sådan lösning att minska skador årtionden framåt och behålla nuvarande inkomst från monopolet.
I värsta fall kommer sådan forskning visa upp att monopolet är ineffektivt, det betyder att man sätter hela systembolaget i gungning, säker statlig inkomst. Det är inget som kommer skaffa dig många vänner inom politiken.
Eller om det skulle tyda på att monopolet ska finnas kvar, med ett antal inskränkande förändringar eller utbildning/propaganda.
Det kommer inte göra dig populär hos väljarna.

Missta mig inte för att foliehatten sitter på, för det gör den inte. Men det är ett politiskt laddat ämne att forska om, särskilt om det skulle visa sig att vi har haft fel och behöver göra om. Tänk själv att vara VD för systembolaget och behöva förklara varför du bedrivit en felaktig politik i 25 år, varför gjorde man inte denna typen av forskning tidigare? Behövs systembolaget om skadeverkningarna är lägre? Det blir helt enkelt en stor soppa av det och därför kan vi inte räkna med att "någon annan kommer med något bättre" om vi inte aktivt ser till att det händer.

Skrivet av snajk:

Jag hade inte haft något emot ett totalförbud för alkohol men det skulle i så fall behöva ersättas av något annat då folk uppenbarligen behöver berusa sig, slappna av, varva ner eller vad man nu väljer att kalla det. Men det är förstås inte realistiskt.

Det hade jag haft, eftersom vi kan se vad som hände när USA förbjöd alkoholen. Med vår fria rörlighet inom EU finns det ingen anledning att tro att vi kommer undan smuggling. Det är relativt enkelt att framställa alkohol själv. Det finns helt enkelt väldigt mycket som gå otroligt fel vid ett totalförbud, om man inte verkligen tar reda på vilka negativa effekter det kan ha och hur man ska undvika dem.

Skrivet av snajk:

Dina jämförelser med bensinpriset för trafiksäkerhet är bara fåniga. Alkoholskatten (priset) är bara en liten del i vår alkoholpolitik precis som bensinskatten är en ytterst liten del av vår trafiksäkerhetspolitik.

Är priset en liten del? Jag vill påstå att det är en högst central del, som systembolaget till och med pratar om i sin egen marknadsföring. Det är en stor skatteintäkt som är viktig att skydda.
Du får gärna förklara vad den stora delen av vår alkoholpolitik är. (och då menar jag inte systembolagets tv-reklam).

Skrivet av snajk:

Vi har monopolet

Monopolet är hela förutsättningen för priset?

Skrivet av snajk:

hårda krav på utskänkning

Hur väl fungerar våra hårda krav då? Det ska vara förbjudet att sälja till en berusad person. Gå in på valfri nattklubb och fråga dig själv om det upprätthålls.

En annan del av våra hårda utskänkningskrav är just prissättningen. Du får inte ha gratis alkohol tillsammas med mat, du får inte tjäna för lite på din alkohol och så vidare. Till skillnad från nykterhetskravet så upprätthålls detta på riktigt, något som TS och visar med sin frustration.

Skrivet av snajk:

lagar mot fylla både i allmänhet

Lagar om var du får vara full någonstans, inte lagar mot fylla. Stor skillnad. Du blir bortförd från platsen, men ingenting hindrar dig från att handla mer sprit senare.

Skrivet av snajk:

i specifika situationer som i trafiken, osv. precis som vi har hastighetsbegränsningar, nykterhetskontroller, vägregler, trafikpoliser osv.

Nu blandar du ihop friskt.
Nykterhetskravet vid bilkörning är en del av körkortet, det är inte en del av "alkoholkortet".
Kör du onykter blir du inte av med alkoholen, du blir av med möjligheten att köra bil.
Nykterhetskontrollen är ett test för att du inte bryter mot kraven för att få ha ditt körkort.

Hastighetsbegränsningen är en begränsning för att vi inte ska utsätta oss själva och andra för onödig fara när vi kör.
En motsvarighet till hastighetsbegränsning skulle kunna vara att ha promillebegränsning på krogen, dvs, du får dricka men inte hur mycket som helst.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Det skulle inte bli mycket billigare med sprit om den såldes på ICA etc.

Tex så säljer systemet en flaska explorer för runt 40kr ex skatt/moms. Att sen staten ska ha 160 kr till är ju inte butikens fel. Och staten skulle ha precis lika mycket om den flaskan såldes på ICA.

Sen är ju konkurrens bra för utbudet och priserna, så priset skulle nog gå ner lite. Skyddad verkstad leder ju alltid till slöseri och ineffektivitet.

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Har märkt att i liknande diskussioner så lönar det sig ofta att gå så pass lågt på siffrorna så att folk verkligen ser att man inte överdriver utan snarare underskattar vad det kostar. Om det är svårt att få det att löna sig på 0,5 l milen blir det knappast billigare på 0,8 eller 1 l milen... Jag själv som bor i Lund, dvs tämligen nära dessa länder i sammanhanget tycker inte det lönar sig att åka annat än möjligen för ett större bröllop eller en större fest eller så, inte för vardagskonsumtionen.

Låter klokt tänkt ang jämförelsen och håller med dig även om jag bor i Malmö och stenkast från Danmark. Även bron kostar... och så pass mycket förbrukar jag inte.
Sen kan man alltid ta med sig nån flaska eller 2 gott om man ändå ska över för annan anledning, men då är det ju därför man åker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Det gjorde man.

Okej, jag känner mig inte helt övertygad efter att ha läst din länk "En webbplats för onödig allmänbildning".
Vill du att det ska vara så? Eller har du någon källa som visar att de citat och mätningar från min länk skulle vara falska?

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Jo? Du tror inte att det skulle bli extremt mycket lättare för ungdomar att få tag på starkare alkohol om "ica mfl" fick sälja det?

Alkoholister begränsas ofta av tillgången, genom att ICA (som ofta har öppet till 23 eller senare) skulle få sälja det skulle även deras tillgång öka markant. Om du tror att alla alkisar saknar jobb och sover på parkbänkar har du en väldigt världsfrånvänd bild.

Så jo, de skulle nog "vallfärda" dit.

Ser att min radbrytning var lite dum, jag menar såklart gårdsbutikerna och de microbryggerierna med vallfärdningen.

Ungdomar dricker mindre än nånsin trots att det är lättare att få tag på sprit nu än förr så jag är inte helt säker på att det skulle vara ett problem. Ica har ju 18 på alkoholfri öl och energidryck dessutom, det lär inte vara helt lätt att smita igenom där.

Jag är mycket väl medveten om att missbrukare finns i alla samhällsklasser. Men att lite extra möjligheter att handla skulle göra någon nämnvärd skillnad tvivlar jag. Det finns gott om smuggelsprit tillgänglig mer eller mindre dygnet runt och det är inte så svårt att planera så man har dricka så det räcker över helgen om man är alkis med pengar.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Okej, jag känner mig inte helt övertygad efter att ha läst din länk "En webbplats för onödig allmänbildning".
Vill du att det ska vara så? Eller har du någon källa som visar att de citat och mätningar från min länk skulle vara falska?

Nja enligt mina numera döda släktingar så söps det rätt så hårt bland arbetare på 1800-talet dom var födda på 1800-talets slut dvs runt 1890 några runt 1905.. enligt deras äldre släktingar var det så ja.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless