Bästa prestanda från SSD

Permalänk
Medlem

Bästa prestanda från SSD

Jag är ny inom SSD men har precis installerat Windows 7. Allt är clean install. Vad bör jag göra för att få bästa prestanda från min SSD? Ska uppgradera till Windows 10 när jag har fått allt i ordning.

AHCI är på. Har hört något som kallas TRIM. Hur ser man att det är på?

SSD: Crucial BX100 250GB

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Om du vill kolla om TRIM är aktiverat så går det att göra med kommandotolken (CMD),

TRIM använder därför lediga cykler i en ssd för att grundligt städa upp oanvända minnesblock och hålla enheten i optimalt skick. Tekniken fungerar i nyare ssd-modeller.

Så här gör du manuellt:
Skriv följande kommando i kommandotolken:

fsutil behavior query DisableDeleteNotify

Får du resultatet 0 är TRIM aktivt, medan 1 innebär att det är inaktivt. Då startar du upp TRIM med följande text:

fsutil behavior set DisableDeleteNotify 0

Källa: http://techworld.idg.se/2.2524/1.349306/sa-optimerar-du-windo...

Och du kan även ladda hem Crucial Storage Executive för att kolla din Crucial SSD http://www.crucial.com/usa/en/support-storage-executive

Edit: du kan kopiera och klistra in texten fsutil behavior query DisableDeleteNotify i kommandotolken och sedan trycka på tangenten Enter.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: Intel i7 4790k Moderkort: MSI gaming 7 z97
RAM: Gskill Tridentx 2x8GB Grafikkort: Nvidia MSI GTX 970
Nätagg: EVGA 750W Supernova G2 Chassi: Phanteks enthoo luxe
Storage: 1x Corsair SSD GS 128GB, 1x WD red pro 3TB

Permalänk
Medlem

TRIM Support Enabled i CMD. Men kan inte hämta Crucials programvara.

"The Compressed (zipped) Folder (genväg) is invalid. Har inte installerat Windows uppdateringar än. Kan det bero på det?

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

TRIM Support Enabled i CMD. Men kan inte hämta Crucials programvara.

"The Compressed (zipped) Folder (genväg) is invalid. Har inte installerat Windows uppdateringar än. Kan det bero på det?

Jag har nu testat att ladda hem och spara Zip mappen Crucial Storage Executive 64 Bit i Hämtade filer, hela nedladdningen på 133MB tog 20 minuter, efter detta Extraherade jag Zip mappen och installerade programmet Crucial Storage Executive och det fungerade utan problem för mig.

Det finns kanske andra Download sidor som är snabbare och det går nog lika bra att packa upp Zip mappen med programmet 7-Zip.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Jag har nu testat att ladda hem och spara Zip mappen Crucial Storage Executive 64 Bit i Hämtade filer, hela nedladdningen på 133MB tog 20 minuter, efter detta Extraherade jag Zip mappen och installerade programmet Crucial Storage Executive och det fungerade utan problem för mig.

Det finns kanske andra Download sidor som är snabbare och det går nog lika bra att packa upp Zip mappen med programmet 7-Zip.

Funkar inte extrahera mappen, inte heller med 7-ZIP. Samma felmeddlenade. Ska prova igen när jag har installerat alla uppdateringar, totalt 140 uppdateirngar.

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Det absolut första och mest avgörande för prestandan är att kolla moderkortsmanualen så att du inte gör ett klassiskt misstag och råkar koppla in den i en sata-port med Marvell-krets

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Nu körde jag in Windows 10 i burken. Installation av Crucials programvara gick perfekt.

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD