Vengeance 2100 buzzing while charging

Permalänk
Corsair

Hey flameheead,
Thanks for sharing your feedback regarding this issue. I am glad to hear that you were able get rid off of that noise.

In most cases, the headset is not faulty in many ways. Corsair has made some informed decisions about the audio design which gives the V2000/V2100 the mid-range clarity and powerful bass it needs to convey all the excitement and punch you’d expect from today’s hottest games. Giving the V2000/V2100 this kind of power and dynamic range can sometimes increase the “noise floor” or more commonly known as "ground noise" if your computer is subject to EMI/RFI signals, which PC’s in shared environments often are. At Corsair, we are continually looking for ways to improve our products and we may consider adding a gain adjustment feature to future software drivers that would better satisfy users with noisier PC’s or sensitive hearing.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greybeard:

Hey flameheead,
Thanks for sharing your feedback regarding this issue. I am glad to hear that you were able get rid off of that noise.

In most cases, the headset is not faulty in many ways. Corsair has made some informed decisions about the audio design which gives the V2000/V2100 the mid-range clarity and powerful bass it needs to convey all the excitement and punch you’d expect from today’s hottest games. Giving the V2000/V2100 this kind of power and dynamic range can sometimes increase the “noise floor” or more commonly known as "ground noise" if your computer is subject to EMI/RFI signals, which PC’s in shared environments often are. At Corsair, we are continually looking for ways to improve our products and we may consider adding a gain adjustment feature to future software drivers that would better satisfy users with noisier PC’s or sensitive hearing.

I bought this headset, and it wasnt "cheap".
What I have to say is, it really sucks. I dont recommend it. Buzzing sounds whenever you walk away 1m from ur computer and buzzing sound while ur charging, alot of ppl is complaining on noisy mic when playing games for example CS:GO...

Thx for me

BB

Permalänk
Medlem

I can hear the buzzing sound aswell. Just bought the headset yesterday, and it looks like its grounding issues since its gone when I touch my computer.
Other headsets aren´t like this so I can´t understand why this one is. Shouldn´t be to hard to fix for you at Corsair. But the sound is only when I´m chargin it so I don´t mind since it has a battery time for 10 hours and when I mute the microphone the sound is gone. Greybeard you are awesome for responding on all issues and helping people:) Except this minor buzzing while charging with the mic boom down I think this is a great headset.
I Can´t understand how people find this so annoying, I havn´t tried talking to friends while charging it yet, maybe they will hear it louder, if that is the case maybe just charge the headset when you´re not using the mic and then you have 10 hours to use it with no problems.
9/10 headset:)

Permalänk
Skrivet av SmiskarN:

I can hear the buzzing sound aswell. Just bought the headset yesterday, and it looks like its grounding issues since its gone when I touch my computer.
Other headsets aren´t like this so I can´t understand why this one is. Shouldn´t be to hard to fix for you at Corsair. But the sound is only when I´m chargin it so I don´t mind since it has a battery time for 10 hours and when I mute the microphone the sound is gone. Greybeard you are awesome for responding on all issues and helping people:) Except this minor buzzing while charging with the mic boom down I think this is a great headset.
I Can´t understand how people find this so annoying, I havn´t tried talking to friends while charging it yet, maybe they will hear it louder, if that is the case maybe just charge the headset when you´re not using the mic and then you have 10 hours to use it with no problems.
9/10 headset:)

I always charge when I'm not at the computer. Except for when I'm at Dreamhack. So I haven't noticed anything

Permalänk
Medlem

As I said I have only had the headset for one day, and I don´t know how long it takes to fully charge it:P I have charged it for about 5 hours and its still the amber pulsing light.

Permalänk
Medlem

To remove the buzzing soung u have to ground the usb. I have a walk through on my blog
http://ligti.se/hardware/corsair-v2100/

Visa signatur

MSI GP702PE Leopard Intel I7 4700HQ 8gig ram mSATA 30 gig 510/550rw Seagate Laptop SSHD 500GB OS Linux Mint 17.1 x64
Intel I5 4690k 8 gig ram 2133 Gigabyte R9 290 Corsair HG10 bracket Corsair H100i OS Linux Mint 17.1
http://openbenchmarking.org/result/1412314-KH-LIGTI904750

Permalänk
Skrivet av Greybeard:

Hey flameheead,

HI, my frend have buzzing and distraction after some time when I talk on skype (hi not charging the headset), on my side my frend not hear it, Hi has other headset with cable and no trouble.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

At first I did not see this buzzing sound as a problem since I did not charge the headset while using it. Now after using the headset for LESS than an year the battery life is no longer "Up to 10 hours" on it. It's more in the realm of "Up to 3 hours". Let me just buy a new battery, oh wait that's not possible.

Permalänk
Medlem

I can confirm this is a grounding issue. I've been through three 2000's due to issues with the plastic cracking. All of them had this issue. I've also moved three times and in my current apartment I have no buzzing while charging what so ever, while in the other two locations there was different levels of buzzing. In the first location there was no grounded outlets and the buzzing was very intense. I could lower it significantly by touching my computer case.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Recently bought the H2100 and having a bit of trouble with background noise / white noise. As soon as I have an audio source I get white noise (buzzing) and when I am using a VOIP (skype and TS) my friends get that white noise as well. I'm not sure what to do about it and I can't seem to find anything concrete that would help me except the whole RMA process, which is a pain to do. I've had the headset for 3 days now and I can tell that the buzzing is worse when charging but still there afterwards though noticeably lower.

Please help.

Edit #1. I've tried different USB ports and only one gives me a good connection, I've no issue with my speakers when I switch ports, only the microphone gets choppy and robotic.

Permalänk
Corsair

Try re-establishing the connection between your dongle and the headset if it will improve the connection integrity.

• Turn the headset off by pressing the power button until the blue indicator light below the power button goes out.
• Insert the wireless adapter into your PC's USB port.
• With the end of an unfolded paper clip, press the recessed pairing button on the wireless adapter.
• After about ten seconds, the indicator light on the wireless adapter will blink rapidly.
• Press and hold the power button on the headset for about ten seconds, until the headset indicator light blinks rapidly.
• The light on the wireless adapter will go solid blue, and the light on the headset will flash slowly (about two seconds between each flash).

oh btw, you have mentioned that you already tried different USB ports, but have you tried it on a different system and see if you get the same result?

Permalänk
Medlem

Hey Greybeard, i just bought this headset aswell and i do get this irritating White noise aswell.
I have been googling nonstop Ever since i bought it about this issue and i see alot of people are having the issue and you confirmed it aswell, but from what i can se you never replied with what the issue was and what the solution were. Do you have any more knowledge about this? i have currently a RMA and they want me to send it in but i am afraid they either wont accept the RMA or they will send me a new one which has the same fault because of the reply i got was "its normal to have this noise", do you see this noise as normal?

I have not tried resetting the usb and headset yet so i will try that when i get back to work.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem

Corsair Vengence 2100

@Greybeard: I made a ticket at the support regarding this issue. And it didnt solve a thing. Have you found out whats the problem for the buzzing sound while charging and talking ?

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av Trhamp:

@Greybeard: I made a ticket at the support regarding this issue. And it didnt solve a thing. Have you found out whats the problem for the buzzing sound while charging and talking ?

Hej Trhamp,

Har du testat att koppla in sladden du laddar med i olika USB-portar? Om det brusar när man laddar så har det med dålig jord att göra, ofta så har till exempel USB-portarna i fronten av chassit sämre jord, så börja med att testa att koppla in den direkt i moderkortet.

Har man datorn inkopplat till ett ojordat uttag så kan det också medföra att det blir dålig jordning i datorn och att det i sin tur skapar brus när du laddar.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Permalänk
Medlem

I sånna fall är det hela mitt rum som är dåligt, jag testade att byta USB ingång. Testade även med mobilladdaren, och alla uttag i mitt rum. @Corsair Johan:

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av Trhamp:

I sånna fall är det hela mitt rum som är dåligt, jag testade att byta USB ingång. Testade även med mobilladdaren, och alla uttag i mitt rum. @Corsair Johan:

Har du jordade vägguttag?

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Permalänk

Har samma problem med "jordbrum" vid laddning. Har dessutom flera vänner som har samma problem med Corsairs lurar.
Dock hade mina gamla inte felet, fick utbytt på garanti pga. taskigt batteri i lurarna.

Jordade uttag, inne i stan.

En polare som har likadana lurar bor på landet, han har inte brum där när han laddar, men får det när han är i stan och laddar.

Brummet är faktiskt en dealbreaker. Hade vi vetat om det så hade vi inte köpt lurarna.

Visa signatur

Asus ROG Strix X470-F Gaming | AMD Ryzen 7 5700X | 32GB G.Skill TridentZ F4-320016D-16GTZR @ 3200Mhz 16-18-18-38 | RX 6900XT | Fractal Design R4 | AOC Q3279VWF 32" 1440p | Qpad MK-50 | Logitech G500 | Cooler master MasterLiquid Lite 240 | Cooler Master Silent Pro 1kW | Samsung 830 256GB | Samsung 850 EVO 500GB | WD Black SN770 2TB Gen 4 NVME |
Kingston KC3000 M.2 NVMe 1TB

Permalänk
Inaktiv

Fick hem mina idag, samma problem som tidigare skribenter. Köpte dem för jag fick testa en väns hörlurar, den äldre modellen, och dom funkade riktigt bra.

Blir tyvärr att skicka tillbaka dom här med direkten.

Hoppas Corsair finner en lösning för detta snarast, för hörlurarna sitter ju riktigt bra.

Permalänk
Medlem

@Corsair Johan: Vet inte om jag har jordade uttag, jag antar det ? pilla bort dosan och se om jorden sitter i hjälper ju inte alltid. Jag testade dock att ha ett ESD-armband tror jag de kallas. Satte den runt handleden och så "nöp" jag fast den i datorn och då kunde jag ladda utan att de brusade. Men de känns ju som en rätt så onödig lösning.

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av Apelsingummi:

Har samma problem med "jordbrum" vid laddning. Har dessutom flera vänner som har samma problem med Corsairs lurar.
Dock hade mina gamla inte felet, fick utbytt på garanti pga. taskigt batteri i lurarna.

Jordade uttag, inne i stan.

En polare som har likadana lurar bor på landet, han har inte brum där när han laddar, men får det när han är i stan och laddar.

Brummet är faktiskt en dealbreaker. Hade vi vetat om det så hade vi inte köpt lurarna.

Skrivet av anon128682:

Fick hem mina idag, samma problem som tidigare skribenter. Köpte dem för jag fick testa en väns hörlurar, den äldre modellen, och dom funkade riktigt bra.

Blir tyvärr att skicka tillbaka dom här med direkten.

Hoppas Corsair finner en lösning för detta snarast, för hörlurarna sitter ju riktigt bra.

Skrivet av Trhamp:

@Corsair Johan: Vet inte om jag har jordade uttag, jag antar det ? pilla bort dosan och se om jorden sitter i hjälper ju inte alltid. Jag testade dock att ha ett ESD-armband tror jag de kallas. Satte den runt handleden och så "nöp" jag fast den i datorn och då kunde jag ladda utan att de brusade. Men de känns ju som en rätt så onödig lösning.

Har ni testat att ladda headset via olika USB-portar? De flesta brukar använda frontporten på chassit, den är ofta mycket sämre jordad än de på baksidan som går direkt in i moderkortet.

Samma problem där?

Permalänk
Medlem

@Corsair Johan: Ja jag har testat alla uttag i datan. Och alla uttag i rummet. Får inte bort ljudet.

Permalänk

@Corsair Johan:

Testat alla USB-portar, mätt på portarna, kontinuitet och resistans. Inte sämre kontakt jordmässigt på någon.
Får samma fel om jag försöker ladda dem med en laddare direkt i vägguttag.

Bra produkt på många sätt, men att detta felet är så vanligt gör det tyvärr till en produkt som jag inte längre kan rekommendera vänner. Skäms faktiskt lite för att jag gjort det tidigare.

Corsair, kom igen, fixa er produkt nu. Ni har ett annars mycket högt anseende att bevara.

Visa signatur

Asus ROG Strix X470-F Gaming | AMD Ryzen 7 5700X | 32GB G.Skill TridentZ F4-320016D-16GTZR @ 3200Mhz 16-18-18-38 | RX 6900XT | Fractal Design R4 | AOC Q3279VWF 32" 1440p | Qpad MK-50 | Logitech G500 | Cooler master MasterLiquid Lite 240 | Cooler Master Silent Pro 1kW | Samsung 830 256GB | Samsung 850 EVO 500GB | WD Black SN770 2TB Gen 4 NVME |

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av Trhamp:

@Corsair Johan: Ja jag har testat alla uttag i datan. Och alla uttag i rummet. Får inte bort ljudet.

Skrivet av Apelsingummi:

@Corsair Johan:

Testat alla USB-portar, mätt på portarna, kontinuitet och resistans. Inte sämre kontakt jordmässigt på någon.
Får samma fel om jag försöker ladda dem med en laddare direkt i vägguttag.

Bra produkt på många sätt, men att detta felet är så vanligt gör det tyvärr till en produkt som jag inte längre kan rekommendera vänner. Skäms faktiskt lite för att jag gjort det tidigare.

Corsair, kom igen, fixa er produkt nu. Ni har ett annars mycket högt anseende att bevara.

Då kan jag tyvärr inte göra mer än att ge er en refund på headsetet om ni vill skicka tillbaka det.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Permalänk
Medlem

@Corsair Johan: Jag fixade ett ESD-armband, heter det så ? Som man använder när man bygger ihop datorer bland annat. Då försvann ljudet när jag laddade. en sladd och hålla koll på iof så skulle ju kunna köpt ett headset med sladd. men ESD-armbandet använder jag ifall jag glömt ladda. Annars funkar det ju bra.

Permalänk
Medlem

SO when you touch the not-connected in any way charger, your headphones makes noises? Sounds like black magic to me. sorcery....

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av Trhamp:

@Corsair Johan: Jag fixade ett ESD-armband, heter det så ? Som man använder när man bygger ihop datorer bland annat. Då försvann ljudet när jag laddade. en sladd och hålla koll på iof så skulle ju kunna köpt ett headset med sladd. men ESD-armbandet använder jag ifall jag glömt ladda. Annars funkar det ju bra.

Ja det är ju som sagt ett jordnings-problem. Är du inte nöjd med ditt headset så kan jag hjälpa dig med en refund, annars kan jag tyvärr inte göra mer.

Permalänk

@Corsair Johan:

Det trista är att mitt Vengeance 2000 jag hade innan, vilket jag tvingades skicka på RMA pga. batteriproblem inte hade detta felet.
De Vengeance 2100 ni skickade i utbyte har det. Verkar vara exemplar till exemplar?

Mvh/Calle

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corsair Johan:

Då kan jag tyvärr inte göra mer än att ge er en refund på headsetet om ni vill skicka tillbaka det.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Även jag har detta problem, jag har testat alla olika usbportar samt att ha den från adapter i väggen. Ingenting gör tyvärr någon skillnad om jag inte jordar mig, det "buzzande" ljudet vägrar släppa. Jag undrar med andra ord om jag, likt den andra snubben, kunna få hjälp att få en refund.

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av Apelsingummi:

@Corsair Johan:

Det trista är att mitt Vengeance 2000 jag hade innan, vilket jag tvingades skicka på RMA pga. batteriproblem inte hade detta felet.
De Vengeance 2100 ni skickade i utbyte har det. Verkar vara exemplar till exemplar?

Mvh/Calle

Hej Calle,

Ursäkta för väldigt sent svar, missade att du skrivit här. V2000 och V2100 är ju inte helt identiska lurar så kan ha varit så att V2000 klarade av dålig jord lite bättre.

Skrivet av meion:

Även jag har detta problem, jag har testat alla olika usbportar samt att ha den från adapter i väggen. Ingenting gör tyvärr någon skillnad om jag inte jordar mig, det "buzzande" ljudet vägrar släppa. Jag undrar med andra ord om jag, likt den andra snubben, kunna få hjälp att få en refund.

Refund på lurarna går att ordna ja, skapa en ticket på våran support-sida och återkom med ticketnummer så löser jag resten.

https://corsair.secure.force.com/

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Permalänk
Medlem

Vengeance 2100 buzzing while charging

@Corsair Johan: Hej, Jag har lidit av detta problemet sedan jag först fick dem och jag har exakt samma problem som alla andra i denna tråd. Jag har testat alla USB uttag i både min, tjejens dator och i servern men det buzzande ljudet vägrar försvinna. Har även testat byta eluttag och ladda direkt genom en mobilladdare. Skulle jag kunna få samma hjälp som de tidigare, hjälp med att få en refund?