Permalänk
Medlem

HDMI -> DVi-Kabel‏

Jag har en fråga angående denna kabel:
http://www.webhallen.com/se-sv/ljud_och_bild/38351-deltaco_hd...

Jag vill koppla datorn till TV:en med denna sladd för att kunna se på film från datorn. Det står i beskrivningen "Endast bild".
Kommer det inte finnas något ljud när jag ser på film då?

Jag undrar dessutom om jag valt rätt kabel. Bifogar en bild där ni kan se vilken utgång jag tänkte använda. Har nämligen ingen HDMI-kontakt i datorn. Uppskattar även svar med bättre lösningar.

Visa signatur

Corsair Graphite 380T Mini-ITX | ASUS H81I-PLUS | Intel Core i5-4460 | GeForce GTX 960 2GB | HyperX Savage DDR3 2400MHz 16GB | HyperX Fury SSD 240GB 2,5" | Cooler Master G650M, 650W PSU

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, det är rätt kabel, och det stämmer att det bara blir bild och inget ljud. Ljudet får du ta på något annat sätt. Kanske har din TV separata ingångar för ljud genom RCA eller optisk kabel som du kan använda.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Har en likadan kabel, den fungerar utmärkt.
DVI har inget ljud kopplat till sina pins som HDMI har, därav överförs bara bild.
Vad är det för dator?
Grafikkortet i din signatur har både Displayport och HDMI, båda har pins för ljud.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

Det är inte grafikkortet i min signatur.

Tror ni att en adapter/omvandlare skulle fungera så att även ljud överförs?

Visa signatur

Corsair Graphite 380T Mini-ITX | ASUS H81I-PLUS | Intel Core i5-4460 | GeForce GTX 960 2GB | HyperX Savage DDR3 2400MHz 16GB | HyperX Fury SSD 240GB 2,5" | Cooler Master G650M, 650W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Closetinfarm:

Det är inte grafikkortet i min signatur.

Tror ni att en adapter/omvandlare skulle fungera så att även ljud överförs?

http://i.imgur.com/8L1sB1g.jpg

Är tveksam till att det går att plocka ut ljud via DVI på ett moderkort integrerad grafik som inte ens har hdmi port, du får köpa en spdif/optisk sladd och koppla in på optical audio out och köra optiskt ljud mellan dator och tv.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Corsair Graphite 380T Mini-ITX | ASUS H81I-PLUS | Intel Core i5-4460 | GeForce GTX 960 2GB | HyperX Savage DDR3 2400MHz 16GB | HyperX Fury SSD 240GB 2,5" | Cooler Master G650M, 650W PSU

Permalänk
Medlem

Det går utmärkt att få ut ljud över DVI (DVI-HDMI-sladd) om grafikkortet stödjer det. Har kört så med alla kort från nVidia 400-serien.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Ja det skulle fungera skicka ljudet genom.
Vad e det för tv som ska användas så man vet vad det finns för utgångar på tv till och börja med och vad för dator märke och modell.

Skrivet av SirMacke:

Det går utmärkt att få ut ljud över DVI (DVI-HDMI-sladd) om grafikkortet stödjer det. Har kört så med alla kort från nVidia 400-serien.

Det är sant frågan är om det stödjer det på ett integrerad grafik på ett moderkort som inte ens har en HDMI port, sen är också frågan är det inte bara dvi-i som har stöd för att få ut ljud inte dvi-d.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Det går utmärkt att få ut ljud över DVI (DVI-HDMI-sladd) om grafikkortet stödjer det. Har kört så med alla kort från nVidia 400-serien.

Jo men på den tiden så fanns det en del egna lösningar både på Nvidia och AMD kort, lösningar som inte finns på nyare kort.
Och antagligen inte på integrerade på moderkorts grafik heller.

Ska nämnas att Nvidia från 4 serien stödjer ljud via HDMI direkt när sådan kontakt finns på grafikkortet.

En enkel och kanske bra lösning för TS är att skaffa ett billigt grafikkort tex Nvidia GT610 passivt kyld stödjer både bild och ljud över HDMI

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Funderar på om inte något härifrån skulle kunna fungera?

http://www.kjell.com/Sok?query=adapter+dvi+hdmi

Visa signatur

Corsair Graphite 380T Mini-ITX | ASUS H81I-PLUS | Intel Core i5-4460 | GeForce GTX 960 2GB | HyperX Savage DDR3 2400MHz 16GB | HyperX Fury SSD 240GB 2,5" | Cooler Master G650M, 650W PSU

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Closetinfarm:

Funderar på om inte något härifrån skulle kunna fungera?

http://www.kjell.com/Sok?query=adapter+dvi+hdmi

Jo. Samma funktion som med sladden. Det blir inte ljud i DVI-kontakten på något magiskt sätt bara för att du använder en annan adapter. Och du vill inte köra någon av varianterna med USB, för det innebär att du får ett externt grafikkort kopplat på USB vilket blir riktigt slött.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!