Permalänk
Skrivet av Wasp:

Aha, kör med samma chassie som dig! Har en i fronten, och två i toppen som suger ut luften. Medans den bakre fläkten och en i botten suger in luft i lådan.

Vet inte vad som är optimalt, men det verkar funka för mig. Kör dock bara med ett grafikkort:)

Jo, det här med två grafikkort är det som ställer till det för mig. Kör man två så måste man ha ena längst upp mot toppen = rymmer inga andra fläktar och grafikkortets fläktar suger in luft uppifrån så då har man inte så mycket val :). Om jag bara körde ett kort skulle jag absolut göra som dig, då fungerar det finfint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stingray454:

Jo, det här med två grafikkort är det som ställer till det för mig. Kör man två så måste man ha ena längst upp mot toppen = rymmer inga andra fläktar och grafikkortets fläktar suger in luft uppifrån så då har man inte så mycket val :). Om jag bara körde ett kort skulle jag absolut göra som dig, då fungerar det finfint.

Du kan ju ta bort fläktfiltret och sätta in fläktar i toppen? Jag tror det ska funka

Permalänk
Skrivet av Wasp:

Du kan ju ta bort fläktfiltret och sätta in fläktar i toppen? Jag tror det ska funka

Problemet är som sagt det andra grafikkortet som sitter ca 1 cm under "taket" på lådan.. Då får man två fläktar som suger längst upp, och 1 cm under två fläktar som suger åt andra hållet Tror att det blir väldigt konstigt luftflöde i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stingray454:

Problemet är som sagt det andra grafikkortet som sitter ca 1 cm under "taket" på lådan.. Då får man två fläktar som suger längst upp, och 1 cm under två fläktar som suger åt andra hållet Tror att det blir väldigt konstigt luftflöde i så fall.

om du sätter fläkten till grafikkorten att blåsa ner och den andra för att blåsa ur chassiet, och her bara en kartongbit eller liknande imellan fläktarna

Permalänk

Nää..

Inte välbyggt, detta är ett överprissatt budgetchassi. Under bygget lossnar en liten metallflaga(!) från ett hål i chassiet och trillar ner på mobo så nu måste jag köpa komprimerad luft och hoppas att jag får bort flagan så att jag slipper kortis. Det är mycket trångt att arbeta, vilket hade varit ok om det hade blivit bra med funktion och luftflöde. Du kan bara ha en fläkt i taket om du ska använda 5.25-tums platsen och taket är det enda ställe som har något som påminner om luftfilter. Har du ett tjockare grafikkort så kan det hindra både fläktar i taket och med säkerhet hindra 5.25-tums platsens användning. Har du dessutom ett långt graffe så kan det ta i psu modulära kablar. Så nu måste jag bygga med undertryck med fläktarna blåsande ut längst ned och bak, vilket ju inte är att föredra.

För mig som mest använd Fractal Design och Antec tidigare så blev detta en väckarklocka om hur trist det kan vara att bygga datorer när chassiet inte håller den kvalitet man är van vid.

Nån i tråden körde utan sidodörr för att hålla nere tempen på grafikkorten men då kan man ju lika gärna spika upp grejjerna på väggen..

Visa signatur

AMD 7600X@? | RTX 3080 |

Permalänk
Medlem

Skaffade detta chassi (eller en nyare revision mot recensionen då vissa saker ser lite annorlunda ut).
Och det är väldigt dåligt designat.
Helt uppenbara saker som t.ex "bommen" man monterar diskar i skruvas från _undersidan_ (!).
Så den blir väldigt krånglig att få dit om man har stor kylare och ett normalt grafikkort på plats.
Hade gängorna varit i chassit och "bommen" lagts på plats uppifrån hade detta varit trivialt.

Men värst är nog 3.5" HDD upphängningarna, man kan inte få fast dom så att diskarna sitter på plats om man vill flytta runt på datorn.
Trodde först att jag helt missat hur man skulle göra, men nejdå, helt vansinnig design.

Kabeldragning är en annan svag punkt, på alla ställen där man drar kablar så saknas öglor för fastsättning, eller så sitter dom så trångt till att det är omöjligt att använda dom.

Resultatet är ett extremt svårjobbat chassi, har pysslat en hel del med pyttesmå ITX chassin och Prodigy M är i samma klass som dessa vad gäller plats för fingrar m.m.
Systemet jag har i mitt chassi är väldigt basalt, ett ASUS mini grafikkort, mATX MB, en shadow rock kylare, en 2.5" SSD och en 3.5" HDD.
Ändå känns det fullt "under huven".
Att klämma in ett fullstort grafikkort och kanske t.om. en ODD verkar nästan omöjligt.