UEFI HTTP Boot kan installera operativsystem direkt från internet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Nja, det tycker jag inte att jag gör. Från början pratade du om licenser i allmänhet och det ligger lååååångt över 16%, sen styrde du det mot konsumentlicenser senare. Samma sak nu i ditt inlägg här skriver du att merparten av deras inkomster kommer från annat än licenser, vilket är fel. Sen håller jag med dig om att de nu får en bra möjlighet till ytterligare en intäktskälla i och med övervakning etc.

Deras intäkter från licenser (konsument+företag) utgör totalt ca. 70% av deras sammanlagda intäkter.

Artikeln handlar ju om att kunna installera operativsystem från nätet direkt i UEFI, så jag tyckte det var rätt självförklarande vilken licenstyp jag menar, men jag ber om ursäkt om jag var otydlig.

Angående företagslicenser så borde man i så fall kunna koppla det till en KMS-server så går det ju smidigt se'n. Eller kanske till och med såhär: Om det är en Enterprise-version så letar den automatiskt efter KMS-servrar i nätverket.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Hahaha

WiFi inject!

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

För dom som installerar om datorn en gång i veckan kan detta vara behändigt men jag håller mig till optiskt media tror jag.. än sålänge iaf.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Äntligen, har väntat länge på detta. Ska bli skönt att slippa krångliga USB boots (iaf har det varit så i min erfarenhet) samt en DVD-läsare på nästa datorbygge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Mjae... jag känner att det innebär större risker än fördelar. Jag har aldrig sett installation via USB eller skiva som ett problem heller. Det jag däremot skulle vara intresserad av är att kunna ladda ner och flasha mitt moderkorts bios direkt vi nätverksanslutning, det har jag 100 ggr större nytta och glädje av... men sånt verkar man helt strunta i?

De finns redan .. Asrock Fatal1ty 990fx har de iaf, Tror dom mer "påskostade" moderkorten också har de..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av rektor:

PXE är helt fristående från BIOS/UEFI och kräver ingen nätverkstack i firmware så det finns inga orosmoln över säkerheten.

iPXE http://ipxe.org/ eller liknande vore något att mecka med istället för Intels förmodligen propriära "nyhet". Jag låter min PXE-server chaina till iPXE här hemma. Kul att skruva med. Finns firmware/bios för ett par av de stora t.ex. Intel, Broadcom och vmWare virtual nics.