Extern hårddisk som slutat fungera

Permalänk

Extern hårddisk som slutat fungera

Jag har en extern hårddisk som jag fick för många år sedan nu (minns inte ens hur länge men jag tror att det kan vara 6-7 år sedan) som jag sparat saker på när jag bytt datorer och som helt enkelt har varit en bra lagringsplats för mig. Den har fungerat som den ska i alla år utan problem men nu här i förra veckan så slutade den fungera. Den var ansluten till ett USB-uttag i bak och jag skulle koppla den till ett i fronten istället och efter det är den kaputt. Jag trodde först att det var USB-kabeln som lagt av så jag åkte till Kjelle och köpte en ny igår men det blir ingen skillnad.

Det som händer när man startar den är att ljudet för ansluten enhet spelas upp och följs därefter av ljudet för frånkopplad enhet och så går det i en loop.
Har laddat upp en ljudfil på dropbox som ni kan lyssna på här. (Ljudet startar först efter 10 sekunder då det tar en liten stund för hårddisken att starta)

Det låter som att hårddisken puttrar på som den ska men ja, jag kan ju inte använda den. Det primära nu är att försöka rädda det som finns på den då det är en del hyfsat viktigt jobb som jag var för rädd för att lagra på datorn (ironiskt nog) och bilder sen flera år tillbaka.

Finns det något jag kan prova själv eller är det bästa att lämna in den direkt till någon som jobbar med det här?

Hårddisken är en Verbatim 1 TB och ser ut ungefär som på bilden nedan.

Visa signatur

Min burk: Fractal Design R4, Intel i7 4790K, Asus Z97- PRO, Corsair Vengeance 8GB, GeForce GTX 750 Ti, Samsung Evo SSD 120GB, WD Blue 1TB, Corsair CX 500W.

Permalänk
Medlem

Kan vara så att USB-kontrollern som sitter i den gått sönder.
Då det sitter en vanlig HDD i den, kontrollera om du kan öppna den, om det går kan du ta ut disken och sätta i din dator (om du har en stationär).

Om den inte enkelt är öppningsbar (en hel den externa är inte det) kan du om du tycker du har kunskap för det bryta sönder chassit på den för att på så sätt få ut disken, om du inte vill ge dig på det, lämna in den.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.