Pirater kringgår kopieringsskyddet Denuvo

Permalänk
Melding Plague

Pirater kringgår kopieringsskyddet Denuvo

Det kritiserade kopieringsskyddet Denuvo besegras av italienska pirater. Nu sprids piratkopior av Battlefield Hardline, Lords of the Fallen och Batman: Arkham Knight.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Jag skickade tips till swec om detta tidigare idag

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

Kommande FIFA 16*

Permalänk
Medlem

Vem vill piratkopiera Hardline egentiligen? Spelet är ju typ dött på PC

Visa signatur

ASUS H97M-E | i7-4790 | 16GB DDR3 | Asus Strix GTX 1080 | Crucial MX500 1TB SSD | Windows 10 Pro 64bit | Acer VG270UP 1440p 144hz IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Sappy:

Vem vill piratkopiera Hardline egentiligen? Spelet är ju typ dött på PC

Dom kopierade ju knappast hardline för att det skulle laddas ner av andra. Dom gjorde det för att dom kan.

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Medlem

Så ett kopierings skydd kringgicks till slut. Who knew!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Sappy:

Vem vill piratkopiera Hardline egentiligen? Spelet är ju typ dött på PC

De som crackade skyddet hade nog fler nöjestimmar än de flesta andra människor med Hardline

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk

Dragon Age Inquisition knäckets ju för länge sedan..

Visa signatur

Ryzen 9 5900x | EVGA RTX 3090 | Gigabyte x570 Aourus Master | 32gb G-Skill TridentZ Royal Silver | EVGA T2 850w | WD Black 2TB NVME | 2x Samsung EVO 850 1TB RAID 1 | Lian Li O11 Dynamic | Acer Predator x34
Custom Loop: 2x 360 EK Rad, EK Velocity Full Nickel, EK GPU Fullcover

Permalänk
Medlem

If there's a will there's a way. Nu kommer kopieringsskyddet, precis som alla andra kopieringsskydd, endast att ställa till besvär för betalande kunder.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Intressant. Hade missat att dinuvo inte var knäckt. Betydde alltså att när arkham knight gick säljstopp så fanns det ingen teoretisk möjlighet att spela spelet om man inte hade det på sitt steamkonto redan?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Skrivet av Flygman:

Har du hört talas om recensioner?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Spelnörden:

Har du hört talas om recensioner?

Kan inte jämföra recensioner med att själv prova ett spel.

Videorecensioner/Videowalkthroughs är någorlunda dock.

Permalänk

http://store.steampowered.com/steam_refunds/
https://www.origin.com/en-se/great-game-guarantee
https://www.origin.com/sv-se/store/free-games/game-time

Köp spelen. ***bort/mod*** Men kom inte med ursäkter om varför det är ok eller hur alla är berättigade till allt på internet.

§7
Visa signatur

Tester: Gigabyte P55W v4 | Clevo P771ZM | Aorus X7 Pro | Gigabyte P35X v3
Clevo P771ZM (U705) | i7 4790K | 980M 8 GB | 512 GB 850 Pro | 17.3" LG IPS matte 96 Hz | 16 GB 1866 MHz | Killer AC 1525 |
Clevo P150HM | [strike]i7 2670QM[/strike] i7 2960XM | [strike]6990M[/strike] 7970M |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelnörden:

Har du hört talas om recensioner?

Inte alltid recensenten och man själv delar åsikter. Tänk om ett spel får exempelvis 5/5 på en recension, sen köper personen spelet och tycker "Fan vad skit. Hur kunde detta få 5/5?".

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HappyBunny:

Så länge spelet finns på Steam är detta inte längre ett problem med deras retur policy.

Fast då får man inte pröva så länge, jag har ett spel som jag har testat sedan 1995 och inte för nu har jag bestämt mig för att köpa spelet.

§7
Permalänk
Medlem

Om de la de pengarna på att aktiskt göra bra spel istället för att DRMskydda så kanske de skulle sälja mer. Ubisoft, jag vill ha mina pengar tillbaka!

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Nu är det ju faktiskt så att Origin har ett väldigt generöst lämna-tillbaka-policy. Så vad menar du egentligen? Varför vill du ha ett demo när du kan spela hela spelet och sen lämna tillbaka det(inom 24timmar) om du inte är nöjd?

§7 i citat
Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Corsair RM850 850W - EK-AIO Basic 240 - Intel Core i9 12900K 3.2 GHz 30MB - Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3200MHz CL - MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 - ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix - Samsung 980 M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem

Pirat ett finare ord för hacker eller?

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Tummen upp för att dom crackat det.
Ändå lär sig inte bolagen att det är ingen mening att spendera miljoner på överdrivna skydd, lägg det krutet på att finputsa produkten så folk vill köpa det istället.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon159643:

Fast då får man inte pröva så länge, jag har ett spel som jag har testat sedan 1995 och inte för nu har jag bestämt mig för att köpa spelet.

Eh va?

Klart du kan pröva spelet, Steam har bara 2 grundvillkor:

1. Begäran om återbetalning ska ske inom 14 dagar från köp
2. Man får max spelat 2 timmar i spelet.

2 timmar i ett spel är väldigt mycket, då många spel ligger på en total speltid på kanske 6-8h "normalt" (såklart beroende på vad det är för spel), men en story, och då är 2 timmar väldigt lång tid att pröva ett spel, och "känna på spelet".

"It doesn't matter. Valve will, upon request via help.steampowered.com, issue a refund for any reason, if the request is made within fourteen days of purchase, and the title has been played for less than two hours."

Spelutgivarna får gärna komma med nya kopieringsskydd, och ännu hårdare lås än vad de redan har, med förutsättning av:

1. Det påverkar inte upplevelsen för köpare av spelet (vilket det inte görs av de flesta skydden).

2. Erbjud en "demo" version, med en speltid på kanske 15 eller max 30 minuter för att sedan kräva att spelet köps. (Vilket det i teorin redan är på en del spel, då de släpps som alpha/beta och kan testas där före "riktiga" släppet).

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Skrivet av Afrasbaba:

...är inte samma sak som att uppleva spelet på egen hand.

Skrivet av ReZZiE:

Kan inte jämföra recensioner med att själv prova ett spel.

Videorecensioner/Videowalkthroughs är någorlunda dock.

Skrivet av oTiuZ:

Inte alltid recensenten och man själv delar åsikter. Tänk om ett spel får exempelvis 5/5 på en recension, sen köper personen spelet och tycker "Fan vad skit. Hur kunde detta få 5/5?".

Förvisso! Men om man inte vet ett skit om en produkt, så borde man kunna bilda sig en uppfattning igenom att läsa/titta på en och annan recension. Kan man bara skilja på recensentens personliga preferenser samt konkreta fakta så borde man klara sig ganska bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelnörden:

Förvisso! Men om man inte vet ett skit om en produkt, så borde man kunna bilda sig en uppfattning igenom att läsa/titta på en och annan recension. Kan man bara skilja på recensentens personliga preferenser samt konkreta fakta så borde man klara sig ganska bra.

Om jag med min halvgamla dator inte kan avgöra hur bra/dåligt spelet kommer rulla på min dator? Vad tycker du att jag ska göra då? Kolla en till recension?

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Skrivet av Afrasbaba:

Om jag med min halvgamla dator inte kan avgöra hur bra/dåligt spelet kommer rulla på min dator? Vad tycker du att jag ska göra då? Kolla en till recension?

Då kollar man en youtube video på en snubbe som har ens eget grafikkkort(fast helt annan hårdvara utöver det) När han säger att det rullar 120FPS fast det bara "småhack" med shadowplay.

^mycket sarkasm åvan^

Personligen gillar jag att testa ett spel, dvs den färdiga produkten med alla patcher upp till den dagen är det bra och jag gillar det så lämnar jag inte tillbaka det.

Visar det sig vara ett StartForge Digital Deluxe så åker det all världens väg

Skrivet av Spelnörden:

Förvisso! Men om man inte vet ett skit om en produkt, så borde man kunna bilda sig en uppfattning igenom att läsa/titta på en och annan recension. Kan man bara skilja på recensentens personliga preferenser samt konkreta fakta så borde man klara sig ganska bra.

Jag brukade göra som så att jag kollade reviews. Men där finns saker som inte dyker upp där. Spelet måste kännas bra spela, typ något som klickar när du sätter dig vid det. Många spel jag köpt som ser kul ut och fått bra reviews Men som bara känts fel att spela. Många av dom spelen är gjorda i Unity tyvärr.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Skrivet av SwedenVirre:

Då kollar man en youtube video på en snubbe som har ens eget grafikkkort(fast helt annan hårdvara utöver det) När han säger att det rullar 120FPS fast det bara "småhack" med shadowplay.

^mycket sarkasm åvan^

Personligen gillar jag att testa ett spel, dvs den färdiga produkten med alla patcher upp till den dagen är det bra och jag gillar det så lämnar jag inte tillbaka det.

Visar det sig vara ett StartForge Digital Deluxe så åker det all världens väg

Jag brukade göra som så att jag kollade reviews. Men där finns saker som inte dyker upp där. Spelet måste kännas bra spela, typ något som klickar när du sätter dig vid det. Många spel jag köpt som ser kul ut och fått bra reviews Men som bara känts fel att spela. Många av dom spelen är gjorda i Unity tyvärr.

Grejen är den att man måste försöka hitta recensenter som har samma smak som man själv, då är det lite lättare att hitta något som man blir nöjd med. Visst håller jag med att demos är det allra bästa men det existerar knappt längre. Dock tycker väl jag att det är en smula förkastligt att ladda ner 30-60 GB - ofta på ren vinst eller förlust, bara för att "testa" .
Då är det bättre att göra lite research, sanningen finns där ute.

Permalänk

har väntat på få köra storyn ett bra tag nu finally!

Visa signatur

Ryzen 7950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 4090 TUF EKWB WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x18TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2023 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®

Permalänk
Skrivet av Afrasbaba:

Om jag med min halvgamla dator inte kan avgöra hur bra/dåligt spelet kommer rulla på min dator? Vad tycker du att jag ska göra då? Kolla en till recension?

Nej, du prov köper spelen, som nu nämnts flera gånger i tråden så har både steam och origin väldigt bra retur policys.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av oTiuZ:

Inte alltid recensenten och man själv delar åsikter. Tänk om ett spel får exempelvis 5/5 på en recension, sen köper personen spelet och tycker "Fan vad skit. Hur kunde detta få 5/5?".

Men så är det väl (tyvärr) med i princip allt? filmer, böcker, restauranger, resmål, åkattraktioner på Liseberg osv är svåra att veta om det är något man kommer tycka om. Ibland får man chansa och som flera redan nämnt går det ju faktiskt att ångra sig på bland annat Steam och Origin, de andra exemplen jag tog upp går inte ångra och kan dessutom handla om betydligt större summor man kastat i sjön.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon159643:

För oss som gillar att fuska i onlinespel kan detta också gynna oss så att vi kan fuska mer utan att det upptäcks?

Ursäkta? Öhh nej eftersom spel som går att spela online har ett annat typ av skydd. Är det inte steam så är det något annat DRM som kräver att du har en CD key som låses till ditt konto.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HappyBunny:

Nej, du prov köper spelen, som nu nämnts flera gånger i tråden så har både steam och origin väldigt bra retur policys.

Fungerar det bra?

Kan man köpa på sig en liten hög spel... testa dem och sen lämna tillbaka dem o få pengarna tillbaka?

TLDR; Är processen för detta enkel, via några musklick?

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Verminator:

Fungerar det bra?

Kan man köpa på sig en liten hög spel... testa dem och sen lämna tillbaka dem o få pengarna tillbaka?

TLDR; Är processen för detta enkel, via några musklick?

Jag lämnade tillbaka Arkham Knight som jag förhandsköpt eftersom det ju funkade så dåligt på PC (testade aldrig själv dock utan litade på alla varningar) och det gick på mindre än en dag vad jag minns, gick väldigt snabbt iallafall mot vad jag hade väntat mig.

Som någon skrev så finns det några krav på hur länge sen du får ha köpt spelet (två veckor) och hur länge du spelat (max två timmar) så det kanske inte är så bra att köpa så många spel samtidigt att du inte hinner testa alla innan du måste lämna tillbaka dem. Man ansöker om ett återköp (refund) på Steams supportsida, det är bara att klicka sig fram till det spelet man vill lämna tillbaka, man får fylla i nån fråga om varför man vill lämna tillbaka det har jag för mig och sen är det klart.
http://store.steampowered.com/steam_refunds/
https://help.steampowered.com

Förhandsköper man ett spel så räknas tvåveckorsperioden från releasedatumet och inte från när man köpte det, man förlorar alltså inte sin ångermöjlighet om man köper ett spel långt i förväg.

Längst ner på refund-sidan står det dock den här regeln:

Citat:

Abuse

Refunds are designed to remove the risk from purchasing titles on Steam—not as a way to get free games. If it appears to us that you are abusing refunds, we may stop offering them to you. We do not consider it abuse to request a refund on a title that was purchased just before a sale and then immediately rebuying that title for the sale price.

så det kan ju hända att de tycker att man missbrukar deras system om man köper och lämnar tillbaka massor av spel hela tiden.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]