Kan jag bara lägga min hårddisk i chassit?

Permalänk
Medlem

Kan jag bara lägga min hårddisk i chassit?

Plockat ut en gammal hårddisk ur en laptop, den ligger fortfarande i sitt ''järn-skydd'' som den satt fast i laptopen med. Är det ok att bara slänga in den i datorn? Det är en 2,5'' disk och har inga sådana platser.

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Entusiast

Om chassit bara står still och aldrig flyttas så är det absolut inga problem.
Skulle också rekommendera att lägga den upp och ner för att skydda kretskortet i fall att, det är för övrigt inga problem för en hårddisk att köras upp och ner eller på sidan för den delen.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av cappe:

Plockat ut en gammal hårddisk ur en laptop, den ligger fortfarande i sitt ''järn-skydd'' som den satt fast i laptopen med. Är det ok att bara slänga in den i datorn? Det är en 2,5'' disk och har inga sådana platser.

Säker att du inte har några 2.5" platser? brukar vara kombinerat med 3.5".

Annars bör du inte lägga den löst såvida det inte är en SSD, vilket jag antar det inte är?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Om chassit bara står still och aldrig flyttas så är det absolut inga problem.
Skulle också rekommendera att lägga den upp och ner för att skydda kretskortet i fall att, det är för övrigt inga problem för en hårddisk att köras upp och ner eller på sidan för den delen.

Skrivet av morxy49:

Säker att du inte har några 2.5" platser? brukar vara kombinerat med 3.5".

Annars bör du inte lägga den löst såvida det inte är en SSD, vilket jag antar det inte är?

Okej tack.
Behöver nog inte lägga den upp och ned heller, kretskortet är ju redan skyddat av ''järn-skalet'' den ligger i från laptopen.
Det är en mekanisk hårddisk vi pratar om för att förtydliga, och är nästan helt säker på att jag inte har några 2,5'' platser då jag även lagt min SSD löst men ska ta en titt. Tack!

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Medlem
Skrivet av cappe:

Okej tack.
Behöver nog inte lägga den upp och ned heller, kretskortet är ju redan skyddat av ''järn-skalet'' den ligger i från laptopen.
Det är en mekanisk hårddisk vi pratar om för att förtydliga, och är nästan helt säker på att jag inte har några 2,5'' platser då jag även lagt min SSD löst men ska ta en titt. Tack!

hårddiskvaggorna brukar se ut såhär ungefär:

dom hålen på den horisontella plattan är till för 2.5" enheter (men du måste naturligtvis ta bort "järn-skalet" som du kallar det).

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Jag har haft både 3.5 och 2.5 liggandes/ståendes på sidan i flera år utan problem. Som sagt, så länge datorn står still så är det inga problem

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

hårddiskvaggorna brukar se ut såhär ungefär:
http://img.dxcdn.com/productimages/sku_133934_1.jpg

dom hålen på den horisontella plattan är till för 2.5" enheter (men du måste naturligtvis ta bort "järn-skalet" som du kallar det).

Hmm en sådan har jag ingen, däremot har jag en 3,5>2,5'' som jag köpt för längesen från Inet men fattade aldrig hur man monterade ihop den så den ligger nu bara och skräpar haha, antingen gjorde jag något grovt fel eller så var den inte kompatibel.

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Medlem

@matte56: 1kg damm rikare och nu ligger även min 2,5'' där.

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk

Lånar tråden med en tillfällig fråga. Hoppas det är OK.

Kan man köra med olika OS på olika hårddiskar (i samma dator så klart)?

Antar att man kan det förutsett att man väljer att boota ifrån rätt hårddisk. Eller blir det problem?

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

Lånar tråden med en tillfällig fråga. Hoppas det är OK.

Kan man köra med olika OS på olika hårddiskar (i samma dator så klart)?

Antar att man kan det förutsett att man väljer att boota ifrån rätt hårddisk. Eller blir det problem?

Inga problem alls, kan även lägga in alla boot filer på samma partition om det är UEFI och boota från den.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Skrivet av Commander:

Inga problem alls, kan även lägga in alla boot filer på samma partition om det är UEFI och boota från den.

Okej. Finfint. Tack så mycket för svar

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU