Flytta OS från en HDD till en annan

Permalänk
Medlem

Flytta OS från en HDD till en annan

Hej, jag har 2 HDDs i datorn, en 500GB och en på 2TB. När jag köpte 2TBarn så orkade jag inte hålla på att försöka flytta OS och sånt så jag bara stoppade in den tillsammans med 500gigarn som sekundär hårddisk.

Nu verkar det som 500gigarn börjar bli rätt gammal och grå, den har börjar låta varje gång den gör processer ungeför som en sån där hårddisk man hade på sin Windows 95 burk börjar göra.

Jag skulle vilja flytta mitt OS och resten av alla data från 500gigarn till 2TBarn, det verkar finnas en massor av olika verktyg där ute för att göra det men det är en sak jag undrar som jag inte verkar hitta svaret på när jag googlar:

Kommer jag förlora all data på 2TBarn om jag flyttar över mitt OS till den?

ochså en till fråga:

Vilken OS-flytt mjukvara rekommenderar ni?

Permalänk
Medlem

Jepp, du kommer att bli av med all data på 2TB-disken.
Jag rekommenderar att du köper en SSD-disk, du kommer att märka stor prestandaskillnad.
Vill du inte installera om Windows den nya SSD-disken kan du antingen klona din 500GB till SSDn eller använda en backupprogramvara.
Jag föreslår att du laddar hem Veeam Endpoint Backup och skapar ett Recovery-USB-minne och sedan kör en full-backup till en nätverkshårddisk eller USB-disks. Sedan petar du i din nya SSD och bootar från minnet och läser tillbaka din backup :).

Är du inte alls sugen på en SSD-disk kan du t.ex partitionera din 2TB-disk och göra samma sak jag beskrev ovan mot den disken instället.

Permalänk
Medlem

@HerrNilsson varför måste han bli av med all data??

Minska 2TB partitionen till ca 1,25TB (så att där är gott om plats för 500GBaren), och flytta hela denna partitionen till slutet av disken.
Klona över partitionen + boot, och ordna boot systemet så det fungerar igen.

Sen bara justera rätt partitionerna igen.

Minitool partition bör kunna göra detta, acronis kan göra detta och EaseUs partitions verktyg bör kunna göra detta. Han behöver ev ha en reparations USB sticka, eller DVD ifall booten inte blir rätt.

Absolut värsta fall så har han ju kvar 500GB att boota från igen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

@HerrNilsson varför måste han bli av med all data??

Minska 2TB partitionen till ca 1,25TB (så att där är gott om plats för 500GBaren), och flytta hela denna partitionen till slutet av disken.
Klona över partitionen + boot, och ordna boot systemet så det fungerar igen.

Sen bara justera rätt partitionerna igen.

Minitool partition bör kunna göra detta, acronis kan göra detta och EaseUs partitions verktyg bör kunna göra detta. Han behöver ev ha en reparations USB sticka, eller DVD ifall booten inte blir rätt.

Absolut värsta fall så har han ju kvar 500GB att boota från igen...

Måste måste han väl inte. Men jag syftade på en ren kloning. Det är en hel del jobb att partitionera, klona osv. Dessutom med risken för att bli av med datan från 2TB-disken om något går fel.

Som sagt rekommenderar jag Veeam och en ny SSD :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Måste måste han väl inte. Men jag syftade på en ren kloning. Det är en hel del jobb att partitionera, klona osv. Dessutom med risken för att bli av med datan från 2TB-disken om något går fel.

Som sagt rekommenderar jag Veeam och en ny SSD :).

Jo, visst finns alltid risken att bli av med datan.

Har själv inte använt Veeam, men det finns tonvis med program som gör det bra.
Dock håller jag med att en SSD inte är fel, speciellt i detta fall där han borde kunna klona över 500GB direkt till en, och bara låta 2TB vara kvar.
Sen kan det ju vara så att TS inte har råd med detta dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Jo, visst finns alltid risken att bli av med datan.

Har själv inte använt Veeam, men det finns tonvis med program som gör det bra.
Dock håller jag med att en SSD inte är fel, speciellt i detta fall där han borde kunna klona över 500GB direkt till en, och bara låta 2TB vara kvar.
Sen kan det ju vara så att TS inte har råd med detta dock.

Veeam är ett företag som riktat in sig på backup av virtuella maskiner. Nu har de lanserat en backupprogramvara för stationära och bärbara datorer som är gratis. Riktigt smidig programvara med versionshantering.

Absolut. Men då är en backup av 2TB-disken att föredra innan man sätter igång.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Tror jag köper en SSD när lönen kommer då. Syrran sa ändå att hon behövde en extern hårdisk, så jag antar att jag kan ge henne 500gigarn med något externt chassi

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Jo, visst finns alltid risken att bli av med datan.

Har själv inte använt Veeam, men det finns tonvis med program som gör det bra.
Dock håller jag med att en SSD inte är fel, speciellt i detta fall där han borde kunna klona över 500GB direkt till en, och bara låta 2TB vara kvar.
Sen kan det ju vara så att TS inte har råd med detta dock.

Skrivet av HerrNilsson:

Veeam är ett företag som riktat in sig på backup av virtuella maskiner. Nu har de lanserat en backupprogramvara för stationära och bärbara datorer som är gratis. Riktigt smidig programvara med versionshantering.

Absolut. Men då är en backup av 2TB-disken att föredra innan man sätter igång.

Jag tänkte låna tråden en snabb sekund och fråga om metoderna som ni angivit i tråden även fungerar om man bara vill flytta över OS till sin nya SSD. Även om det är någon skillnad om man använder windows 10?

Tack på förhand!

Permalänk
Skrivet av Rhymez:

Tack för alla svar! Tror jag köper en SSD när lönen kommer då. Syrran sa ändå att hon behövde en extern hårdisk, så jag antar att jag kan ge henne 500gigarn med något externt chassi

Om du nu ratar disken för att den börjar bli trött kanske det inte är en bra idé att ge den till syrran. Gissningsvis vill hon ha en disk hon kan lita på. Förresten så är väl en anständig extern disklåda i stort sett lika dyr som en ny 500G-disk...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eliadenss:

Jag tänkte låna tråden en snabb sekund och fråga om metoderna som ni angivit i tråden även fungerar om man bara vill flytta över OS till sin nya SSD. Även om det är någon skillnad om man använder windows 10?

Tack på förhand!

Det funkar också men helt ärligt känns det väl goare att ha en ren och fräsch installation av Win10?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Jag hoppas att det är som backupdisk nr2 en dubblett eller liknande till din syster annars är det lite elakt. :-)

Jag hoppas att det är som backupdisk nr2 en dubblett eller liknande till din syster annars är det lite elakt.

Iden med ha en partion med OS på sekundär när de är större en 2T det extra över 2T brukar vara rätt prisvärd, så ha ett OS om din SSD inte botar så att starta på sekundärt och fel söka när du har tid!

Skrivet av Rhymez:

Tack för alla svar! Tror jag köper en SSD när lönen kommer då. Syrran sa ändå att hon behövde en extern hårdisk, så jag antar att jag kan ge henne 500gigarn med något externt chassi

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Det funkar också men helt ärligt känns det väl goare att ha en ren och fräsch installation av Win10?

Ja det skulle det såklart! Hur skulle jag då göra detta på bästa sätt dock? Jag ber om ursäkt för att jag är så novis på detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eliadenss:

Jag tänkte låna tråden en snabb sekund och fråga om metoderna som ni angivit i tråden även fungerar om man bara vill flytta över OS till sin nya SSD. Även om det är någon skillnad om man använder windows 10?

Tack på förhand!

Veeam senaste version har stöd för Windows 10 så det är inga problem :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eliadenss:

Ja det skulle det såklart! Hur skulle jag då göra detta på bästa sätt dock? Jag ber om ursäkt för att jag är så novis på detta.

Det enda är väl att du gör backup på saker som mail, bokmärken osv. Har du löst en Win10 ISO eller bränt installationsprogrammet på en skiva? Om ja så är det bara att koppla loss allt utom SSDn och installera Windows på den. När du är klar med det är det bara att installera alla program/drivrutiner du behöver samt återställa mail/bokmärken. Sparfiler osv kommer du ha på din gamla hårddisk ifall du skulle behöva (de kan dock vara kniviga att hitta om man inte vet var man skall leta, men googla brukar hjälpa).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Veeam senaste version har stöd för Windows 10 så det är inga problem :).

Skrivet av Eliadenss:

Jag tänkte låna tråden en snabb sekund och fråga om metoderna som ni angivit i tråden även fungerar om man bara vill flytta över OS till sin nya SSD. Även om det är någon skillnad om man använder windows 10?

Tack på förhand!

Tekniskt sett så går det utmärkt bara mjukvaran är uppdaterad. Win 10 skiljer väldigt lite från Win 8.1 för just klonings skull dessutom.

Men... licensmässigt är stora frågan, har du köpt Windows 10, eller har du bara uppgraderat den?

Om du har köpt den så kör på bara, men om du har uppgraderat den från Win 7/8, så kommer din aktivering av Windows troligen försvinna, då detta är låst till exakt den hårdvaran du sitter med.
Det råder lite tveksam info om detta, men där finns de som har bara med ett samtal till Microsoft fått din licens "flyttad" till den nya hårdvaran (då SSD/HDD) utan problem. Men skulle det inte gå så måste du installera om Win 7/8 igen och göra om hela uppgraderingen, igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Tekniskt sett så går det utmärkt bara mjukvaran är uppdaterad. Win 10 skiljer väldigt lite från Win 8.1 för just klonings skull dessutom.

Men... licensmässigt är stora frågan, har du köpt Windows 10, eller har du bara uppgraderat den?

Om du har köpt den så kör på bara, men om du har uppgraderat den från Win 7/8, så kommer din aktivering av Windows troligen försvinna, då detta är låst till exakt den hårdvaran du sitter med.
Det råder lite tveksam info om detta, men där finns de som har bara med ett samtal till Microsoft fått din licens "flyttad" till den nya hårdvaran (då SSD/HDD) utan problem. Men skulle det inte gå så måste du installera om Win 7/8 igen och göra om hela uppgraderingen, igen.

Gamla versionen av Veeam fungerar inte på Windows 10. Så jo, du behöver den nya versionen.