Om spotify blev en ren betaltjänst?

Permalänk
Medlem

Om spotify blev en ren betaltjänst?

Hej!

Det har pratats allt mer om att Spotify kanske skall skrota sin gratistjänst och gå över till att bli en ren betaltjänst. Du som idag har spotify Free, skulle du kunna tänka dig att betala 99Kr i månaden och fortsätta använda Spotify eller skulle du istället konsumera musiken på annat sätt?

Detta är intressant för mig att veta då jag själv har musik på spotify och tycker personligen att det är bättre att få bråkdelen av ett öre än inga pengar alls för en stream. Men sen ser man artistkollegor som Taylor Swift som gråter ut i media och drar sig ur spotify för att hon "bara" tjänat $500,000.på sin musik. Visst, det är inte de $ 90 000 000 som Spotify's VD påstår men ändå en jävlans massa pengar ju. Så jag förstår inte riktigt mentaliteten hos andra artister att man hellre tar noll kronor än de pengar man faktiskt kan få.

Hur som haver så verkar ju lösningen enligt Tidal och Apple Music mfl vara att enbart erbjuda betaltjänst, eftersom artisterna då får mer per stream, men hur förhåller det sig egentligen. Är ni som inte betalar idag villiga att betala om det krävs? Jag skulle sluta använda tjänsten direkt. Inte som artist då, men som Privatperson.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Är ingen större meningen med fria spotify med tanke på reklam och det sämre ljudet, jag skulle inte kunna tänka mig att köra "bara" fria spotify.

Så om det försvinner gör inget, för övrigt så får man en gratis provmånad..
Testar nu också nu Tidal (gratis 3 månader) men kommer nog hoppa av där tror jag, för klent utbud av sånt jag lyssnar på.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Fanns inget alternativ som passade mig riktigt. Jag betalade förut för tjänsten och använde den rätt mycket men slutade upp med att använda Spotify, mest för att jag generellt sett lyssnade mycket mindre på musik.

Hade jag fortsatt att använda mig av Spotify och lyssna lika mycket så hade jag definitvt kunna tänka mig att göra det, men i dagsläget lyssnar jag så pass lite att det blir mest YouTube om jag ska vara ärlig.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Betalar redan för Premium! Värt varenda krona.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem

Jag tillhör en av få som äger all sin musik på CDs och därför inte behöver betala 99 kr i månaden för att lyssna på musik eftersom jag har allt rippat till mp3 eller flac. Spotify free använder jag bara om jag ska skicka en länk till en låt till någon eller lyssna om en skiva är värd att köpa.
Föredrar helt enkelt att betala en gång för att kunna lyssna obegränsat på musik än att betala månadsvis för att "låna" musiken.

För att svara på frågan: Jag skulle alltså sluta använda det om det inte var gratis.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

har haft premium i ett antal år nu, mycket nöjd.

Permalänk
Medlem

99kr i månaden och lyssna 24 timmar om dygnet är väl knappast nåt att gråta över??

Har haft Premium i flera år nu och är nöjd och bättre utbud har det blivit med åren med

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

@Ozzed:

Vet faktiskt inte. Jag använder Spotify free i dagsläget. Körde Premium men blir trött på att Spotify måste uppdatera alla mina listor med "Remaster" versioner som låter sämre än tidigare (loudness war) eller helt enkelt ta bort låtarna jag lyssnar på. Samt att jag åker iväg utomlands och då är utan internet ganska länge vilket då såklart försvinner allt från Spotify vilket är extremt jobbigt.

Detta har i slutändan blivit att jag använder Spotify free samt youtube för generell musik. För artister jag tycker om supportar jag via festivaler, merchandise, LP skivor och digital flac nerladdning. (LP för nostalgin när man har suget för det och flac när man inte riktigt orkar plocka fram den utan vill bara enkelt spela på sina enheter.)

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Har haft spotify konto sedan december 2009 och har aldrig haft något annat än free, dock lyssnar jag väldigt sällan på spotify. Konsumerar den mesta av min musik via youtube eller fysisk media så som CD eller vinyl.

Dock måste jag säga att jag börjat använda spotify mer på senaste tiden efter att jag märkte att jag aldrig får reklam om jag lyssnar via webbläsaren, vet inte om ublock hjälper till där?

Men skulle dom gå över till enbart betaltjänst skulle sluta använda det helt och fortsätta köpa CD-skivor eller flac downloads.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk

Har inte använt Spotify sen jag sluta plugga och betala då för det för att slippa reklam och få bättre kvalite. Men vad jag mins så är reklamen mer reklam för Spotify och musik än någon riktig reklam. Förstår inte hur dom kan göra så då dom kan ju inte få in nå pengar på det. Tycker personligen att dom ska köra betal och dom som vill ha gratis ska få riktig reklam, mer som vanlig radio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Threepwood:

Har inte använt Spotify sen jag sluta plugga och betala då för det för att slippa reklam och få bättre kvalite. Men vad jag mins så är reklamen mer reklam för Spotify och musik än någon riktig reklam. Förstår inte hur dom kan göra så då dom kan ju inte få in nå pengar på det. Tycker personligen att dom ska köra betal och dom som vill ha gratis ska få riktig reklam, mer som vanlig radio.

Det är blandat. Har bland annat varit reklam för någon mack och deras kanelbullar eller vad det var. Men oftast är det "klicka på bilden för att lyssna på".. Vetefan hur de får ihop det. Men jag har för mig att skivbolagen fick gratis reklam till ett värde av x antal miljoner när de köpte in sig, så det kanske fortfatande är det som man hör, fast reklamen måste ju kosta en del att producera också.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag betalar när jag känner för det. Jag skulle inte skaffat det om de inte hade freemiummodellen och det var gratis. Att mötas av en betalmur när man bara vill kolla vad som finns eller provlyssna är inget som lockar.

Den sociala biten som finns bygger på att det är öppet, ingen skulle väl vilja skicka spellistor till varandra om de vet att motparten kanske inte kan lyssna, som det är nu behöver du inte betala för att göra spellistor heller. Det är ju precis som att ingen skulle skicka länkar till nyhetssidor man inte kan läsa utan att betala i värsta fall. När lokaltidningarna införde betalmur så gick folk över till att skicka fotade artiklar (från pappersupplagan) till varandra över facebook istället. Något lagligt och digitalt alternativ finns ju inte längre. Att ha en viss grad av öppenhet är bra även om det är betalprodukter. Groove Music pass är nog lite mer grisen i säcken av den anledningen, de har ju inte heller anmanat flera plattformar fören nyligen. Folk som kommer köra Apple Music kommer förmodligen ha kvar Spotify åtminstone i gratisvarianten, och därför kunna vara del av den sociala biten även om de byter tjänst de använder. Apple Music har ju inte kommit till Android än heller.

När det gäller strömmat så har de ju också konkurrens från webbradio, inklusive tjänsterna där man kan styra vad som spelas i olika mån. Blir det för krångligt för de mer "casual"-användarna så riskerar de ju att helt enkelt gå till annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Eftersom jag knappt använder Spotify idag så skulle jag ju då rakt inte börja betala för det om gratistjänsten försvinner.

Lyssnar ändå mest på radio.

Ni som lyssnar på radio/webbradio får gärna säga vilken tjänst eller vilken typ av kanaler det handlar om

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Ni som lyssnar på radio/webbradio får gärna säga vilken tjänst eller vilken typ av kanaler det handlar om

Jag lyssanr en del på ah.fm, iaf på helgerna då DJs håller en lite högre kvalite. Men det finns bra även på vardagar.

Permalänk

Har mycket av min musik lokalt, har många gamla plattor liggande med Welle, Depeche m.m Last.fm är kanon där en del musik i gratis att plocka ner. Code 64 Leaving Earth är gratis därifrån helt legalt vilket är en av mina favoriter!

Har spotify free men använder det inte allt för ofta, många av mina favoriter har inte sin musik på spotify vilket är lite trist också.

Föredrar fysiska kopior som jag sedan backupat på min server

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Har mycket av min musik lokalt, har många gamla plattor liggande med Welle, Depeche m.m Last.fm är kanon där en del musik i gratis att plocka ner. Code 64 Leaving Earth är gratis därifrån helt legalt vilket är en av mina favoriter!

Har spotify free men använder det inte allt för ofta, många av mina favoriter har inte sin musik på spotify vilket är lite trist också.

Föredrar fysiska kopior som jag sedan backupat på min server

Har faktiskt Code 64 i någon spellista, Spotify har ju ganska bra med elektronisk musik ändå. Visst chiptune får man nog köra lokalt för många favoriter. Saknar för övrigt den gamla mp3.com som hade gratismusik, för länge sen när grupperna själv la upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ni som lyssnar på radio/webbradio får gärna säga vilken tjänst eller vilken typ av kanaler det handlar om

Sveriges Radio så klart.

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Medlem

Nu tror jag inte Spotify har påstått något om 90 miljoner dollar, det är väl snarare vad gratistjänstens annonser inbringar. Men se det så här istället, Spotify betalar ut mer royaltys än Apples iTunes i Europa och artister som vill finnas på lagliga tjänster utanför staterna och tjäna pengar på det kan inte vända sig bort från dessa. Tjänsten är den som betalar mest royaltys och Pandora eller Tidal kommer inte nära. Många artister som tidigare var tveksamma har ändrats sig, de tjänar pengar, en del tjänar riktigt bra.

I Sverige får industrin mer i streamingroyalties än de fått från försäljning på väldigt väldigt många år och har på så sätt ökat omsättningen i branschen. De stora stjärnorna/grupperna tjänar miljoner dollar från strömningstjänsterna. Sen får ju bolagen mycket av pengarna, men det får de ju vid fysisk försäljning också och är väl i princip artisternas fel, har de låtskrivare så ska ju de få sin royalty också. Ska inte stjärnor som säljer miljoner skivor skrika om hur de inte tjänar hundratals miljoner på försäljningen också? För det gör de inte om de säljer ett par miljoner skivor efter att mellanhänder, deras bolag, låtskrivare och alla tagit sin del.

Permalänk
Medlem

@Petterk:

Lyssnar på sr.se och di.fm. Slutade använda spotify för något år sedan.

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nauie:

@Petterk:

Lyssnar på sr.se och di.fm. Slutade använda spotify för något år sedan.

Kör du premium på DI?

Permalänk
Medlem

Vet inte helt. Har provat på Apple music då jag har en del Apple stuff hemma, men tycker spotifys interface är 1000ggr bättre än Apples. Vi får väl se vad det blir.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Har faktiskt Code 64 i någon spellista, Spotify har ju ganska bra med elektronisk musik ändå. Visst chiptune får man nog köra lokalt för många favoriter. Saknar för övrigt den gamla mp3.com som hade gratismusik, för länge sen när grupperna själv la upp.

Det finns mycket chiptune-musik på spotify. Men om du tänker på typ gamla c64-kompositioner eller specifik spelmusik och så är det förståss lite snålare än sålänge.

Skrivet av Petterk:

Nu tror jag inte Spotify har påstått något om 90 miljoner dollar, det är väl snarare vad gratistjänstens annonser inbringar. Men se det så här istället, Spotify betalar ut mer royaltys än Apples iTunes i Europa och artister som vill finnas på lagliga tjänster utanför staterna och tjäna pengar på det kan inte vända sig bort från dessa. Tjänsten är den som betalar mest royaltys och Pandora eller Tidal kommer inte nära. Många artister som tidigare var tveksamma har ändrats sig, de tjänar pengar, en del tjänar riktigt bra.

I Sverige får industrin mer i streamingroyalties än de fått från försäljning på väldigt väldigt många år och har på så sätt ökat omsättningen i branschen. De stora stjärnorna/grupperna tjänar miljoner dollar från strömningstjänsterna. Sen får ju bolagen mycket av pengarna, men det får de ju vid fysisk försäljning också och är väl i princip artisternas fel, har de låtskrivare så ska ju de få sin royalty också. Ska inte stjärnor som säljer miljoner skivor skrika om hur de inte tjänar hundratals miljoner på försäljningen också? För det gör de inte om de säljer ett par miljoner skivor efter att mellanhänder, deras bolag, låtskrivare och alla tagit sin del.

Och i många fall rör det sig förmodligen även om taskiga deals med bolagen. Är man en dålig förhandlare så får man en dålig lön, det gäller alla brancher, och baserat på det jag själv fått utbetalt är det rätt tydligt att om man har de volymer av streams som toppartister har så är det rätt bra med deg.. Se'n att de kanske inte får del av så mycket som de själva önskar kan man inte beskylla spotify för.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzed:

Detta är intressant för mig att veta då jag själv har musik på spotify och tycker personligen att det är bättre att få bråkdelen av ett öre än inga pengar alls för en stream. Men sen ser man artistkollegor som Taylor Swift som gråter ut i media och drar sig ur spotify för att hon "bara" tjänat $500,000.på sin musik. Visst, det är inte de $ 90 000 000 som Spotify's VD påstår men ändå en jävlans massa pengar ju. Så jag förstår inte riktigt mentaliteten hos andra artister att man hellre tar noll kronor än de pengar man faktiskt kan få.

Hur som haver så verkar ju lösningen enligt Tidal och Apple Music mfl vara att enbart erbjuda betaltjänst, eftersom artisterna då får mer per stream, men hur förhåller det sig egentligen. Är ni som inte betalar idag villiga att betala om det krävs? Jag skulle sluta använda tjänsten direkt. Inte som artist då, men som Privatperson.

Jag tycker att de artister som gnäller på att de inte får så mycket pengar från Spotify är mest gnällpellar som jag gärna väljer bort. Magnus Uggla har ju tex också gnällt i media.

Det handlar ju helt och hållet om vad 3min underhållning kostar att köpa in från leverantören (artisten) och i jämförelse med vad många andra media får så kan jag inte annat än se att artisten får ungefär rätt ersättning från Spotify som det är nu. Som artist tänker man fel om man jämför att få sin låt spelad på P3 med att få den spelad på Spotify. Ersättningen per lyssnare är nog typ den samma, men när en låt spelas på radio är det ju betydligt många fler som lyssnar på samma spelning, så det är klart att det blir mer pengar på ett bräde. Samma sak om en film visas på Netflix eller på TV.

Det är intressant att det inte gnälls alls lika mycket över just Netflix. Ersättningsnivåerna per minut bör vara snarlika. Men det är klart att en serie eller film är så mycket längre, så det blir mer per stream. Sedan är nog filmbranschen mer vana eftersom man länge kunnat hyra filmer, och ersättningen för det har nog inte varit mycket bättre än Netflix.

Det ska bli intressant att se hur reaktionen blir på Apple's tjänst. Eftersom tjänsterna kommer att kosta ungefär lika mycket för mig bör ju ersättningen till artisten vara typ den samma. Om något skulle jag tro sämre från Apple eftersom jag gissar att de har ett betydligt bättre förhandlingsläge än Spotify.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

@Ozzed

Nejdå, det kan man inte. Men artister och media vill gärna jämföra omsättning från försäljning med faktiska royalties från upphovsrättssällskap och liknande, men då har ju en del redan gått till låtskrivarna och det som betalas till bolagen tar ju bolagen det mesta från givetvis. Många vill också argumentera för att det minskar köp både nedladdning och fysiska. Det är nog lite feltänk och de amerikanska artisterna måste nog inse att det knappt existerar någon marknad för nedladdad musik i Europa och stora delar av världen. Det räcker inte att lansera sig på iTunes. Även om det så gör i staterna. Download gick ner till straxt under 38 miljoner kronor 2014 i Sverige, det är i princip obetydligt. Strömmat bör hamna på över 850 miljoner i år.

Senast vi hade sådana försäljningssiffror i branschen så måste vi tillbaka till i alla fall 2005, tiden då folk brände mixskivor till bilen och folk köpte skivor för att rippa till deras JensOfSweden MP3-spelare, när singlarna hade dött ut och albumens försäljning rasade. Itunes tog aldrig Sverige med storm, folk fortsatte att använda deras slitna MP3or i deras musikspelare och telefoner fram till att Spotify tog över och tog sig in i allt från PCn och telefoner till ljudsystem (Sonos sedan 2011? Konsolerna ganska nyligen). Alternativet där är inte att köpa, och ska folk lyssna på traditionell webbradio istället så kommer de tjäna mindre. Folk har inte ens optiska läsare längre och det är bara att glömma att nedladdning skulle omsätta 800 miljoner i Sverige. Folk skulle damma av sina gamla gömmor av MP3or (eller skivor för att rippa) istället för att det betalas royaltys till artister när de spelar låtar de redan köpt 5-10-15-20 år sedan som ju är fallet med strömningstjänsterna, om nu dessa skulle tvingas ut. Fast nu har ju deras favorit också börjat med strömmad musik.

Sen kan man såklart inte leva på samlingsskivor när folk sätter ihop spellistor själva och kan dela med vem som helst. Fast det kunde lika gärna kassetten eller CD-R-skivan ha åstadkommit. Dessutom är det väl mest ett fenomen som levde på CD när de sålde som mest och tidigare på kassett. Vill du leva på att göra spellistor idag får du väl bli radio-DJ, driva en webbradiokanal eller liknande.

Permalänk
Medlem

@Petterk:

Nej, inte just nu. Var ett tag sedan, men hade premium förut. Inte blivit så mycket musiklyssnande på fritiden nu under sommaren och på jobbet är det enbart sr.se.

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@Ozzed

Nejdå, det kan man inte. Men artister och media vill gärna jämföra omsättning från försäljning med faktiska royalties från upphovsrättssällskap och liknande, men då har ju en del redan gått till låtskrivarna och det som betalas till bolagen tar ju bolagen det mesta från givetvis. Många vill också argumentera för att det minskar köp både nedladdning och fysiska. Det är nog lite feltänk och de amerikanska artisterna måste nog inse att det knappt existerar någon marknad för nedladdad musik i Europa och stora delar av världen. Det räcker inte att lansera sig på iTunes. Även om det så gör i staterna. Download gick ner till straxt under 38 miljoner kronor 2014 i Sverige, det är i princip obetydligt. Strömmat bör hamna på över 850 miljoner i år.

Senast vi hade sådana försäljningssiffror i branschen så måste vi tillbaka till i alla fall 2005, tiden då folk brände mixskivor till bilen och folk köpte skivor för att rippa till deras JensOfSweden MP3-spelare, när singlarna hade dött ut och albumens försäljning rasade. Itunes tog aldrig Sverige med storm, folk fortsatte att använda deras slitna MP3or i deras musikspelare och telefoner fram till att Spotify tog över och tog sig in i allt från PCn och telefoner till ljudsystem (Sonos sedan 2011? Konsolerna ganska nyligen). Alternativet där är inte att köpa, och ska folk lyssna på traditionell webbradio istället så kommer de tjäna mindre. Folk har inte ens optiska läsare längre och det är bara att glömma att nedladdning skulle omsätta 800 miljoner i Sverige. Folk skulle damma av sina gamla gömmor av MP3or (eller skivor för att rippa) istället för att det betalas royaltys till artister när de spelar låtar de redan köpt 5-10-15-20 år sedan som ju är fallet med strömningstjänsterna, om nu dessa skulle tvingas ut. Fast nu har ju deras favorit också börjat med strömmad musik.

Sen kan man såklart inte leva på samlingsskivor när folk sätter ihop spellistor själva och kan dela med vem som helst. Fast det kunde lika gärna kassetten eller CD-R-skivan ha åstadkommit. Dessutom är det väl mest ett fenomen som levde på CD när de sålde som mest och tidigare på kassett. Vill du leva på att göra spellistor idag får du väl bli radio-DJ, driva en webbradiokanal eller liknande.

Det är lite det jag är inne på. Det har varit mer lönsamt att vara artist än vad det är idag, men så har det också varit mer lönsamt att vara ett antal yrken än vad det är idag. Branchen kan inte rimligtvis förvänta sig samma inkomstnivåer som från sin guldålder. Och vill de det får de helt enkelt se till att ha ett produktutbud som folk vill betala för. Se'n är det också så att spotify's medlemsantal, och betalande antal medlemmar, fortfarande ökar. Det har inte kulminerat än, så det finns klart mer pengar att hämta om det är huvudsyftet.

Själv är jag på spotify mer för att det känns som att min publik finns där nuförtiden, och det är ett smidigt sätt att få spridning och "gratisreklam". Tjänar man lite pengar så är det väl kul men jag tror man lever farligt om man kallt förväntar sig att kunna ha det som sin huvudinkomst utan motprestation. Särskillt om man är signad på ett bolag som vill ha en stor del av kakan.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag tror jag körde gratis spotify i en månad är det först kom, sedan stod jag inte ut med det och började betala.

Om det hypotetisk var samma situation med netflix skulle jag även där betala där, och om det inte vore så lätt att komma runt reklamen i youtube skulle jag även betala där med.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Provade på gratis varianten i 1-2 månader men har haft premium länge.
Har utbudet som passar mig.

Permalänk
Medlem

Spotify vart jag än är.
Hemma? Desktopappen
Jobbet? Webappen
I bilen? Mobilappen
Definitivt värt de 99kr i månaden det kostar och försöker få alla jag känner att sluta med free och köra Premium.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Hade dock gärna sett ett mer prisvärt familjeabonnemang. Liknande det som Apple har.