Blu-ray Disc Association färdigställer formatet för 4K Ultra HD

Permalänk
Skrivet av jolu:

Hdcp 2.2 är det som gäller för de nya högre bitströmmarna och färgdjupet.
De flesta TV av årets modell har det på minst en ingång, men långt ifrån alla receivers.
Tidigare 4k grejer är bli värdelösa ur det perspektivet eftersom de saknade såväl hdmi 2 och hdcp 2.2.

Skickades från m.sweclockers.com

Precis, vissa Receivers har dock stöd för hdcp 2.2, men i samma hastighet på HDMI porten som hdmi 1,4. PÅ dom från 2014

Yamaha körde endast Hdmi 2,0, fråga dom om det och dom menade det inte vara meningslöst utan hdcp 2.2 stöd (som jag tyckte). Men om man inte piratar filmer så kan man inte se 4k med deras receivers, därför blir HDMI 2,0 meningslöst.

Vissa hade dock både HDMI 2,0 ,och hdcp 2.2 på vissa portar (sony har jag för mig), Denon och NAD genom att man skickar in sin receiver och får kretskortet bytt (ena gratis andra kostar det en slant).

Jag köpte en smart nog för 2800kr ca en (kostade 6000kr när den var nylanserad), var toppen av konsument receivers innan typ pro varianterna var nästa steg. Så har sämre 4k stöd än dom från 2014, men spelar som sagt ingen roll för nyaste hade inte 100% stöd heller och betydligt dyrare och fick inte en bättre receivers ändå.

Vet inte hur är med dom från 2015, har inte kollat. Men kanske nästa år man får tag i någon från 2015 som är värd att skaffa

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Testpilot
Skrivet av anon56869:

Jovisst.. det argumentet hade hållit om man tog 5-10kr filmen.

Men när dem tar 100-200 spänn så kan man väl i alla fall förvänta sig att få den i ett vettigt format!

Dessutom behöver de inte ens sätta in dem på USB minnen. Är öppen för andra billigare lösningar, men det får väl vara någon måtta av stenåldersfasoner!

Nej dumt nog så blev ju inte filmerna billigare när DVD kom utan de passade på att enkelt ta ut en högre vinst per film istället. Vi fick lite mer dock så som extramaterial, det fanns ju inte på VHS-filmerna och man slipper spola tillbaka filmen när man sett klart

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

VHS?

Det är ju rätt borta när DVD kom i början av 2000 talet eller kom det senare/tidigare? Vet att mitt första PS 1 hade plastskivor kom ju runt 1998 (om jag inte har fel). DVD lever ju än och är ju över 15 år sen det lanserades (om siffrorna jag uppgav är rätt).

Blu-ray kom ju 2006, dessutom i samma veva så har ju internet kommit på bred front. Så det gick enkelt och billig att få tag i filmer. Så Blu-ray har ju inte slagit lika hårt som DVD (alla nya filmer lanseras i båda formaten och i bland erbjuds en kopia att tanka hem av filmen också).

Streaming kommer ju på sikt spä på problmet ytterligare att försöka kränga plastskivor, jag tror inte mer än inbitna entusiaster kommer skaffa nya spelare för 4k stöd och dom andra fördelarna. Men Bra att man inte är tvungen att hitta på nya skivor i alla fall, så dom inte gamla skivor inte fungerar i nya spelaren (problmet är nog att köra nyare filmer i en gammal spelare). Men så länge en DVD spelare går att få tag i för någon hundralapp så kommer DVD skivor inte att försvinna.

Lite om DVD spelare.
http://en.wikipedia.org/wiki/DVD_player

Tänkte på detta stycke

Dold text

Köpte min PSX 1995 runt julen, den kom enbart i Japan 1994. Här i Europa, så väl som NA så kom den ut 1995. CD-formatet den hade utvecklades egentligen på 70-talet av bolag som Philips och CD-ROM har vi haft sedan 1985, medan musik-cd har funnits kommersiellt sedan 1982. Första spelkonsolen med CD-ROM var väl NECs add-on 1988. Under början av 90-talet kunde du t.o.m. köpa en CD-ROM till din essentiella 80-tals Amiga. Ungefär samma tid som jag skaffade min PSX så hade jag en Pentium-dator med CD-ROM, men operativsystemen var fortfarande på diskett ett tag till. I speltidningarna innan jag köpte min PSX så hade vi välkända add-ons som Sega-CD (jag hade under den tiden både MegaDrive och SNES) och historien kring SNES-CD som Sony arbetade på innan de bestämde sig för att bygga Playstation var välkänd.

DVD som du ser har vi haft kommersiellt sedan 1997. Skaffade en DVD-ROM med Mpeg2-kort och det måste varit 1999 eller vintern kring 00. Kollade på film med det på en Pentium II-maskin. Nu är jag ändå inte lastgammal. VHS hade för övrigt en lång tidsperiod, då formatet kom redan ~1976 och kom ut i slutet av 70-talet i stora delar av världen, men de var ju inte ensamma eftersom Betamax höll ett tag och LaserDisc användes parallellt. Folk körde alltså VHS i 15-20 år innan de bytte till DVD om vi ska generalisera. Film/video dog inte ut mellan VHS och DVD, och det tog ca 5 år innan vi fick billiga DVD-spelare och var man började köpa. Vi hade även HD på D-Theater/D-VHS digitala band ett par år innan Blu-ray blev spikat och lanserat. Folk hyrde mycket förr, nu köper de fortfarande skivor då man kan få relativt nya och bra filmer för sådär 39kr inte långt efter de släppts om man kikar lite. Uthyrning av BD och DVD över posten gick också fint innan Lovefilm lade ner, de hade större utbud av film när de lade ner 2013 än Netflix har idag, oavsett region. Största problemet med streaming är utbudet. TVOD-tjänster som iTunes kanske har en hel del nytt, men där kostar hyra (köp finns också) lika mycket som en blu-rayfilm på en återförsäljare som CDON.

Ultra HD Blu-ray har en bitrate upp till 82 Mbit/s, 108 Mbit/s eller 128 Mbit/s beroende på hur många lager skivorna har. Det är lite kämpigt att strömma eller ladda ner motsvarande kvalité, nedladdade (lagliga) kopior går inte heller att samla på som filmer på skivor. I dagsläget kan knappt några grafikkort spela upp HEVC-video och den bithastigheten på CPU är inte helt enkelt. Det är ju inte säkert DRM-tekniken de använder finns kvar om 10 år när det gäller nedladdningstjänsterna heller. Så nog kommer intresse finnas, om inte annat som källa för piratkopior och som en hyfsad standard för vad UHD är (då de stödjer allt från 24 fps till 60 även i full upplösning, mer än 4:2:0 och 8-bit färghantering o.s.v.). Hanteringen av bildfrekvens, ljudspår och liknande kommer aldrig vara lika klockren i strömmande tjänster, och de kommer alltid ha olika begränsningar utifrån mjukvaran de använder, tekniken eller de olika enheterna tjänsten stödjer. När du väl köpt en "Ultra HD Blu-ray"-spelare så kommer den till skillnad från de olika lådorna och inbyggda apparna i TV-apparaterna för de strömmade tjänsterna inte sluta fungera efter ett tag. Utbudet kommer vara större och inte begränsas av olika visningsfönster. Det krävs nog EU-direktiv i området innan vi får se vettigt utbud på videotjänsterna. Oligopolen vill inte att det ska vara del av den gemensamma marknaden och har satt upp hinder. I min mening kan de lika gärna köra de flesta filmer som 2K på formatet däremot, då de mastrades eller när det gäller äldre filmer troligen skannades från 35mm i 2K och att skala och skryta finns det ingen vidare vits med, då kan man lika gärna skala ner till 1080 på en bra skärm/projektor eller låta utrustningen skala upp. Det finns andra fördelar än upplösningen med formatet.

DVD-skivor går ju att spela i både en Blu-rayspelare som en Ultra HD Blu-rayspelare. Eller om du skulle råka ha kvar en även i en HD-DVD spelare. Så vad en halvfungerande stationär spelare kostar är ju inte så relevant, steget upp till en 500kr Blu-rayspelare är ju oväsentligt. Har man någon gammal spelare i något annat rum eller sommarstugan så följer ju dessutom DVD-utgåvor med Blu-rayfilmer. Många fick tag i DVD-rippar innan DVD-spelare under TVn tog plats i så gott som varje hushåll. Om inte via deras egna linor så kopierades de till skiva eller delades på copypartys/LAN. Det hindrade inte att samma individer började köpa och hyra massor DVDs. Det finns ingen riktig anledning att radera ut DVD bara för att Blu-ray finns, samtidigt har det inte fått någon skjuts av datorer som DVD fick och det har faktiskt med kopiering att göra. Det finns ju ingen vits i att bränna ut saker på en skiva om skivan kostar 25-50kr i en svensk butik, samtidigt som hårddiskar har blivit billiga. Fast det är o andra sidan ingen som bränner till DVD längre heller. I jakt om att spara pengar, plats och vikt har ju inte datorer optisk läsare längre heller. USB-minne och externa hårddiskar är billiga för de som behöver bära med sig kopior. Fyndlådorna för VHS-filmer har ersatts av DVD-filmer i matvarubutikerna och det är väl i grunden ingen stor förändring. Sånt som är äldre, t.ex. gamla TV-produktioner de tar från gamla analoga band eller kanske t.o.m. har filmats på band finns det ju ingen vits i att sälja på Blu-ray när Blu-rayspelaren tar DVD-filmen hur fint somt helst. Att göra en DVD-film av källmaterialet är fortfarande lite enklare än för Blu-ray. Det gick ju tidigare fint att köra LaserDisc och VHS parallellt. Under den tiden gjorde filmkanaler på TVn sitt stora intåg också och allt klarade sig fint, och det klarar sig nog fint med att premiumkanalerna flyttar till internet och blir on-demandtjänster också. Tjänsterna på nätet är ännu inte så bra för alla typer av material/kategorier. Rent teknikmässigt är det svårt att kostnadseffektivt bygga strömningslösningar som går upp till tiotals MiB/s i överföring.

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

4K är en klass av upplösningar och 4K UHD är en specifik upplösning i 4K-klassen. Problemet var att de var lite för långsamma med att släppa ett officiellt konsumentnamn och alla tekniksidor och diverse tillverkare hade då börjat använda 4K. Sen kom namnet 4K UHD som fortfarande inte är ett jättebra namn eftersom det finns 8K UHD och 4K UHD så bara UHD är inte entydigt det heller. Men bättre än 4K eftersom folk envisades med att känna sig lurade helt i onödan för att 4K inte har 4000 pixlar. Sen specar 4K UHD mer än bara en upplösning om man ska vara petig.

Allt måste alltid vara omotiverat krångligt av någon anledning...

läste på engelska sidor, samt kollade loggan, bara i Sverige det verkar krånglas med 4K (samt denna artikel då)

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk

Så vilka produkter finns och vilka kommer?

Blu-ray Disc Association färdigställer formatet för 4K Ultra HD

Så vilka produkter finns och vilka kommer?

Blu-ray interna brännare som klarar 128G diskar har funnits ett tag nu, de klarar bränna M-disks så säkra familjer bilder filmer 50G under 50-lapen (har sett för 30) bara unikt material.
Har kommit för externa så som BW-16D1H-U PRO

Vad finns och behövs för att kunna spela filmerna?

Tester på de nya produkterna vore trevligt!
Från dator med delar till färdiga Blu-ray spelare och visnings från TV till projektorer.

Man uppskattar att testerna på Sweclockers är kritiska koncisa och upplysande!
Man uppskattar kvalitén, oberoende och intigriten!

Bara en enkel som en chassi recension betydligt kortare en som inte testar med system för fånga egenskaperna så bör man testa med system, att förstå fördelen med lite över tyck och filter om man modifierar så märker man fördelen med att göra rätt när man ser effekten av göra fel!

När man hör att en recensent inte har minsta förståelse för det elementära problemet är ned slående när det bara är tyckande ingen grundläggande förståelse är nedslående, speciellt när det uppfattas som expert på problematiken och får folk att tro på de felaktiga slutsatserna!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av HåkaN Teknik:

Blu-ray Disc Association färdigställer formatet för 4K Ultra HD

Så vilka produkter finns och vilka kommer?

Blu-ray interna brännare som klarar 128G diskar har funnits ett tag nu, de klarar bränna M-disks så säkra familjer bilder filmer 50G under 50-lapen (har sett för 30) bara unikt material.
Har kommit för externa så som BW-16D1H-U PRO

Vad finns och behövs för att kunna spela filmerna?

Tester på de nya produkterna vore trevligt!
Från dator med delar till färdiga Blu-ray spelare och visnings från TV till projektorer.

Man uppskattar att testerna på Sweclockers är kritiska koncisa och upplysande!
Man uppskattar kvalitén, oberoende och intigriten!

Bara en enkel som en chassi recension betydligt kortare en som inte testar med system för fånga egenskaperna så bör man testa med system, att förstå fördelen med lite över tyck och filter om man modifierar så märker man fördelen med att göra rätt när man ser effekten av göra fel!

När man hör att en recensent inte har minsta förståelse för det elementära problemet är ned slående när det bara är tyckande ingen grundläggande förståelse är nedslående, speciellt när det uppfattas som expert på problematiken och får folk att tro på de felaktiga slutsatserna!

Inget finns än verkar det som. Det har väl visats spelare men inget har kommit ut vad jag har sett. Det krävs nya spelare för att hantera det nya formatet. Det är inte bara densiteten utan spelaren måste även klara av h.265. Verkar lite oklart om spelare i datorer som klarar nuvarande högdensitetsformat kommer klara av filmerna med en kompatibel mediaspelare. Vi får väl se längre fram när det kommer mer information. Filmer och spelare väntas släppas framåt jul så årets julklapp kanske blir en ny Blurayspelare?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Hymer:

4K "masters" som är nedskalade till 1080p, marknadsföring at its finest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

4K "masters" som är nedskalade till 1080p, marknadsföring at its finest.

Delvis sant - vissa har faktiskt 4K-versionen nersparad på ett medföljande USB-minne. Men skivorna är vanliga Blu-Ray

Ex:
http://www.zavvi.com/blu-ray/best-of-4k-impressions-uhd-stick...

Permalänk
Medlem

Lite OT men finns det någon streaming tjänst som erbjuder 4k till pc än?

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av JonasT:

4K "masters" som är nedskalade till 1080p, marknadsföring at its finest.

Bara att köra i en av Sonys Blurayspelare som kan skala upp 1080p till UHD då så blir det ju perfekt!

http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/dvd-spelare-och-bl...

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av HåkaN Teknik:

Blu-ray Disc Association färdigställer formatet för 4K Ultra HD

Så vilka produkter finns och vilka kommer?

Blu-ray interna brännare som klarar 128G diskar har funnits ett tag nu, de klarar bränna M-disks så säkra familjer bilder filmer 50G under 50-lapen (har sett för 30) bara unikt material.
Har kommit för externa så som BW-16D1H-U PRO

Vad finns och behövs för att kunna spela filmerna?

Tester på de nya produkterna vore trevligt!
Från dator med delar till färdiga Blu-ray spelare och visnings från TV till projektorer.

Man uppskattar att testerna på Sweclockers är kritiska koncisa och upplysande!
Man uppskattar kvalitén, oberoende och intigriten!

Bara en enkel som en chassi recension betydligt kortare en som inte testar med system för fånga egenskaperna så bör man testa med system, att förstå fördelen med lite över tyck och filter om man modifierar så märker man fördelen med att göra rätt när man ser effekten av göra fel!

När man hör att en recensent inte har minsta förståelse för det elementära problemet är ned slående när det bara är tyckande ingen grundläggande förståelse är nedslående, speciellt när det uppfattas som expert på problematiken och får folk att tro på de felaktiga slutsatserna!

Swec har tyvärr förmågan bara skrapa på ytan i sina recensioner. Men att någon sida tar upp detta vore ju guld.

http://www.avsforum.com/ är en bra sida också, dom fokuserar ju mer på media (går ju fråga även på deras forum).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Ny produkter kommer, de från föra året kan skala till 4k men inte till 4K Ultra HD.

Tack för svaren!

Ny produkter kommer, de från föra året kan skala till 4k men inte till 4K Ultra HD.
Även ny spelare som klarar 4K Ultra HD kommer klara skala till 4k men övrigt blir svårt.
Att även kunna spela upp från NAS på Blu-ray är en trevlig funktion.

För streaming 4K Ultra HD behövs 100Mbit många användare har det i Sverige men långt från alla.
Att alla använder 100Mbit ställer till hård belastning för leverantören det finns ett par spår för att minska det som Windows 10 använder per to per har använts tidigare med få tillgängliga filmer så går det använda klassiga ha hela filmen men med många filmer begränsa det till en åttondel för inte spara 100G hos varje användare utan bara ha kvar alt för några enstaka filmer
tidigare gavs rabatter för ha material lagrat.

Ett anat spår för att få ned belastningen hos leverantören ipv6 som klarar multi bättre en ipv4 så att ha en buffrings tid och ett par minuters buffert hos varje användare så bandbredden hos leverantören för att flera användare delar på bandbredden en liten tids förskjutning hos flera användare. Ipv6 är bara några enstaka procent av användarna så den dröjer.

Att ha en buffet vid anslutningar som till ett stats nät minskar belastningen på noden till stats nätet och hoslevrantören teoretiskt mycket bra lösning men att distribuera kostnaden gör det i praktiken omöjligt.
Vi får vilka se om det kommer fram fler lösningar, men per to per har använts tidigare så den är den som ligger närmast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

VHS?

Det är ju rätt borta när DVD kom i början av 2000 talet eller kom det senare/tidigare? Vet att mitt första PS 1 hade plastskivor kom ju runt 1998 (om jag inte har fel). DVD lever ju än och är ju över 15 år sen det lanserades (om siffrorna jag uppgav är rätt).

Blu-ray kom ju 2006, dessutom i samma veva så har ju internet kommit på bred front. Så det gick enkelt och billig att få tag i filmer. Så Blu-ray har ju inte slagit lika hårt som DVD (alla nya filmer lanseras i båda formaten och i bland erbjuds en kopia att tanka hem av filmen också).

Streaming kommer ju på sikt spä på problmet ytterligare att försöka kränga plastskivor, jag tror inte mer än inbitna entusiaster kommer skaffa nya spelare för 4k stöd och dom andra fördelarna. Men Bra att man inte är tvungen att hitta på nya skivor i alla fall, så dom inte gamla skivor inte fungerar i nya spelaren (problmet är nog att köra nyare filmer i en gammal spelare). Men så länge en DVD spelare går att få tag i för någon hundralapp så kommer DVD skivor inte att försvinna.

Lite om DVD spelare.
http://en.wikipedia.org/wiki/DVD_player

Tänkte på detta stycke

Hm, känns som att det är svårt att förbättra något som en majoritet tycker är tillräckligt bra, och få det att sälja.

VHS 1976. Succe, efter några år, trots bild som var klart sämre än TV-sändningar.
SVHS 1987. Rejält mycket bättre, inspelningar nästan lika bra som live-sändningar. SVHS-spelare kunde spela VHS-kassetter.
Hur gick det? Tja, VHS dominerade totalt ävan 10 år senare, 1997.

DVD 1997. Succe efter några år.
Bluray 2006 (tidigare i exv japan). Rejält mycket bättre, och Full-HD som de flesta TV-apparater förutom ren budget började ha. Blurayspelare kan även spela DVD-skivor.
Hur det gick? Ja, DVD dominerar fortfarande starkt. Hur starkt vet jag inte, men för ett par år sedan jobbade jag på ett logistikföretag som levererade nya filmer till butiker, tror vi skickade ca 20 DVD på varje Bluray...det kanske är lite "bättre" nu, men, att folk köper nya fullpris-DVD förvånar mig lite, men jag känner folk som köpte TV för 20k men använde sin gamla DVD-spelare utan ens HDMI.

CD - kom ca 1984. Ersatte på 10 år LP utan krusiduller. Men SACD och andra bättre ljudformat etc har tokfailat.

Osv. Får se hur det går med UHD, folk flest har ju inte ens orkat skaffa bluray till sina Full-HD-TV.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Skrivet av Pirum:

Hm, känns som att det är svårt att förbättra något som en majoritet tycker är tillräckligt bra, och få det att sälja.

VHS 1976. Succe, efter några år, trots bild som var klart sämre än TV-sändningar.
SVHS 1987. Rejält mycket bättre, inspelningar nästan lika bra som live-sändningar. SVHS-spelare kunde spela VHS-kassetter.
Hur gick det? Tja, VHS dominerade totalt ävan 10 år senare, 1997.

DVD 1997. Succe efter några år.
Bluray 2006 (tidigare i exv japan). Rejält mycket bättre, och Full-HD som de flesta TV-apparater förutom ren budget började ha. Blurayspelare kan även spela DVD-skivor.
Hur det gick? Ja, DVD dominerar fortfarande starkt. Hur starkt vet jag inte, men för ett par år sedan jobbade jag på ett logistikföretag som levererade nya filmer till butiker, tror vi skickade ca 20 DVD på varje Bluray...det kanske är lite "bättre" nu, men, att folk köper nya fullpris-DVD förvånar mig lite, men jag känner folk som köpte TV för 20k men använde sin gamla DVD-spelare utan ens HDMI.

CD - kom ca 1984. Ersatte på 10 år LP utan krusiduller. Men SACD och andra bättre ljudformat etc har tokfailat.

Osv. Får se hur det går med UHD, folk flest har ju inte ens orkat skaffa bluray till sina Full-HD-TV.

Jo, sen säljs ju inte Blu-ray spelare som standard på flesta datorer/laptops, dessutom att blu-ray varit 200kr dyrare ca skyndar ju inte på processen.

Så vissa bluray-filmer säljs med både DVD och blu-ray i eller en nerladdningsbar kopia (kanske inte så mycket längre, men längre tillbaks var det mer regel än undantag).

Men tittar nu mer mest på blu-ray kvalité/netflix och steget ner till DVD är märkbart, tittar hellre på HD än SD alla dagar i veckan.

I början var skarpheten i vissa filmer lite väl mycket (blev konstgjort på något vis).

Tror garanterat folk kommer uppgradera till UHD, sen om dom köper en bly-ray spelare är tveksamt, känns som streaming och liknande tjänster tar över rollen från plastskivorna mer och mer. Var ju det som var problmet också när blu-ray kom att folk kunde få tag i bra kvalité gratis när bredband kom till allt fler hushåll. Så blu-ray har fått hård konkurrens från två håll så att säga redan från början

Dom äldre/teknikfientliga kör ju vidare på DVD skivor. Deras spelare fungerar ju och en blu-ray spelare kostar ju minst dubbelt så mycket som en DVD spelare (för dom ska byta behöv antingen DVD skivor skrotas eller dom uppleva HD).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Skickade en förfågan till Sony om det fanns något lanseringsdatum för UHD Blu-Ray spelare, fick svaret att dom inte hade något datum. Lite konstigt när det börjat finnas såpass många 4K TV att välja på. Skulle ju kunna vara så att dom väntar på IFA mässan i Berlin (4-7 September) med att gå ut med detaljer.