Permalänk
Medlem

Bykski vattenblock!?

Blocket finns blandannat att införskaffa här.
http://www.aliexpress.com/item/Bykski-CPU-water-cooling-block...

Hittade detta vattenblock från Kina och blev förälskad i utseendet. Någon som har erfarenheter av dom?
Köpte ju givetvis ett som får bli ett test i min nya datormaskin som jag sätter ihop för tillfället.
Här nedan är ett par bilder.

Permalänk
Avstängd

Pris på detta?

Hittat liknande och även ett som ser exakt likadant ut där vissa står koppar+aliminum och andra coppar.

På dina bilder ser det inte ut som den färgen koppar har men blir intressant och se vad du får

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Pris på detta?

Hittat liknande och även ett som ser exakt likadant ut där vissa står koppar+aliminum och andra coppar.

På dina bilder ser det inte ut som den färgen koppar har men blir intressant och se vad du får

Står att detta ska vara koppar på undersidan. Pris på detta block är drygt 300kr. Vilket är ca halva priset mot ett märkesblock.

specification:
Bottom Part Material: T1 red copper
Cover Material: PMMA
Holder Material: 2.5mm iron with black oxidation
Dental regulations: G1 / 4 (common international regulatory teeth)

Permalänk
Avstängd

Är det koppar på undersidan så är det vatten i blocket.
Blanda aliminium och coppar i en loop är väldigt dåligt att göra.

Har du en billig radiator du inte är så rädd om och inga andra kopparblock i loopen så är det väl kanske en ok lösning

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Är det koppar på undersidan så är det vatten i blocket.
Blanda aliminium och coppar i en loop är väldigt dåligt att göra.

Har du en billig radiator du inte är så rädd om och inga andra kopparblock i loopen så är det väl kanske en ok lösning

Har koppar radiator. Det bästa är att ha samma material, även om det spelar liten roll.

Permalänk
Medlem

TS, du får ju länka vattenblocket också om det är så billigt och intressant.

Skrivet av gabriel15:

Är det koppar på undersidan så är det vatten i blocket.
Blanda aliminium och coppar i en loop är väldigt dåligt att göra.

Har du en billig radiator du inte är så rädd om och inga andra kopparblock i loopen så är det väl kanske en ok lösning

Haha ja det är ju en fördel om det är så Kul typo

Permalänk

@gabriel15: Koppar och aluminium brukar inte vara något problem. Det är mer aluminium och mässing/nickel som är problematiskt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fönstrputtsaren:

@gabriel15: Koppar och aluminium brukar inte vara något problem. Det är mer aluminium och mässing/nickel som är problematiskt.

Så Aluminium och koppar är ok menar du? Det var inte något jag visste om.

Men om det nu är så problematiskt så kommer väl nipplar i mässing som är nickelpläterade ställa till problem ?

Permalänk
Skrivet av biorrith:

TS, du får ju länka vattenblocket också om det är så billigt och intressant.

Haha ja det är ju en fördel om det är så Kul typo

Infogat förskaffningslänk i första inlägget.

Tvivlar på att material på nipplar etc kommer göra någon större skillnad. Borde vara samma vid alla loop-lösningar då.

/TS- från annan dator.

Visa signatur

Corsair HX 1000W 80+ | ASUS P8PP67PRO | i7 2600k 4,5Ghz | Corsair 8GB (4x2048MB) 1600MHz Dominator | HD695076970 BIOS | EK-Supreme vattenblock |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aamenvisst:

Infogat förskaffningslänk i första inlägget.

Tvivlar på att material på nipplar etc kommer göra någon större skillnad. Borde vara samma vid alla loop-lösningar då.

/TS- från annan dator.

Men alla loop lösningar innehåller inte aliminium?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Men alla loop lösningar innehåller inte aliminium?

Var fick du aliminium från, från första början?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av geforce60:

Var fick du aliminium från, från första början?

Skickades från m.sweclockers.com

http://www.aliexpress.com/item/Waterblock-Water-Cooling-Cooli...

Eftersom du inte bifogat någon länk från början så sökte jag och hittade detta och antog att bara undersidan var gjord i koppar.
Sedan skriver någon i tråden att det är lugnt att blanda koppar och aluminium men skit i det nu.

" Use a water-cooled head cover made of high quality brass CNC machining , surface treatment nickel plating , high precision, smooth and clean appearance , looks very delicate.

Waterblock bottom of the absorber plate using a high -purity copper cut from 0.3MM waterway has a very subtle , so cooling area is huge. Surface plating ."

Så står det på länken du länkade men jag ger mig har ingen aning om vad ditt block är gjort av du får gärna säga om det var något att ha när det kommer

Permalänk
Skrivet av Fönstrputtsaren:

@gabriel15: Koppar och aluminium brukar inte vara något problem. Det är mer aluminium och mässing/nickel som är problematiskt.

Koppar och nickel har i princip identiska galvaniska egenskaper så funkar det ena funkar det andra.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av lanbonden:

Koppar och nickel har i princip identiska galvaniska egenskaper så funkar det ena funkar det andra.

Och man kan se detta i galvaniska spänningstabeller, t ex denna från wikipedia:

Där ser man att blanda koppar och alu är en dålig idé precis som tidigare nämnts, aluminiumet kommer korrodera pga den stora potentialskillnaden mot koppar. Nåt jag funderar på är hur silver påverkar kopparn i loopen, det sägs ju vara smart att ha en silverbit i loopen för att minska bakterie/algtillväxt men samtidigt är potentialskillnaden relativt stor.

Permalänk
Skrivet av Calathea:

Och man kan se detta i galvaniska spänningstabeller, t ex denna från wikipedia:
http://i.imgur.com/nYyBeq5.jpg

Där ser man att blanda koppar och alu är en dålig idé precis som tidigare nämnts, aluminiumet kommer korrodera pga den stora potentialskillnaden mot koppar. Nåt jag funderar på är hur silver påverkar kopparn i loopen, det sägs ju vara smart att ha en silverbit i loopen för att minska bakterie/algtillväxt men samtidigt är potentialskillnaden relativt stor.

En silver kill coil lär vara rätt ofarlig då man har den i reservoaren som i majoriteten av loopar inte är i direkt anslutning till varken block eller radiator. Avstånd spelar stor roll när det gäller korrosion

Permalänk
Entusiast
Skrivet av lanbonden:

En silver kill coil lär vara rätt ofarlig då man har den i reservoaren som i majoriteten av loopar inte är i direkt anslutning till varken block eller radiator. Avstånd spelar stor roll när det gäller korrosion

Ja kanske det även om vattnet i detta fall förbinder materialen med varandra. Något jag snappat upp är också att det oädlare materialet ska ha en mycket större yta än det ädla, så en liten silver kill coil jämfört med hela radiatorns kopparyta + block blir försumbar.

Permalänk
Medlem

Kan ni lägga ner ert snack om aluminium när inget i vaken min loop eller blocket har/ använder det materialet.
Ni kan diskutera korrosion i någon annan tråd. Detta med aluminium rör inte ett block gjort av koppar. Finns det ens aluminiumblock? (Efter googling fanns det några enstaka w/e)