Forskare realtidssimulerar realistisk hud

Permalänk
Melding Plague

Forskare realtidssimulerar realistisk hud

En finurlig metod för att simulera mänsklig hud och åstadkomma mycket realistiska ansiktsuttryck kan få vem som helst att gnugga ögonen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Dom borde gräva sig ur the uncanny valley först.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSlicker:

Dom borde gräva sig ur the uncanny valley först.

Är ju det de håller på med.. Varje litet steg (spadtag) räknas men det är nog hyfsat långt kvar till realistisk realtidsrendering tyvärr.

Med det sagt, den sista scenen tyckte jag var riktigt bra! När jag såg den i låg kvalitet först funderade jag på om de hade applicerat sitt filter på riktiga bilder Eller för att använda en fras jag använt enda sedan jag såg "Ghost n' Goblins" på C64 som liten knodd, "Det är ju nästan som på riktigt!"

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, ASUS RX 580 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Permalänk
Medlem

Ser riktigt lovande ut tycker jag.
Annars tycker jag att ögonen ofta är det som ser orealistiska och "icke levande" ut. Kan de lösa detta och kombinera det med deras hud så börjar det snart bli svårt att skilja äkta filmade människor från datorgenererade.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Det ser lite lovande ut men framförallt tycker jag det ser ut som de morphar mellan 3-5 olika texturer där första texturen är neutralt ansiktsuttryck och de andra är gradvis mer och mer ihopskrynklat ansikte. Varför skulle man annars se flera "snaps" på vägen mellan uttrycken? Om man pausar ser det extremt bra ut men i rörelse så snappar texturerna vilket gör att vi är djupt nere i uncanny valley. Närbilden på munnen och näsan var på god väg upp ur uncanny valley då bara munnens rörelser var lite avslöjande enligt mig. En av de svåraste sakerna förutom ögon tycker jag är hur ljuset reflekteras och det har de lyckats väldigt väl med med tänder, tandkött och hud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Ser riktigt lovande ut tycker jag.
Annars tycker jag att ögonen ofta är det som ser orealistiska och "icke levande" ut. Kan de lösa detta och kombinera det med deras hud så börjar det snart bli svårt att skilja äkta filmade människor från datorgenererade.

Absolut. Ögon har lång väg att gå men i relation till hud, hår, ansiktsrörelser så syns ögonen mycket mindre i film, spel och dylikt. Såvida det inte är närbilder givetvis men det minimerar man troligen så mycket som möjligt för att undvika detta.

När detta har kommit tillräckligt långt är jag säker på att det läggs mer krut på ögon och annat. Blänk-effekter och ljussättning utvecklas ju även det hela tiden vilket borde överlappa ganska bra med ögonglober kan jag tänka mig.

Visa signatur

Intel i5 2500k @ 4.5 GHz
Sapphire Radeon R9 290 Tri-X
Nåt annat skit

Permalänk
Medlem

Ja detta var spännane Just hud har alltid sett förjävligt ut. Och då man fixat hår, vatten osv osv har jag alltid tänkt "men hur svårt kan det vara??" Och nu har de tydligen nått ett genombrott.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Är ju det de håller på med.. Varje litet steg (spadtag) räknas men det är nog hyfsat långt kvar till realistisk realtidsrendering tyvärr.

Med det sagt, den sista scenen tyckte jag var riktigt bra! När jag såg den i låg kvalitet först funderade jag på om de hade applicerat sitt filter på riktiga bilder Eller för att använda en fras jag använt enda sedan jag såg "Ghost n' Goblins" på C64 som liten knodd, "Det är ju nästan som på riktigt!"

Med betoning på litet... Visst, hud kommer behöva se bra ut också men är en sån liten del jämfört med animationer och ansiktsuttryck. Innan de två delarna är perfekta ser jag liten mening med resten.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem

@TheSlicker:

Visst kan det tyckas litet men det är ett viktigt steg. Animationer går (typ) att "brute force":a med extremt mycket motion capture medan hudutseende inte är lika lätt då huden är beroende av vinkel och omkringliggande ljus med animationer inte bryr sig om sådant. De nämner detta i videon att nuvarande system inte får med de subtila förändringar som är på djupet i huden och påverkar reflektioner och ljusfördelning i huden.

Självklart är det långt kvar men jag spelar just nu Deus Ex Human Revolution och fy vad jag stör mig på den plastiga huden (och en del annat men huden sabbar liksom inlevelsen i annars välgjorda modeller och texturer). Där hade det dock räckt med att ändra hudens grundreflektioner och sätt att hantera ljus, den teknik som beskrivs här hade liksom varit för bra för resten av grafiken (vilket är vad jag misstänker är din poäng i första inlägget, perfekt hud hjälper inte defekt modell)

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, ASUS RX 580 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Permalänk
Avstängd

I framtida speltitlar?

Jag vill ha 3D-renderad porr!

Permalänk
Medlem

Jag tror de borde uppsöka doktorn för det där...

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSlicker:

Dom borde gräva sig ur the uncanny valley först.

Håller med, men detta är ju långt bättre än många andra skapelser som ger mig kalla kårar så fort jag tänker på dem.

Skrivet av Aloysius:

Jag trro de borde uppsöka doktorn för det där...

http://j.gifs.com/m6YrP2.gif

Lägg det där i en spoiler är du snäll, det var rätt äckligt.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Lägg det där i en spoiler är du snäll, det var rätt äckligt.

Det är bara att du vänjer dig, det är #framtiden! I GTA VI kommer man kunna klämma finnar. Och då menar jag inte att råna det lokala memma-bageriet.

Permalänk
Medlem

Det här presenterades för ett par månader sedan, inte endast på Siggraph 2015.

Permalänk
Medlem

Allt med FEM beräkningar fascinerar mig, så otroligt hur allt bara sammanfaller som dominobrickor när man har knackat kod korrekt!

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem

Detta, och mera ansiktsmuskler åt folket, och vi har nästan gjort det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSlicker:

Med betoning på litet... Visst, hud kommer behöva se bra ut också men är en sån liten del jämfört med animationer och ansiktsuttryck. Innan de två delarna är perfekta ser jag liten mening med resten.

Nu är det inte så att dessa personer enkom gör precis allt jobb med att göra realistiska ansikten. Forskning och utveckling pågår samtidigt för fullt av andra grupper som håller på med ansiktsuttryck etc.
Även om vi idag fortfarande är i uncanny valley även med bra hud, så är det bra att det kommer finnas färdiga metoder för realistisk hud när väl resten faller på plats. Annars hade vi fått vänta ännu längre. Det är dessutom bra för de som jobbar kring ansiktsuttyck att ha en så bra grundmodell som möjligt. Även med perfekt ansiktsrörelse kommer det fortfarande se uncanny ut om huden inte stämmer.

Permalänk

Ska bli intressant att se hur lång tid det tar innan alla skådespelare blir arbetslösa

Visa signatur

Fractal Design Define R4 │Intel core i5 4690k @ 4,6 Ghz│Corsair H100i │Asus Maximus VII Hero │Corsair RM850 │Corsair Vengeance LP 8GB 1600MHz │Kingston SSDNow V300 120GB│Asus gtx970 strix│Asus vg248qe│ Noctua <3│

Permalänk
Medlem

@JesperT och @baldViking: Det finns nice realtime rendering för ögon också https://www.youtube.com/watch?v=v3X5OmHXa4c

Permalänk
Medlem

@Frexuz: Cool. Nevermind then.

Visa signatur

Intel i5 2500k @ 4.5 GHz
Sapphire Radeon R9 290 Tri-X
Nåt annat skit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spoderpug:

Ska bli intressant att se hur lång tid det tar innan alla skådespelare blir arbetslösa

Fast dom använder ju fortfarande skådespelare för motion capture och röster såvida inte Microsoft sam utvecklas nåt enormt så det är nog lugnt 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spoderpug:

Ska bli intressant att se hur lång tid det tar innan alla skådespelare blir arbetslösa

Många spel använder sig kanske av hyfsat bra teknik men reaktioner, känslor etc är nästan alltid överdrivna. Så jag hoppas snarare på motsatsen, att de tar in fler skådespelare i spelutvecklingen så man slipper sånt här :-]

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

@Jockew1989: Cortana är snuskigt bra iaf. Men det är nog förinspelade repliker och jag antar att meningarna inte generaras i realtid.

Visa signatur

Intel i5 2500k @ 4.5 GHz
Sapphire Radeon R9 290 Tri-X
Nåt annat skit

Permalänk
Inaktiv

Perfekt för framtida VR porr.