Ska man optimera en SSD?

Permalänk
Medlem

Ska man optimera en SSD?

Frågade i Windows forumet men fick inget bra svar på det. Men ska man köra optimering för SSD? Är det samma sak som defrag?

Såhär ser det ut:
http://i.imgur.com/6KypW6L.jpg

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Entusiast

Du ska absolut inte defragmentera en SSD enhet, så det där kan du inaktivera.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Frågade i Windows forumet men fick inget bra svar på det. Men ska man köra optimering för SSD? Är det samma sak som defrag?

Såhär ser det ut:
http://i.imgur.com/6KypW6L.jpg

Ska och ska, den kör TRIM. Det är bara tuta och köra den där någon gång i månaden eller så. Dock tror jag inte den där illa partitionen reserverad för system går att optimera så bli inte orolig

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Windows kör trim automatiskt och defrag ska aldrig köras på en ssd.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Klickar du på Optimera, så kör den TRIM automatiskt om det är en SSD, så det är lugnt, bara tuta på

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem

I Windows 8 och 10 så har de bytt defragmentering mot optimering. Mycket förvirrande..

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

@Superlight
Optimera är att den skickar TRIM kommando för alla sektorer på disken, som inte har filer i sig. Gör att SSDn kan städa upp effektivt och hålla bästa möjliga prestanda.
Enda anledningen som finns att inte köra TRIM (eller optimera) är om du tagit bort några filer och hoppas återställa dem med recovery program. TRIM gör nämligen detta omöjligt.

Du bör dock inte köra gammal stil av "defrag" på en SSD, men notera att moderna OS känner av att det är en SSD och kör rätt typ av "optimering" för dem, så detta ska normalt inte stängas av.

Permalänk
Medlem

Tack för dessa snabba svar.

Klickade på optimera men det verkade inte köra någon defrag. Jag tror att Windows kände att det var SSD. Däremot körde den en defrag på hårddisken.

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Tack för dessa snabba svar.

Klickade på optimera men det verkade inte köra någon defrag. Jag tror att Windows kände att det var SSD. Däremot körde den en defrag på hårddisken.

"Optimera" är inte samma som "Defrag"
Två olika grejer.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

"Optimera" är inte samma som "Defrag"
Två olika grejer.

Pratar vi Windows 8/8.1/10 så innebär "optimera" på en HDD att du gör en defragmentering, så det är samma sak i det fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Pratar vi Windows 8/8.1/10 så innebär "optimera" på en HDD att du gör en defragmentering, så det är samma sak i det fallet.

Ah, just. Stämmer. Jag hade fel. Du har rätt.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Jag hade fel. Du har rätt.

Inte ofta nån säger det till mig

Permalänk
Medlem

Har du windows 8/10 så låt det vara ditt OS känner av om det är en SSD eller HDD och kör det som behövs..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz