Uppgradera RAM: köpa helt nytt, eller komplettera befintliga stickor?

Permalänk
Medlem

Uppgradera RAM: köpa helt nytt, eller komplettera befintliga stickor?

Köpte dator i delar från nåt år sen, med dom här ram-stickorna:
https://www.komplett.se/kingston-ddr3-hyperx-1600mhz-8gb/5850...
Behöver nu fylla på med ytterligare 8gb RAM, så man får 16gb.

Men dom där ramstickorna^ tycks inte finnas att köpa längre. Och det råd man i allmänhet får från folk är att undvika att blanda minnen av lite olika sorter. En del säger att man absolut inte får blanda olika minnen även om dom är från samma tillverkare med samma specar. Ska tydligen kunna störa Dual channel funktioner och shit.

I så fall måste man ju kränga bort mina båda 4gb stickor, separat, och köpa 2 nya 8gb-stickor för att få 16 ram. Det känns ju jäkligt omständigt, tycker jag. Om det går att bara köpa till två 4gb, som man kan kombinera med dom jag redan har, så vill jag ju helst göra det förstås.

Jag söker forumets råd och rekommendationer: Kan man måhända kombinera dom stickorna jag har, med en annan modell av samma tillverkare med samma specar? (även om jag fattar att det säkrare kortet är att köpa två nya åttor)

Tack på förhand
/T

Visa signatur

Jag använder datorn för att göra jobb bättre, inte för att jobba med att göra datorn bättre

Permalänk
Medlem

Innan vi skriver rekommendationer, skriv specifikationer på dina komponenter och vad du skall använda det till.
OBS moderkort är viktigt så vi vet hur många ddr3 platser du har.

Permalänk
Medlem

@DaydreamerVlad: Okej

mobo: Asus P8Z77-V LX
CPU: Intel Core I3 (3225, dual core 3.3ghz)
GPU: Intel HD4000
ram: se ovan
SSD-diskar

Tänker mig ganska standard minneshantering, kommer mestadels fyllas upp RAM vid musik-bruk (musikprogram, syntar som laddar upp ljud-data i ram för snabbare åtkomst). Enklare video-redigering ibland med. Ingen gaming och ingen överklockning - än måhända nån OC-preset som finns i BIOS. Standard, rätt, rakt och bara köra, typ.

Visa signatur

Jag använder datorn för att göra jobb bättre, inte för att jobba med att göra datorn bättre

Permalänk
Medlem

Ok då i3 kommer troligen inte överklockas rekommenderar jag dig att enbart skaffa 2x 4gb eller 2x 8gb beroende på krav och behåll dina nuvarande.

Ja man brukar säga att färre är bättre men i detta fall håller jag inte med.

Permalänk
Medlem

@TomKe:
Du kommer stöta på ett problem, 1.65V minnen har mer eller mindre fasats ut!
Men behold! http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/129269 . Jag tror att dessa är samma modell som du har med grå färg istället, timings och så verkar stämma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaydreamerVlad:

Ok då i3 kommer troligen inte överklockas rekommenderar jag dig att enbart skaffa 2x 4gb eller 2x 8gb beroende på krav och behåll dina nuvarande.

Ja man brukar säga att färre är bättre men i detta fall håller jag inte med.

Du tycker fler (stickor?) är bättre i detta fall? Men rekommenderar att köra på 2 stickor istället för 4 i detta fall? Förstår inte riktigt

Visa signatur

Jag använder datorn för att göra jobb bättre, inte för att jobba med att göra datorn bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@TomKe:
Du kommer stöta på ett problem, 1.65V minnen har mer eller mindre fasats ut!
Men behold! http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/129269 . Jag tror att dessa är samma modell som du har med grå färg istället, timings och så verkar stämma.

Son of a bitch??! Ser ut som länken stämmer. Det där måste jag kolla på. Bara 1 butik har dom, bäst att vara snabb hehe.
Finns ju faktorer som hur slottarna på moderkortet är 'parade' och sånt med. Men rak fråga då: skulle du själv känna att det här är värt nog att prova, utan att fucka upp dual channel och allt vad det heter?

Ja det där med utfasning av specar är rena pesten. Köpte datorn med 1155 sockel för drygt år sen, och idag finns ingen Intel processor för 1155 sockel i butik längre. Alla ska ha 1150. Blir fan sur, får känslan att det är bara köra på det man har, för vad man än skaffar så kommer det ändå fasas ut inom ett år.

Visa signatur

Jag använder datorn för att göra jobb bättre, inte för att jobba med att göra datorn bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av TomKe:

Du tycker fler (stickor?) är bättre i detta fall? Men rekommenderar att köra på 2 stickor istället för 4 i detta fall? Förstår inte riktigt

normala moderkort har bara dual channel. så därför är 2 bättre. men dom har support för 4st så kör på. men ta länken över ditt inlägg, för du behöver 1.65v minnen och som han säger så är det svårt att hitta sånna nu då dom inte används

om du oroar dig över att fucka dualchannel så kan jag säga att jag kör 4st http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1485319 och det är inga problem

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

normala moderkort har bara dual channel. så därför är 2 bättre. men dom har support för 4st så kör på. men ta länken över ditt inlägg, för du behöver 1.65v minnen och som han säger så är det svårt att hitta sånna nu då dom inte används

om du oroar dig över att fucka dualchannel så kan jag säga att jag kör 4st http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1485319 och det är inga problem

Aha. Tackar.
Ja det är nog bäst att kolla exakta specarna för moderkortet först då, så vet man säkert vad det stödjer och inte.
Dual betyder ju typ 'två'. Om ett mobo har stöd för 'dual channel' vid användning av 4 eller fler stickor, heter det nåt annat än 'Dual' då? Typ Quadro eller så? eller är det ändå samma namn, oavsett antalet slots?

Visa signatur

Jag använder datorn för att göra jobb bättre, inte för att jobba med att göra datorn bättre

Permalänk
Medlem

Nej jag rekommenderar dig att köpa 2 st till ! behåll dem du har.

Kolla i bios vilken volt du kör tror inte du skall behöva köpa 1.65 v, 1.65 användes främst till socket 1366, minnena ställer om sig.

Dual så kör man 2 st, tripple = 3 st, quattro = 4st

Exempel, DUAL s 1155, tripple = s 1366, quattro= s 2011

Det kommer fungera om du har 4 st på dual, däremot så får du problem med 4 st på tripple, eller 2 st på quattro osv

Permalänk
Medlem

@TomKe:
Jag ser en skillnad, den jag länkade har stöd för XMP profiler medan dina inte har det, eller så använder den XMP men dina inte gör det? Inte säker på det dock.

@DaydreamerVlad
hans nuvarande minnen är 1.65V minnen, dem är inte stabila på 1.5V. Det heter Quad btw, quattro s1 var en underbar rallybil dock ^^.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TomKe:

Aha. Tackar.
Ja det är nog bäst att kolla exakta specarna för moderkortet först då, så vet man säkert vad det stödjer och inte.
Dual betyder ju typ 'två'. Om ett mobo har stöd för 'dual channel' vid användning av 4 eller fler stickor, heter det nåt annat än 'Dual' då? Typ Quadro eller så? eller är det ändå samma namn, oavsett antalet slots?

finns några enstaka moderkort som har quadchannel. dom funkar bäst med 4 stickor.
men har inte märkt någon skillnad alls med hur många stickor jag använder så kan inte riktigt säga vad skillnaden är

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@TomKe:
Jag ser en skillnad, den jag länkade har stöd för XMP profiler medan dina inte har det, eller så använder den XMP men dina inte gör det? Inte säker på det dock.

Jag tror mina har stöd för XMP. Mitt Asus BIOS har nåt som heter AI Tuner. Om jag kör 'auto' på den, så körs minnena i 1333, men skippar jag auto och kör XMP istället så körs minnena i 1600 istället, och det står att full styrka 1.65 används då. Så jag tror mina kan köras som XMP. Eller?

Visa signatur

Jag använder datorn för att göra jobb bättre, inte för att jobba med att göra datorn bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

finns några enstaka moderkort som har quadchannel. dom funkar bäst med 4 stickor.
men har inte märkt någon skillnad alls med hur många stickor jag använder så kan inte riktigt säga vad skillnaden är

Du menar, vad skillnaden är mellan att köra dual channel på alla 4 stickorna, och att köra dual channel på 2 stickor och 2 stickor utan dual channel? Osäker själv. Men så länge det inte fuckar upp nåt centralt så vill jag tro att prestandan inte blir så farligt lidande.

Skrivet av DaydreamerVlad:

Dual så kör man 2 st, tripple = 3 st, quattro = 4st
Exempel, DUAL s 1155, tripple = s 1366, quattro= s 2011
Det kommer fungera om du har 4 st på dual, däremot så får du problem med 4 st på tripple, eller 2 st på quattro osv

Orkar du definiera "problem"? Blir man bara utan dual channel för två stickor, eller blir det värre problem än så?

Visa signatur

Jag använder datorn för att göra jobb bättre, inte för att jobba med att göra datorn bättre

Permalänk
Medlem

Jag skulle göra det enkelt för mig och skaffa 2x8GB 1.5v stickor, och sen ta ur befintliga och sälja dessa för en slant.

På det viset minerar man div problem, var lite dumt också att köpa omodernt minne redan från början också, 1.65v stickor är tänkt för moderkort innan 1155 soket, men visst funkar dom ändå, men skulle inte cansa på att fyra st sådan kommer rulla problemfritt.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Och läste just på Wikipedia att Dual Channel betyder bokstavligen dubbla överföringshastigheten, jämfört med utan Dual. Visste inte det innan. Och att fyrkanaliga uppsättningar är få, och finns för betydligt dyrare system än mitt enkla. Så det är två stickor som gäller om man ska utnyttja dual channel fullt ut då ..

Alltså .. ursäkta om man svär i kyrkan, men alla dessa f-ö-r-b-a-n-n-a-d-e skillnader, standards, utfasningar, mini-detaljer, ständiga avvägningar och stratigerande .. det känns mindre o mindre konstigt om folk börjar kolla på Mac och 'färdigare' system liksom. Satan i gatan ..

Så om man skaffar två nya, är CAS nåt man måste tänka på? Mina nuvarande har CL9, de flesta nya jag ser som passar mitt har CL10? Potentiella problem?

Visa signatur

Jag använder datorn för att göra jobb bättre, inte för att jobba med att göra datorn bättre

Permalänk
Medlem

https://www.komplett.se/hyperx-fury-ddr3-1866mhz-16gb-red/812...
Då kan du lika gärna beställa 2x8 för 849kr? De tog precis slut i lager dock :/ beställde själv ett par igår, men nya är påväg in!

Visa signatur

Asus Dark Hero VIII | 5900x | Noctua NH-D15s chromax | Asus strix 4090 OC | Trident Z Neo DDR-3800 c14 32gb | Samsung 980 Pro

Permalänk
Medlem

@TomKe:
Inte direkt, du valde gamla minnen designade till en ännu äldre sockel/plattform när du köpte det (1-2 år sedan?) Ditt moderkort kör Dual channel oavsett om du har två eller fyra stickor, så länge dem körs i par (likfärgade slottar). Kör du dem ens i dual channel nu dvs?

Anledningen till att köpa mac bör i det här fallet vara folk som förklarar saker uselt då dem själva saknar kunskaper om ämnet i sig, själva modermodemet i hårddisken du vet?

Jag kan inte garantera att minnena jag länkade tidigare i tråden fungerar med dina nuvarande, och den modellen du har går inte att få tag på i Europa ens. Det säkraste skottet vore att köpa det billigaste 16GB paketet som finns, http://www.inet.se/produkt/5316032/ till exempel. 2x8GB är billigare än 4x4GB så därför är 2x8GB att föredra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TomKe:

Du menar, vad skillnaden är mellan att köra dual channel på alla 4 stickorna, och att köra dual channel på 2 stickor och 2 stickor utan dual channel? Osäker själv. Men så länge det inte fuckar upp nåt centralt så vill jag tro att prestandan inte blir så farligt lidande.
Orkar du definiera "problem"? Blir man bara utan dual channel för två stickor, eller blir det värre problem än så?

Poängen med att komma åt minne i mer än en kanal är att få effekten av högre hastighet på minnet. Minnesmoduler är relativt långsamma jämfört med processorn sedan en tid tillbaka. På 90-talet matchade hastigheten på minnet och processorn varandra ganska väl, men sedan 1999 sprang CPU-hastigheten iväg, och minnet har inte på långa vägar kunnat hålla jämna steg.

Om man delar upp minnespolen i två (eller flera) delar som åtkommes i full hastighet blir effekten en fördubbling av den totala minneshastigheten. Tänkt dig ett RAID 0 för minnen helt enkelt. Finns tydligen andra varianter också, men detta är den enkla förklaringen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Multi-channel_memory_architectu...

Det där med att man helst ska ha en minnessticka per kanal är mest för att latenserna (väntetiderna) blir sämre. Det är väl mest relevant för entusiaster och framför allt överklockare, då det kan bli knepigare att överklocka med krångligare timings.

I ditt fall skulle jag säga att du kan behålla ditt nuvarande minne och bara köpa till det du behöver. Det där med olika spänningsstandarder för DDR3 kände jag inte alls till, har inte hållit på med detta sedan DDR(1)

Tillägg: ultraninjad. Du hann luska ut vad flerkanalsminne är, och andra har kommit med mer handfasta råd om ditt val under tiden jag skrev

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av TomKe:

Och läste just på Wikipedia att Dual Channel betyder bokstavligen dubbla överföringshastigheten, jämfört med utan Dual. Visste inte det innan. Och att fyrkanaliga uppsättningar är få, och finns för betydligt dyrare system än mitt enkla. Så det är två stickor som gäller om man ska utnyttja dual channel fullt ut då ..

Alltså .. ursäkta om man svär i kyrkan, men alla dessa f-ö-r-b-a-n-n-a-d-e skillnader, standards, utfasningar, mini-detaljer, ständiga avvägningar och stratigerande .. det känns mindre o mindre konstigt om folk börjar kolla på Mac och 'färdigare' system liksom. Satan i gatan ..

Så om man skaffar två nya, är CAS nåt man måste tänka på? Mina nuvarande har CL9, de flesta nya jag ser som passar mitt har CL10? Potentiella problem?

Ja ditt system kan använda dual channel, vilket du får med två eller fyra stickor, dock man kan använda tex 2x4GB + 2x8GB och det blir dual channel, bara man sätter stickorna rätt så.

X99 baserade moderkort använder quad channel dvs 4 stickor som arbetar ihop för max bandbredd, dock din CPU passar inte på dessa moderkort.
Förut fanns även system som körde tripple channel, var med X58 chipset baserade moderkort, och CPU i7 9xx.

Vanligt folk som inte vill eller kan ha koll samt vara tekniskt bevandrade brukar nog kolla mer på mac eller helt färdiga system, själv tycker jag allt detta är väldigt enkelt, och färdiga system samt det mesta från Apple är bannlyst i min familj, undantag iPad som har förekommit

CAS bör vara så lågt som möjligt men CL9 på 1600MHz minne är väldigt vanligt och tillräckligt, finns eller har funnits dock ner till CAS 7 på 1600 minne, men dessa kostar mer.

Kommer också från nu bli svårare att hitta högpresterande DDR3 minne, tex med CAS 7 eller riktigt snabba sådana, fokus drar mot DDR4 nu.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte riktigt hur alla tänker här.
1. dual channle fungerar med 4 stickor också. Kör själv 2x4 samt 2x8 och båda rullar på i dual channle. Vad jag vet så har det varit så ganska länge.
2. Blanda stickor går rent generellt bra så länge man inte kör helt olika sorter.
Som sagt, jag har kört på blandade stickor i nästan 4 år, med lite olika sätt att blanda dom på och har aldrig haft problem.

Det som är fördelen med att använda färre stickor är att det belastar minneskontrollen mindre och gör det lättare att överklocka. Där av att man säger ju färre stickor desto bättre för dom som ska överklocka ordentligt.

Går även utmärkt att köra 4 stickor på tripple, gjorde det på min gamla billiga 1366 bräda i många år. Kan inte säga att jag någonsin märkte av skillnaden.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

@Gibbe:
Man kan inte blanda minnen med olika spänningar, ta ett 1.65V minne och ett 1.35V, du kan inte specifiera olika spänningar till olika stickor. Vilket betyder att du kraftigt undervoltar 1.65V minnet så det blir ostabilt eller inte fungerar alls, eller kraftigt övervoltar 1.35V minnet så det överhettas och bränns ut.

1.65V DDR3 minnen var till sockel 1366 och tidigare, 1.8V DDR3 ännu äldre sockel/AMD. sockel 1155 med Sandy Bridge hade en annan mer känslig minneskontroller så där skiftade dem till 1.5V DDR3. Utöver det finns DDR3L och DDR4 nu som är nere på 1.2V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@TomKe:
Inte direkt, du valde gamla minnen designade till en ännu äldre sockel/plattform när du köpte det (1-2 år sedan?) Ditt moderkort kör Dual channel oavsett om du har två eller fyra stickor, så länge dem körs i par (likfärgade slottar). Kör du dem ens i dual channel nu dvs?

Anledningen till att köpa mac bör i det här fallet vara folk som förklarar saker uselt då dem själva saknar kunskaper om ämnet i sig, själva modermodemet i hårddisken du vet?

*Gruff* Ja, jag är nog helt enkelt inte tillräckligt intresserad. Jag vill bara det ska funka. Plussa på 8gig ram? No problemos, 600 spänn, klarrt!
Inte gå igenom ändlösa labyrinter med variabler, för att undvika 'eventuella' problem, dels direkt och dels framtida kompatibilitet plus moms, med lök, osv osv. För lite nerd-faktor i mig I guess.

Den här maskinen sattes ihop dels av mig och dels av Kompletts tekniker, på telefon med dom. Så jag trodde att nu har jag grejat en helt okej nytto-burk, en "Volvo V70" som kommer funka lika väl som nånting annat. Men my ass att det gjorde :/

Aja, nog med känslo-yttringar Bara ta tjuren vid hornen. Själva modermodemet i hårddisken, vars prestanda mäts i pixel per grad i celcius, du vet

På Asus sidan står det om mitt mobo: "2-channel (4 DIMM) DDR3 memory". Ska man alltså tolka det som att detta mobo kan köra dual channel med både 2 och 4 stickor, men inte 6? Det står ju inte direkt i klartext, ens i manualen, om det kan köra dual channel på 4 eller bara 2 ..

Visa signatur

Jag använder datorn för att göra jobb bättre, inte för att jobba med att göra datorn bättre

Permalänk
Medlem

Du har köpt en kit på 2x4GB. Köper du ett till 2x4GB (likadant kit) så kan dom faktiskt ej fungera ihop, man får då köpa ett 4x8GB kit. Det är samma minnen med dom "provas" ihop om 2x eller 4x beroende på hur bra binnade dom vart.

Så vill du vara helt säker köper du ett nytt 16kb kit.

Permalänk
Medlem

@TomKe:
Liknande 2x4GB minnen till dem du har nu kostar runt 800:-
Nytt 16GB paket med minnen kostar runt 1000:-

Köp ett 16GB paket, stick i, det kommer fungera susen, och du kan sälja dina äldre minnen utan problem förmodligen :).

För att göra det så enkelt som möjligt, om du öppnar ditt chassi och tittar på moderkortet ser du att RAM-slottarna är färgade i två olika färger. Svart och blå. För att köra minnen i Dual Channel måste dem sitta i likfärgade slottar. Vanligtvis börjar man närmast CPUn. Så ett minne i den svarta slotten närmast processorn och det andra minnet i den andra svarta slotten. Sitter dem där körs dem i Dual channel. Blandar du dem och kör ett minne i svart slot och det andra i blått körs dem i Single channel.

Med fyra minnen av samma sort körs dem alltid i dual channel då dem inte kan sitta i annat än par.

Permalänk
Medlem

I praktiken funkar det ofta att blanda minnen friskt har jag märkt. Det där att sälja i kit är bara en marknadsföringsgrej men visst är det billigare än att köpa två separata så är det bara att ta kitet.

Är inte DDR3 i allmänhet specade att klara 1.5 V?
http://www.kingston.com/dataSheets/KHX1866C9D3K2_8GX.pdf
Jodå kör man dem i DDR3 1333 så fixar de 1.5 V. Det är bara om man "överklockar" dem till DDR3 1600 som de kräver 1.65 V.

Din CPU är specad att klara både 1333 och 1600 DDR3. Så kör 1333 med 1.5V så kan du blanda med andra 1333 1.5V minnen och få det att funka.
http://ark.intel.com/sv/products/65692/Intel-Core-i3-3225-Pro...

Edit: Kör alltså standardinställning för minnet och inte någon XMP-profil så går det.

Edit 2: Gamla minnen är mer prisvärt att köpa begagnat. Kolla marknaden eller Tradera.

Permalänk
Medlem

För att börja sammanfatta då.

För det rådande moderkortet verkar det som det går att köra dual channel med alla 4 stickorna. Så 4x4 kan funka, men bara så länge man är förbaskat noga med specarna på dom stickor man köper till, så att dom är så lika dom befintliga som det bara går. Nackdelen är att dom är rejält svåra att hitta i butik.

Säkrare, och mer bökigare, är att köpa 2x8 stickor och sälja dom man har. Då kanske även minneskretsen belastas mindre. Ekonomiskt rör det sig om ett par hundringars skillnad i pris. I många fall har man inga extra RAM-stickor liggandes, så man måste köpa hem dom nya innan man kan sälja dom gamla (för att inte bli utan dator under tiden). Och man är inte säker på att bli av med dom gamla heller.

Så all in all, verkar bli jämnt skägg - i mitt fall. Precis vad jag inte ville höra
Måste säga man fick en jäkla sprutt på supporten här på forumet med den här tråden Det tackar man för, och hoppas andra som har liknande funderingar kan hitta ett sätt att tänka och undersöka sin situation med hjälp att tankegångarna här i tråden.

Visa signatur

Jag använder datorn för att göra jobb bättre, inte för att jobba med att göra datorn bättre