Prestandaskillnad spel OSX Windows 10 (eller tidigare)

Permalänk
Medlem

Prestandaskillnad spel OSX Windows 10 (eller tidigare)

Överväger att lägga in Windows 10 på MacBook Pro:n (13" Retina och därmed integrerad grafik). Kommer jag märka nån markant skillnad i prestanda i exempelvis Dota2, eller är det jämnt skägg numera?

Permalänk
Medlem

Du skulle ju kunna dualboota och testa i varje OS för att se. Eller?

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Du skulle ju kunna dualboota och testa i varje OS för att se. Eller?

Ja, fast i så fall måste jag skaffa och installera Windows 10 först. Det är lite det jag sonderar efter, om det är någon idé enbart för spelprestandan.

Permalänk
Medlem

Source-spel fungerar tydligen bättre i *nix-baserade system enligt Valves egna tester. Om det nu stämmer så borde ju OS X vara bättre lämpat för DoTA2?

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Jag kör en mbpr 13" 2014, OS X är otroligt trevligt på många sätt men spela gör man på windows, tyvärr är det så enkelt. Och det har egentligen med 2 saker att göra, 1, prestandan är minst 25% bättre i Windows vad jag uppskattar det som (jag får t ex dubbelt så många fps i cs:go i Windows jämfört med OS X) samt att OS X har allt för mycket musacceleration för att göra det vettigt att spela något annat än turnbased-spel.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Source-spel fungerar tydligen bättre i *nix-baserade system enligt Valves egna tester. Om det nu stämmer så borde ju OS X vara bättre lämpat för DoTA2?

Tyvärr har OSX lite problem med att stödja senare version av OpenGL, även fast de säger att de stödjer 4.x version så fattas mycket där vad jag vet. Apple ser ut att satsa på Metal istället av idiotiska skäl.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Tyvärr har OSX lite problem med att stödja senare version av OpenGL, även fast de säger att de stödjer 4.x version så fattas mycket där vad jag vet. Apple ser ut att satsa på Metal istället av idiotiska skäl.

Så sant så sant.

Hade jag varit TS så hade jag installerad windows och dualbootat. Jag gör själv detta och har galet mycket bättre FPS i windows än i OSX. Spelprestandan är tyvärr urdålig på OSX.
Jag testade med att köra CS GO i OS X och då hoppade fpsen mellan 70 och 120fps. Med samma inställningar i windows så ligger jag aldrig under 130fps. Hade även stor förändring i Heroes of the storm, till fördel för windows då.

Apple borde få en känga i gumpen här tycker jag. Sjukt trevligt och bra operativsystem annars. Synd att de ska falla på att inte optimera bättre för spel

EDIT: Ska lägga till att jag har MacBook Pro 15" late 2014 modellen.

Permalänk
Medlem

Jag testade techincal preview när gta v släpptes, märktes en tydligt skillnad dock kraschade det ofta eftersom det var beta. Jag tror att det ligger nåt i den där 10% förbättringen som folk hävdat att det skulle vara generellt med win 10.

Visa signatur

Ohrstrom @ Macbook Pro 15,4" 2.2 GHz Intel I7, 8 GB 1333 MHz DDR3