Intel Skylake i fler modeller vid månadsskiftet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

i7-6700T - 35W, inte dåligt med prestanda på den lilla effekten!

Instämmer. Borde gå att passivkyla tom. Hoppas på fler lågeffektsvarianter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@dr904: Handlar om binning.

Helt enkelt att vissa kretsar går att köra på lägre spänning på samma frekvenser.
Sedan är inte TDP måttet på vad processorn drar i genomsnitt eller vad den ligger i vid turbo.

Nja, inte enbart. De är också designade så att de håller lägre klock vid belastning på fler kärnor, detta för att hålla nere värmen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Videoapan: Kan ha varit lite otydlig men ja.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Kan man någonstans vilken GPU som sitter i respektive CPU?

Visa signatur

/GannTrader

Permalänk
Skrivet av BrottOchStraff:

Den blev inte så rolig som folk trodde, bra för HTPC och lättare gaming och Emulatorburkar. Men nyare spel klarar sig inte med 2 kärnor utan HT, även om den går i 4.5ghz. En i3a med HT vore mer intressant, upplåst eller om det nu går att klocka bra med BCLK.

helt ärligt, du läset bara vad folk skriver utan erfarenhet.
jag spelar BF4 i många ultra/high settings i 2560*1080p utan problem även på 64 spelar banor.
Hardline kör jag mer ultra settings i samt mantle, mantle är tyvärr buggat nu med win10 i BF4 för mig, men det är ett känt fel i driver log så np där.

fast du klassar kanske BF4 - 64 slot som lättare gaming?

förutom det spelar jag Ark survival som är o-optimetat till max, men trots det ligger jag på samma bisarra fps som en polare med haswell i5K och 980. men det är en alfa med...
vi kan också köra samma settings i BF4 @ 2560*1080p så ja, jag vet inte vad jag ska säga mer än denna lilla PentiumK klarar sig bättre än vad många tror.

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Entusiast
Skrivet av GannTrader:

Kan man någonstans vilken GPU som sitter i respektive CPU?

Wikipedia brukar ha fina tabeller för sånt. Annars kan du kolla varje enskild CPU på Intels hemsida. Informationen om Skylake är inte officiell än men det lär väl komma inom en inte alltför avlägsen framtid.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

@truedesire:

Vet du måhända hur viktigt HT är för spel numera? Är det någon mening att skaffa en i7 eller är det lika bra att ta en i5 som man gjorde för 5 år sen?

Har googlat som fanken men får bara enskilda svar på lite hardware forums.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@dr904: Handlar om binning.

Helt enkelt att vissa kretsar går att köra på lägre spänning på samma frekvenser.
Sedan är inte TDP måttet på vad processorn drar i genomsnitt eller vad den ligger i vid turbo.

Nja, det kan även ha något med det att göra, men snarare att processorn inte tillåts att dra lika mycket ström. Om strömmen eller värmen kommer upp i en viss angiven effekt/temp så klockas processorn ned. Därför är det inte säkert att maxklock uppnås.

Men riktigt trevligt med ett sånt krutpaket på endast 35W. Det borde räcka för de flesta.

Skrivet av Svenpa:

@truedesire:

Vet du måhända hur viktigt HT är för spel numera? Är det någon mening att skaffa en i7 eller är det lika bra att ta en i5 som man gjorde för 5 år sen?

Har googlat som fanken men får bara enskilda svar på lite hardware forums.

Head-to-head vid samma frekvens (dock har i7 större L3-cache). Svaret finns här:
http://www.sweclockers.com/test/20862-intel-core-i7-6700k-och...

Sammanfattningsvis ger HT i bästa fall 33% högre prestanda i "Cinebench" med flera trådar.
"The Witcher 3" och "Dragon Age" i låg upplösning ger ca 25-33% högre fps. Vid högre upplösningar minskar övertaget.

Spelar man i upplösningar på 1920*1080 eller högre, med ett grafikkort upp till GTX970/Radeon 290, så räcker i5 (utan HT) till.

Permalänk
Skrivet av Svenpa:

@truedesire:

Vet du måhända hur viktigt HT är för spel numera? Är det någon mening att skaffa en i7 eller är det lika bra att ta en i5 som man gjorde för 5 år sen?

Har googlat som fanken men får bara enskilda svar på lite hardware forums.

förlåt om jag lät arg i tonen innan, ursäkta
som du säger så har i princip i5or varit det enda alternativet spelmässigt, då i7 ger en så pass liten skillnad och i vissa spel till och med sämre prestanda. såg något test där en devil i7K presterade sämre än en ivy i5K.
jag vill se hur DX12 påverkar HT/SMT samt amds CMT struktur, jag chansar på cmt kommer älska det ökade flödet/belastningen men jag har ingen aning hur det kommer bli för intels HT.

som det är idag, i5 alla dagar i veckan, den tusenlappen+växel kan man lägga på starkare grafikkort för bättre spelprestanda.
men när DX12/Vulkan börjar rulla ut mer och mer så får vi se hur prestandan blir på cpu fronten.
ju högre upplösning ju mindre spelar processorn roll, jag fick nästan prestandalyft när jag hoppade upp i upplösning kändes det som, mycket mjukare frames kontra 1080p.

men med det sagt, har vänner med devil i7K och de är toknöjda med den och hoppas på ett uppsving med DX12. vissa har fått konstig stuttering i DX11 titlar med HT på trots ökad framerate (de kör inte med std kylare så ingen throttling).

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Skrivet av truedesire:

förlåt om jag lät arg i tonen innan, ursäkta
som du säger så har i princip i5or varit det enda alternativet spelmässigt, då i7 ger en så pass liten skillnad och i vissa spel till och med sämre prestanda. såg något test där en devil i7K presterade sämre än en ivy i5K.
jag vill se hur DX12 påverkar HT/SMT samt amds CMT struktur, jag chansar på cmt kommer älska det ökade flödet/belastningen men jag har ingen aning hur det kommer bli för intels HT.

som det är idag, i5 alla dagar i veckan, den tusenlappen+växel kan man lägga på starkare grafikkort för bättre spelprestanda.
men när DX12/Vulkan börjar rulla ut mer och mer så får vi se hur prestandan blir på cpu fronten.
ju högre upplösning ju mindre spelar processorn roll, jag fick nästan prestandalyft när jag hoppade upp i upplösning kändes det som, mycket mjukare frames kontra 1080p.

men med det sagt, har vänner med devil i7K och de är toknöjda med den och hoppas på ett uppsving med DX12. vissa har fått konstig stuttering i DX11 titlar med HT på trots ökad framerate (de kör inte med std kylare så ingen throttling).

Jupp är en känt problem i alla fall lite längre tillbaks med SB att HT kunde ge nackdelar i spel.

Att satsa på i7 var inte mycket bättre än i5

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Satt just in en 6700k in i nya bygget och sitter och laddar hem spel nu XD. Jag fick lägga 400 extra då den var slut typ överallt där den kosta under 4k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:
Skrivet av truedesire:

Tack gubbar! Det lär bli en i5 skylake trots allt, sitter på en i5 Lynnfield just nu så. truedesire, tror inte det var till mig du skulle ursäkta dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av truedesire:

förlåt om jag lät arg i tonen innan, ursäkta
som du säger så har i princip i5or varit det enda alternativet spelmässigt, då i7 ger en så pass liten skillnad och i vissa spel till och med sämre prestanda. såg något test där en devil i7K presterade sämre än en ivy i5K.
jag vill se hur DX12 påverkar HT/SMT samt amds CMT struktur, jag chansar på cmt kommer älska det ökade flödet/belastningen men jag har ingen aning hur det kommer bli för intels HT.

som det är idag, i5 alla dagar i veckan, den tusenlappen+växel kan man lägga på starkare grafikkort för bättre spelprestanda.
men när DX12/Vulkan börjar rulla ut mer och mer så får vi se hur prestandan blir på cpu fronten.
ju högre upplösning ju mindre spelar processorn roll, jag fick nästan prestandalyft när jag hoppade upp i upplösning kändes det som, mycket mjukare frames kontra 1080p.

men med det sagt, har vänner med devil i7K och de är toknöjda med den och hoppas på ett uppsving med DX12. vissa har fått konstig stuttering i DX11 titlar med HT på trots ökad framerate (de kör inte med std kylare så ingen throttling).

Det vi hittills sett av DX12, kommer snabba CPU'er spela ännu mindre betydelse. Din PentiumK vara mer än tillräcklig. Däremot vet man inte vad spelutvecklarna hittar på, när de helt plötsligt har "oändligt" med CPU-kraft att tillgå. Kanske de låter CPU'n ta hand om mer avancerad fysikberäkning.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Svenpa:

Tack gubbar! Det lär bli en i5 skylake trots allt, sitter på en i5 Lynnfield just nu så. truedesire, tror inte det var till mig du skulle ursäkta dig

Ta en Broadwell istället.. (om du inte hade tänkt att ta en billigare i5:a från Skylake förstås!)