Intel gör ny referenskylare för Skylake

Permalänk
Medlem

Ska man ändå köpa till en kylare med smidig montering hade jag köpt TX3 istället. Billigare till och med.
http://www.inet.se/produkt/5322073/cooler-master-tx3-evo

Permalänk
Skrivet av fizzdan:

Skrev jag "jag har aldrig förstått mig på hur push-pins fungerar"?

Nä, det gjorde jag ju inte...

Så hur kunde du dra den slutsatsen att jag inte förstod det? Konstigt...

Jag ska utveckla varför jag inte gillar dem, så du slipper gå och oroa dig för det... Dom är av plast. Plast åldras. Jag bygger inte tio datorer om dagen, utan jag köper det värsta som finns på marknaden och sen har jag datorn 4-5 år beroende på hur utvecklingen går... Öppnar kanske burken en gång om året och sätter in en hårddisk och blåser bort lite damm... Jag vill lita på att min kylare både sitter ordentligt under hela datorns livslängd, och det går inte med push-pins helt enkelt.

Nöjd med förklaringen? Har du något motargument för varför någon som aldrig byter kylare och prioriterar en tyst dator ska satsa på dåliga stockkylare med push-pins, när det finns bra aftermarket-alternativ med skruvar i metall, så hojta bara till.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu stänger ju processorn av sig om den blir för varm, eller du kanske har livsuppehållande data i din burk och personers liv står i fara, vad vet jag.
Aldrig varit med om att en dator med intels originalkylar som bara står har ramlat av. Bara AMD's AM3 kylare.

Visa signatur

Stuff

Permalänk
Medlem

Ingen som får lite vibbar ?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Nu ska man väl inte vara den som är den, men.. 40 dollar? VEM köper?

Jag tänkte samma sak.
Oj, den ser ju riktigt bra ut för att vara en referenskylare.
Kan absolut vara ett alternativ när man bygger billigare datorer osv.
Men inte för 350 spänn.

Permalänk
Medlem

40$ När tredjepartsmodeller finns billigare. Tror inte den direkt kommer sälja alltför mycket.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Skrev jag "jag har aldrig förstått mig på hur push-pins fungerar"?

Nä, det gjorde jag ju inte...

Så hur kunde du dra den slutsatsen att jag inte förstod det? Konstigt...

Jag ska utveckla varför jag inte gillar dem, så du slipper gå och oroa dig för det... Dom är av plast. Plast åldras. Jag bygger inte tio datorer om dagen, utan jag köper det värsta som finns på marknaden och sen har jag datorn 4-5 år beroende på hur utvecklingen går... Öppnar kanske burken en gång om året och sätter in en hårddisk och blåser bort lite damm... Jag vill lita på att min kylare både sitter ordentligt under hela datorns livslängd, och det går inte med push-pins helt enkelt.

Nöjd med förklaringen? Har du något motargument för varför någon som aldrig byter kylare och prioriterar en tyst dator ska satsa på dåliga stockkylare med push-pins, när det finns bra aftermarket-alternativ med skruvar i metall, så hojta bara till.

Skickades från m.sweclockers.com

Så du köper din bil och struntar i att serva och byta olja på den också då och bara byter in den efter 3-4 år?

Håller med dig om plastfästena, då jag inte är så förtjust i dem heller, men gamla Intel kylaren hade så låg vikt och lång livslängd i sig själv att det sällan var problem på 2-3 år iaf. Jag kan förstå dig om du inte vill ha dem dock, np.

Det jag reagera på är att även datorer behöver service. Dammas av var 3-6 mån (absolut minst 1 gång per år om du har rent hem), och fläktarna och andra rörliga delar, samt kylpasta, behövs bytas eller servas efter 2-3 år iaf. De är inte tänkta att sitta 5+ år utan service, och anser det fullständigt oansvarigt att göra så.
Jag monterar ner hela datorn (typ) vartannat år och rengör dem grundligt med tryckluft och pasta byte. Är inte mer konstigt än att lämna in bilen på fullservice efter X antal mil/år. Det tar inte så lång tid, och sen vet jag att den klarar sig i 2+ år till utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Smidigaste fästet på marknaden. Lär dig hur de funkar istället.

Smidigt om du ska bygga en dator där du sätter fast kylaren, ställer den på ett skrivbord och sedan aldrig rör den igen.

Ska du däremot flytta datorn ofta eller ta av kylaren för att sedan sätta på den (byte av kylpasta/processor) så är den allt annat än smidig. Det krävs inte många byten för att slita på de små mjuka plastpiggarna och till slut, så som det hänt mig flera gånger, är det någon av dem som fastnar och trilskas. Hur mycket man än pillar med den värdelösa plastmekanismen.

Kan föredrar helt klart AMD:s version med en metallhake och en plastarm som spänner metallen. Den är enkel och har aldrig gett mig problem. Dessutom slits den inte på samma sätt. Enkelhet vinner.

Men det kanske bara är jag som inte lärt mig hur den fungerar >_>

Permalänk
Avstängd

Jag har alltid kört med standardkylare.
För den följde ju med, och den funkade, så körde på den.
Har alltid funkat fint.

Jag överklockar inte, så behöver stock kylaren har fungerat väl.

Men nu när referenskylaren inte finns med, så vet jag inte om jag köper den, då kanske det finns bättre kylare till bättre pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Skrev jag "jag har aldrig förstått mig på hur push-pins fungerar"?

Nä, det gjorde jag ju inte...

Så hur kunde du dra den slutsatsen att jag inte förstod det? Konstigt...

Jag ska utveckla varför jag inte gillar dem, så du slipper gå och oroa dig för det... Dom är av plast. Plast åldras. Jag bygger inte tio datorer om dagen, utan jag köper det värsta som finns på marknaden och sen har jag datorn 4-5 år beroende på hur utvecklingen går... Öppnar kanske burken en gång om året och sätter in en hårddisk och blåser bort lite damm... Jag vill lita på att min kylare både sitter ordentligt under hela datorns livslängd, och det går inte med push-pins helt enkelt.

Nöjd med förklaringen? Har du något motargument för varför någon som aldrig byter kylare och prioriterar en tyst dator ska satsa på dåliga stockkylare med push-pins, när det finns bra aftermarket-alternativ med skruvar i metall, så hojta bara till.

Skickades från m.sweclockers.com

På en dator som inte ska flyttas och där kylaren ska sitta fast under hela tiden så skulle plasten inte vara bland toppsakerna jag tog hänsyn till. Det är inte fästet som är anledningen till varför alla entusiaster byter till något annat.

Permalänk
Skrivet av thomas_skane:

Smidigt om du ska bygga en dator där du sätter fast kylaren, ställer den på ett skrivbord och sedan aldrig rör den igen.

Ska du däremot flytta datorn ofta eller ta av kylaren för att sedan sätta på den (byte av kylpasta/processor) så är den allt annat än smidig. Det krävs inte många byten för att slita på de små mjuka plastpiggarna och till slut, så som det hänt mig flera gånger, är det någon av dem som fastnar och trilskas. Hur mycket man än pillar med den värdelösa plastmekanismen.

Kan föredrar helt klart AMD:s version med en metallhake och en plastarm som spänner metallen. Den är enkel och har aldrig gett mig problem. Dessutom slits den inte på samma sätt. Enkelhet vinner.

Men det kanske bara är jag som inte lärt mig hur den fungerar >_>

inte bara metallhake och en plastarm, utan också fästena skruvade till backplaten.
det känns tryggt

Visa signatur

cm HAF 922|x6 1090t @3.7ghz|noctua NH-C12P SE14|8gb xms3 1600 cl9|asus M4A89TD pro|HIS 7970|240gb SSD|samsung 840 500gb avlastar C:\|2x2tb till annat|HX 750watt|AOC U2868PQU|TTbord MX svart mus mx518. MammaPappaLådda overkill :D >>>P8H77-I> i5 3450-S @2.8>XMS3 8gb>HIS 7850 2gb<overkill.>CX430watt>noctua NH-L9i>intel 320 80gb>Bitfenix liten.

Permalänk
Avstängd

Ser inte ut som något jag hade använt även om den var gratis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

smidigaste kan jag hålla med om, men med tyngd på dom och frakt så står dom inte emot speciellt mycket.

jag är mer intresserad över vilken kylare man ska använda i itx cases likt coolermaster elite 130 nu om referenskylaren blir högre (vattenkylning är inte inräknat nu)

Detta beror ju på saknaden av backplates men jag har då inte sett många "Tunga" kylare med denna konstruktion men du får gärna länka 1

Skrivet av fizzdan:

Skrev jag "jag har aldrig förstått mig på hur push-pins fungerar"?

Nä, det gjorde jag ju inte...

Så hur kunde du dra den slutsatsen att jag inte förstod det? Konstigt...

Jag ska utveckla varför jag inte gillar dem, så du slipper gå och oroa dig för det... Dom är av plast. Plast åldras. Jag bygger inte tio datorer om dagen, utan jag köper det värsta som finns på marknaden och sen har jag datorn 4-5 år beroende på hur utvecklingen går... Öppnar kanske burken en gång om året och sätter in en hårddisk och blåser bort lite damm... Jag vill lita på att min kylare både sitter ordentligt under hela datorns livslängd, och det går inte med push-pins helt enkelt.

Nöjd med förklaringen? Har du något motargument för varför någon som aldrig byter kylare och prioriterar en tyst dator ska satsa på dåliga stockkylare med push-pins, när det finns bra aftermarket-alternativ med skruvar i metall, så hojta bara till.

Skickades från m.sweclockers.com

Det spelar ingen roll att de är av plast. De håller galant framförallt i ditt fall när den får sitta på plats. De slits av att tas bort och tryckas dit x gånger. Beroende på belastning är de knäpptysta men om man vill ha en knäpptyst Renderingsmaskin hade jag satsat på något annat.
Om du ser överkonstruktionen så fortstår du varför du kan lita på dessa fästen när de sitter korrekt.
4-5 år är alldelless för kort för att påverka den plasten.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Det är inget pålitligt system om man har lite tyngre kylare. Eller egentligen behövs inte ens en tung. Min brors dator med en i3 till 1156, började överhätta och då var det självklart dessa smidiga fästen som hade lossat efter 2 års användande utan att datorn flyttats runt.

Nej men nu är ju Push nästan använt 100% till stockylare vilket är en liten kylre. Sedan är din bror ett undantag, är dessa monterade ordentligt kan du inte slita ur dem med normalt våld ens utan att rotera benet, så ett ben var troligtvis ej helt i klickat och vibrerade ut med tiden.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Smidigt om du ska bygga en dator där du sätter fast kylaren, ställer den på ett skrivbord och sedan aldrig rör den igen.

Ska du däremot flytta datorn ofta eller ta av kylaren för att sedan sätta på den (byte av kylpasta/processor) så är den allt annat än smidig. Det krävs inte många byten för att slita på de små mjuka plastpiggarna och till slut, så som det hänt mig flera gånger, är det någon av dem som fastnar och trilskas. Hur mycket man än pillar med den värdelösa plastmekanismen.

Kan föredrar helt klart AMD:s version med en metallhake och en plastarm som spänner metallen. Den är enkel och har aldrig gett mig problem. Dessutom slits den inte på samma sätt. Enkelhet vinner.

Men det kanske bara är jag som inte lärt mig hur den fungerar >_>

Jo, den slits av att åka av å på för ofta men nu pratar vi stock/standard kylare dessa hör till gemeneman inte gemene cpu enthusiast som ska byta cpu och pasta 1 gång i veckan.
Att den skulle slitas av att flytta datorn då ska det till en tung kylare vilket varken stock eller denna väger in som.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Detta beror ju på saknaden av backplates men jag har då inte sett många "Tunga" kylare med denna konstruktion men du får gärna länka 1

vet inte vad denna väger in på, men hade gissat att denna är den tyngsta som använder pushpins, för har bara sett intels egna kylare använda det

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

På en dator som inte ska flyttas och där kylaren ska sitta fast under hela tiden så skulle plasten inte vara bland toppsakerna jag tog hänsyn till. Det är inte fästet som är anledningen till varför alla entusiaster byter till något annat.

Jag har råkat ut för flera som lossnat, iofs hos bekanta....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Nej men nu är ju Push nästan använt 100% till stockylare vilket är en liten kylre. Sedan är din bror ett undantag, är dessa monterade ordentligt kan du inte slita ur dem med normalt våld ens utan att rotera benet, så ett ben var troligtvis ej helt i klickat och vibrerade ut med tiden.

Komplett som byggde datorn åt honom så man kan ju tycka att om ett proffs missar att montera kylaren korrekt är det då så bra fäst anordning? Ta ex lösningen på AMDs där är det en bygel man spänner åt, krävs att man anstränger sig för att inte lyckas där, ser inte hur pushpins är smidigare än det heller.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd

Undra hur mycket den väger? Så fort jag såg denna så börja jag tänka på tjock tv.

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Komplett som byggde datorn åt honom så man kan ju tycka att om ett proffs missar att montera kylaren korrekt är det då så bra fäst anordning? Ta ex lösningen på AMDs där är det en bygel man spänner åt, krävs att man anstränger sig för att inte lyckas där, ser inte hur pushpins är smidigare än det heller.

Även komplett har mindre bra folk, Sommararbetare praktikanter osv.

Amds lösning är hyfsad men ser mindre kul ut samt kräver demontage för de flesta eftermarknadskylare.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Skrivet av Mr_Lazy:

Dom minns jag!

Hade två sådana när jag jag körde två Celeron 400or back in the days

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem

Ser ut ung, som deras första kylare med kopparkärna.
Kan föresten nämna att push/turn fästet till den gamla burken pajjade, så jag fick spänna fast den med buntband i slutändan.

Gissar ju att denna kylare kommer att levereras med deras övriga CPU'er (ej K), så det är därför den finns att köpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

"Alla" har väl haft en Orb, liksom att "alla" hade en Delta-fläkt

Oftast i en vecka sedan tröttande först husdjuren, familjen och till sist entusiasten på eländet: https://www.youtube.com/watch?v=9dheYccfQWo

Kylare med pushpins som lossnar beror på att ingen läser beskrivningen hur de ska sättas fast. Sätts de rätt så lossnar de inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Jag ska utveckla varför jag inte gillar dem.

Själv har jag gått från "inte gillar" till hatar utan dess like för länge sedan.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Har använd Intels kylare på många av mina datorer som inte ska överklockas, har fungerat utan bekymmer för mig ett antal år, vet inte riktigt varför man ska spendera penger på kylare om det inte behövs, dom är ju godkänd av Intel, något bekymmer då reklamere man bara till Intel.

Sedan ibland använde jag kylare gjord för större CPU, t.ex. på min förre filserver, där använde jag intel stock kylare för min 2600k cpu på en 2100T cpu.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Så du köper din bil och struntar i att serva och byta olja på den också då och bara byter in den efter 3-4 år?

Håller med dig om plastfästena, då jag inte är så förtjust i dem heller, men gamla Intel kylaren hade så låg vikt och lång livslängd i sig själv att det sällan var problem på 2-3 år iaf. Jag kan förstå dig om du inte vill ha dem dock, np.

Det jag reagera på är att även datorer behöver service. Dammas av var 3-6 mån (absolut minst 1 gång per år om du har rent hem), och fläktarna och andra rörliga delar, samt kylpasta, behövs bytas eller servas efter 2-3 år iaf. De är inte tänkta att sitta 5+ år utan service, och anser det fullständigt oansvarigt att göra så.
Jag monterar ner hela datorn (typ) vartannat år och rengör dem grundligt med tryckluft och pasta byte. Är inte mer konstigt än att lämna in bilen på fullservice efter X antal mil/år. Det tar inte så lång tid, och sen vet jag att den klarar sig i 2+ år till utan problem.

Antar att du skruvat isär grafikkorten från deras kåpor oxå då för att byta pasta?

Det finns pasta som håller länge, köper du den slipper du byta varannat år. En bil servar man för att den har rörliga delar, en dator är det bara fläktarna som behöver olja, finns ingen anledning att skruva isär den i molekyler varannat år.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skulle vara intressant att se test på denna på swec så småningom, lite nyfiken på hur den presterar i jämförelse mot t.ex en 212 EVO då de ligger på i princip samma prisnivå.

Permalänk
Skrivet av zxhosting:

Undra hur mycket den väger? Så fort jag såg denna så börja jag tänka på tjock tv.

Vikt: 435 gram
Höjd max 90 mm
Svenskt pris ca 400 kr.
https://www.komplett.se/intel-ts15a-cpu-air-cooler/850934#
http://www.ps.no/intel-bxts15a-thermal-solution-air/cat-p/c/p...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Antar att du skruvat isär grafikkorten från deras kåpor oxå då för att byta pasta?

Det finns pasta som håller länge, köper du den slipper du byta varannat år. En bil servar man för att den har rörliga delar, en dator är det bara fläktarna som behöver olja, finns ingen anledning att skruva isär den i molekyler varannat år.

Skickades från m.sweclockers.com

Förutom just att tillverkarna idag lägger på "skit" pasta... och efter 1-2 år är den slut. (de skiter i vilket, garantin är slut och de vill att du ska köpa nytt)
Sen håller jag med dig, när man väl bytt så håller det. Problemet är ju att man sen 1-2 år senare byter kort (för att få mer prestanda) och då är man tillbaka på usel pasta.

Och jag vill inte skuva isär dem innan garantin har gått ut, annars får man problem där.

Och du byter både filter till div saker, samt andra förbruknings varor i en bil också, trots att där inte är rörliga delar.

När man får en datorn från en släkting, som inte gjort något på 2 år, och där ligger (utan att överdriva) 1,5-2mm damm i hela datorn, som ett lager vitt skit... Tror du att det inte påverkar något? Mycket kan man blåsa rent, men långt från alltid kan man rengöra flänsar helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Förutom just att tillverkarna idag lägger på "skit" pasta... och efter 1-2 år är den slut. (de skiter i vilket, garantin är slut och de vill att du ska köpa nytt)
Sen håller jag med dig, när man väl bytt så håller det. Problemet är ju att man sen 1-2 år senare byter kort (för att få mer prestanda) och då är man tillbaka på usel pasta.

Och jag vill inte skuva isär dem innan garantin har gått ut, annars får man problem där.

Och du byter både filter till div saker, samt andra förbruknings varor i en bil också, trots att där inte är rörliga delar.

När man får en datorn från en släkting, som inte gjort något på 2 år, och där ligger (utan att överdriva) 1,5-2mm damm i hela datorn, som ett lager vitt skit... Tror du att det inte påverkar något? Mycket kan man blåsa rent, men långt från alltid kan man rengöra flänsar helt.

Jo det har är ju sant som du säger, jag bara utgick från att alla här, eller de flesta bygger själva med egen pasta.
Jag får be om ursäkt om du upplevde min post som nedlåtande, det var inte meningen att min post skulle vara nedlåtande på något sätt.

Jag brukar bara olja fläktarna eller byta ut dessa och blåsa rent lådan invändigt en gång om året. Radiatorerna gör jag rent lite oftare då dessa är rena dammsamlare.

Jag kör med en liten oljefri kompressor från biltema för att blåsa rent datorn, låter man den fylla tanken först får man bra tryck i luften, då får jag rent flensarna på radiatorerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Jag kör med en liten oljefri kompressor från biltema för att blåsa rent datorn, låter man den fylla tanken först får man bra tryck i luften, då får jag rent flensarna på radiatorerna.

Bra tips.

Jag får titta på det. Köpte en låda med tryckluft på burk billigt* för ett tag sedan, som nu är på sista 2. Går en del när man renoverar och servar datorer åt många

Och kör man ordentlig vätskekylning så kan man ofta hantera dammet på annat sätt. Men när de knappt har hyfsat ventilation och stock kylare så kan du tänka dig. Inget illa taget eller menat dock

*Tyckte 19kr burken (400ml) var helt okej