Permalänk
Medlem

Hej alla glada,

Jag själv gillar att knacka en hel del kod och på jobbet blir de mycket skriva skriva, så funderar själv på att inhandla ett mekaniskt tangentbord. Många här säger att röda switchar ej passar så bra för att skriva, möjligt att det är ett personligt val för många men vilka switchar passar bäst för att skriva kod/skriva texter etc? Dvs vilken färg på switcharna är populärast för detta ändamål?

/plajton

Permalänk
Medlem

Är fördelarna verkligen så stora att det är värt 2kkr? Är det inte samma typ av grej som handskar för musanvändning eller shades för skärmtittning? Är inte oljudet störande?

Jag har mekaniska tangentbord till C64 och eventuellt A500+, men förutom att man känner en jämn fjäderrörelse (som i sig varken är +/-) märker jag ingen skillnad.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Skrivet av trickysaer:

Bruna switchar ftw! Nu köpte jag nyligen ett tbord som jag är kanonnöjd med, men annars tilltalade verkligen det här tbordet rent estetiskt. Däremot så kommer jag ha väldigt svårt att gå till ett tbord som saknar en liten usb-hubb och analoga ingångar för mikrofon och hörlurar.

Hörlurar och mikrofon kör man ju på ljudkortet.. Och mackroknappar har jag aldrig använt, onödigt. kört alla bf spel samt cs spel utan..
Har funk tangentbord, välldigt lik denna men funk har bara plast.. Lite intressad är man allt.. och priset, lite högt,vill man ha premium tagentbord så är det intresant köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av plajton:

Hej alla glada,

Jag själv gillar att knacka en hel del kod och på jobbet blir de mycket skriva skriva, så funderar själv på att inhandla ett mekaniskt tangentbord. Många här säger att röda switchar ej passar så bra för att skriva, möjligt att det är ett personligt val för många men vilka switchar passar bäst för att skriva kod/skriva texter etc? Dvs vilken färg på switcharna är populärast för detta ändamål?

/plajton

För att bara skriva så är blåa populärast, sedan kommer bruna. Röda/Svarta är inte optimalt, även om det till viss del är en smaksak.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vaun:

Jag hade nog skaffat en Duck Viper för dom kulorna, världens vackraste tangentbord.

Btw så är jag uppe i tusentals kr på mitt main tangentbord ^^

Ctrl sitter ju dock på fel ställe, HHKB PRO BT är världens bästa tangentbord enligt mig (blanka caps ofc).

Permalänk
Medlem
Skrivet av plajton:

Hej alla glada,

Jag själv gillar att knacka en hel del kod och på jobbet blir de mycket skriva skriva, så funderar själv på att inhandla ett mekaniskt tangentbord. Många här säger att röda switchar ej passar så bra för att skriva, möjligt att det är ett personligt val för många men vilka switchar passar bäst för att skriva kod/skriva texter etc? Dvs vilken färg på switcharna är populärast för detta ändamål?

/plajton

Blåa och gröna switchat är skönast att skriva på men man får tänka på att de låter en del när de klickar (låter mysigt enligt mig men inte alla håller med). Kolla in CODE tangentborden från WASD.

Permalänk

någon som hittat en ÅF i Sverige av den alu (silvriga) varianten?

aha hittade
är bara att Sweclockers är fotat med annat ljus

Visa signatur

Corsair 750D, iNTEL 6950X@4Ghz, Corsair H110iGTX, Corsair 64GB 2133mhz, Asus Rampage V Edition 10 , Optane 480gb, MSI 4070 , ASUS XG-C100C, 1tb Intel ssd something =)

Permalänk
Medlem

Cherry blå eller grön annars är det inget köp. Clear/browns skulle möjligen gå, men röda? vafan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DR33M:

Ctrl sitter ju dock på fel ställe, HHKB PRO BT är världens bästa tangentbord enligt mig (blanka caps ofc).

Det fina med en custom bräda är att man själv får programmera det hur man vill, det enda som kan bli tricksigt är att hitta caps med rätt legender.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem

Vad har alla emot röda brytare? Jag kodar och skriver massor på mina utan några problem?

Permalänk
Medlem

Hade gärna haft ett tangentbord i solid aluminium... men det kostar därefter. :S

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Medlem

Lite nostalgi då mitt första riktiga PC-tangentbord som jag köpte i slutet av 80-talet var ett G80-3000 med svarta MX-brytare. Har faktiskt fortfarande kvar det i källarförrådet. Lite gulnad plast och spiralsladd, men funkar annars perfekt fortfarande (kräver dock först DIN->PS/2-adapter och sedan PS/2->USB-adapter).

Annars så håller jag med om att priset är lite högt i förhållande till vad man får. Gillar att det verkar vara gediget byggt i metall, men för det priset så borde de ha tangenterna i PBT och även fler switch-alternativ än röda. Vill de skicka med tangenter i ABS så skall det åtminstone vara DS som på mitt gamla G80-3000 (då slits texten iaf inte bort, även om de blir glatta på ytan med tiden).

Håller också om att de borde skicka med ÅÄÖ-knappar separat. Kanske det som jag tycker Ducky slirar mest på (har annars många olika PBT-uppsättningar ifrån de - som verkligen är kanon i övrigt). Här är ju Filco ett föredöme (även om jag annars föredrar tangenterna ifrån Ducky).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanken:

Hörlurar och mikrofon kör man ju på ljudkortet.. Och mackroknappar har jag aldrig använt, onödigt. kört alla bf spel samt cs spel utan..
Har funk tangentbord, välldigt lik denna men funk har bara plast.. Lite intressad är man allt.. och priset, lite högt,vill man ha premium tagentbord så är det intresant köp.

Ja, om jag nu hade ett ljudkort vilket jag inte har. Eller, jag har ett men moderkortet har ingen PCI-slot så det samlar damm. Utgångarna gör dessutom att du inte behöver ha en lång kabel som är ivägen eller som du råkar rulla över med stolen titt som tätt. Alla kanske inte heller har datorn precis där man sitter. Ruggigt imponerad att du spelar BÅDE BF och CS utan makron, du måste vara typ bäst i världen?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av plajton:

Hej alla glada,

Jag själv gillar att knacka en hel del kod och på jobbet blir de mycket skriva skriva, så funderar själv på att inhandla ett mekaniskt tangentbord. Många här säger att röda switchar ej passar så bra för att skriva, möjligt att det är ett personligt val för många men vilka switchar passar bäst för att skriva kod/skriva texter etc? Dvs vilken färg på switcharna är populärast för detta ändamål?

/plajton

Det här med brytare är rätt personligt och jag tror det är svårt att ge något vettigt råd. Det bästa är helt enkelt att bege sig till någon datorbutik och knappa själv och desta de olika brytarna. Sen så får man fundera över sin omgivning också, blåa lär inte vara jätteuppskattade av kollegor i närheten t ex men om man bor själv eller har ett avskilt rum hemma spelar det nog mindre roll.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Det här med brytare är rätt personligt och jag tror det är svårt att ge något vettigt råd. Det bästa är helt enkelt att bege sig till någon datorbutik och knappa själv och desta de olika brytarna. Sen så får man fundera över sin omgivning också, blåa lär inte vara jätteuppskattade av kollegor i närheten t ex men om man bor själv eller har ett avskilt rum hemma spelar det nog mindre roll.

Ersätter inte att under några dagar testa och använda olika tangentbord med olika brytare, men om man bara vill få en grov uppfattning av vad vilken känsla de olika switcharna ger så kan jag rekommendera en sådan här: http://www.cmstore.eu/peripherals/keyboards/mechanical-key-sw...

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Om den fanns med gröna brytare hade det kunnat vara intressant.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte, röd är väldigt fint. Jag har använt svarta, röda och blå, just nu blå. Jag trodde att jag skulle älska de blå brytarna då jag gillar buckling spring, men jag vet inte. De låter så in i tusan och är rätt sega att använda för spel. Jag skriver betydligt mycket snabbare på röda brytare och då uppmäter jag ändå upp emot 120WPM på mitt tangentbord med de blå brytarna.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1581511

Använder det i dagsläget och är sugen på att skaffa ett tangentbord med röda brytare igen, men jag tror inte att det blir ett som kostar 2200kr. Jag sliter ut dem för snabbt för att det skall vara lämpligt. Nu har jag på senare dagar mest kört med CMs tangentbord där kontakten har gått sönder, så jag vet inte om det är dålig byggkvalitet eller utslitningsskador. Känns inte som att det borde påverka kontakten i alla fall, är nog snarare tangenterna som brister då.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Skulle va perfekt ifall de ännu hade använt de nya "silent" switcharna, för den prislappen hade det nog varit välkommet.

Annars ser den nog riktigt najs ut för nån som föredrar just Red, låga knapp-profiler (*host* "normal" knappprofil i jämförelse med gamla rubberdomes) och annars avsaknande av extra knappar och onödigheter som makron och whatever.

De får gärna uppdatera denna med silent switcharna senare när de får rättigheter att göra så.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Använder det i dagsläget och är sugen på att skaffa ett tangentbord med röda brytare igen, men jag tror inte att det blir ett som kostar 2200kr. Jag sliter ut dem för snabbt för att det skall vara lämpligt. Nu har jag på senare dagar mest kört med CMs tangentbord där kontakten har gått sönder, så jag vet inte om det är dålig byggkvalitet eller utslitningsskador. Känns inte som att det borde påverka kontakten i alla fall, är nog snarare tangenterna som brister då.

Slits tangenterna mycket så kan jag rekommendera ett köra med PBT-tangenter.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Slits tangenterna mycket så kan jag rekommendera ett köra med PBT-tangenter.

Det har jag i dagsläget. Jag menar så klart inte trycket på tangenterna, då jag aldrig kikar på tangentbordet, utan snarare att de ger upp och slutar registrera knapptryck.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Finns gott om tangentbord med kvalitet, kika på Ducky om PBT är ett måste direkt ur lådan, de har några sådana modeller. Om inte någon av Duckys modeller passar, eller om du helt enkelt orkar och vill, så kan du köpa valfritt tangentbord med standard-layout och köpa PBT-tangenter i efterhand. Väldigt viktigt att det är standard-layout, blir oerhört svårt att hitta tangenter som passar annars.

Jag har länge funderat på hur jag ska göra. Nu lutar det åt att beställa Filco från England. Men smakar det så kostar det.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motherofgod:

Eeeh.. Jag håller verkligen med. När jag spelar så använder jag alt+tab ofta! Vilken dealbreaker.. Visst går det att avaktivera windowstangenten på annat sätt men om man nu har ett gamingläge på tangentbordet så är det riktigt dumt att de fuckat upp det. Hur ofta råkar man komma när alt+tab eller ctrl+alt+delete? Stolpskott...

Händer mig hela tiden. Ska trycka CTRL för att croucha och sen gå framåt med W, och *vips* så slinter man och råkar trycka CTRL+Alt+Delete istället Eller inte...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

@Pepsin: Ja, det är känslosam motorik som krävs för att gå framåt när man hukar sig i spel. Nu kan äntligen vi som inte är hjärtkirurger också spela på lika villkor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Det har jag i dagsläget. Jag menar så klart inte trycket på tangenterna, då jag aldrig kikar på tangentbordet, utan snarare att de ger upp och slutar registrera knapptryck.

Ahh. Ok, har inte råkat ut för det själv.

Om det inte är allt för gammalt så kanske man kan reklamera det då Cherry MX-brytarna skall hålla för ett ganska stort antal nertryckningar.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vaun:

Jag hade nog skaffat en Duck Viper för dom kulorna, världens vackraste tangentbord.
http://i.imgur.com/8e49Hpe.jpg

PS/2 kontakt är klart bättre, men tveksam till om dom mikrosekunderna gör någon faktisk skillnad spel. Om jag inte missminner mig duger det fint med en USB-PS/2 konverterare.

Btw så är jag uppe i tusentals kr på mitt main tangentbord ^^

Duck Vipern brukar ju dock gå loss på 4k+ så

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoz:

Duck Vipern brukar ju dock gå loss på 4k+ så

Utan caps dessutom. Så du har en poäng ^^

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem

Knappast värt dom pengarna. Dock kommer det säkert droppa i pris relativt fort.. Sen kan jag tycka det är lite konstigt att den bara lanseras med röda brytare, om den nu inte är avsedd för bara gaming. Hade varit mer prisvärt om den hade kommit med PBT istället för ABS. Och med MX Brown eller Clear switchar

Visa signatur

Vortex Poker 3 (ISO) MX Clears säljes. Bud på PM!

Permalänk
Medlem

*Heavy breathing*